AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #21 Del Skrevet 24. november 2021 Vi fikk refinansiert huslånet, hadde en takstmann innom som ga oss en prospektiv takst på huset (altså hvor mye verdien ville bli etter oppussinga), og vi fikk nytt lån på de betingelsene. Det er dyrt, ja, men du verden så godt det er nå når huset er blitt tett og det ikke trekker fra vegger og vinduer.... Anonymkode: 13a3b...fd3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #22 Del Skrevet 24. november 2021 Jeg skiller på renovering og oppussing. Når det kommer til oppussing sparer vi, tar ett og ett rom, gjør det meste selv, og bytter ikke ut innredning før den ikke kan brukes lenger. For eksempel: Kjøkkenet er nå 28 år gammelt. Skapstammene er like fine, men soklene, frontene og benkeplaten må byttes. Pris 6 - 10 000 kr, og det kommer etter jul. Vi prøver også å spare opp mest mulig til dyrere renoveringsprosjekter, men har i noen tilfeller måttet refinansiere boliglånet for å gjøre nødvendige ting. For eksempel da vi måtte rive hele loftet, og legge nytt tak på grunn av for dårlig lufting. Anonymkode: 6ae52...e1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #23 Del Skrevet 24. november 2021 Jeg er alenemamma og har kjøpt en rekkehusleilighet. kjøkken og bad fra 90 tallet men alt fungerer. Første jeg skal gjøre er å male fliser på bad og ta ut dusjhjørne, og sette inn nytt. Tenker det blir ca 15 tusen totalt.. etterhvert har jeg tenkt å flytte kjøkkenet, men for nå kan det bare males. Jeg må spare og ta det om 5 år kanskje. Anonymkode: 6f154...470 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #24 Del Skrevet 24. november 2021 fro skrev (1 time siden): Ja, er man av typen til å snylte på samfunnet er det klart man kan få det billigere. Man trenger ikke å snylte for å gjøre det billigere, man må bare ha oversikt over loven. Tenker jeg kan forklare det for deg så du og andre får noen tips på veien. Som nevnt brukte jeg mye tid. Jeg tok aldri med mer parkett enn man får lov til. Flere turer over grensa løste det problemet. Det er lovlig, om enn i gråsonen. Etter min mening er det smugling allikevel men så lenge det er tillatt gjør jeg det med god samvittighet. Men nei, det er ikke snylting, det er fullt lovlig. Jmf skatteetaten kan folk tjene inntil kr 6000 skattefritt per kalenderår for arbeid som utføres i oppdragsgivers hjem. Jeg hadde ganske mange innom og ingen av dem tjente mer enn kr 6000 i løpet av et kalenderår. Det er lovlig, om enn i gråsonen. Etter min mening er det egentlig svart arbeid men så lenge det er lovlig benytter jeg meg selvsagt av mulighetene lovverket vårt åpner for. Men det er ikke snylting, slik du påstår. At du og andre velger en raskere og dyrere måte å gjøre det på skjønner jeg godt, hadde jeg hatt bedre økonomi ville jeg gjort det samme. Men nå har jeg funnet en løsning og jeg tror helt ærlig jeg kommer til å benytte de lovlige mulighetene jeg har til å kutte kostnader neste gang også. Tid har jeg nok av. I dag får jeg ca 1 million mer for leiligheten enn jeg ga for 2,5 år siden. Det lønner seg å være lur og ha god tid, men jeg ser at det kan provosere andre. Det står jeg fint i. Anonymkode: ea0c4...1de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #25 Del Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hver gang vi har kjøpt et renoveringsprosjekt så har huset i utgangspunktet vært så billig at vi har kunne belåne det beløpet vi mener vi trenger. Husene har blitt solgt meg gode gevinster som igjen har gjort at vi kan sitte greit i det. Vi har gjort det meste på husene selv. Generelle oppussinger som maling, bytting av kledning ect har vi tatt av egen lomme. Anonymkode: a76f5...310 Må bare legge til at å bruke oppsparte penger til