Menchit Skrevet 23. november 2021 #1 Skrevet 23. november 2021 Fra nyhetene på NRK i går, Nakstad sier gjennomsnittsalderen på de døde er 80 år, men at det er en del yngre FULLVAKSINERTE som blir veldig syke. https://tv.nrk.no/serie/nyheter/202111/NNFA15112221 Hvis du ikke gidder å se spol til 02.30 Hvordan henger dette på greip med det FHI sier? Noen som kan forklare? 11
Hedy Lamarr Skrevet 23. november 2021 #2 Skrevet 23. november 2021 Han sa nok bare feil. Fra FHIs siste ukesrapport (kilde😞 «Blant fullvaksinerte under 65 år er det få innleggelser og ingen sikre tegn til svekket beskyttelse mot alvorlig sykdom. Uvaksinerte over 45 år har særlig høy risiko for sykehusinnleggelse, skriver FHI.» «Det er imidlertid uvaksinerte middelaldrende og vaksinerte og uvaksinerte eldre som blir så syke at de må på sykehus, skriver FHI i risikovurderingen.» 11
Tussa84 Skrevet 23. november 2021 #3 Skrevet 23. november 2021 (endret) Joda, det er to grupper som opptar sykehussengene som Nakstad sa; Fullvaksinerte eldre og fullvaksinerte yngre. Dette er helt klart alvorlig. Endret 23. november 2021 av Tussa84 13
Justlooking Skrevet 23. november 2021 #4 Skrevet 23. november 2021 Tussa84 skrev (1 minutt siden): Joda, det er to grupper som Nakstad sa. Fullvaksinerte eldre og fullvaksinerte yngre. Dette er helt klart alvorlig. Men er ikke fullvaksinerte yngre ganske nylig vaksinert? 1
Vera Skrevet 23. november 2021 #5 Skrevet 23. november 2021 Tussa84 skrev (1 minutt siden): Joda, det er to grupper som Nakstad sa. Fullvaksinerte eldre og fullvaksinerte yngre. Dette er helt klart alvorlig. Nå henger jeg ikke med..sier Nakstad at fullvaksinerte yngre blir alvorlig syke? Hvilke aldersgruppe er «yngre»? 2
Tussa84 Skrevet 23. november 2021 #6 Skrevet 23. november 2021 Justlooking skrev (Akkurat nå): Men er ikke fullvaksinerte yngre ganske nylig vaksinert? Det er nok helt riktig. Vi må virkelig finne ut av hvor lenge vaksineeffekten varer. Kanskje 3. oppfriskningsdose må settes 3 måneder etter 2. dose, for å unngå at fullvaksinerte yngre må legges inn. 2
FaktabasertTroll Skrevet 23. november 2021 #7 Skrevet 23. november 2021 (endret) Menchit skrev (1 time siden): Hvordan henger dette på greip med det FHI sier? FHI har jo sagt mye, mener du angående at uvaksinerte i % er mer utsatt for innleggelse på sykehus i det "virale" bildet de la ut? tror du blander sammen andeler, og absolutte tall. 2% av 90%, er 2%, men 2%*90% = 1.8% 10% av 10%, er 10%, men 10%*10% = 1% Skjønner du? 2% av en gruppe kan være MER enn 10% av en annen gruppe, i absolutte tall, avhengig av størrelsen på gruppen, selv om det er en femtedel i andel. Så, når folk snakker om andeler og prosent, må du holde tunga rett i munnen. Prosent av hva, andel av hva? Disse tallene er uansett veldig misvisende inklusive tallene FHI ga i det virale bildet, så de gir et misvisende svar, som motsvar til andre misvisende greier, det er vanskelig å opplyse folk om slike "kompliserte" greier for folk faller av, synd men sånn er det bare. Folk flest bør nok bare følge rådene myndighetene gir angående helse, for sannsynligheten for at du roter deg bort i noe regnestykker er nok mye større enn at myndighetene lurer deg. Endret 23. november 2021 av FaktabasertTroll 6
Justlooking Skrevet 23. november 2021 #8 Skrevet 23. november 2021 Tussa84 skrev (2 minutter siden): Det er nok helt riktig. Vi må virkelig finne ut av hvor lenge vaksineeffekten varer. Kanskje 3. oppfriskningsdose må settes 3 måneder etter 2. dose, for å unngå at fullvaksinerte yngre må legges inn. Haken er at mange sier de ikke vil ta dose 3. Kjenner bare noen få som har tatt tre.og de er eldre og noen med underliggende sykdommer. Hørte tilfeldig også noen på jobben snakket om at dose 3 kommer ikke på tale, men da vet jeg plutselig om et par-tre stykker på jobben som i det hele tatt er vaksinert. 4
beyonce_1 Skrevet 23. november 2021 #9 Skrevet 23. november 2021 Det Nakstad sier er at det er vilkårlig hvem vaksinen virker for og hvor god beskyttelse den gir..!? Det begynner å rakne med grunner for å innføre koronapass… 13
Grüner Skrevet 23. november 2021 #10 Skrevet 23. november 2021 Tussa84 skrev (17 minutter siden): Joda, det er to grupper som opptar sykehussengene som Nakstad sa; Fullvaksinerte eldre og fullvaksinerte yngre. Dette er helt klart alvorlig.
Grüner Skrevet 23. november 2021 #11 Skrevet 23. november 2021 Det er fullvaksinerte eldre (2 doser for >6 mndr siden) og uvaksinerte «yngre» i 30-50-årene som opptar de fleste sykehusplassene nå. Kjenner intensivsykepleiere på Riksen som bekrefter dette. 10
Menchit Skrevet 23. november 2021 Forfatter #12 Skrevet 23. november 2021 Vera skrev (19 minutter siden): Nå henger jeg ikke med..sier Nakstad at fullvaksinerte yngre blir alvorlig syke? Hvilke aldersgruppe er «yngre»? Se klippet fra NRK i hi, spol ca 2min, 30 sekund 4
Tussa84 Skrevet 23. november 2021 #13 Skrevet 23. november 2021 Justlooking skrev (2 minutter siden): Haken er at mange sier de ikke vil ta dose 3. Kjenner bare noen få som har tatt tre.og de er eldre og noen med underliggende sykdommer. Hørte tilfeldig også noen på jobben snakket om at dose 3 kommer ikke på tale, men da vet jeg plutselig om et par-tre stykker på jobben som i det hele tatt er vaksinert. Vi skal ikke se bort ifra at det kan oppstå begreper som "vaksinetretthet" eller "overvaksinert". Bare noen nevner oppfriskningsdoser kanskje vaksinetrettheten setter inn og man får vaksinevegring rett og slett fordi man føler seg overvaksinert. 7
Tussa84 Skrevet 23. november 2021 #14 Skrevet 23. november 2021 Grüner skrev (1 minutt siden): Det er fullvaksinerte eldre (2 doser for >6 mndr siden) og uvaksinerte «yngre» i 30-50-årene som opptar de fleste sykehusplassene nå. Kjenner intensivsykepleiere på Riksen som bekrefter dette. Beklager, men jeg tror det er mer fornuftig å lytte til FHI og Nakstad da de gir oss førstehåndsinformasjon. 6
Menchit Skrevet 23. november 2021 Forfatter #15 Skrevet 23. november 2021 (endret) FaktabasertTroll skrev (16 minutter siden): FHI har jo sagt mye, mener du angående at uvaksinerte i % er mer utsatt for innleggelse på sykehus i det "virale" bildet de la ut? tror du blander sammen andeler, og absolutte tall. 2% av 90%, er 2%, men 2%*90% = 1.8% 10% av 10%, er 10%, men 10%*10% = 1% Skjønner du? 2% av en gruppe kan være MER enn 10% av en annen gruppe, i absolutte tall, avhengig av størrelsen på gruppen, selv om det er en femtedel i andel. Så, når folk snakker om andeler og prosent, må du holde tunga rett i munnen. Prosent av hva, andel av hva? Disse tallene er uansett veldig misvisende inklusive tallene FHI ga i det virale bildet, så de gir et misvisende svar, som motsvar til andre misvisende greier, det er vanskelig å opplyse folk om slike "kompliserte" greier for folk