AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #1 Skrevet 23. november 2021 Jeg har egentlig aldri følt meg særlig pen i bunaden min. Synes også det er et prakk og styr å ta den av og på, for ikke å snakke om alt arbeidet som hører med til puss av sølvtøy, rensing og stryking av skjorten som uansett kun holder seg fin til du har dratt kjolen over hodet. Bruker den igrunn kun på 17. mai., og da hopper jeg utav den før dagen er endt. Hadde dette vært en bunad jeg hadde kjøpt selv, eller kanskje fått i konfirmasjonsgave, hadde jeg nok solgt den på flekken. Men jeg har arvet den av min bestemor, og er derfor veldig usikker på om hva mine søsken/søskenbarn vil synes. Alle har egne bunader, sånn sett, så tror ikke noen ville lagt seg etter den. Men hvordan tar det seg ut å selge en arvet bunad? Hva synes dere? Høres jeg gjerrig ut? Kvier meg for å ta den på og skulle ønske jeg kunne skyldt på at den har blitt for liten eller noe, men per nå har jeg ingen unnskyldning og jeg synes det er enda tristere at den skal henge i skapet og støve ned enn at noen andre kan bruke den Anonymkode: f6d64...a67
altflyter Skrevet 23. november 2021 #2 Skrevet 23. november 2021 Når det er snakk om en slik arv, så tenker jeg det er svært ufint å selge den. Da må i så fall alle i familien som har en relasjon til bestemoren din få mulighet til å overta den først. 36
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #3 Skrevet 23. november 2021 Nei, det synes jeg ikke går an egentlig. Spør heller noen i familien om de vil overta, ellers får den henge på loftet til neste generasjon - sikkert noen som etterhvert vil arve den. Anonymkode: e9a50...8ba 25
Silla123 Skrevet 23. november 2021 #4 Skrevet 23. november 2021 Gi den heller bort til noen andre i familien som får glede av den. En slik arv er veldig personlig. 18
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #5 Skrevet 23. november 2021 Hvis ingen andre barn eller barnebarn av bestemoren din trenger den så ... hvorfor ikke? Jeg hadde solgt den. Jeg syns det er greit å selge en bunad som ikke brukes. Så får noen andre glede av den. Anonymkode: 28d53...d82 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #6 Skrevet 23. november 2021 Spar den til evt egne barn eller niser. ikke ok å selge den. Anonymkode: 27b27...45d 7
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #7 Skrevet 23. november 2021 Selvfølgelig kan du selge den! Men du må være helt, helt, helt sikker på at du ikke kommer til å angre i ettertid! Bestemoren din hadde nok vært enig i at det er bedre at noen som vil gå i bunad får muligheten til å kjøpe den enn at den bare skal henge i skapet ditt! Anonymkode: 3da5d...646
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #8 Skrevet 23. november 2021 Silla123 skrev (1 time siden): Gi den heller bort til noen andre i familien som får glede av den. En slik arv er veldig personlig. Selg den isåfall! Anonymkode: 3da5d...646 1
Silla123 Skrevet 24. november 2021 #9 Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Selg den isåfall! Anonymkode: 3da5d...646 Ja eventuelt selge til noen i familien, men den burde få bli innenfor familien synes jeg. 4
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #10 Skrevet 24. november 2021 Om du selger den så gi familien din mulighet til å kjøpe den først. Anonymkode: 82de3...59e 6
Tuba Skrevet 24. november 2021 #11 Skrevet 24. november 2021 Du må først høre om det er noen andre i familien som vil ha den. Hvis ikke kan du selge den, hvis du ikke da tenker at du får barn en gang som kan bruke den. 4
Splittbinders Skrevet 24. november 2021 #12 Skrevet 24. november 2021 Ta vare på den, ikke selg. Kanskje du får døtre som ønsker å bruke den en gang i tiden. 6
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #13 Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg har egentlig aldri følt meg særlig pen i bunaden min. Synes også det er et prakk og styr å ta den av og på, for ikke å snakke om alt arbeidet som hører med til puss av sølvtøy, rensing og stryking av skjorten som uansett kun holder seg fin til du har dratt kjolen over hodet. Bruker den igrunn kun på 17. mai., og da hopper jeg utav den før dagen er endt. Hadde dette vært en bunad jeg hadde kjøpt selv, eller kanskje fått i konfirmasjonsgave, hadde jeg nok solgt den på flekken. Men jeg har arvet den av min bestemor, og er derfor veldig usikker på om hva mine søsken/søskenbarn vil synes. Alle har egne bunader, sånn sett, så tror ikke noen ville lagt seg etter den. Men hvordan tar det seg ut å selge en arvet bunad? Hva synes dere? Høres jeg gjerrig ut? Kvier meg for å ta den på og skulle ønske jeg kunne skyldt på at den har blitt for liten eller noe, men per nå har jeg ingen unnskyldning og jeg synes det er enda tristere at den skal henge i skapet og støve ned enn at noen andre kan bruke den Anonymkode: f6d64...a67 enig med alle som sier at du bør gi den til noen andre i familien. Og så er det veldig viktig å vurdere egen og andres livsfase - er det dere som er yngste generasjon nå, så kan det virke veldig fjernt idag at det kommer en ny generasjon som kan ha glede av den. Men det gjør det nok, og da kan du fort komme til å angre. Anonymkode: 8fd4d...030 6
