Gå til innhold

Ble tatt i laser når jeg skulle forbi lastebilene

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg prøvde å forbikjøre de fort og kjørte forbi noen andre lastebiler også for at det ikke skulle skje igjen, også hadde jeg tenkt å stoppe innom nærmeste rasteplass for å ringe til politiet om det.

Anonymkode: 14989...018

Med andre ord kjørte du først forbi lastebilen som kjørte så sakte foran deg, og så fortsatte du å kjøre i svært høy fart forbi enda flere lastebiler i høyrefeltet? Dette er ikke god nok grunn til å bryte fartsgrensen. Hvor lenge hadde du egentlig tenkt å ligge i 150 km/t i venstrefeltet? 

Anonymkode: b22b8...904

• Liker 7
Skrevet

det var flaks jeg kom ut og det ikke var trafikk på forbikjørefeltet. Anonymkode: 14989...018

Så hvorfor kjørte du så fort der da? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det var forbikjøringsfelt der.

det er forbikjøringsfelt og du greier ikke komme forbi vogntog/lastebil på en motorvei uten å bryte fartsgrensen? jaggu. 
hva slags hastighet snakker vi egentlig om her? 

• Liker 5
Skrevet

Har selv opplevd å havne i "blindsonen". Var mellom lastebil og mur. Lastebilen begynte å svinge over på min side. Da gjaldt det å trykke på gassen og hornet, ellers hadde jeg blitt most.

Anonymkode: 2a0d4...c13

Dette har jeg også opplevd i tunnel. Jeg trodde min siste time var kommet, da bilen min var bitteliten. De hører ikke alltid heller. Så tute kan redde livet ditt eller evt ikke.

Jeg syntes du gjorde det eneste rette med å kjøre fra de/komme ut av situasjonen. Mulig jeg er naiv da ..

Anonymkode: 0f7dd...a6e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei jeg fikk en lastebil bare nærmere og nærmere bilen. Jeg kjørte bak en lastebil fra før også kommer en annen bak meg opp i mer og mer fart, til slutt så mye at jeg måtte kjøre fortere selv og lå nesten klemt mellom to ladtebiler og da måtte jeg prøve å svinge ut, det var flaks jeg kom ut og det ikke var trafikk på forbikjørefeltet. Har du aldri kjørt på en motorvei eller? Sånt kan ofte skje om sjåfører nesten sover bak rattet og det ER farlig. 

Så du lå bak en lastebil i høyre felt og så kjørte det en annen lastebil oppi rompa di så du måtte legge deg ut i venstre kjørefelt for å ikke bli most.

Den er grei.

Men hvorfor måtte du kjøre forbi den første lastebilen i ulovlig hastighet? Du var jo allerede ute av fare!?

Kjipt! Skjønner at du synes dette er helt grusomt.

Anonymkode: cd779...dce

• Liker 6
Skrevet

Lykke til i retten, og sannsynligvis også som fotgjenger. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Helt klart, men TS gjorde jo da alt riktig til å begynne med - la seg i venstre fil, og dermed var faren over. Ingen grunn til å kjøre villmann av den grunn (man skal kjøre FORT for å miste lappen på motorveien, pga. fart alene).

I tillegg, selv om det ikke har så mye å si her, hvis situasjonen faktisk var slik, så ville lastebilen bak kollidert i lastebilen foran.

Det var bare en meter til lastebilen foran, og en meter til lastebilen bak. Kollisjonen ville inntruffet i løpet av sekunder.

Anonymkode: 86f2e...1c7

Nei for lastebilene ser hverandre pga de er store, en liten bil kan en lastebil fort overse. Han var nok våken, men det virker som han hadde sovnet, siden jeg var usynlig i trafikken. En liten bil kan havne i blindsoner.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Poenget er vel at den bak kom så nærme at TS ble usikker og derfor kjørte enda nærmere den foran? Eller?

Og alle skjønner vel at det er minst fire felt på en motorvei? 

Men du må jo ha kjørt ganske så fort for å bli frattatt lappen i en typ 100-sone eller, TS? 

Anonymkode: dce3c...cf4

Nei har 6 prikker fra før fordi jeg brøyt en vikeplikt når jeg hadde førerkort på prøveperiode, så han sa jeg mister det pga prikkene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du hadde jo flere andre alternativer? Redusere egen fart, velge en annen fil og så vider. 

Begge bilen hadde jo mest sannsynlig sett deg og, sida du på et tidspunkt hadde mer avstand og dermed ikke låg i blindsonen. 

Anonymkode: d5241...4de

Hva snakker du om? Jeg var jo i blindsonen hele tiden og kom meg så vidt ut! Har du ikke lest innlegget eller? Lastebilen kan ikke ha sett meg da det ble trangere og trangere uansett! Jeg kjører jo ikke oppi rompa på en bil foran meg på 1 sekund! Jeg kjørte nærmere og nærmere men oppdaget at lastebilen bak også kom nærmere og nærmere. 

• Liker 2
Skrevet

At det var kort avstand til lastebilen foran var jo din feil. Det er den bak som skal holde avstand, ikke den som ligger foran.

Anonymkode: c318d...379

Men kjærevene! Jeg skrev jo i et av innleggene at den lastebilen bak presset meg opp i fart, jeg snakker jo ikke om lastebilen foran, det er jo lastebilen bak, men jeg ble nesten fastklemt mellom de for lastebilen bak kom bare mer og mer opp. Orker ikke forklare til folk som bare kommenterer uten å lese egt😂 Bare tro det dere vil isteden. Orker ikke bruke tid på det her, var egt unødvendig når jeg ikke fikk svaret på det jeg trengte😅

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvis de kjørte sakte, så var det vel neppe nødvendig å gasse så på i et forbikjøringsfelt at du mistet lappen? Så fort du la deg ut til venstre, så hadde du jo presset deg ut, og var dermed trygg?

Du vet at du også kan la lastebilene kjøre fra deg, sånn til senere en gang. Du MÅ ikke kjøre fra dem, du kan gjøre motsatt. Vesentlig større sannsynlighet for å beholde lappen da.

Jeg tror ikke du kommer særlig langt med denne forklaringen her.

Anonymkode: 86f2e...1c7

Skulle til å spørre om dette selv. Har ikke lappen selv men stusset litt.

Hvis de kjørte "så sakte", var de under fartsgrensen da? Da burde du jo kunne kjørt forbi de ved å kjøre max fartsgrense, eller såvidt over i noen sekund. 

Hvis du la deg i forbikjøringsfelt, hvorfor måtte du trå sånn på gassen?  Såvidt jeg har skjønt, så er det ikke lov å kjøre over fartsgrensa selv ved forbikjøring. Ergo kunne du holdt deg i forbikjøringsfelt til du kom lovlig forbi de? 

Og var det  ikke et alternativ å bare senke farten bak ene lastebilen? For å gi de rom. Istedet for å ri oppi ræva på han, og så gå en lastebil i egen ræv.

Hørtes skremmende ut å ha en bak seg så nære, men vil tro at om du senket farten, så ville kanskje bakerste lastebil ha kjørt forbi deg (i lovlig max grense) slik at de slapp å ri deg. Jeg tror da ikke at den gjengse lastebilsjåfør har lyst å drepe noen.

Var det ingen avkjørsler du kunne kjørt inn på (bensinstasjon eller noe) for å la lastebilene kjøre fra deg?

Anonymkode: 374df...ff3

• Liker 4
Skrevet
CAPS LOCK skrev (15 timer siden):

Det er ikke lov å kjøre over fartsgrensa når man kjører forbi noen

Noen ganger må man for å rekke å kjøre forbi så det ikke kommer biler i motsatt fil for da kan det smelle fort om du ikke er flink til å reagere eller handle raskt. Dette gjelder på landeveier da. Hjelper ikke om du skal kjøre forbi så kjører du som en snegle å ender opp med kræsj. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skulle til å spørre om dette selv. Har ikke lappen selv men stusset litt.

Hvis de kjørte "så sakte", var de under fartsgrensen da? Da burde du jo kunne kjørt forbi de ved å kjøre max fartsgrense, eller såvidt over i noen sekund. 

