AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #1 Skrevet 23. november 2021 Hei! Litt usikker på om det er her jeg burde henvende meg eller om jeg skulle ha startet tråden en annen plass. Men, jeg prøver her jeg Jeg ønsker og starte en familiebarnehage i Trondheim hvor jeg hører til. Så jeg lurer på om det er noen her som ønsker og dele egene erfaringer i forhold til dette med og drive en familiebarnehage? Hvordan var prosessen ? Må man ha et samarbeid med en annen barnehage, og isåfall hvordan går man fram for og ordne noe slikt ? Må man ansette en pedagog, og isåfall hva er stillings prosenten som er anbefalt/påkrevd? (jeg er ikke utdannet, pedagog/barnehagelærer etc.) Jeg synes det kommer litt utydelig frem hva slags støtte man som familiebarnehage vil få. Og om man blir en kommunal/privat familiebarnehage. (Jeg har foreløpig ikke funnet noen spesifikk informasjon ang. kommunale familiebarnehager, og jeg skjønner egentlig ikke helt hvordan dette fungere; altså privat eller kommunal familiebarnehage). Ellers er jeg veldig interessert i å høre deres erfaring fra deres drift. Som f.eks: Hva du gjerne skulle ha vist før du startet, som du vet nå. Hvor finner jeg mest mulig informasjon/ hvem er det lurt og snakke med. Jeg har også en utleieleilighet i huset vårt som kan være aktuelt og gjøre om til en helt egen bhg-del. (Men det er jo mulig det ikke er så lurt økonomisk.) Takk for at du tok deg tid til å lese og svare på innlegget mitt! Anonymkode: 2d251...a8c
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #2 Skrevet 23. november 2021 Du må ha en pedagog fulltid, selvom det er få barn. Dersom det ikke er barnehagemangel i området ditt, så får du ikke opprette barnehage. Det er veldig mange regler knyttet til sikkerhet, så det går mye penger til det, i tillegg skal barnehagen ha så så mange kvadrat inne og ute til et antall barn, så du må se om du har stor nok plass. Du burde ringe og høre med kommunen. I tillegg må du tenke på forsikring til barn og ansatte, pensjon til ansatte, inngjerding av hage, parkeringsmuligheter, rammeplanen, barnehageloven. Du må også ha en styrer, med utdannelse, så det kan ikke være deg. Anonymkode: ffe0b...58f
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #3 Skrevet 23. november 2021 Huff, håper ikke du får det. Familiebarnehage er en uting. Anonymkode: 320c7...d83 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #4 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Du må ha en pedagog fulltid, selvom det er få barn. Dersom det ikke er barnehagemangel i området ditt, så får du ikke opprette barnehage. Det er veldig mange regler knyttet til sikkerhet, så det går mye penger til det, i tillegg skal barnehagen ha så så mange kvadrat inne og ute til et antall barn, så du må se om du har stor nok plass. Du burde ringe og høre med kommunen. I tillegg må du tenke på forsikring til barn og ansatte, pensjon til ansatte, inngjerding av hage, parkeringsmuligheter, rammeplanen, barnehageloven. Du må også ha en styrer, med utdannelse, så det kan ikke være deg. Anonymkode: ffe0b...58f Er du sikker på dette med at man må ha en pedagog ansatt fulltid ? 🤔 Har du drevet familiebarnehage før ? Ja, jeg skal helt klart ringe til kommunen tenkte dog at jeg skulle høre om det var noen med gode råd og erfaringer her inne før jeg ringte og snakket med de. Slik at jeg kunne være best mulig forberedt. Jeg har fått med meg at jeg ikke kan stå som styrer, og derfor man ofte har et samarbeid med en annen barnehage i nærområdet. Man, vil da bli ansatt i egen barnehagen som assistent. Og slik jeg har forstått det, er det ikke uvanlig og få oppfølgning av den barnehagen i nærområdet for pedagogisk oppfølgning, og utbetale lønn til den pedagogen for de timene hen bruker på oppfølgning av meg. Det jeg dog ikke kunne se, var hvor mange % denne pedagogen skal/burde ha. TS Anonymkode: 2d251...a8c 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #5 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Huff, håper ikke du får det. Familiebarnehage er en uting. Anonymkode: 320c7...d83 Det er det jo ikke alle som synes. Da mitt barn skulle starte i bhg, håpet jeg på en god familiebarnehage i vårt nærområdet. Men, da vi skulle finne barnehage var den dessverre lagt ned. Så nå går barnet vårt i en liten steiner barnehage istedenfor og vi er veldig fornøyde med de. For all del Men, hadde vi hatt valget om en god familiebarnehage i nærområdet, så hadde vi så absolutt valgt det isteden for TS Anonymkode: 2d251...a8c
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #6 Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er det jo ikke alle som synes. Da mitt barn skulle starte i bhg, håpet jeg på en god familiebarnehage i vårt nærområdet. Men, da vi skulle finne barnehage var den dessverre lagt ned. Så nå går barnet vårt i en liten steiner barnehage istedenfor og vi er veldig fornøyde med de. For all del Men, hadde vi hatt valget om en god familiebarnehage i nærområdet, så hadde vi så absolutt valgt det isteden for TS Anonymkode: 2d251...a8c Familiebarnehager driver stort sett på dispensasjon, pedagogdekningen er elendig, barnet må igjennom et opprivende barnehagebytte. De er ofte bare én ansatt på jobb på begynnelsen og slutten av dagen (siden de er små) og det er jo kjempefarlig. Anonymkode: 320c7...d83 1
NeverMore Skrevet 24. november 2021 #7 Skrevet 24. november 2021 (endret) https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-12-16-1555 Du kan ikke drive familiebarnehage uten pedagoger. Endret 24. november 2021 av NeverMore
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #8 Skrevet 24. november 2021 Jeg har jobbet som pedagogisk veileder for flere familiebarnehageeiere i Trondheim, var vel 5 ulike barnehager over en 3-års periode. Dette er riktignok ca 10 år siden men på den tida var det mange familiebarnehager der pga mangelfull barnehagedekning. Tror det var krav om 14% stilling per bhg om jeg ikke husker feil. Anonymkode: 24ca5...0b6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå