Gå til innhold

Er det virkelig så vanlig med symptomer før positiv test?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det virkelig vanlig å ha så mange symptomer før positiv test? Leser så mange steder at dette er heller sjeldent, men når jeg leser på forskjellige forum virker det neste  som om "alle" har ømme bryster, og andre symptomer før positiv test. Hilsen ei på rugedag 5. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg merket det ca 1 uke før IKM i alle mine graviditeter i form av lett kvalme. 

Anonymkode: 615bd...5cc

Skrevet

Har ikke hatt andre symptomer enn det som minner om kommende mens. Murringer i magen, litt kvalm (er det rundt mens også). Men har ikke klart å skille de. Selv om jeg har vært gravid 4 ganger 😆

Anonymkode: db33e...e21

• Liker 2
Skrevet

Jeg har testet fordi jeg har hatt symptomer. Første gangen gulpet jeg av å spise havregrøt. Rar følelse i magen. Andre gangen ble jeg brått veldig dårlig av et glass vin på hytta🙈stoppet med en gang og tok test så fort jeg kom hjem🙂

Skrevet
Lilletrille79 skrev (24 minutter siden):

Jeg har testet fordi jeg har hatt symptomer. Første gangen gulpet jeg av å spise havregrøt. Rar følelse i magen. Andre gangen ble jeg brått veldig dårlig av et glass vin på hytta🙈stoppet med en gang og tok test så fort jeg kom hjem🙂

Hvor langt hadde du kommet da? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Har ikke hatt andre symptomer enn det som minner om kommende mens. Murringer i magen, litt kvalm (er det rundt mens også). Men har ikke klart å skille de. Selv om jeg har vært gravid 4 ganger 😆

Anonymkode: db33e...e21

Okei, takk for svar. Hva er egentlig murring i magen? Jeg merker magen er litt hoven, som før mens, men ikke kvalm. 

Skrevet
Coffee1234 skrev (1 minutt siden):

Hvor langt hadde du kommet da? 

Husker ikke første gangen men det var kanskje like etter ikm. Den siste gangen var vel muligens noen dager før ikm😀vi stresset ikke den måneden så mulig den satt fordi jeg slappet av😆

Skrevet

Jeg tror mye av det er psykisk, i den forstand at man kjenner veldig godt etter når man prøver. Om man så finner ut at man har blitt gravid, så tolker man "symptomene" som et tegn på graviditet, selv om det sannsynligvis var helt tilfeldig. Mange blir jo gravide i løpet av noen få prøveperioder, så da rekker man kanskje ikke kjenne på variasjonen i sine egne helt vanlige symptomer på dpo-perioden. (Spesielt om man nylig har sluttet på hormonprevensjon i tillegg, da er man jo enda mindre kjent med hvordan kroppen oppfører seg i naturlig syklus.)

Anonymkode: 8aa17...7c3

• Liker 3
Skrevet

jeg tenker mye av dette er normale symptomer på progesteronøkning som man får mellom EL og IKM uavhengig av graviditet. men at når man er her i prøvefasen så tolker man hver minste lille ting. kanskje noen har mer symptomer, men tenker at man med mensen tenker sterke pms, men med graviditet blir det tidlige symptomer. 

Anonymkode: 86142...bfc

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjente noe stikk og at noe annerledes følelse i livmorområde fra 6dpo, og jeg testet positiv 9 dpo på kvelden. Var det eneste jeg kjente før positiv test, men det var jo fordi at noe kanskje hadde festet seg der osv da. Tror ikke man kan kjenne annen graviditets tegn før man har positiv test fordi man må ha hcg for å kjenne noe annet, er jo selvfølgelig litt hcg før det slår ut på tester da! Jeg hadde foresten også halsbrann ifra 9 dpo kveld, rett før jeg testet og da var streken så svak at den nesten ikke syntes, så skulle jo ikke så mye hcg til at jeg fikk halsbrann, morgenen etter så var jeg mye mere sulten enn jeg pleier å være men da var streken litt sterkere enn kvelden før så da hadde hcg økt litt ☺️

Anonymkode: 8f9e9...127

Skrevet

Her var det de samme symptomene både gravid og ikke gravid. Ømme nipler fra ca en uke før ikm. Kvalmebølge ca 6-8 dpo. Murringer i magen fra 2-4 dpo. Så akkurat samme da jeg fikk positive tester, som de PP det ikke gikk.

Er nok pms symptomer uavhengig av om det klaffer eller ikke.

Anonymkode: c8a34...834

• Liker 1
Skrevet

Jeg opplevd murringer, lett kvalme, ømme bryst, forstoppelse og halsbrann knapt en uke etter befruktning. Jeg kjente ikke etter heller, for brukte prevensjon og trodde ikke jeg skulle bli gravid. Men da symptomene meldte seg skjønte jeg det fort etter to tidligere svangerskap. Så ble ikke overrasket over positiv test ca 2 uker senere. Leste selv at det ikke var mulig å kjenne symptomer så tidlig. Men det stemte altså ikke på meg.

Anonymkode: 6fd73...7c6

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Her var det de samme symptomene både gravid og ikke gravid. Ømme nipler fra ca en uke før ikm. Kvalmebølge ca 6-8 dpo. Murringer i magen fra 2-4 dpo. Så akkurat samme da jeg fikk positive tester, som de PP det ikke gikk.

Er nok pms symptomer uavhengig av om det klaffer eller ikke.

Med murringer, mener du da kun i magen eller ved/rundt eggstokkene også?

Anonymkode: bd082...16c

Skrevet

Det er ikke vanlig, nei. Det er veldig vanlig å ha «symptomer» (helt vanlige hormonelle endringer) mellom eggløsning og mens, og mange forveksler nok disse helt normale hormonelle endringene med graviditetssymptomer. Samtidig vil jo mange faktisk også være gravide og ha opplevd «symptomer» i mange dager før positiv test. Det betyr ikke at de to tingene henger sammen.

Det er jo graviditetshormoner som fører til endringer i kroppen, og disse hormonene starter kroppen å produsere etter at det befruktede egget har festet seg i livmoren. Dette skjer ca. et sted mellom dpo 6 og 10, og så tar det gjerne en stund etter dette igjen før nivået av HCG blir såpass høyt at kroppen reagerer på det. At man teoretisk sett da kan kjenne symptomer på graviditet allerede 10 dpo er jo ikke umulig om man er svært sensitiv for HCG og egget har fått festet seg tidlig, men å kjenne noe 2, 3, 4 dager etter EL (som jeg leder mange beskrive) er rett og slett umulig. 

Jeg opplevde fornøyelig helt nye «tegn» hver syklus som prøver, som jeg aldri før hadde opplevd. Kun en av disse gangene var jeg faktisk gravid. 

Anonymkode: 68523...317

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Med murringer, mener du da kun i magen eller ved/rundt eggstokkene også?

Som lette menssmerter, bare litt annerledes. Både nede i magen og i sidene/eggstokkene ja.

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Som lette menssmerter, bare litt annerledes. Både nede i magen og i sidene/eggstokkene ja.

Har også murringer, men føles i tillegg som om mensen kan komme når som helst. Husker vagt at det føltes slik da jeg var gravid forrige gang også, men det er lenge siden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...