Gå til innhold

Ble tatt i laser når jeg skulle forbi lastebilene


Anbefalte innlegg

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei jeg fikk en lastebil bare nærmere og nærmere bilen. Jeg kjørte bak en lastebil fra før også kommer en annen bak meg opp i mer og mer fart, til slutt så mye at jeg måtte kjøre fortere selv og lå nesten klemt mellom to ladtebiler og da måtte jeg prøve å svinge ut, det var flaks jeg kom ut og det ikke var trafikk på forbikjørefeltet. Har du aldri kjørt på en motorvei eller? Sånt kan ofte skje om sjåfører nesten sover bak rattet og det ER farlig. 

Anonymkode: 14989...018

Det kan helt klart skje, men løsningen er ikke å gasse på for å kjøre fra dem. Krasjet lastebilen i den foran, våknet sjåføren og bråbremset? Når du flyttet deg, kan det ikke ha vært mer enn få sekunder til det ble krasj.

Du kunne lagt deg ut i venstre fil og bremset, i stedet for å gasse. Dessuten har du forklart at lastebilene kjørte sakte.

Anonymkode: 86f2e...1c7

  • Liker 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis vi antar at dette er motorvei med to felt i samme retning, så er "svaret" (iallefall et alternativ) å legg seg ut til venstre og så kjøre på fartsgrensa. Etter din egen forklaring så kjørte lastebilene sakte. Da ville din hastighet være raskere. Og så legge seg inn igjen etter 2-3-4-5 km.

  • Liker 14
Skrevet

Lykke til med den der, kompis! 😄

Anonymkode: 80015...958

  • Liker 10
Skrevet

Det er jo bare å skape mer rom foran seg for å ha handlingsrom.

Anonymkode: 7c1f9...74d

Skrevet

Men altså, når du svingte til venstre var du jo trygg? Hvorfor den høye farten?

  • Liker 21
Skrevet

At det var kort avstand til lastebilen foran var jo din feil. Det er den bak som skal holde avstand, ikke den som ligger foran.

Anonymkode: c318d...379

  • Liker 17
Skrevet

Du hadde jo ikke trengt å kjøre fortere bare ford lastebilen bak la seg for tett opp i rumpa di. Det er den bak som skal passe avstanden.

Hvis lastebilene kjørte sakte, hvorfor kjørte du fort? Det hadde holdt å skifte fil og så fortsette på fartsgrensen, så hadde du komt forbi uansett.

Hva var fartsgrensen og hvor fort kjørte du?

  • Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

At det var kort avstand til lastebilen foran var jo din feil. Det er den bak som skal holde avstand, ikke den som ligger foran.

Anonymkode: c318d...379

Poenget er vel at den bak kom så nærme at TS ble usikker og derfor kjørte enda nærmere den foran? Eller?

Og alle skjønner vel at det er minst fire felt på en motorvei? 

Men du må jo ha kjørt ganske så fort for å bli frattatt lappen i en typ 100-sone eller, TS? 

Anonymkode: dce3c...cf4

  • Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Poenget er vel at den bak kom så nærme at TS ble usikker og derfor kjørte enda nærmere den foran? Eller?

Og alle skjønner vel at det er minst fire felt på en motorvei? 

Anonymkode: dce3c...cf4

Det er ikke minst fire felt på en motorvei, vi har to klasser i Norge, og den ene gir mulighet for motorvei med bare to felt.

Uansett, TS hadde mulighet til å legge seg i venstre fil, og gjorde det. Med andre ord, faren over. Ingen grunn til å bryte fartsgrensen da.

Anonymkode: 86f2e...1c7

  • Liker 9
Skrevet

Det blir nok beslaglagt førekort, ja. Du var jo kommet deg unna lastebilene med en gang du var over i venstre felt? Da var det jo veldig rart at du måtte øke hastigheten såpass mye at du nå blir fratatt førerkort. 

Anonymkode: 7436f...677

  • Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det jeg egentlig spurte om, var om det var to kjørefelt i samme retning, eller kun et forbikjøringsfelt i noen hundre meter? 

Anonymkode: 7fa11...2b7

Det er en vanlig motorvei med 4 kjørefelt, to hver side.

Anonymkode: 14989...018

  • Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er en vanlig motorvei med 4 kjørefelt, to hver side.

Anonymkode: 14989...018

Da hadde du jo ingen grunn til å gasse på over grensen, så fort du var i venstre fil var faren over.

Anonymkode: 86f2e...1c7

  • Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det kan helt klart skje, men løsningen er ikke å gasse på for å kjøre fra dem. Krasjet lastebilen i den foran, våknet sjåføren og bråbremset? Når du flyttet deg, kan det ikke ha vært mer enn få sekunder til det ble krasj.

Du kunne lagt deg ut i venstre fil og bremset, i stedet for å gasse. Dessuten har du forklart at lastebilene kjørte sakte.

Anonymkode: 86f2e...1c7

Lastebilen foran kjørte sakte i forhold til den bak, den bak kjørte bare fortere og fortere.

