Gå til innhold

Er dette en rettferdig arbeidsfordeling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettop hatt en helvetes krangel med min mann :( Og nok en gang handler det om fordelingen av husarbeid. 

Vi er en familie med to små barn og jeg gjør det meste av husarbeid innenfor husets fire vegger. Dette innebærer daglig å ta inn/ut av oppvaskmaskin gjentatte ganger, rydde kjøkkenet, fylle på med ting som holder på å gå tomt, lage middag (han gjør også dette et par ganger i uken), vaske alle klær, smøre matpakker til barna og legge frem klær til dem til neste dag, sjekke at barnehagen har ekstra klær,bleier og våtservietter, osv… 

Han tar seg av henting og levering i barnehage, + alt utendørs arbeid med hage og garasje og ting som går på vedlikehold i og utenpå huset. Han er flink til dette, og vi har alt på stell. Likevel føler jeg at dette ikke helt kan sammenlignes med de daglige repeterende oppgavene jeg gjør. Disse MÅ jo gjøres daglig uansett hvor sliten man er. Nå er jeg langt nede fordi jeg føler meg som en slags hushjelp i eget hus. Det kjennes ut som jeg er på vei inn i en depresjon. Føler det jeg gjør ikke blir verdsatt. Klær som er vasket og brettet kan han f.eks slenge i en haug på gulvet fordi han ikke gidder legge dem på plass i skapet sitt. Han blir sur når jeg tar opp dette og vi kan aldri diskutere det saklig. 

Er ikke ute etter å kun høre at folk er enig med meg. Det jeg ønsker er egentlig innspill på om jeg har et poeng når jeg føler at dette er en skjev fordeling av arbeid vi har? Eller høres det egentlig greit ut? Er det mange andre som har samme type fordeling? 

Anonymkode: 67c4b...1a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det viktige er ikke hvem som gjør hva, men at begge har omtrent like mye fritid. Da må en se på den samlede arbeidsmengden på jobb, hjemme og utenfor hjemmet. Dersom en jobber mye og den andre bidrar mest på hjemmebane, er det viktig at den som jobber mest (og forhåpentlig vis tjener mest) bidrar mest økonomisk.

• Liker 19
Skrevet

Hvis han henter og leverer hver dag, hvordan klarer du å ha oversikt over at de har alt de skal i barnehagen? 🤔

Anonymkode: 7f4ed...672

• Liker 6
Skrevet

Har dere omtrent like mye fritid begge to?

Anonymkode: 017ac...210

Skrevet

Vi har hus og hage, kan gå masse uker mellom hver gang noe gjøres der, så kan knapt regnes inn i daglige gjøremål. Kan sammenligne bytte dekk med å se over barnas vinter/vårgarderobe. Handle klær dekker opp alt med f.eks en hekk. 
Gjør du all julepynting så er det tilsvarende mye ute.   
Bursdager- regn med en ting ute….osv.  

Som oftest er det ikke mannen som gjør det spesielle innendørs som må gjøres hele tiden. Utendørs kan være mer humørsbasert og er så klart sesongsbasert.  Her var det kanskje 5-6 plenklipp og 2-3 snømåkinger (lite snø her), hekkklipping. Jeg bruker lett tiden 2 snømåkinger tar i UKEN på klesvask/bretting av tøy. Det er som kjent 52 dager i uken…. 
For noen uker siden byttet min mann dekk på bilen- jeg vasket vinduer og bakte…

Anonymkode: 1d721...6d2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis han henter og leverer hver dag, hvordan klarer du å ha oversikt over at de har alt de skal i barnehagen? 🤔

Tipper han klarer alt det selv

Anonymkode: 7bfc2...a74

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

De sender melding i barnehage-appen når noe mangler, f.eks klær, bleier eller våtservietter. Er kun jeg som har lastet denne appen ned da han ikke ser vitsen med at vi begge har den. Ellers kjenner jeg igjen byttetøyet, så hvis barna kommer hjem med noe av dette på vet jeg at det må vaskes og legges ved i sekken til neste dag. Dette er ting kun jeg tenker på og holder orden i. 

ts

• Liker 4
Skrevet
Brunello skrev (7 timer siden):

Det viktige er ikke hvem som gjør hva, men at begge har omtrent like mye fritid. Da må en se på den samlede arbeidsmengden på jobb, hjemme og utenfor hjemmet. Dersom en jobber mye og den andre bidrar mest på hjemmebane, er det viktig at den som jobber mest (og forhåpentlig vis tjener mest) bidrar mest økonomisk.

Enig i dette ja, tror vi har omtrent like mye fritid når jeg tenker etter. 

ts

Skrevet (endret)

Der er lett å oppleve egne oppgaver som store og tyngende, mens andres oppgaver virker så lette og greie. Jeg synes de oppgavene du ramser opp omtrent kan sidestilles med å hente og levere i barnehage. Det store spørsmålet er hvem som gjør resten: handler og planlegger måltider, vekker og ordner barn om morgenen, legger barn og vasker hus? 
Men det er slitsomt med små barn, og lett å føle at oppgavene er uendelige…

Endret av Nasse Nøff
Skrivefeil
  • Liker 3
Skrevet

Like mye tid til fri og avslapping er en grei målestokk. Men jeg synes også det burde veie veldig tungt at en av partene holder på å klikke av frustrasjon! Det burde jo mannen virkelig ønske å gjøre noe med, hvis han kan. 

Kan dere bytte på noen oppgaver? Sånn at begge får litt av den gørrkjedelige delen inne, og litt av de (ofte) mer givende oppgavene ute?

Evt kan mannen din ta alle hjemmeoppgaver en ettermiddag i uka, så du får hente deg inn litt? Dette trenger jo ikke vare for alltid, men akkurat nå høres det ut som du trenger litt pusterom. 

Uansett må dere på et eller annet vis bli enige om en fordeling som begge synes er ok. Kan jo ikke ha en hverdag som en forelder synes er perfekt, men den andre hater 😕

Anonymkode: 776e3...aea

• Liker 3
Skrevet

En ting jeg sluttet med det var å vaske klær til min x. 😁 Dette var på den tiden vi hadde vaske kjeller og måtte bære klær, booke tid osv. 

Det var en befrielse å rett og slett overse hans haug med klær. Senere når vi flyttet i bolig der vi hadde vaskemaskin så fortsatte vi det sånn. Ting fungerte mye bedre og han vasket også klær til barna.

Det var altså ikke vasking av klær som gjorde at forholdet tok slutt. 😅

Anonymkode: 16c9c...83a

• Liker 1
Skrevet

Hvor finner dere disse mennene? Og hvorfor får dere barn med dem? Det kommer ikke til å endre seg. 

Da jeg datet var det en tidlig dealbreaker om han viste tegn til å ikke plukke opp etter seg selv. Mannen jeg nå er gift med la klær på plass, ryddet maskinen i det den var ferdig, tørket opp søl med en gang han så det, løp ut med søpla da den var nesten full, og alt det der... De små tingene som du ellers "dumper" på partneren om du ikke tar det med en gang. Og slik er han fortsatt, 15 år senere. Vårt prinsipp er rett og slett at om ikke jeg tar det, må han/hun ta det, og det er jo ganske dårlig gjort mot en du er glad i. 

Så er kanskje ikke den rette til å gi tips. Men har flere ganger i tråder der mannen ment det er rettferdig tenkt; "så bytt en måned, da". 

Anonymkode: 7213a...fca

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Dette er den klassiske fellen. Den ene har ANSVARET for at familiehverdagen går rundt, og den andre gjør "tilfeldige" oppgaver. Den med ansvar får aldri fri, mens den som gjør "tilfeldige oppgaver" mener at de gjør like mye.

Jeg tenker at det er her diskusjonen om fordeling må starte: hvilke oppgaver ønsker du at han skal overta ansvaret for? 

Å føyse sammenlagte klær på gulvet er respektløst overfor den som har lagt dem sammen. Jeg fatter ikke hvorfor du fortsetter å legge sammen hans klær - legg det i en haug og la han legge dem sammen / føyse dem på gulvet selv.

Det andre viktige er at man må bli enige om en standard. Hvis begge er enig om at klær skal ligge i skapet, er det selvsagt uakseptabelt å slenge rene klær på gulvet. Kanskje han må ha som oppgave å legge sammen klær for å forstå hvor mye arbeid det er og hvorfor det er respektløst å ikke legge det i skapet?

Skrevet

Jeg reagerte på "sette inn i oppvaskmaskinen" hvis det er slik at du går huset rundt og plukker opp etter han slutt med det, han kan selv sette inn det han bruker, men om du tenker rydde av bordet etter middag osv så er dette noe man fint kan dele på - den som lager maten er den som rydder etter mater for eksempel siden dere begge lager mat.. 
Det med å holde oversikt for barnehagen fungerer greit, det med å sørge for at eget tøy kommer opp i kurven og tilbake til skapet er et minimum man tar ansvar for, det kan også barna lære etterhvert, det med handling - dersom begge har iphone for eksempel lag handleliste i notater og del den, på den måten kan begge handle hver sin gang.. 
Hvis han argumenterer med at han gjør alt ute foreslå at du også kan klippe plen om han tar alt inne den dagen, det samme med hjulskifte, du kan også klare dette om det er viktig for han at dette også deles på.. Men det viktigste av alt er kanskje at du tenker over hvorfor disse tingene sliter på deg? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor finner dere disse mennene? Og hvorfor får dere barn med dem? Det kommer ikke til å endre seg. 