Hvis du la deg i forbikjøringsfelt, hvorfor måtte du trå sånn på gassen?  Såvidt jeg har skjønt, så er det ikke lov å kjøre over fartsgrensa selv ved forbikjøring. Ergo kunne du holdt deg i forbikjøringsfelt til du kom lovlig forbi de? 

Og var det  ikke et alternativ å bare senke farten bak ene lastebilen? For å gi de rom. Istedet for å ri oppi ræva på han, og så gå en lastebil i egen ræv.

Hørtes skremmende ut å ha en bak seg så nære, men vil tro at om du senket farten, så ville kanskje bakerste lastebil ha kjørt forbi deg (i lovlig max grense) slik at de slapp å ri deg. Jeg tror da ikke at den gjengse lastebilsjåfør har lyst å drepe noen.

Var det ingen avkjørsler du kunne kjørt inn på (bensinstasjon eller noe) for å la lastebilene kjøre fra deg?

Anonymkode: 374df...ff3

NEI, den bakerste lastebilen hadde ikke kjørt forbi meg og de har som regel ingenting i en forbikjørefelt å kjøre, det er for biler som kan kjøre i 100-110. Lastebilen bak vet jeg ikke så meg for det var nesten så han knerta meg. Jeg vet jo dette selv, har jo kjørt på motorvei hver dag i mange år, så vet selv situasjonen. Den lastebilen er jeg 110% ikke så meg, for det var sikkert nærmere en 1m til slutt å jeg måtte gasse meg ut. Kanskje DA så han meg. Han så lastebilen foran fordi de er store. Når du tar lappen lærer du at du kan havne i blindsoner på lastebiler. De ser deg ikke alltid. Blindsone kan være foran en lastebil å det. Les deg opp på det.

• Liker 1
Skrevet
Ost skrev (12 timer siden):

Dersom det er på E18 i 80 sonene er det vel maks 116 eller noe slikt man kan kjøre før man mister lappen, om jeg ikke tar helt feil. Videre så pleier de å trekke fra noen km/t fra målingen sin. Er det snakk om i 100 sonene må man kjøre i over 140 eller noe slikt. 

TS må i tingretten sannsynliggjøre at det forelå grunnlag for å bryte vegtrafikkloven grunnet fare for liv/sikkerhet, noe jeg tviler på at TS kan med mindre h*n har f.eks dashcam opptak eller noe lignende. Det holder ikke å bare si at du fryktet for ditt liv eller noe slikt - det må sannsynliggjøres og/eller bevises. Uten noe annet enn sin egen forklaring vil det nok ikke være grunnlag for det - høyst sannsynligvis vil h*n som foretok målingen hos Politiet vitne i saken og kan da kommentere hvorvidt det TS mener kan være sannsynlig. 

Dersom jeg tolker deg rett i at du ikke godtok førerkortbeslag så er det i ihvert fall positivt, TS - dersom man ikke godtar det så gir det saken din høy prioritet i rettsystemet og ventetiden blir vesentlig redusert. Da må de ta saken til tingretten innen 3 uker. Ofte, dersom man godtar beslag, kan førerkorte være beslaglagt lenger enn det du hadde mistet førekortet i utgangspunktet. 

TS - dersom du ikke har fått begjæring enda så er det bare å vente. Det kan hende de ikke gjør det (selv om du burde få en reaksjon om du har kjørt uforsvarlig etter min mening). 

Jeg var egt 1 km å miste fra, men jeg mister ikke pga fart men pga prikker fra prøveperioden og det tar jo 3 år før det blir borte. Prikkene mine fikk jeg på prøvetid å da blir de doblet. Så fikk 6 prikker den gang, pga en vikeplikt.

Skrevet

Hvis han kom bakfra må han ha sett deg, blindsonen er først når han er veldig nærme. Her er det din feil som har kjørt alt for fort. Unødvendig når det er to felt.

Anonymkode: 64586...754

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det var forbikjøringsfelt der.

Man skal holde innen fartsgrense på forbikjøringsfelt også.

• Liker 5
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Det er en vanlig motorvei med 4 kjørefelt, to hver side.

Men hvorfor kjørte du så fort da? Du kunne jo bare lagt deg i en hastighet som var litt høyere enn lastebilene sine og kjørt rolig forbi! 