store oppussinger er en dårlig invisteringer, mener jeg.. Penger vi har settes i aksjer og fond og avkastningene gjør at vi kan betale mere inn på huslånet dersom vi ønsker det. Anonymkode: a76f5...310 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fro Skrevet 24. november 2021 #26 Del Skrevet 24. november 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Man trenger ikke å snylte for å gjøre det billigere, man må bare ha oversikt over loven. Tenker jeg kan forklare det for deg så du og andre får noen tips på veien. Som nevnt brukte jeg mye tid. Jeg tok aldri med mer parkett enn man får lov til. Flere turer over grensa løste det problemet. Det er lovlig, om enn i gråsonen. Etter min mening er det smugling allikevel men så lenge det er tillatt gjør jeg det med god samvittighet. Men nei, det er ikke snylting, det er fullt lovlig. Jmf skatteetaten kan folk tjene inntil kr 6000 skattefritt per kalenderår for arbeid som utføres i oppdragsgivers hjem. Jeg hadde ganske mange innom og ingen av dem tjente mer enn kr 6000 i løpet av et kalenderår. Det er lovlig, om enn i gråsonen. Etter min mening er det egentlig svart arbeid men så lenge det er lovlig benytter jeg meg selvsagt av mulighetene lovverket vårt åpner for. Men det er ikke snylting, slik du påstår. At du og andre velger en raskere og dyrere måte å gjøre det på skjønner jeg godt, hadde jeg hatt bedre økonomi ville jeg gjort det samme. Men nå har jeg funnet en løsning og jeg tror helt ærlig jeg kommer til å benytte de lovlige mulighetene jeg har til å kutte kostnader neste gang også. Tid har jeg nok av. I dag får jeg ca 1 million mer for leiligheten enn jeg ga for 2,5 år siden. Det lønner seg å være lur og ha god tid, men jeg ser at det kan provosere andre. Det står jeg fint i. Anonymkode: ea0c4...1de Det var du som kalte det smugling og svart arbeid, mener du at det ikke er det likevel så… 🤷🏼♀️ 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #27 Del Skrevet 24. november 2021 Betaler ned ekstra på lånet hver måned. Sparer til mindre ting som nytt gulv, maling, el arbeid og løpende vedlikehold. Badene, takutskifting, drenering etc har vi lånt opp. Men vi har under 50 prosent belåningsgrad og betaler som sagt ekstra på lånet hver måned. Vi har jo ikke sjans til å spare opp det koster og bytte tak feks, det tar for lang tid. Anonymkode: c8cf2...c17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #28 Del Skrevet 24. november 2021 Vi sparer opp til de tingene som ikke koster mer enn noen titalls tusen, og øker boliglånet når større ting som bad og kjøkken må tas. Vi har 44% belåningsgrad på boligen så å øke lånet litt ved behov er uproblematisk, og oppussingen øker også taksten på boligen (noe som er relevant når man ikke har planer om å bo der til evig tid) Anonymkode: 52a7c...d13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #29 Del Skrevet 24. november 2021 Lånte opp på huset for å totalrenovere badet og kjøkkenet. Badet var fra 70 tallet, flislagt oppå det originale og uten sluk i gulvet så det måtte gjøres. Kjøkkenet var lite, gammelt og satt sammen av brukte skap som var kappet og skrudd sammen i vilden sky. Feks var det doble skapet under vasken ikke dobbel, det så bare slik ut. Skuffene, to kunne brukes helt (de nederste) mens de tre andre stoppet i vinduskarmen. I veggen bak innredningen lå det ledninger og gnistrer. Er det mulig. Vi hadde totalentreprenør på badet men ellers har vi gjort alt fysisk arbeid selv bortsett fra strøm og litt hjelp med takplater pga brå sykdom som kom på. Gang, soverom, kjeller ol tar vi etter lommeboka. Anonymkode: a4d22...3e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #30 Del Skrevet 24. november 2021 Her sparer vi opp først. Nå sparer vi til nytt bad, regner