Gå til innhold

Ang. leilighet i borettslag og gjeld på denne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser leiligheter som har stor fellesgjeld og jeg lurer på om det lønner seg for kjøper å innfri denne ved kjøp? Bør man evt. ikke? Kan man gjøre det alle steder, eller må man leve med denne så lenge man bor der? Hvordan vil det virke inn på husleie? Bare lurer når jeg nå ser på leiligheter og det finnes litt av hvert på markedet. 

Anonymkode: 653b3...ca6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du kan innbetale andel av fellesgjeld kommer an på om de har IN-ordning som en del av låneavtalen. Innbetaling må i så fall varsles noen måneder før, og det er fastsatt faste datoer for hel- og delbetaling for andelen. Mange borettslag har mer enn en lånegivere så alle lånene har ikke IN-ordning. 
Det er oppgitt i prospektene om de har IN-ordning, hvilket lån det er, forfallsdatoer og hva husleie vil bli etter innbetaling av denne.

Anonymkode: 692de...ea1

• Liker 1
Skrevet

Det kan noen ganger lønne seg å ikke innfri fellesgjelden, det kommer litt ann på renter osv.

Anonymkode: 66743...35a

Skrevet

Hvis du betaler ned fellesgjelden så betaler du bare fellesutgiftene.

Anonymkode: 66743...35a

Skrevet

Man kan kun kjøpe ut fellesgjeld dersom det er IN-ordning. Hva som lønner seg er litt variabelt.

Vi har ikke IN-ordning i mitt borettslag, men det er to lån som utgjør fellesgjeld. Disse har ulik rente, hvor det ene er høyere enn mitt private boliglån, det andre er lavere. Betaler du ned ett lån som har lavere rente enn hva du får privat, så taper du mest sannsynlig på det. 

Skrevet

En ting å tenke på, er at det kan være vanskeligere å selge leiligheten igjen hvis fellesgjelda er nedbetalt. 

Anonymkode: e98cc...208

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...