Da jeg datet var det en tidlig dealbreaker om han viste tegn til å ikke plukke opp etter seg selv. Mannen jeg nå er gift med la klær på plass, ryddet maskinen i det den var ferdig, tørket opp søl med en gang han så det, løp ut med søpla da den var nesten full, og alt det der... De små tingene som du ellers "dumper" på partneren om du ikke tar det med en gang. Og slik er han fortsatt, 15 år senere. Vårt prinsipp er rett og slett at om ikke jeg tar det, må han/hun ta det, og det er jo ganske dårlig gjort mot en du er glad i. 

Så er kanskje ikke den rette til å gi tips. Men har flere ganger i tråder der mannen ment det er rettferdig tenkt; "så bytt en måned, da". 

Jeg tror både kvinner og menn vil få seg en overraskelse da. Ikke utelukkende menn. I denne tråden har TS konkludert med at de faktisk har omtrent like mye fritid. Får ikke det inntrykket av å lese hi.

• Liker 1
Skrevet

Mannen din gjør jo en god del, og du sier dere har omtrent like mye fritid. Jeg har riktignok bare ett barn, men her gjør mannen ingenting annet enn å kose litt med barnet av og til. Jeg henter og leverer i barnehagen pga litt mer fleksible arbeidstider (må riktignok jobbe inn når barnet er lagt). Heldigvis har vi ingenting som må vedlikeholdes ute per nå, men det er jo mye jobb med hus og barn når man står med det alene, og ikke minst har en jobb ved siden av. Jeg har veldig sjeldent fritid eller pauser, men prøver å fokusere på at det er søvn som er det viktigste, ikke andre typer pauser.

Anonymkode: f7790...fa8

Skrevet

Jeg synes helt klart at det er skeivfordelt, og at du har mye mer ansvar enn ham.

Anonymkode: 93651...3c6

• Liker 3
Skrevet
Brunello skrev (30 minutter siden):

Jeg tror både kvinner og menn vil få seg en overraskelse da. Ikke utelukkende menn. I denne tråden har TS konkludert med at de faktisk har omtrent like mye fritid. Får ikke det inntrykket av å lese hi.

Det tror jeg du til tider har rett i. 

I mitt forhold tar jeg blant annet hovedansvar for økonomi, forsikringer, koordinering handverkere, klagesaker, feriebestillinger, og mye av det der. Og det tar faktisk ganske mye tid når man eier hus, biler, med mer. Bare i går brukte jeg 1-2 timer på å gjøre research og leie inn ett selskap til en liten jobb, deretter må jeg ta dem i mot, så er det sikkert noen diskusjoner om løsning, kommer en faktura, som sikkert må klages på... 

Og det er ofte mannen min som drar ut for å handle, og andre praktiske gjøremål. Det sluker også en god del tid. 

Slike oppgaver ser jeg sjeldent nevnt i denne typen tråder. 

Skrevet

Dela på både vedlikehållsoppgaver och på dagliga uppgifter. 

Likväl som mannen behöver ta ansvar för daglig drift av hemmet, kan du behöva sätta dig in i bilskötsel, hage- och husarbete. Ta up dig  att ta bilen till verkstad, att tvätta den eller byta däck - samtidigt som du säger åt honom att ta en rundvask i köket och storhandla. 

det minsta du kan kräva är att han tar ansvar för ting i barnehaden, laddar ner appen och följer med. Gör du inte det nu kommer han inte att bry sig när ni får skolbarn med läxor och temadagar. 

• Liker 1
Skrevet

Tenker hvis du ikke er fornøyd, så kan du komme med forslag til hva som skal gjøres.

Jeg hadde blitt irritert om mannen ikke ryddet etter seg inn i vaskemaskinen eller hadde kontroll på egne klær. Et minimum må jo være å rydde opp etter seg og legge klær i skittentøysvasken.

På en annen side så leverer han og henter i barnehagen hver dag, det hadde tatt vekk mye av mitt hverdagsstress om jeg kunne unngått det (selv om jeg syns det er hyggelig og ønsker selv å gjøre det også) Hadde jeg ikke levert eller hentet i barnehagen kunne jeg dratt tidlig på jobb og kommet hjem og lagd middag osv.

Er nok jeg som har mest kontroll på bleier, skiftetøy og klær til barnet osv. Men syns det er helt greit. Her deler vi på henting og levering.

Hos oss er det sånn med hverdagsting:

Den som ikke leverer i barnehagen drar tidlig på jobb og henter samme dagen og har da ansvar for middagslaging til den andre kommer hjem, den rydder også ut av vaskemaskinen som er ren fra dagen før. Så tar vi annenhver dag på kveldsstell og legging. Den som ikke tar kveldsstell med bading, tannpuss og legging, rydder opp etter middagen, ordner kjøkkenet og rydder stuen og støvsuger ved behov, sånn at når den som legger barnet er ferdig er alt ryddig og rent og klar for at vi sammen kan slappe av :)

Anonymkode: 7bb65...830

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...