NorthernLight Skrevet 23. november 2021 #1 Skrevet 23. november 2021 Lege, epidemiolog og samfunnsøkonom Gunhild Alvik Nyborg har skrevet en bra kronikk i NRK. Sitat Som FHI nylig meldte, viser ny kunnskap at flokkimmunitet i praksis er uoppnåelig under denne pandemien, som nå ligger an til å vare lenge. Nye anslag fra Verdens helseorganisasjon viser at 700.000 europeere kan dø av koronaviruset i løpet av vinteren. Vi må ta konsekvensen av dette og skifte strategi, til skadebegrensning gjennom forebygging av smittespredning. TISK (testing, isolasjon, smittesporing og karantene), massetesting og tiltak mot luftsmitte må oppskaleres og ligge i bunn for å minimere risiko for nedstengninger og sammenbrudd i helsevesenet over tid. Den valgte strategien er den mest skadelige og kostbare over tid. Anbefaler å lese hele kronikken her : https://www.nrk.no/ytring/oppskrift-for-a-hindre-katastrofe-1.15740350 En stor takk til Nyborg for å kjempe sånn at man får smittesituasjonen under kontroll under pandemien og at hun har hatt mot til å gå mot FHI som har gjort en meget dårlig jobb siden mars 2020. 15
LisbethBerg Skrevet 23. november 2021 #2 Skrevet 23. november 2021 Hun der ødela ryktet sitt på Debatten ifjor. Ingen troverdighet, kun hysteri. 19
NorthernLight Skrevet 23. november 2021 Forfatter #3 Skrevet 23. november 2021 LisbethBerg skrev (3 minutter siden): Hun der ødela ryktet sitt på Debatten ifjor. Ingen troverdighet, kun hysteri. Tull, hun fikk folk til å ta viruset alvorlig. Hun har hatt rett i veldig mye det siste året. Det er heller FHI som har ødelagt ryktet sitt siden pandemien startet, ved alle estimater de har gjort feil og mye annet rart de har kommet med. 14
Kågebruker Skrevet 23. november 2021 #4 Skrevet 23. november 2021 (endret) Skal vi tro på henne nå altså? Hun var jo ikke i nærheten av treffe sist.Ulv ulv. Endret 23. november 2021 av Kågebruker 14
Ab_naturals Skrevet 23. november 2021 #5 Skrevet 23. november 2021 LisbethBerg skrev (4 minutter siden): Hun der ødela ryktet sitt på Debatten ifjor. Ingen troverdighet, kun hysteri. Var det henne? Jeg husker debatten ja. Men kronikken er jo veldig dempet og fornuftig (etter manges syn vil jeg tro), om hvordan vi kan unngå nedstenginger, bruk av koronapass og fremtidige helseproblemer ved å simpelthen 1) teste flere og mer målrettet, og 2) ta mer hensyn til luftsmitte enn kontaktsmitte (idag er det mer fokus på håndsprit enn ventilasjon f.eks,kunne nok blitt bedre til å ta hensyn til det sistnevnte). Jeg leste ikke noe ekstremt i forslagene hennes. 11
Søgni Skrevet 23. november 2021 #6 Skrevet 23. november 2021 Min erfaring er at de fleste som er opptatte av å sette negativt stempel på fagfolk som Nyborg, er de samme som paradoksalt nok mener seg utsatt fra stempel fra storsamfunnet og helsemyndighetene, fordi de (sammenlignet med Nyborg) har sine langt mindre evidensbaserte standpunkt som går mot det meste av etablert kunnskap på området. Forstå det den som kan. Så kan man jo alltids mene at hennes tidligere bidrag i debattene rundt korona ikke akkurat har vært det nærmeste man kommer et "spot on" virkelighetsbilde. Men å avlyse alle bidragene hennes, når det vi vil ha er en mangfoldig debatt med ulike stemmer, det blir jo litt kontraproduktivt. 4
NorthernLight Skrevet 23. november 2021 Forfatter #7 Skrevet 23. november 2021 (endret) Kågebruker skrev (23 minutter siden): Skal vi tro på henne nå altså? Hun var jo ikke i nærheten av treffe sist.Ulv ulv. Hvor mye har du fulgt med på hva hun har sagt det siste året etter debatten? Hun fikk folk til å åpne opp øya og skjønne at viruset var alvorig og at man måtte gjøre noe når flyene fra italia/Østerrike bare suste inn fra utlandet med smitte i mars ifjor. Hun har hatt rett i mye det siste året og sier mye fornuftig. Endret 23. november 2021 av NorthernLight 7
Justlooking Skrevet 23. november 2021 #8 Skrevet 23. november 2021 (endret) Henne ja 😊 Hun klarte å gjøre alle de gamle jeg kjenner fryktelig redde, og de klarte ikke å tenke på noe annet i lang tid … De fikk skikkelig dårlig livskvalitet etter dette men lever heldigvis alle fortsatt 😊 Mente å huske hun sa 120 000 kunne dø men det var faktisk 150 000. https://www.nettavisen.no/okonomi/legen-som-advarer-mot-150-000-dode-i-norge-er-ikke-ekspert-pa-korona-virus/s/12-95-3423939570 Ikke var hun ekspert på korona heller visstnok 😊 Endret 23. november 2021 av Justlooking Tillegg 6
NorthernLight Skrevet 23. november 2021 Forfatter #9 Skrevet 23. november 2021 Justlooking skrev (Akkurat nå): Henne ja 😊 Hun klarte å gjøre alle de gamle jeg kjenner fryktelig redde, og de klarte ikke å tenke på noe annet i lang tid … De fikk skikkelig dårlig livskvalitet etter dette men lever heldigvis alle fortsatt 😊 Mente å huske hun sa 120 000 kunne dø men det var faktisk 150 000 … https://www.nettavisen.no/okonomi/legen-som-advarer-mot-150-000-dode-i-norge-er-ikke-ekspert-pa-korona-virus/s/12-95-3423939570 Det er det eneste dere kommer med. Hun fikk folk til å skjønne alvoret. Hvor mye har du lest av det hun har kommet med det siste året ? 8
velociraptor Skrevet 23. november 2021 #10 Skrevet 23. november 2021 NorthernLight skrev (8 minutter siden): Det er det eneste dere kommer med. Hun fikk folk til å skjønne alvoret. Hvor mye har du lest av det hun har kommet med det siste året ? Hun fikk ikke folk til å «skjønne alvoret», hun fikk folk til å bli livredde på fullstendig feil grunnlag 🙄 10
Justlooking Skrevet 23. november 2021 #11 Skrevet 23. november 2021 NorthernLight skrev (6 minutter siden): Det er det eneste dere kommer med. Hun fikk folk til å skjønne alvoret. Hvor mye har du lest av det hun har kommet med det siste året ? Hun fikk folk til å bli livredde, det var det hun gjorde. Utallige levde i frykt etter dette og det synes jeg ikke var nødvendig, spesielt ovenfor de eldre. De tror jo at det som kommer på nrk og tv2 er riktig. Skremselspropaganda av en annen verden. Nei, har ikke sett noen grunn ril å lese om henne etter den fadesen, som hun også fikk mye rettmessig kritikk for. 11
NorthernLight Skrevet 23. november 2021 Forfatter #12 Skrevet 23. november 2021 Justlooking skrev (10 minutter siden): Hun fikk folk til å bli livredde, det var det hun gjorde. Utallige levde i frykt etter dette og det synes jeg ikke var nødvendig, spesielt ovenfor de eldre. De tror jo at det som kommer på nrk og tv2 er riktig. Skremselspropaganda av en annen verden. Nei, har ikke sett noen grunn ril å lese om henne etter den fadesen, som hun også fikk mye rettmessig kritikk for. Hun kom med for høyt tall ja i debatten, men man trengte at noen sa at man måtte ta dette viruset alvorlig da man bare lot smitten komme inn til landet uten å gjøre noe. Du så jo hvordan det gikk i mange andre land med smitten. Hun har fått støtte av mange fagfolk for annet hun har kommet med siste året. 2
Enda en tulling Skrevet 23. november 2021 #13 Skrevet 23. november 2021 velociraptor skrev (40 minutter siden): Hun fikk ikke folk til å «skjønne alvoret», hun fikk folk til å bli livredde på fullstendig feil grunnlag 🙄 Det er også fryktelig lett for Nyborg å ta æren for at ikke alt gikk til helvete i Norge fordi folk takket være henne "sskjønte alvoret". Hva som hadde skjedd hvis man hadde handlet annerledes kan ingen si med sikkerhet. Blir litt som den gamle vitsen her: "Hvorfor har du en banan i øret?" "For å holde krokodillene borte." "Men det er jo ingen krokodiller her?! "Nei, der ser du". 7
Menchit Skrevet 23. november 2021 #14 Skrevet 23. november 2021 NorthernLight skrev (1 time siden): Tull, hun fikk folk til å ta viruset alvorlig. Hun har hatt rett i veldig mye det siste året. Det er heller FHI som har ødelagt ryktet sitt siden pandemien startet, ved alle estimater de har gjort feil og mye annet rart de har kommet med. Hva konkret har hun hatt rett i? 4
Rullerusk Skrevet 23. november 2021 #15 Skrevet 23. november 2021 1 hour ago, Kågebruker said: Skal vi tro på henne nå altså? Hun var jo ikke i nærheten av treffe sist.Ulv ulv. Jeg vil si hun var den eneste som forsto. Hun leste de samme publikasjonene som jeg leste, og vi kom til samme konklusjon. Dette var før Erna overhode kommenterte viruset spredning, men prioriterte besøk på agurkplantasjer. 6
Rullerusk Skrevet 23. november 2021 #16 Skrevet 23. november 2021 (endret) 1 hour ago, Justlooking said: Hun fikk folk til å bli livredde, det var det hun gjorde. Utallige levde i frykt etter dette og det synes jeg ikke var nødvendig, spesielt ovenfor de eldre. De tror jo at det som kommer på nrk og tv2 er riktig. Skremselspropaganda av en annen verden. Nei, har ikke sett noen grunn ril å lese om henne etter den fadesen, som hun også fikk mye rettmessig kritikk for. Hun skjønte dette med luftsmitte. Og hun skjønte at myndighetene løy og holdt tilbake informasjon om dette. Av frykt for at helsepersonell da ikke ville gå,på jobb m svært lite til ingen smittevernstiltak el utstyr. (Vi hadde ikke engang munnbind!) dette er i ettertid innrømmet av FHI. De innrømme at de «tok feil om luftsmitte» som var overskriften. Men de tok ikke feil. De førte bare en hel befolkning bak lyset og hang ut de flinkeste som idioter. denne dama burde få en gedigen oppreisning. Endret 23. november 2021 av Rullerusk 7
Gjest Lawyam Skrevet 23. november 2021 #17 Skrevet 23. november 2021 Justlooking skrev (1 time siden): Hun fikk folk til å bli livredde, det var det hun gjorde. Utallige levde i frykt etter dette og det synes jeg ikke var nødvendig, spesielt ovenfor de eldre. De tror jo at det som kommer på nrk og tv2 er riktig. Skremselspropaganda av en annen verden. Nei, har ikke sett noen grunn ril å lese om henne etter den fadesen, som hun også fikk mye rettmessig kritikk for. Du mener virkelig at å skremme folk fra å vaksinere seg har hjulpet...
NorthernLight Skrevet 23. november 2021 Forfatter #18 Skrevet 23. november 2021 Rullerusk skrev (4 minutter siden): dette er i ettertid innrømmet av FHI. De innrømme at de «tok feil om luftsmitte» som var overskriften. Men de tok ikke feil. De førte bare en hel befolkning bak lyset og hang ut de flinkeste som idioter. denne dama burde få en gedigen oppreisning Helt enig. Hun er en skikkelig tøff dame. FHI sa også at munnbind er en kulturell greie og aldri ville bli anbefalt, ikke tok de luftsmitte som du sier alvorlig, ikke smittet den britiske mutasjonen noe særlig mellom barn sa de ( der tok de grundig feil) . En del folk kritiserer Nyborg fordi hun kom med høye tall i debatten i mars i fjor, men FHI har estimert feil mange ganger og gjort en drøss med tabber siden pandemien startet. Men Nyborg har hatt rett i meget mye. Er helt enig i at hun burde få en gedigen oppreisning. Er glad vi har fornuftige fagfolk som henne som stiller opp for landet sitt. 8
Gjest Lawyam Skrevet 23. november 2021 #19 Skrevet 23. november 2021 (endret) NorthernLight skrev (16 minutter siden): Helt enig. Hun er en skikkelig tøff dame. FHI sa også at munnbind er en kulturell greie og aldri ville bli anbefalt, ikke tok de luftsmitte som du sier alvorlig, ikke smittet den britiske mutasjonen noe særlig mellom barn sa de ( der tok de grundig feil) . En del folk kritiserer Nyborg fordi hun kom med høye tall i debatten i mars i fjor, men FHI har estimert feil mange ganger og gjort en drøss med tabber siden pandemien startet. Men Nyborg har hatt rett i meget mye. Er helt enig i at hun burde få en gedigen oppreisning. Er glad vi har fornuftige fagfolk som henne som stiller opp for landet sitt. Det sa de fordi det var mangel på munnbind... Det var omtrent umulig å oppdrive. Sprit var også et problem en stund. Nå bagatelliseres det meste fordi hvis smitten tar helt av så kan de skylde på oss og ikke politikerene, forrige regjering inkludert som ikke rusta opp sykehus. Alle skylder på alle. Ingen gidder gjøre noe sjøl. Jeg heiet på dama da - og gjør det nå! Og jeg har vaksinert meg, bruker munnbind, holder avstand, spriter meg og venter ikke på at noen skal tvinge meg før jeg gjør det. Endret 23. november 2021 av Lawyam
NorthernLight Skrevet 23. november 2021 Forfatter #20 Skrevet 23. november 2021 Lawyam skrev (1 minutt siden): Det sa de fordi det var mangel på munnbind... veldig flott å lyve til befolkningen evt. . Jeg tror mange har endret syn på FHI siden mars 2020. 3
Anbefalte innlegg