med å spare 200.000 før vi starter. Blir mye egeninnsats, det hjelper veldig. Jeg skal aldri si aldri, kan kun se for meg at garasjepåbygg kan bli såpass dyrt at vi baker inn i lånet. Men vi betaler ned ekstra på lånet også, vi vil bli gjeldsfri raskt. Har helt gjennomsnittlig inntekt, men vi sparer mye. Anonymkode: 2ba68...f22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 24. november 2021 #31 Del Skrevet 24. november 2021 Kombinasjon av sparing og lån. Lønna vår har økt på disse årene, samtidig som vi har nedbetalt en del på boligen, slik at vi ved hver nye runde med oppussing har rom for mer lån. Vi pusser ikke opp alt på én gang, men tar ett rom om gangen nesten. Vi gjør ikke noe arbeid selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 24. november 2021 #32 Del Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): ...når det er mye som skal pusses opp, deriblant dyre rom som bad og kjøkken. Er alt spart opp på forhånd? Tar man lån? Vil gjerne høre deres erfaringer Anonymkode: 5501e...474 Til nå har jeg tatt opp lån. Denne typen lån har typisk vært gratis i mange år, så det ville vært uklokt å ikke utnytte det. Gitt jeg nå typisk kan betale kontant, blir det nok modellen i framtiden også. Det ligger liksom ingen risiko i det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #33 Del Skrevet 24. november 2021 Bruker ikke opp det vi tjener hver måned. Ingen bevisst sparing, men har jo heller ikke noe å bruke pengene på om man har et rasjonelt forbruk. Samt har god avkastning på fondssparing. Sist vi flyttet visste vi at vi ville gjøre en del, og holdt derfor av penger i stedet for å makse huslånet. Så både oppussing, ny bil, og ferier betales kontant, slik at det eneste vi har er boliglån. Anonymkode: 683ef...fc9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #34 Del Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): ...når det er mye som skal pusses opp, deriblant dyre rom som bad og kjøkken. Er alt spart opp på forhånd? Tar man lån? Vil gjerne høre deres erfaringer Anonymkode: 5501e...474 Tja, nei vi betaler ned ekstra på boliglånet, har satt ca 10 år kortere nedbetalingstid enn hva banken foreslo. Dermed lav belåningsgrad nå, så enten øker vi tiden og sparer opp med overskuddet, ellers spør vi om å øke boliglånet for slik oppussing. Vet ikke helt enda, tipper sistnevnte. Kan da heller øke avdragene i etterkant enda mer for å "betale tilbake" det lånte også. Men som sagt, kan godt være vi sparer opp et års tid ved å redusere boliglånsbetaling en stund. Enten eller. Anonymkode: c1bd5...178 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #35 Del Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi er gjeldfrie om ca 2 år. Da er huset vårt ca 20 år. Vi har pusset opp noenlunde jevnlig men når vi er gjeldfrie må vi nok spare opp til litt større prosjekt. Da har vi jo plutselig 30 000 mer å spare opp hver måned. Kommer ikke til å noengang å ta opp mer lån. Men har også barn som trenger støtte til boligkjøp så vi prioriterer nok å spare opp til det først dersom det ikke er noe som MÅ gjøres. Og då må vi også spare opp til bil. Det gjør vi forsåvidt utenom. Føler jo enda vi bor i et nytt hus. Men klart en gang må vi nok pusse opp bad osv. Tror mange tar opp lån på huset for å opp og når husprisene stiger så føler man vel man kan forsvare det. Anonymkode: 0d215...f4f Når du feks renoverer et bad eller etterisolerer så VIL jo huset stige i verdi. Her jobber mannen min i byggebransjen, så han gjør stort sett alt selv (ikke rør og el), så har vi kjøpt materialer utelukkende på salg, vi har fått mye gratis/billig på finn (feks en ny do, fliser, gipsplater osv). Ellers så sparer vi jo til det vi skal og det går jo på bekostning av andre ting selvfølgelig. Vi