Brunello Skrevet 24. november 2021 #14 Skrevet 24. november 2021 Hva som er innafor kommer litt an på etter min mening. Er den en del av et oppgjør der bunadens verdi er hensyntatt, er det helt greit å selge. Ville da spurt andre i familien om de er interessert i å kjøpe. Dersom du fikk den uten at andre ble kompensert fordi du er eneste som ikke hadde bunad, og det at du fikk den var for å holde denne familien, synes jeg det ikke er ok med salg. Juridisk har du rett til å selge den dersom du har fått bunaden eller arvet den. 3
Gjest ti10 Skrevet 24. november 2021 #15 Skrevet 24. november 2021 Du har arvet den, altså er den din til odel og eie. Ser at mange mener du bør gi den til noen i familien, men jeg er ikke enig. Du sier jo at de har bunader selv, og hvorfor skal noen av dem ha en ekstra bunad de ikke bruker? For alt du vet kan de også finne på å selge den. Dessuten, hvis du hadde arvet en bil eller et hus eller noe annet du ikke har behov for, er det vel ingen som hadde sagt noe på at du hadde solgt det. Hvis du er sikker på at du ikke kommer til å angre senere, synes jeg du skal selge den. bare tenk godt over det, det er synd om du angrer om 10 år. Hvis du ikke bruker den likevel, er det vel ingen som kommer til å oppdage det? Og de har uansett ikke noe med det. Et helt annet alternativ er jo at du kan beholde den, men leie den ut.
Fufu Skrevet 24. november 2021 #16 Skrevet 24. november 2021 Jeg fikk mammas bunad, sydd av min bestemor. Solgte den litt av samme årsaker som deg, jeg brukte den baare to ganger. Synes du kan gjøre som du vil.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #17 Skrevet 24. november 2021 Søsteren min arvet vår bestemors bunad. Hun føler det ca. på samme måte som deg, men sier det ikke er aktuelt å selge den på det åpne markedet. Om hun hadde gjort det, uten å lufte det først, hadde jeg blitt irritert. Jeg har bunad jeg fikk til konfirmasjonen, men jeg ville mye heller da kjøpt min bestemors fra min søster og solgt den jeg fikk til konfirmasjonen. Så hør med familien først, om noen av de vil kjøpe den. Er det ikke det, kan du jo selge den. Anonymkode: 2bad1...073 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #18 Skrevet 24. november 2021 Jeg hadde blitt så lei meg om jeg fant ut at søsteren hadde solgt mormors bunad uten å snakke med meg! Min bunad er jo ny, så jeg ville mye heller solgt den og tatt i bruk mormor sin. Ikke risiker forholdet til familien din, det er dessverre ikke så mye som skal til for å splitte en familie 💙 Anonymkode: f42d0...f50 4
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #19 Skrevet 25. november 2021 Brunello skrev (På 24.11.2021 den 13.39): Hva som er innafor kommer litt an på etter min mening. Er den en del av et oppgjør der bunadens verdi er hensyntatt, er det helt greit å selge. Ville da spurt andre i familien om de er interessert i å kjøpe. Dersom du fikk den uten at andre ble kompensert fordi du er eneste som ikke hadde bunad, og det at du fikk den var for å holde denne familien, synes jeg det ikke er ok med salg. Juridisk har du rett til å selge den dersom du har fått bunaden eller arvet den. Dette tenkte jeg også. Hos oss fikk kusinen min som var eldst Arve farmor sin bunad, vi var flerr kusiner men eldste fikk arve bunaden. Det ble ikke kompensert. Penger og hus verdier ble fordelt mellom barna til farmor (min far og søsken), og eiendelen som bunad og glass og fat osv ble fordelt blant både barn og barnebarn. Helt greit. Men ikke greit om kusinen min hadde solgt bunaden, da burde den gis til en av oss andre. Anonymkode: 27b27...45d 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #20 Skrevet 25. november 2021 Hvor gammel er du, ts? Og har du barn enda? Det kan hende du vil tenke annerledes og bruke bunaden om noen få år. Anonymkode: 27b27...45d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå