AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #1 Skrevet 23. november 2021 Denne høsten har det, som hos de fleste småbarnsfamilier, vært mye sykdom. Og jeg er helt enig i at syke barn skal få være hjemme! Men, vi blir stadig ringt etter fra barnehagen om at barnet, på snart 3, er sykt, har feber, er slapp osv osv. Vi henter jo selvfølgelig, og får (som regel) hjem en unge i full fart, og også feberfri. Vi sender da i barnehagen dagen etter. Innimellom føler jeg meg som en dårlig forelder som ikke lar barnet være hjemme og slappe av, men det kan vel ikke være meninga at barn skal være hjemme i tilfelle de blir dårlige i løpet av dagen? Er de friske på kvelden, natta og morgenen, allmenntilstanden er god og barnet er feberfritt, så ser jeg ikke nødvendigheten med å holde det hjemme? Får innimellom tilbakemelding på at barnet har vært slapt og virker syk, men det finnes ingen symptomer på dette når vi kommer hjem. Jeg betviler ikke at barnehagen kanskje oppfatter barnet sånn, og at det kan kvikne til når det hentes, men bør jeg ha dårlig samvittighet for å sende i barnehagen igjen? Vi bruker nok sykt-barn-dager på faktisk sykdom nå, om vi ikke skal behøve å bruke det på et barn som mest sannsynlig kunne vært i barnehagen? Har også forståelse for at det er vanskelig for de ansatte å vurdere dette for alle barna hele tiden. Noen innspill på dette? Anonymkode: 07982...dfc 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #2 Skrevet 23. november 2021 Synes du har en fornuftig tilnærming jeg. Vi holder heller ikke barna hjemme om de faktisk ikke er syke. Anonymkode: f0701...e53 15
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #3 Skrevet 23. november 2021 Er barnet ditt en aktiv gutt? Anonymkode: 47de2...8e1 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #4 Skrevet 23. november 2021 Selv om han kanskje ikke er syk, så kan det være at han hangler og ikke er i toppform. Hjemme klarer de små å holde ut som normalt, men i barnehagen skjer det utrolig mye, og da kommer hanglinga fram... Dette er vanskelig for alle, og barnehagen ser sikkert en gutt som ikke er helt i slag, ikke syk men ikke frisk. Anonymkode: a2076...a91 12
Snedig Skrevet 23. november 2021 #5 Skrevet 23. november 2021 Skal de ikke være feberfri i minimum et døgn før man sender de tilbake da? Hvis barnehagen sier at barnet har feber så hadde jeg ikke betvilt det, skjønner ikke hvorfor de skal lyge om det. Regner med de sjekker skikkelig før de ringer, at det faktisk er feber og ikke bare varme pga herjing. 11
Ulven Skrevet 23. november 2021 #6 Skrevet 23. november 2021 Just now, Snedig said: Skal de ikke være feberfri i minimum et døgn før man sender de tilbake da? Hvis barnehagen sier at barnet har feber så hadde jeg ikke betvilt det, skjønner ikke hvorfor de skal lyge om det. Regner med de sjekker skikkelig før de ringer, at det faktisk er feber og ikke bare varme pga herjing. I barnehagene mine barnebarn går i bruker de pannetermometer, og det virker nesten som de tar faste runder med dette, for ungene blir sendt hjem regelmessig uten at de er syke når de kommer hjem. 4
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #7 Skrevet 23. november 2021 Ville hørt hva slags termometer de bruker og når dette sist ble kalibrert. Har selv ett av de bedre pannetermometrene, og det er ikke pålitelig. Kjøp et pålitelig øretermometer og ta det med når du henter ungen i barnehagen og mål der og da, så får du bekreftet/avkreftet om barnehagen har uriktig måling. Eventuelt konfronter dem da med manglende feber. Når det er sagt, så om det skulle være sånn at ungen hadde feber i barnehagen tidligere på dagen, så ville jeg absolutt holdt barnet hjemme neste dag. Det er en regel med 24 timer, som alle burde respektere. Også av respekt for de ansatte og deres vurdering. Barn kan virke kvikke hjemme, men være slappe i barnehagen. Med 3-åringer er det gjerne full propell hjemme selv om de ikke er i form. Hadde jeg vært barnehageansatt og bedt en forelder hente ungen sin pga sykdom, og jeg hadde fått samme ungen levert igjen dagen etter, hadde jeg blitt rimelig sjokkert/oppgitt. Anonymkode: 49caa...652 6
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #8 Skrevet 23. november 2021 Det er veldig vanlig at unger ser friske ut hjemme, men egentlig hangler litt og ikke orker bhg. Det er høyt tempo, mye bråk og for få ansatte til at det er mulig å tilpasse noe særlig. Så selv om ungen ser frisk ut hjemme kan det stemme fint at den er sjuk i bhg. Anonymkode: 4e354...332 7
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #9 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det er veldig vanlig at unger ser friske ut hjemme, men egentlig hangler litt og ikke orker bhg. Det er høyt tempo, mye bråk og for få ansatte til at det er mulig å tilpasse noe særlig. Så selv om ungen ser frisk ut hjemme kan det stemme fint at den er sjuk i bhg. Anonymkode: 4e354...332 Dette. Jeg har selv mange ganger sittet med barn på fanget som overhodet ikke er i form eller i stand til å være med i lek. Så kommer mor eller far for å hente, og da er det som om barnet setter inn reservegiret og blir veldig aktiv. Jeg ringer ALDRI med mindre jeg oppriktig mener at barnet ikke har noe i bhg å gjøre. Det er en enorm forskjell på det å være i bhg og hjemme hvor det er mindre stimuli og mer rom for å ta pause. Anonymkode: 38034...bd3 10
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #10 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Denne høsten har det, som hos de fleste småbarnsfamilier, vært mye sykdom. Og jeg er helt enig i at syke barn skal få være hjemme! Men, vi blir stadig ringt etter fra barnehagen om at barnet, på snart 3, er sykt, har feber, er slapp osv osv. Vi henter jo selvfølgelig, og får (som regel) hjem en unge i full fart, og også feberfri. Vi sender da i barnehagen dagen etter. Innimellom føler jeg meg som en dårlig forelder som ikke lar barnet være hjemme og slappe av, men det kan vel ikke være meninga at barn skal være hjemme i tilfelle de blir dårlige i løpet av dagen? Er de friske på kvelden, natta og morgenen, allmenntilstanden er god og barnet er feberfritt, så ser jeg ikke nødvendigheten med å holde det hjemme? Får innimellom tilbakemelding på at barnet har vært slapt og virker syk, men det finnes ingen symptomer på dette når vi kommer hjem. Jeg betviler ikke at barnehagen kanskje oppfatter barnet sånn, og at det kan kvikne til når det hentes, men bør jeg ha dårlig samvittighet for å sende i barnehagen igjen? Vi bruker nok sykt-barn-dager på faktisk sykdom nå, om vi ikke skal behøve å bruke det på et barn som mest sannsynlig kunne vært i barnehagen? Har også forståelse for at det er vanskelig for de ansatte å vurdere dette for alle barna hele tiden. Noen innspill på dette? Anonymkode: 07982...dfc Kanskje han er rett og slett utslitt og stressa. Da hanglet man og greier ikke å følge med på aktiv barnehagehverdag. Det er kjempetravelt i barnehagen med ekstrem støy , hyl , kaos og stress.Tror veldig mange barnehagebarn har det alt for travelt nå for tida med alt de skal og må. Anonymkode: bab39...e4b 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #11 Skrevet 23. november 2021 Ulven skrev (1 time siden): I barnehagene mine barnebarn går i bruker de pannetermometer, og det virker nesten som de tar faste runder med dette, for ungene blir sendt hjem regelmessig uten at de er syke når de kommer hjem. Hos oss bruker de også pannetermometer og min har blitt sendt hjem 3 ganger den siste måneden med «feber» uten andre sykdomstegn. Vi har målt rektalt med en gang vi har kommet hjem og barnet har ikke engang hatt forhøyet temperatur. Vi har sendt det friske barnet tilbake i barnehagen neste dag. Vi har ellers lav terskel for å holde hjemme og tar som regel en ekstra dag for at barnet skal få god tid til å komme seg fra sykdom. Anonymkode: 3ecac...51e 5
Silla123 Skrevet 23. november 2021 #12 Skrevet 23. november 2021 Det er det samme her.. Blir ofte ringt og de sier han er ekstremt dårlig og virker som om han har feber, så må jeg dra fra jobb midt i skiftet mitt for å hente barnet mitt som virker 100% friskt når han kommer hjem, men var varm fordi de har det glovarmt inne. Vil jo det beste for barna men altså jeg har allerede brukt opp de doblede hjemme med sykt barn dagene i år så kjenner meg ganske frustrert når jeg må hente han hele tiden også er han egentlig fin.. Vært nok sykdom her 4