Eller lagt deg i god avstand bak lastebilene ;) 

Skrevet

Skal du ha håp om å beholde lappen så må du som et minimum endre forklaring. For forklaringen din er full av hull.

Du som sjåfør har ansvar for å holde avstand til kjøretøy forran deg. Dette er din sikkerhetsmargin. Du skriver her at du kjørte nærmere og nærmere lastebilen fremfor deg pga et kjøretøy bak deg. Dette er et valg du har tatt som medfører at du selv ikke holder tilstrekkelig avstand til kjøretøyet fremfor deg. Det kan i seg selv medføre straffereaksjon. Jeg ville ikke ha innrømmet dette.

Samtidig, ved å påstå dette så sier du at du ikke klarer å lese trafikkbildet fremfor deg. Kjører du på en motorvei så er hastigheten såpass høy at du bør kunne klare å lese kjøretøyet fremfor deg i forhold til egen fart. Innhenter du kjøretøyet så kjører du fortere enn kjøretøyet fremfor deg. Da må du foreta en vurdering og et valg. Skal du redusere hastigheten, eller skal du legge deg ut i venstre felt FØR det blir et problem og marginene er små? Du valgte å vente til situasjonen ble værre.

Deretter påstår du at du ligger i blindsonen til lastebilen bak. Hvordan vet du det? Er du en dreven lastebilsjåfør som og kan lese trafikkbilde fra en lastebilsjåfør sitt perspektiv?

Når du så ikke klarte å lese av trafikkbildet skikkelig og planlegge fremover så havnet du påståelig i en skvis mellom to lastebiler. En som kjørte sakte (den fremste) og en som kjørte fort (den bakerste). Deretter tok du altså et valg om å bytte til venstre felt. Litt sent, men du byttet. Var ikke da faren over? Slik du forklarer situasjonen så er den jo det. Begge de to lastebilene du var i klem mellom er jo i det andre feltet og ikke lenger en trussel for deg. Du velger allikevel da å øke hastigheten for å kjøre forbi den første lastebilen. Og så velger du å kjøre forbi et par andre lastebiler i samme slengen. Og så blir du målt i laser i en hastighet som medfører førerkortbeslag.

Du skriver at du hadde seks prikker fra før. Åtte kreves for førerkortbeslag. Så du må ha holdt en hastighet som gir minst to prikker. I følge denne listen her så må du ha holdt en hastighet på 16km/t eller mer OVER fartsgrensen på stedet. Forbikjøring gir deg ikke lov til å bryte fartsgrensen og her har du altså hatt 16 over fartsgrensa, eller mer. Og ikke bare forbi den første lastebilen, men flere i følge din egen forklaring. Flere lastebiler, ETTER at faren du beskriver var avverget.

Nei. Jeg kjøper ikke historien. Det er godt mulig du tror på den selv, men det forsterker egentlig bare mitt inntrykk av at her har politiet/UP gjort jobben sin med å fjerne en farlig sjåfør fra veien. Farlig, fordi du enten er en svært uforsiktig og uansvarlig sjåfør eller farlig fordi du ikke evner å planlegge kjøringen din så du ikke havner i farlige situasjoner. At du har prikker fra før pga vikepliktsbrudd sier vel og sitt.. eller?

• Liker 22
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis han kom bakfra må han ha sett deg, blindsonen er først når han er veldig nærme. Her er det din feil som har kjørt alt for fort. Unødvendig når det er to felt.

Anonymkode: 64586...754

Vet du hva, du trenger ikke å kommentere her som om du vet. Den lastebilen kom sikkert fra et avkjørings kjørefelt på motorveien, om han satt på telefon å tekstet eller ikke fulgte med vet ikke jeg. For alt jeg vet er at han kan IKKE ha sett meg når han nesten kjører meg ned. Kjærevene. Har du egt lappen?

Skrevet
15 hours ago, CAPS LOCK said:

Det er ikke lov å kjøre over fartsgrensa når man kjører forbi noen

Jeg ser knapt noen som ikke kjører over fartsgrensen. Verken på landevei eller motorvei. (Man kommer jo ikke forbi med mindre personen kjører saktere). Hvis alle hadde ligget i samme hastighet – hva da er vitsen med motorvei? 

Anonymkode: 3b7c6...9fd

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...