bruker feriepenger på oppussing istedet for å reise til utlandet feks (vi har små barn, så holder jo i massevis med dyreparker osv), vi spiser sjelden til aldri ute, ingen av oss har en dyr hobby. Prøver å handle mye på finn eller salg. Nå har vi over gjennomsnittet i inntekt i dag, men fortsetter som før og har da enda mer å rutte med til oppussing bare. Men store ting som påbygg/tilbygg og renovere bad skal vi ta opp lån til. Anonymkode: d24f0...974 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tomas77 Skrevet 24. november 2021 #36 Del Skrevet 24. november 2021 Covid fikset kjøkkenet hos oss. Ingen utenlands familieferie sommeren 2020 betød nok til å kjøpe nytt kjøkken og elektriker. Gjorde monteringen og installasjonen selv. Bad hadde blitt annerledes da det er betydelig vanskeligere å ordne selv. Bake det inn i huslånet er en mulighet eller så finnes det 12 måneders gratis kreditt på en del sånt men da bør du vite at du over de neste 12 månedene kan spare nok til å betale regningen etter de 12 månedene, hvis ikke blir det dyrt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #37 Del Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Har man dårlig råd så pusser man opp selv. Det er arbeidet som koster mye. Anonymkode: cd0e0...dc3 Men gjennomsnittlig inntekt er faktisk ikke dårlig råd i mine øyne da. Vi tjener tilsammen ganske gjennomsnittlig da jeg tjener mellom 550.000 og 610.000 alt ettersom om jeg jobber overtid eller ikke og han tjener ca 530.000. Vi har ganske mange tusen til overs etter faste utgifter, så med litt sparing har en fort råd til å pusse opp et lite bad etter et års tid med sparing. Anonymkode: bc04d...72e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #38 Del Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Her er det min mann som har betalt utgiftene til vår felles bolig. Det ble finansiert ved at han solgte en hytte han hadde. Det genererte en så stor sum at vi kunne pusse opp hele huset i en omgang, med innleide håndtverkere. Alternativet hadde ellers vært at vi begge måtte spart ganske lenge. Anonymkode: 30612...aeb Så der slapp du billig unna, Anonymkode: 93b17...734 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 24. november 2021 #39 Del Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg bor alene og tjener under snittet men fikk litt ekstra lån da jeg kjøpte oppussingsobjektet og brukte ganske mye tid på å bli ferdig. Men det har blitt sabla fint! Mange kjøper drittgulv i plast, ofte forskjellig gulv i hvert rom som de legger i ulike retninger. Jeg kjøpte kvalitetsparkett i utlandet og smugla det over grensa i en nabobil. En del maler selv oppå den slitte strietapeten eller bruker den dyre løsninga fra Jotun. Jeg hyrte håndverkere svart til å helsparkle og male. Gjorde omtrent alt på IKEA-kjøkkenet selv med unntak av rør og elektrisk. Og flislegging, der fikk jeg hjelp av en kompis. Anonymkode: ea0c4...1de 😂😅 Ok, så: Ulovlig varehandel, sosial dumping og skattejuks. Og utnytting av venner. Got it. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #40 Del Skrevet 24. november 2021 Vi sparer 10000kr i mnd. Er 14 år siden vi kjøpte huset. Så da var det panelplater for alle pengene i alle rom. De siste årene har vi gipset rom for rom for å få det listefritt. Vi holder nå på med å bygge garasje,da har vi hatt rentefritt på lånet et halvt år og spart 10000 i tilegg. Vi betaler ekstra ned på huslånet for å snart kunne bli gjeldfri. Da kan vi spare enda mer å ta kjøkkenet,som er det eneste som gjenstår nå. Det er ganske moderne enda,men vi vil rive en vegg og da må alt bygges på nytt. Men ingen hast. Vi satser på vi ikke må låne noe mer nå. Anonymkode: 5c18b...6d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå