Gå til innhold

Ekstreme smerter i føttene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en mann i 40-årene, som akkurat nå ikke får sove fordi jeg er så fortvilet over situasjonen. Kanskje noen har hørt om noe liknende og har råd? Jeg blir gal.

Har gradvis fått mer og mer vondt i føttene det siste halve året, de siste månedene har jeg ikke klart å jobbe, for jeg klarer ikke å gå mer enn kanskje 30-50 meter av gangen før jeg må ta pause fordi smertene er så ekstreme. Jeg stabber og går som en gammel mann.

Det stikker og hugger til, i begge føttene. Jeg har også smerter i hvile, men det blir verre jo mer jeg belaster. Føttene er ikke hovne eller liknende, og det er like vondt i begge. Smertestillende har ingen effekt. 

Har vært hos kiropraktor, hjalp ikke. Fastlegen klør seg i hodet, har henvist til nevrolog men det er lang ventetid. 

Råd, noen? 

Anonymkode: 5ebe8...21e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor har du vondt? Kan det være plantar fascitt? 

Anonymkode: 7a03c...013

Skrevet

Når tok du Covid-19 vaksinen?🙈

Anonymkode: 9e6f7...d06

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenkte også på plantar fascitt. Men, da er det mest vondt på hælputene, da plantar fascitt er betennelse i hælen. Skulle bare tro at en lege ville funnet ut av det ganske kjapt 🤔

Anonymkode: cc7b7...a32

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er en mann i 40-årene, som akkurat nå ikke får sove fordi jeg er så fortvilet over situasjonen. Kanskje noen har hørt om noe liknende og har råd? Jeg blir gal.

Har gradvis fått mer og mer vondt i føttene det siste halve året, de siste månedene har jeg ikke klart å jobbe, for jeg klarer ikke å gå mer enn kanskje 30-50 meter av gangen før jeg må ta pause fordi smertene er så ekstreme. Jeg stabber og går som en gammel mann.

Det stikker og hugger til, i begge føttene. Jeg har også smerter i hvile, men det blir verre jo mer jeg belaster. Føttene er ikke hovne eller liknende, og det er like vondt i begge. Smertestillende har ingen effekt. 

Har vært hos kiropraktor, hjalp ikke. Fastlegen klør seg i hodet, har henvist til nevrolog men det er lang ventetid. 

Råd, noen? 

Dette er litt random, men har du hatt mye hjemmekontor pga corona? Hvis du har hatt en lang periode uten sko så kan det hende du reagerer på å gå rundt med sko igjen.

Anonymkode: 967c0...7ad

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Denne har jeg i perioder. Vondt under hele foten men mest under hælen. Tøy og bøy foten oppover hjelper.

Anonymkode: 843a4...d18

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Under hele foten. Ikke mer vondt i hælen. Legen min trodde ikke det var det. 

Når tok du Covid-19 vaksinen?🙈

Anonymkode: 9e6f7...d06

Vel, jeg tok den før dette startet ja. Men jeg har ikke tenkt at det har noen sammenheng, hvorfor tror du det?

Jeg tenkte også på plantar fascitt. Men, da er det mest vondt på hælputene, da plantar fascitt er betennelse i hælen. Skulle bare tro at en lege ville funnet ut av det ganske kjapt 🤔

Anonymkode: cc7b7...a32

Ja, en skulle tro det. 

Dette er litt random, men har du hatt mye hjemmekontor pga corona? Hvis du har hatt en lang periode uten sko så kan det hende du reagerer på å gå rundt med sko igjen.

Nei, har en jobb hvor jeg går og står hele tiden, sitter ikke på kontor. 

Ts

Skrevet

Polynevropati?

Anonymkode: 8f2c5...1fd

• Liker 6
Skrevet

Urinsyregikt tenkte jeg på, men skulle tro det var lett å finne ut av med en blodprøve, så om legen klør seg i hodet... 🤔

Anonymkode: 362f5...24b

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, har en jobb hvor jeg går og står hele tiden, sitter ikke på kontor

Vet du hva… hvis det er lenge å vente på spesialist ville jeg prøvd fysioterapeut. Ta med skoene du vanligvis bruker på jobb og hjemme og fortell om forløpet. Fastleger har bred kunnskap men fysioterapeuter ser noen ganger andre løsninger.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Vet du hva… hvis det er lenge å vente på spesialist ville jeg prøvd fysioterapeut. Ta med skoene du vanligvis bruker på jobb og hjemme og fortell om forløpet. Fastleger har bred kunnskap men fysioterapeuter ser noen ganger andre løsninger.

Vil legge til: dette burde du få dekket hvis smertene hindrer deg i å jobbe. Men er kanskje verdt det å betale en time selv for å få en second opinion. Og så ta det derfra.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.11.2021 den 4.29):

Polynevropati?

Anonymkode: 8f2c5...1fd

Men hva gjør en med det?

AnonymBruker skrev (På 24.11.2021 den 4.49):

Urinsyregikt tenkte jeg på, men skulle tro det var lett å finne ut av med en blodprøve, så om legen klør seg i hodet... 🤔

Anonymkode: 362f5...24b

Har tatt masse blodprøver, ja. 

AnonymBruker skrev (På 24.11.2021 den 5.02):

Skal be om henvisning neste gang jeg er hos legen. 

Takk for innspill, tar gjerne i mot flere. 

TS 

Skrevet

Du trenger ikke henvisning til fysio, du bestiller bare time selv. 

Anonymkode: f8153...94b

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men hva gjør en med det?

Har tatt masse blodprøver, ja. 

Skal be om henvisning neste gang jeg er hos legen. 

Takk for innspill, tar gjerne i mot flere. 

TS 

Du trenger ikke henvisning til fysioterapeut lenger så det er bare å finne en selv. Litt billigere hvis du finner en med avtale, men da er det gjerne lang ventetid. 

Jeg har for øvrig også smerter i føttene som ingen finner ut av hva er og som ikke noe slags smertestillende biter på. Det eneste som hjelper er å sette i føttene i isvann. Ikke så lenge at du får frostskader selvfølgelig, men 30 - 40 sekunder et par tre ganger etter hverandre pleier å lindre det såpass mye at det går an å få sove igjen. 

Skrevet

Syns det hørtes ut som nevropati. 

Hvordan opplever du smertene? Konstant? Kulde eller varmefølelse i føttene? 

Anonymkode: 3724a...4a7

• Liker 3
Skrevet
Leo skrev (3 timer siden):

Du trenger ikke henvisning til fysioterapeut lenger så det er bare å finne en selv. Litt billigere hvis du finner en med avtale, men da er det gjerne lang ventetid. 

Jeg har for øvrig også smerter i føttene som ingen finner ut av hva er og som ikke noe slags smertestillende biter på. Det eneste som hjelper er å sette i føttene i isvann. Ikke så lenge at du får frostskader selvfølgelig, men 30 - 40 sekunder et par tre ganger etter hverandre pleier å lindre det såpass mye at det går an å få sove igjen. 

Har du forsøkt Lyrica eller Neurontin? Tenkte hvis du har konstant vondt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Har du forsøkt Lyrica eller Neurontin? Tenkte hvis du har konstant vondt. 

På grunn av andre ting er ikke disse medisinene aktuelle. De to nevrologene jeg har vært hos var også generelt skeptiske, men det varierer sikkert.  

• Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Hei, TS her med en oppdatering. 

Jeg er fortsatt ikke noe bedre, fryktelig vondt og ømt. 

Har vært hos fysioterapeut, som mente det var plantar fascitt, tatt 4 behandlinger med trykkbølge uten effekt. 

Så fikk jeg MR av føttene for noen uker siden, som ikke viste noen ting, heller ikke plantar fascitt. Så penger til fysio var jo bare bortkastet. 

Venter fortsatt på time hos nevrolog. 

Føles ut som jeg er like langt. Veldig deprimert og fortvilet av situasjonen. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg slet også veldig med smerter under føttene. Intenst vondt og vansker med å gå. Hos meg hjalp det med spesialtilpassede såler. Var hos Drevelin hos ortopediteknikker. 

Anonymkode: 6367b...b36

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg slet også veldig med smerter under føttene. Intenst vondt og vansker med å gå. Hos meg hjalp det med spesialtilpassede såler. Var hos Drevelin hos ortopediteknikker. 

Anonymkode: 6367b...b36

Dette var det eneste som hjalp meg også; fotsenger. Ble til og med operert i foten, fordi en privat orto stilte diagnose mortins nevrom. 2,5 år med smerter og tapt arbeidsinntekt(er selvstendig) tok på🥲

Anonymkode: 10a79...263

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...