Gå til innhold

Utenfor samfunnet uten apper

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det kan virke som myndighetene tror at ALLE uansett alder, har smarttelfon! Dette forundrer meg, for jeg vet om mange mennesker i alle aldersgrupper og samfunnslag som hverken har internett eller smarttelefon. Mange har valgt å ikke ha det. Det er spesielt en gruppe som er sårbar:de eldre, de eldste kan ikke bruke smarttlf eller bankid, og hvis de ikke har barn eller noen til å hjelpe seg. Hvordan skal det gå med feks coronapass når det blir påtvunget oss? Regner med at et papir ikke blir godtatt som bevis på noe som helst, da det lett kan jukses. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja og obos medlemskort får man heller ikke fysisk lenger, kun app. Det betyr at alle eldre uten smart telefon ikke får dra nytte av obos fordeler som butikkrabatter og inngang på museumer og teater. 

Sendte mail til OBOS men de sa nei kun app nå 

Utrolig lite gjennomtenkt og utrolig irriterende! 

Anonymkode: 85e83...25f

• Liker 2
Skrevet
DearDarling skrev (6 minutter siden):

Det kan virke som myndighetene tror at ALLE uansett alder, har smarttelfon! Dette forundrer meg, for jeg vet om mange mennesker i alle aldersgrupper og samfunnslag som hverken har internett eller smarttelefon. Mange har valgt å ikke ha det. Det er spesielt en gruppe som er sårbar:de eldre, de eldste kan ikke bruke smarttlf eller bankid, og hvis de ikke har barn eller noen til å hjelpe seg. Hvordan skal det gå med feks coronapass når det blir påtvunget oss? Regner med at et papir ikke blir godtatt som bevis på noe som helst, da det lett kan jukses. 

Coronapass på papir godtas. Du kan skrive det ut selv eller få det tilsendt om du ikke har skriver. 

Anonymkode: 7df19...f92

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja og obos medlemskort får man heller ikke fysisk lenger, kun app. Det betyr at alle eldre uten smart telefon ikke får dra nytte av obos fordeler som butikkrabatter og inngang på museumer og teater. 

Sendte mail til OBOS men de sa nei kun app nå 

Utrolig lite gjennomtenkt og utrolig irriterende! 

Anonymkode: 85e83...25f

Sender du de mail så får du fortsatt tilsendt. Står på nettsiden. 

Anonymkode: 7df19...f92

Skrevet

I sommer kjørte bussen videre, og lot 12-15 eldre kvinner stå igjen fordi de ikke hadde app. Cash var  utlelukket sa sjåføren. Så hele sommeren gikk uten at de over 70 kom seg mer enn 1 km hjemmefra

Anonymkode: 80bee...9ef

Skrevet

Altså... Den teknologiske utviklingen kan ikke stoppe opp fordi at eldre ikke kan teknologi. Ordtaket om at man ikke kan lære en gammel hund å sitte er en myte, man kan fint lære nye ting selv om man har passert 70. 

• Liker 1
Skrevet
malifika skrev (2 minutter siden):

Altså... Den teknologiske utviklingen kan ikke stoppe opp fordi at eldre ikke kan teknologi. Ordtaket om at man ikke kan lære en gammel hund å sitte er en myte, man kan fint lære nye ting selv om man har passert 70. 

Men da må noen ta jobben med å lære de det da. Og det tar tid når alt skal læres fram bunnen , noe som er helt ukjent. 

Anonymkode: 8204b...f3a

Skrevet

Jeg er så lei at alle skal snakke ned de eldre. Jeg kjenner flere eldre som både takler apper og sosiale medier på lik linje med mange voksne. Så eldre er ikke en homogen gruppe som ikke kan dette.

Men det finnes åpenbart flere i alle aldersgrupper som hverken kan eller får til dette.

Vi kan ikke stoppe opp utviklingen. Men vi kan bli bedre på å støtte de som ikke kan eller får det til, og tilby alternativer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...