Anonymkode: 14989...018

  • Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Lastebilen foran kjørte sakte i forhold til den bak, den bak kjørte bare fortere og fortere.

Anonymkode: 14989...018

Men med en gang du var i venstre felt, hadde du ingen grunn til å kjøre over grensen.

Og lastebilen bak kan umulig å ha opprettholdt den farten - det hadde resultert i kollisjon bare sekunder etter du la deg ut i venstre fil.

Anonymkode: 86f2e...1c7

  • Liker 13
Skrevet

Du hadde jo flere andre alternativer? Redusere egen fart, velge en annen fil og så vider. 

 

Begge bilen hadde jo mest sannsynlig sett deg og, sida du på et tidspunkt hadde mer avstand og dermed ikke låg i blindsonen. 

Anonymkode: d5241...4de

  • Liker 3
Skrevet

Men ts skriver jo at det virket som om sjåføren bak hadde sovnet, og ble redd for at han skulle kjøre inn i henne. Kan jo skjønne at hun fikk litt panikk da😅

  • Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, Lilletrille79 said:

Men ts skriver jo at det virket som om sjåføren bak hadde sovnet, og ble redd for at han skulle kjøre inn i henne. Kan jo skjønne at hun fikk litt panikk da😅

Helt klart, men TS gjorde jo da alt riktig til å begynne med - la seg i venstre fil, og dermed var faren over. Ingen grunn til å kjøre villmann av den grunn (man skal kjøre FORT for å miste lappen på motorveien, pga. fart alene).

I tillegg, selv om det ikke har så mye å si her, hvis situasjonen faktisk var slik, så ville lastebilen bak kollidert i lastebilen foran.

Det var bare en meter til lastebilen foran, og en meter til lastebilen bak. Kollisjonen ville inntruffet i løpet av sekunder.

Anonymkode: 86f2e...1c7

  • Liker 8
Skrevet

Du får skaffe deg en advokat, da vet du. De kan ikke holde på lappen din mer enn 3 uker, om de ikke får medhold i retten. Og da kan det være greit å ha litt juridisk hjelp. Er du fagorganisert ?  Da får du ofte juridisk hjelp der.

Lykke til

Anonymkode: 9acce...c3d

  • Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du får skaffe deg en advokat, da vet du. De kan ikke holde på lappen din mer enn 3 uker, om de ikke får medhold i retten. Og da kan det være greit å ha litt juridisk hjelp. Er du fagorganisert ?  Da får du ofte juridisk hjelp der.

Lykke til

Anonymkode: 9acce...c3d

Politiet får soleklart medhold i retten her. De har lasermåling på fart som medfører førerkorttap, på motorvei. Under normale forhold vil det tilsi at TS kjørte minst 40 kilometer i timen raskere enn lastebilene, sannsynlig enda mer.

Basert på historien i denne tråden, er det overhodet ingenting som skulle tilsi at politiet ikke får medhold i retten.

Anonymkode: 86f2e...1c7

  • Liker 11
Skrevet

 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt klart, men TS gjorde jo da alt riktig til å begynne med - la seg i venstre fil, og dermed var faren over. Ingen grunn til å kjøre villmann av den grunn (man skal kjøre FORT for å miste lappen på motorveien, pga. fart alene).

I tillegg, selv om det ikke har så mye å si her, hvis situasjonen faktisk var slik, så ville lastebilen bak kollidert i lastebilen foran.

Det var bare en meter til lastebilen foran, og en meter til lastebilen bak. Kollisjonen ville inntruffet i løpet av sekunder.

Anonymkode: 86f2e...1c7

 

Dersom det er på E18 i 80 sonene er det vel maks 116 eller noe slikt man kan kjøre før man mister lappen, om jeg ikke tar helt feil. Videre så pleier de å trekke fra noen km/t fra målingen sin. Er det snakk om i 100 sonene må man kjøre i over 140 eller noe slikt. 

TS må i tingretten sannsynliggjøre at det forelå grunnlag for å bryte vegtrafikkloven grunnet fare for liv/sikkerhet, noe jeg tviler på at TS kan med mindre h*n har f.eks dashcam opptak eller noe lignende. Det holder ikke å bare si at du fryktet for ditt liv eller noe slikt - det må sannsynliggjøres og/eller bevises. Uten noe annet enn sin egen forklaring vil det nok ikke være grunnlag for det - høyst sannsynligvis vil h*n som foretok målingen hos Politiet vitne i saken og kan da kommentere hvorvidt det TS mener kan være sannsynlig. 

Dersom jeg tolker deg rett i at du ikke godtok førerkortbeslag så er det i ihvert fall positivt, TS - dersom man ikke godtar det så gir det saken din høy prioritet i rettsystemet og ventetiden blir vesentlig redusert. Da må de ta saken til tingretten innen 3 uker. Ofte, dersom man godtar beslag, kan førerkorte være beslaglagt lenger enn det du hadde mistet førekortet i utgangspunktet. 

TS - dersom du ikke har fått begjæring enda så er det bare å vente. Det kan hende de ikke gjør det (selv om du burde få en reaksjon om du har kjørt uforsvarlig etter min mening). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...