faller av, synd men sånn er det bare. Folk flest bør nok bare følge rådene myndighetene gir angående helse, for sannsynligheten for at du roter deg bort i noe regnestykker er nok mye større enn at myndighetene lurer deg. Å samtykke til ting man ikke forstår har jeg hørt er uklokt, på linje med å signere dokumenter du ikke har lest. Så hva er konklusjonen da? Hvor mange er innlagt, hvilke aldersgrupper snakker vi om, og hva er andelen og antall vaksinert/ikke vaksinert. Endret 23. november 2021 av Menchit 4
Example Skrevet 23. november 2021 #16 Skrevet 23. november 2021 (endret) Klassisk antivaxxer-argumentasjon: - Tolk det myndigheter sier feil. Sier de noe galt (det er åpenbart at Nakstad mente uvaksinerte her), blås det opp for alt det er verdt. - Lag tråder og spre løgnen i flest mulig tråder slik at dette setter seg. Ikke like mange får med seg korreksjoner som kommer fra folk som følger med litt. Jeg må bare spørre: Har man så liten tro på egen argumentasjon at man må lage falske saker? Endret 23. november 2021 av Example 24
Tussa84 Skrevet 23. november 2021 #17 Skrevet 23. november 2021 Menchit skrev (1 minutt siden): Å samtykke til ting man ikke forstår har jeg hørt er uklokt, på linje med å signere dokumenter du ikke har lest. Så hva er konklusjonen da? Hvor mange er innlagt, hvilke aldersgrupper snakker vi om, og hva er andelen og antall vaksinert/ikke vaksinert. I morgen kommer fasiten fra FHI for uke 46. 3
Tussa84 Skrevet 23. november 2021 #18 Skrevet 23. november 2021 Example skrev (2 minutter siden): Klassisk antivaxxer-argumentasjon: - Tolk det myndigheter sier feil. Sier de noe galt (det er åpenbart at Nakstad mente uvaksinerte her), blås det opp for alt det er verdt. - Lag tråder og spre løgnen i flest mulig tråder slik at dette setter seg. Ikke like mange får med seg korreksjoner som kommer fra folk som følger med litt. Jeg må bare spørre: Har man så liten tro på egen argumentasjon at man må lage falske saker? Du hørte hva Nakstad sa, han har ingen talefeil. 6
Nicathv Skrevet 23. november 2021 #19 Skrevet 23. november 2021 Tussa84 skrev (20 minutter siden): Det er nok helt riktig. Vi må virkelig finne ut av hvor lenge vaksineeffekten varer. Kanskje 3. oppfriskningsdose må settes 3 måneder etter 2. dose, for å unngå at fullvaksinerte yngre må legges inn. Det har "vi" jo funnet ut av, det er mange studier som viser hvor lenge de er så og så effektive. Tussa84 skrev (2 minutter siden): Beklager, men jeg tror det er mer fornuftig å lytte til FHI og Nakstad da de gir oss førstehåndsinformasjon. Førstehåndsinformasjon er informasjon fra noen som har erfart eller observert noe selv. Et eksempel ville vært en lege som observerte sykdom. Tredjehåndsinformasjon er informasjon fra en som fått informasjon fra noen andre og så gjenforteller det. Et eksempel er en organisasjon eller en person som tar imot informasjon fra helsepersonell og videreformidler det - FHI og Nakstad. 1
Example Skrevet 23. november 2021 #20 Skrevet 23. november 2021 Tussa84 skrev (Akkurat nå): Du hørte hva Nakstad sa, han har ingen talefeil. Det Nakstad sa er ikke riktig, og er neppe det han prøvde å si, for å si det sånn. Jeg er ikke Nakstads største fan, men jeg tror vi kan tilgi han for å blande ordene uvaksinert og fullvaksinert. Det er åpenbart det han gjorde. Har jeg for høy tiltro til deg hvis jeg tror du også skjønner det? 17
Anbefalte innlegg