Ulven Skrevet 23. november 2021 #13 Skrevet 23. november 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hos oss bruker de også pannetermometer og min har blitt sendt hjem 3 ganger den siste måneden med «feber» uten andre sykdomstegn. Vi har målt rektalt med en gang vi har kommet hjem og barnet har ikke engang hatt forhøyet temperatur. Vi har sendt det friske barnet tilbake i barnehagen neste dag. Vi har ellers lav terskel for å holde hjemme og tar som regel en ekstra dag for at barnet skal få god tid til å komme seg fra sykdom. Anonymkode: 3ecac...51e Ja det er helt håpløst. Som et minimum kunne man iallefall forvente at de tar med de barna som har forhøyet temp på pannetermometeret inn for en sjekk med øre/vanlig temp under arm. Da får de et korrekt resultat for disse pannetermometerne er jo notorisk upålitelige. 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #14 Skrevet 23. november 2021 Når jeg jobbet i barnehage ble dette gjort for å få færre barn til å komme dagen etterpå om det var mangel på voksne... Anonymkode: 4de6c...8b2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #15 Skrevet 23. november 2021 Grunnen for det er at det er mye roligere hjemme, Vs i barnehagen. Opplevd flere ganger, med begge barna 😊 Anonymkode: 1f06e...8b4 2
Silla123 Skrevet 23. november 2021 #16 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når jeg jobbet i barnehage ble dette gjort for å få færre barn til å komme dagen etterpå om det var mangel på voksne... Anonymkode: 4de6c...8b2 Herregud så frekt 4
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #17 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når jeg jobbet i barnehage ble dette gjort for å få færre barn til å komme dagen etterpå om det var mangel på voksne... Anonymkode: 4de6c...8b2 Da burde de heller sendt ut meldinger til foreldre om noen kunne holdt barnet sitt hjemme, enn å jugd på dårlig form på barn🙈 Anonymkode: 1f06e...8b4 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #18 Skrevet 23. november 2021 Det er vanskelig dette her, for barnet kan hangle i barnehagen, og kvikne til hjemme. Der er det jo langt mere rolig, og stille, samt bare dere. Likevel, er poden feberfri, frisk og rask så kan hen selvsagt gå i barnehagen. Om de ringer igjen, kan dere jo ikke gjøre annet enn å gjenta. Og de kan heller ikke kreve dere er hjemme, om hen er frisk. Men det er vanskelig, fordi det er en ting å hangle med bare mamma og pappa. Da blir man gjerne ikke like slapp. Som når man hangler med 25 andre per og Kari som skriker. Jeg ville bare vært ærlig å sagt det som det er. At det er vanskelig, og at dere må spare dagene til hen er syk. Også må jeg bare legge til. Dette er også vanskelig fordi vi i barnehage vet at mange foreldre gir ungene en Paracet og håper de holder ut. Anonymkode: 3772b...0de 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #19 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Når jeg jobbet i barnehage ble dette gjort for å få færre barn til å komme dagen etterpå om det var mangel på voksne... Anonymkode: 4de6c...8b2 Vi har vært tre barn og tre voksne. Så da måtte vi hjelpe til på andre avdelinger. Har savnet de små nå, og nå er det bare et barn som er syk. Og så er det bare en anbefaling at barn skal være hjemme en dag feberfri. Anonymkode: 3110b...b25
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #20 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Når jeg jobbet i barnehage ble dette gjort for å få færre barn til å komme dagen etterpå om det var mangel på voksne... Anonymkode: 4de6c...8b2 Dette må være løgn, eller så jobber du i en useriøs barnehage!! Jeg arbeider i barnehage (helt siden 2001) og det har aldri skjedd i de barnehagene jeg har jobbet i. Anonymkode: e6de0...13d 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå