Gå til innhold

Ble tatt i laser når jeg skulle forbi lastebilene


Anbefalte innlegg

Skrevet
Majer skrev (Akkurat nå):

Altså oppfatter man en situasjon som farlig og står i fare for å havne i klem så kjører man forbi eller bremser avhengig av hva som er forsvarlig. Har man en bil bak på motorveien så bremser man ikke. Man må sette liv og  helse først.

Man kan legge seg ut i den andre fila. Som TS gjorde etter for lang tid, det var ifølge hen ikke biler der engang.

Man gasser ikke opp så man havner i rompa på bilen foran hvertfall. Og man har heller ingen grunn til å bryte fartsgrensen i en fil uten biler i tilfellet som TS beskriver...

TS lå alene i venstresida, da er det vanskelig å rettferdiggjøre en hastighet så høy at hen mister lappen...

Anonymkode: cd779...dce

  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du blir sur fordi folk skriver sannheten til deg.

La oss ta utgangspunkt i at du hadde 3sekunder klaring til lastebilen (1) foran til å begynne med. Så kommer lastebil 2 veldig nærme deg bakfra.

Da burde du ha tutet for å gjøre lastebil 2 oppmerksom på deg eller lagt deg ut i venstre fil som du sier det ikke var biler i. 

Du skulle aldri kjørt oppi rompa på lastebil 1!!

Og det er ingen grunn til at du skulle gasse på så grusomt i venstrefila etter at du la deg ut, for da hadde du jo allerede fjernet deg fra den farlige situasjonen.

Det er helt tydelig at du er en dårlig sjåfør som ikke klarer å lese trafikkbildet eller handle riktig i farlige situasjoner.

Vi gjør alle feil, men her har du selv vært med på å skape en farlig situasjon ved å kjøre så langt oppi bakenden på lastebil 1.

Anonymkode: cd779...dce

1) jeg gidder ikke svare deg egentlig for har ikke tid til sånne. Jeg vet selv hvordan jeg håndterte situasjonen, det er jo lastebilen som kom bak som var farlig. Du kan ikke bare kjøre ut av kjørefeltet når det er flere som kjører på forbifeltet. Det er mange biler som kjører ut av veien osv hele tiden. Om det var biler foran den lastebilen som kjørte av gårde ut av kjørefeltet vet jo ikke jeg, for plutselig merket jeg ble presset opp i fart. Jeg hadde jo først personbiler bak meg som kjørte normalt, men de kjørte vel sikkert ut av kjørefeltet fordi det gikk tregt, også har den lastebilen sett de andre bilene men kanskje ikke min. Biler skifter og kjører veldig ofte forbi på motorvei. Hvert sekund.

Anonymkode: 14989...018

Skrevet

*om det var biler foran den lastebilen som kjørte av gårde ut av kjøringfeltet for at de også ble presset opp vet jo ikke jeg, 

 

skulle det egt stå.. 

Anonymkode: 14989...018

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man kan legge seg ut i den andre fila. Som TS gjorde etter for lang tid, det var ifølge hen ikke biler der engang.

Man gasser ikke opp så man havner i rompa på bilen foran hvertfall. Og man har heller ingen grunn til å bryte fartsgrensen i en fil uten biler i tilfellet som TS beskriver...

TS lå alene i venstresida, da er det vanskelig å rettferdiggjøre en hastighet så høy at hen mister lappen...

Anonymkode: cd779...dce

Jeg kan ikke legge meg i en fil når det er biler som kjører der, skal jeg kræsje i andre biler da eller?😊 har du egt kjørt på motorvei før?😊

Anonymkode: 14989...018

  • Liker 1
Skrevet

Man må vente på at det er klart der før man kjører og bytter fil.

Anonymkode: 14989...018

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man kan legge seg ut i den andre fila. Som TS gjorde etter for lang tid, det var ifølge hen ikke biler der engang.

Man gasser ikke opp så man havner i rompa på bilen foran hvertfall. Og man har heller ingen grunn til å bryte fartsgrensen i en fil uten biler i tilfellet som TS beskriver...

TS lå alene i venstresida, da er det vanskelig å rettferdiggjøre en hastighet så høy at hen mister lappen...

Anonymkode: cd779...dce

Dersom lastebilen ikke kjører vinglete så er jeg enig, men vingler lastebilen kan det være lurt å kjøre forbi så fort man ser at lastebilen vingler mot høyre og ikke venstre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

De gjør det, men det er ikke lov. Så sier de at politiet bryr seg kanskje ikke så mye, men de gjør dette mer på landet! Jeg vet jo det her, kjenner jo mange utenlanske. Selvførgelig står ikke det på wikipedia. Kjenner jo en familie som har en 12 år gammel gutt som kjører bil bra i Pristina, men i norge hadde de aldri gjort det, for det er ulovlig og strengt her.

Han gutten er nok mer enn godt ferdig opplært til den gangen han får lappen. 

Anonymkode: 14989...018

Nå er du bare useriøs. Å påstå at en 12 åring er _mer en godt ferdig opplært_ den dagen han får lappen bare fordi han får lov til å kjøre bil uten opplæring tidlig er ganske drøyt. Statistikkene støtter ikke det du sier. De landene med unge sjåfører viser ikke igjen på statistikken som de tryggeste landene å kjøre i. Tvert i mot.

Her er ei liste over statistikk pr land med alvorlige trafikkulykker med dødsfall som følge: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate

Til tross for to år med kjøretimer og kyndig lærer og påfølgende tre år med kjøring på egenhånd så viser du ikke gode holdninger eller ferdigheter i trafikken. I år tilsier det da at du begynte å kjøre i 13 års alderen (isj 5 år) om du da skulle være ferdig opplært til du var 18 og fikk lappen. Ingenting i denne tråden tilsier at det stemmer. Heller tvert i mot.

  • Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Man kan legge seg ut i den andre fila. Som TS gjorde etter for lang tid, det var ifølge hen ikke biler der engang.

Man gasser ikke opp så man havner i rompa på bilen foran hvertfall. Og man har heller ingen grunn til å bryte fartsgrensen i en fil uten biler i tilfellet som TS beskriver...

TS lå alene i venstresida, da er det vanskelig å rettferdiggjøre en hastighet så høy at hen mister lappen...

Anonymkode: cd779...dce

Jeg har jo ikke sagt det IKKE var biler der. Hvorfor tror du en bil kjører fortere og fortere  på samme fil? Logikk. Det er fordi kjørefelt til venstre er det forbikjørende og der jeg kjører er jeg stuck til det er ledig. Flere den dagen som ble stoppet av for høy fart. Jeg hadde bare dor høy prikkebelastning.

Anonymkode: 14989...018

  • Liker 1
Skrevet

Jeg må bare si at det er skummelt å tenke på  at mennesker med så liten trafikkforståelse, selvinnsikt og vilje til å lære av andre og av egne feil som det TS har, er ute i trafikken.

Anonymkode: c318d...379

  • Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg må bare si at det er skummelt å tenke på  at mennesker med så liten trafikkforståelse, selvinnsikt og vilje til å lære av andre og av egne feil som det TS har, er ute i trafikken.

Anonymkode: c318d...379

Enig. Men heldigvis er en borte av veien nå.

  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

1) jeg gidder ikke svare deg egentlig for har ikke tid til sånne. Jeg vet selv hvordan jeg håndterte situasjonen, det er jo lastebilen som kom bak som var farlig. Du kan ikke bare kjøre ut av kjørefeltet når det er flere som kjører på forbifeltet. Det er mange biler som kjører ut av veien osv hele tiden. Om det var biler foran den lastebilen som kjørte av gårde ut av kjørefeltet vet jo ikke jeg, for plutselig merket jeg ble presset opp i fart. Jeg hadde jo først personbiler bak meg som kjørte normalt, men de kjørte vel sikkert ut av kjørefeltet fordi det gikk tregt, også har den lastebilen sett de andre bilene men kanskje ikke min. Biler skifter og kjører veldig ofte forbi på motorvei. Hvert sekund.

Anonymkode: 14989...018

Uansett hvordan du snur og vender på det så er det altså du som har valgt å kjøre tett opp i lastebilen fremfor deg. Det vil alltid være tryggere for deg å beholde avstanden og sikkerhetsmaringen fremover, selv om en lastebil kjører i ræva på deg. Spesielt da er det tryggere å ha sikkerhetsmarginen enn å ikke ha den. Denne forståelsen tror jeg du sliter med.

  • Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

1) jeg gidder ikke svare deg egentlig for har ikke tid til sånne. Jeg vet selv hvordan jeg håndterte situasjonen, det er jo lastebilen som kom bak som var farlig. Du kan ikke bare kjøre ut av kjørefeltet når det er flere som kjører på forbifeltet. Det er mange biler som kjører ut av veien osv hele tiden. Om det var biler foran den lastebilen som kjørte av gårde ut av kjørefeltet vet jo ikke jeg, for plutselig merket jeg ble presset opp i fart. Jeg hadde jo først personbiler bak meg som kjørte normalt, men de kjørte vel sikkert ut av kjørefeltet fordi det gikk tregt, også har den lastebilen sett de andre bilene men kanskje ikke min. Biler skifter og kjører veldig ofte forbi på motorvei. Hvert sekund.

Anonymkode: 14989...018

Ok, men hvorfor tutet du ikke bare, blinket med langlysene? Det ville reflektert i lastebil 1 og lastebil 2 ville blitt oppmerksom på deg.

Og hvorfor kjørte du for fort da du tilslutt kom deg over i venstrefila da? Det er jo det som er det faktiske problemet her, grunnen til at du mistet lappen, det du må forsvare at du gjorde når du skal forklare deg. Det er ingenting som tyder på at det var nødvendig.

Bare fordi andre biler kjører for fort så betyr ikke det at du kan gjøre det. Selv om bilene i venstrefila lå i 240km/t betyr ikke det at du må gjøre det, du har plikt til å holde fartsgrensen som er angitt for strekningen.

Anonymkode: cd779...dce

  • Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen ganger må man for å rekke å kjøre forbi så det ikke kommer biler i motsatt fil for da kan det smelle fort om du ikke er flink til å reagere eller handle raskt. Dette gjelder på landeveier da. Hjelper ikke om du skal kjøre forbi så kjører du som en snegle å ender opp med kræsj. 

Anonymkode: 14989...018

Dette er vel uvesentlig, siden du var på en 4 felts motorvei? Uansett så kan du bli tatt for å kjøre for fort når du kjører forbi i motsatt kjørefelt også, da det ikke er lov å bryte fartsgrensen da heller. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

NEI, den bakerste lastebilen hadde ikke kjørt forbi meg og de har som regel ingenting i en forbikjørefelt å kjøre, det er for biler som kan kjøre i 100-110. Lastebilen bak vet jeg ikke så meg for det var nesten så han knerta meg. Jeg vet jo dette selv, har jo kjørt på motorvei hver dag i mange år, så vet selv situasjonen. Den lastebilen er jeg 110% ikke så meg, for det var sikkert nærmere en 1m til slutt å jeg måtte gasse meg ut. Kanskje DA så han meg. Han så lastebilen foran fordi de er store. Når du tar lappen lærer du at du kan havne i blindsoner på lastebiler. De ser deg ikke alltid. Blindsone kan være foran en lastebil å det. Les deg opp på det.

Anonymkode: 14989...018

At man kan kjøre i 100-110 er ikke et krav for å legge seg i venstrefila. Det er ikke så mange steder som har 110 i fartsgrense her til lands, og da skal man jo egentlig ikke kjøre i 110, hverken i høyre eller venstre fil. Jeg skal ikke si at jeg ikke bryter fartsgrensa selv, og er noe bedre enn deg der, men jeg hadde jo heller ikke hatt et godt argument i retten om jeg ble tatt for det. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ser knapt noen som ikke kjører over fartsgrensen. Verken på landevei eller motorvei. (Man kommer jo ikke forbi med mindre personen kjører saktere). Hvis alle hadde ligget i samme hastighet – hva da er vitsen med motorvei? 

Anonymkode: 3b7c6...9fd

Det betyr jo ikke at det er lov å bryte fartsgrensen, selvom mange (de aller fleste, meg inkludert) gjør det. 

Du har enda ikke svart på hvorfor du brøt fartsgrensen så lenge etter at du var forbi lastebilene? Det er noe du bør ha en forklaring på i retten. Siden situasjonen du var i var avverget er det stor sjans for at de ikke godtar den som forklaring. Jeg har vært i endel rettssaker i forbindelse med jobb, og sånn som jeg ser det vil ikke mange av de argumentene du har kommet med her i tråden hjelpe saken din noe særlig. Det virker kun som bortforklaringer. Mitt råd er å fokusere mer på hvorfor du fortsatte å holde en høy hastighet, forklar gjerne hvorfor det startet, men personlig tror jeg ikke det vil være en god nok forklaring på hvorfor du kjørte for fort når du ble tatt. 

  • Liker 5
Skrevet
nomore82 skrev (14 minutter siden):

Uansett hvordan du snur og vender på det så er det altså du som har valgt å kjøre tett opp i lastebilen fremfor deg. Det vil alltid være tryggere for deg å beholde avstanden og sikkerhetsmaringen fremover, selv om en lastebil kjører i ræva på deg. Spesielt da er det tryggere å ha sikkerhetsmarginen enn å ikke ha den. Denne forståelsen tror jeg du sliter med.

Ser det er mange som ikke har kjørt så mye på motorvei her ja. Nei, det er ikke bedre å holde veldig god avstand hvis det betyr at en annen trailer ligger i rumpa på deg bak, da gasser man heller litt på og følger godt med fremover. Du har oversikt over det du selv ser, men du vet ikke hvordan lastebilen bak har oversikt over deg. 

At man må gasse på for å komme forbi en lastebil som ikke ser deg i blindsonen er heller ikke tull, det har skjedd meg også. Jeg trengte heldigvis ikke å kjøre så fort at jeg brøt fartsgrensen, men det var nok noe over. At TS mistet lappen er kjipt, men det kan tas til retten hvis det er særlige forhold som tilsier at man brøt fartsgrensen, som f. eks. når alternativet er å bli most. Det er uansett bedre å miste lappen der og da enn å bli hardt skadet eller i verste fall dø. 

Anonymkode: eb11c...184

  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ser det er mange som ikke har kjørt så mye på motorvei her ja. Nei, det er ikke bedre å holde veldig god avstand hvis det betyr at en annen trailer ligger i rumpa på deg bak, da gasser man heller litt på og følger godt med fremover. Du har oversikt over det du selv ser, men du vet ikke hvordan lastebilen bak har oversikt over deg. 

At man må gasse på for å komme forbi en lastebil som ikke ser deg i blindsonen er heller ikke tull, det har skjedd meg også. Jeg trengte heldigvis ikke å kjøre så fort at jeg brøt fartsgrensen, men det var nok noe over. At TS mistet lappen er kjipt, men det kan tas til retten hvis det er særlige forhold som tilsier at man brøt fartsgrensen, som f. eks. når alternativet er å bli most. Det er uansett bedre å miste lappen der og da enn å bli hardt skadet eller i verste fall dø. 

Anonymkode: eb11c...184

Jeg har kjørt mye på motorvei opp i gjennom årene. Både bodd i nærheten av en motorvei og i forbindelse med langkjøring og ferier.

Bilen/lastebilen bak kommer til å kjøre så nærme deg som de kan uavhengig av om du har god plass fremme eller ikke. De kjører så nærme enten fordi de ikke ser deg eller fordi de gir faen. Lang eller kort avstand mellom deg og neste bil påvirker derfor ikke deres handlinger.

MEN - om du står mellom å bli påkjørt bakfra med god eller dårlig plass fremfor deg så vil du alltid (nesten) uten unntak ha ha god klaring fremfor deg. Alltid (nesten uten unntak). Og hvem kontrollerer avstanden fremfor bilen din? Jo, du.

Derfor. Å spise opp denne avstanden fordi en ikke klarer å lese trafikken godt nok og en er redd kjøretøyet bak er dumt og setter en i en utsatt situasjon.

  • Liker 6
Skrevet
nomore82 skrev (59 minutter siden):

Jeg har kjørt mye på motorvei opp i gjennom årene. Både bodd i nærheten av en motorvei og i forbindelse med langkjøring og ferier.

Bilen/lastebilen bak kommer til å kjøre så nærme deg som de kan uavhengig av om du har god plass fremme eller ikke. De kjører så nærme enten fordi de ikke ser deg eller fordi de gir faen. Lang eller kort avstand mellom deg og neste bil påvirker derfor ikke deres handlinger.

MEN - om du står mellom å bli påkjørt bakfra med god eller dårlig plass fremfor deg så vil du alltid (nesten) uten unntak ha ha god klaring fremfor deg. Alltid (nesten uten unntak). Og hvem kontrollerer avstanden fremfor bilen din? Jo, du.

Derfor. Å spise opp denne avstanden fordi en ikke klarer å lese trafikken godt nok og en er redd kjøretøyet bak er dumt og setter en i en utsatt situasjon.

Poenget er altså ikke å ligge fastklemt mellom to lastebiler over tid, men skape avstand fra lastebilen bak ved å gasse på mot lastebilen foran, for så å legge seg ut i venstre når det er klart. Du vil ikke ha en lastebil bak i hekken. 

Når man først kjører forbi, så gasser man selvsagt på noe grassalt hvis man ser at lastebilen som i utgangspunktet lå foran skjener over til venstre kjørefil fordi h*n ikke så deg i blindsonen. Det er bedre å bli tatt for å kjøre for fort enn å skade seg eller dø. 

Anonymkode: eb11c...184

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Poenget er altså ikke å ligge fastklemt mellom to lastebiler over tid, men skape avstand fra lastebilen bak ved å gasse på mot lastebilen foran, for så å legge seg ut i venstre når det er klart. Du vil ikke ha en lastebil bak i hekken. 

Når man først kjører forbi, så gasser man selvsagt på noe grassalt hvis man ser at lastebilen som i utgangspunktet lå foran skjener over til venstre kjørefil fordi h*n ikke så deg i blindsonen. Det er bedre å bli tatt for å kjøre for fort enn å skade seg eller dø. 

Anonymkode: eb11c...184

Og det er jeg med på så lenge man og ser at det kommer en mulighet for å bytte til venstre. Ser man ikke noen slik mulighet så beholder man sikkerhetsmarginen sin og avstand til kjøretøyet forran. For ser man ingen slik mulighet så er jo resultatet at man vil ligge sammenklemt mellom to lastebiler over tid. Og det er som du sier ingen ønskelig situasjon.

  • Liker 2
Skrevet
nomore82 skrev (2 timer siden):

Jeg har kjørt mye på motorvei opp i gjennom årene. Både bodd i nærheten av en motorvei og i forbindelse med langkjøring og ferier.

Bilen/lastebilen bak kommer til å kjøre så nærme deg som de kan uavhengig av om du har god plass fremme eller ikke. De kjører så nærme enten fordi de ikke ser deg eller fordi de gir faen. Lang eller kort avstand mellom deg og neste bil påvirker derfor ikke deres handlinger.

MEN - om du står mellom å bli påkjørt bakfra med god eller dårlig plass fremfor deg så vil du alltid (nesten) uten unntak ha ha god klaring fremfor deg. Alltid (nesten uten unntak). Og hvem kontrollerer avstanden fremfor bilen din? Jo, du.

Derfor. Å spise opp denne avstanden fordi en ikke klarer å lese trafikken godt nok og en er redd kjøretøyet bak er dumt og setter en i en utsatt situasjon.

Skrev ikke jeg det var trafikk i venstrekjørefelt? Det hadde jo endt opp med at jeg hadde blitt kjørt på på siden også det. Så jeg måtte bare opp i rumpa å kjøre så fort ut når jeg hadde mulighet.

Anonymkode: 14989...018

Skrevet
nomore82 skrev (53 minutter siden):

Og det er jeg med på så lenge man og ser at det kommer en mulighet for å bytte til venstre. Ser man ikke noen slik mulighet så beholder man sikkerhetsmarginen sin og avstand til kjøretøyet forran. For ser man ingen slik mulighet så er jo resultatet at man vil ligge sammenklemt mellom to lastebiler over tid. Og det er som du sier ingen ønskelig situasjon.

Nettopp, og gasspådrag er ofte nødvendig for å skape nok avstand fra lastebilen bak samtidig som nok avstand fra de bak i venstre felt, så poenget står sett opp mot situasjonen TS beskriver. 

Det viktige her er uansett om TS bør få bot for å ha kjørt for fort eller ikke. Det er jo vanskelig å si om TS kjørte like fort lenge etter at han passerte lastebilen eller ikke, men det er uansett bedre å bli tatt for å kjøre for fort enn å ende opp smadret inn i autovernet. 

Anonymkode: eb11c...184

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nettopp, og gasspådrag er ofte nødvendig for å skape nok avstand fra lastebilen bak samtidig som nok avstand fra de bak i venstre felt, så poenget står sett opp mot situasjonen TS beskriver. 

Det viktige her er uansett om TS bør få bot for å ha kjørt for fort eller ikke. Det er jo vanskelig å si om TS kjørte like fort lenge etter at han passerte lastebilen eller ikke, men det er uansett bedre å bli tatt for å kjøre for fort enn å ende opp smadret inn i autovernet. 

Anonymkode: eb11c...184

Da leser vi det TS skriver forskjellig. For TS skriver veldig tydelig at det ikke var klart i venstre felt. Altså kunne ikke TS skifte felt. Å da redusere avstanden til lastebilen fremfor seg er risikabelt.

  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...