Gå til innhold

Mister man alltid tidlig hvis man har lave progesteron verdier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å finne ut grunnen til at jeg mistet og har vært inne på dette med progesteron. 

Men har inntrykk av at de som har lave verdier stort sett mister tidligere i svangerskapet?

Vi mistet i uke 10 etter å ha sett hjertet slå normalt flere ganger.. 

Klarer liksom ikke å riste av meg tanken om at det kan være noe galt med min kropp som gjorde dette. 

Hva ned blopropper morkaken?  Jeg er ikke overvektig eller har høyt blodtrykk, men vet ikke hvem som er i faresonen for dette. 

Setter pris på tips og råd ❤

Anonymkode: 169eb...eb1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leit å høre at du har mistet! Hvor mange ganger har du mistet? Jeg hadde en MA i uke 9 som ble oppdaget i uke 10, håper jo det var rein og skjær uflax at noe ikke er galt i livmoren som gjorde til dette. Vi også hadde sett hjerte slå på to ultralyder før dette skjedde, så kom som et sjokk. Er allerede sykt nervøs for neste graviditet, hva om det skjer igjen, de sier at det mest sannsynlig er noe galt med fosteret og uflax om det skjer to ganger, men jeg tenker at hvis man mister på samme tidspunkt to ganger så kommer jeg til å oppsøke hjelp for å finne ut av om hva som er galt. Legen min sa også at om det skjer en gang til i samme tidspunkt så ville hun tro at det har noe med morkaken eller livmoren å gjøre.

Tror man mister tidligere om det et snakk om mangel på progesteron! Endten så blir det jo vanskelig å bli gravid med lave verdier eller så tenker jeg at man mister før uke 6, bare en tanke uten at jeg vet helt sikkert etter å ha lest på nettet, jeg var innom den tanken selv når jeg mistet, men la ifra meg at det kunne være pga det ettersom jeg ikke mistet så tidlig. Kjipt å miste så sent, er jo egentlig relativt sent p miste synes jeg, fordi man er gravid i så mange uker og føler seg tryggere når man har kommet til uke 10 også😞 ikke at jeg tror at man ikke blir lei seg når man mistet tidligere, men hadde jeg skulle valgt så hadde jeg selvfølgelig ville mistet tidligere fordi man bygger mer og mer forhåpninger når tiden går og da blir kanskje sorgen litt større også. Jeg følte meg hvertfall nesten helt trygg i uke 10, selv om jeg var nervøs før ultralyden. Neste svangerskap blir jeg å ikke føle trygghet før babyen er ute tror jeg, så blir en lang og slitsom svangerskap! Vet ikke helt hvordan jeg skal komme meg gjennom egentlig. Hvordan er tankene om det hos deg? 

Anonymkode: e5d38...bf5

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Leit å høre at du har mistet! Hvor mange ganger har du mistet? Jeg hadde en MA i uke 9 som ble oppdaget i uke 10, håper jo det var rein og skjær uflax at noe ikke er galt i livmoren som gjorde til dette. Vi også hadde sett hjerte slå på to ultralyder før dette skjedde, så kom som et sjokk. Er allerede sykt nervøs for neste graviditet, hva om det skjer igjen, de sier at det mest sannsynlig er noe galt med fosteret og uflax om det skjer to ganger, men jeg tenker at hvis man mister på samme tidspunkt to ganger så kommer jeg til å oppsøke hjelp for å finne ut av om hva som er galt. Legen min sa også at om det skjer en gang til i samme tidspunkt så ville hun tro at det har noe med morkaken eller livmoren å gjøre.

Tror man mister tidligere om det et snakk om mangel på progesteron! Endten så blir det jo vanskelig å bli gravid med lave verdier eller så tenker jeg at man mister før uke 6, bare en tanke uten at jeg vet helt sikkert etter å ha lest på nettet, jeg var innom den tanken selv når jeg mistet, men la ifra meg at det kunne være pga det ettersom jeg ikke mistet så tidlig. Kjipt å miste så sent, er jo egentlig relativt sent p miste synes jeg, fordi man er gravid i så mange uker og føler seg tryggere når man har kommet til uke 10 også😞 ikke at jeg tror at man ikke blir lei seg når man mistet tidligere, men hadde jeg skulle valgt så hadde jeg selvfølgelig ville mistet tidligere fordi man bygger mer og mer forhåpninger når tiden går og da blir kanskje sorgen litt større også. Jeg følte meg hvertfall nesten helt trygg i uke 10, selv om jeg var nervøs før ultralyden. Neste svangerskap blir jeg å ikke føle trygghet før babyen er ute tror jeg, så blir en lang og slitsom svangerskap! Vet ikke helt hvordan jeg skal komme meg gjennom egentlig. Hvordan er tankene om det hos deg? 

Anonymkode: e5d38...bf5

Så rart å lese, historien din høres helt lik ut min.. omtrent identisk 😅 ma i uke 9 oppdaget i uke 10. Hadde også vært på flere ultralyder, i uke 6,7 og 9 hvor alt var fint. Hadde også roet meg med tanken på at dette kom til å gå veien.  

Prøvde å spørre fastlegen min om å ta noen blodprøver eventuelt ting man kunne gjøre for å unngå at det skjedde igjen, men kom desverre ingen vei der. Skjer det igjen på samme tidspunkt, så går jeg nok privat for en sjekk. 

Jeg har også tenkt at de som har lave progesteron verdier mister tidlig, men leste for litt siden at i uke 9 så går verdiene ned i påvente av at morkaken skal ta over, så føler jeg har hengt meg litt opp i det, siden jeg mistet på dette tidspunktet. Men har ingen andre symptomer på progesteron mangel, mulig noe kort lutealfase (11-12 dager).

Jeg kjenner meg igjen i tanken på at jeg skulle ønske jeg heller mistet tidligere, selvom det sikkert er like trist. Føler jeg hadde vært gravid i en evighet når jeg mistet, og potensielt mistet flere prøveperiode.

Jeg kommer også til å være veldig bekymret ved et eventuelt nytt svangerskap, og kommer nok til å bestille mange ultralyder 😅 

Takk for at du tok deg tid, og lykke til videre ❤

Anonymkode: 169eb...eb1

Skrevet

Hei! 

Jeg er ikke helt i samme situasjon som deg, men jeg tror ikke man alltid mister tidlig med lave progesteronverdier. Jeg fikk 2 prematurfødte barn, og leste flere steder at man kunne få progesteron fra uke 18 dersom man hadde født for tidlig før, og dermed hadde økt risiko i neste svangerskap.

Det KAN vel dermed være en teoretisk mulighet for at lave progesteronverdier er årsaken til din spontanabort. Kanskje verdt å sjekke? Håper jo likevel det "bare" var uflax, og at alt ligger til rette for et sunt og langt svangerskap når du blir gravid igjen ❤ 

(Vil til slutt presisere at jeg har ingen medisinsk utdannelse, og at det jeg skriver her er basert på hva jeg selv har googlet meg frem til :) )

Anonymkode: de3ca...127

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...