frk.bie Skrevet 23. november 2021 #1 Skrevet 23. november 2021 Hei. jeg måtte fjerne høyre eggleder pga den var hoven og væskefylt, og venstre sa de var tett så fikk 10% sjanse til å kunne bli naturlig gravid. Jeg er helt i sjokk etter denne beskjeden da vi har fått beskjed om at alt har vært normalt og jeg har ikke hat noe symptomer på noen ting😢 Nå føler jeg en slags sorg over å ha mistet den ene som var åpen og at vi nå MÅ ha ivf 😢 Tenk om det ikke funker.. da er det jo ikke vits å prøve naturlig en gang 😭 Er det noen andre her som har opplevd dette, eller fått barn ved ivf med kun en eggleder? 😔
Blomsterpotta Skrevet 23. november 2021 #2 Skrevet 23. november 2021 Jeg skjønner at dette er trist, men tenk om det klaffer likevel??? Bare prøv det dere kan og samtidig gjøre klart for IVF. Prøv å ikke ta alle sorger på forskudd. Masse lykke til 😊
frk.bie Skrevet 23. november 2021 Forfatter #3 Skrevet 23. november 2021 Blomsterpotta skrev (1 time siden): Jeg skjønner at dette er trist, men tenk om det klaffer likevel??? Bare prøv det dere kan og samtidig gjøre klart for IVF. Prøv å ikke ta alle sorger på forskudd. Masse lykke til 😊 Ja må prøve å være positiv, men 10% er jo lite 🙈 Vi er i gang med ivf og har mange blastocyst på frys - heldigvis ❤️ Tusen takk ☺️
Anna91 Skrevet 23. november 2021 #4 Skrevet 23. november 2021 Hei. Vi har holdt på med ivf i 2 år nå uten at det har klaffet. Mannlig faktor, så i utgangspunktet alt i orden med meg. Jeg måtte fjerne den ene egglederen pga exu i sommer. Nå sitter jeg med ny exu og skal fjerne den andre etterhvert. Jeg kjenner godt igjen sorgen. Og det er lov å kjenne på at dette er vondt. Både fordi det selvfølgelig reduserer sjansene for spontan graviditet (i mitt tilfelle til 0%), men også fordi du faktisk har måttet fjerne en del av deg. Det er lov å kjenne på at der er trist! Når det er sagt så er eggledere helt ubrukelige i ivf-sammenheng og en ivf-graviditet påvirkes ikke av at du har fjernet egglederen. faktisk litt bedre sjanse for normal graviditet (redusert sjanse for exu). Så jeg tror jeg ville gitt meg selv en dag eller to til å sørge over egglederen min og redusert fertilitet, også ville jeg brukt absolutt all energi på å legge til rette for en nydelig ivf-baby ❤️ og kanskje du tilogmed er så heldig at det dukker opp en overraskelsesbaby på veien ☺️ Masse masse lykke til! 9
frk.bie Skrevet 24. november 2021 Forfatter #5 Skrevet 24. november 2021 Anna91 skrev (12 timer siden): Hei. Vi har holdt på med ivf i 2 år nå uten at det har klaffet. Mannlig faktor, så i utgangspunktet alt i orden med meg. Jeg måtte fjerne den ene egglederen pga exu i sommer. Nå sitter jeg med ny exu og skal fjerne den andre etterhvert. Jeg kjenner godt igjen sorgen. Og det er lov å kjenne på at dette er vondt. Både fordi det selvfølgelig reduserer sjansene for spontan graviditet (i mitt tilfelle til 0%), men også fordi du faktisk har måttet fjerne en del av deg. Det er lov å kjenne på at der er trist! Når det er sagt så er eggledere helt ubrukelige i ivf-sammenheng og en ivf-graviditet påvirkes ikke av at du har fjernet egglederen. faktisk litt bedre sjanse for normal graviditet (redusert sjanse for exu). Så jeg tror jeg ville gitt meg selv en dag eller to til å sørge over egglederen min og redusert fertilitet, også ville jeg brukt absolutt all energi på å legge til rette for en nydelig ivf-baby ❤️ og kanskje du tilogmed er så heldig at det dukker opp en overraskelsesbaby på veien ☺️ Masse masse lykke til! Åh.. Det var leit å lese 😔 Tusen takk for du tok deg tiden til å skrive et så godt svar til meg 💞 Alt du sier er jo sant, så det hjalp veldig å lese det svart på hvitt.. Hadde vi fått 0% sjanse hadde det jo vært noe helt annet igjen, må vell være en grunn for at de lot den være der. Så det er jo kanskje litt positiv! Krysser fingrene for oss begge to 🤞🏼❤️❤️ Kan jeg forresten spørre hvor lenge/om du blødde etter den ble fjernet? Jeg blør litt enda, men det er ikke mensen. Fikk veldig lite informasjon.. Vil jeg få mensen hver mnd?
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #6 Skrevet 24. november 2021 Jeg har også fjernet begge egglederne som følge av ex.u. Jeg ble faktisk lettere gravid etter jeg fjernet den første. Spontant gravid tre ganger med en eggleder. Jeg blødde mellom 10-14 dager etter eggleder ble fjernet. Menstruerer som vanlig (eggstokkene er inntakte). Anonymkode: 4665f...9d4
Anna91 Skrevet 24. november 2021 #7 Skrevet 24. november 2021 46 minutter siden, frk.bie said: Åh.. Det var leit å lese 😔 Tusen takk for du tok deg tiden til å skrive et så godt svar til meg 💞 Alt du sier er jo sant, så det hjalp veldig å lese det svart på hvitt.. Hadde vi fått 0% sjanse hadde det jo vært noe helt annet igjen, må vell være en grunn for at de lot den være der. Så det er jo kanskje litt positiv! Krysser fingrene for oss begge to 🤞🏼❤️❤️ Kan jeg forresten spørre hvor lenge/om du blødde etter den ble fjernet? Jeg blør litt enda, men det er ikke mensen. Fikk veldig lite informasjon.. Vil jeg få mensen hver mnd? Jeg tror ikke jeg blødde mer enn en uke eller to etter operasjon, men det varierer helt sikkert litt. Det er viktig å huske på at det å fjerne eggeleder ikke på noen som helst måte påvirker andre deler av de reproduktive organene. Veien mellom eggstokk og livmor er borte, men utenom det fungerer absolutt alt som det skal. Så du vil ha helt normale hormonnivåer, syklus, mensturasjon og evnt graviditet (til tross for at man kan trenge hjelp til å oppnå graviditet). Det er også viktig å huske at når lege sier 10 % sjanse så er dette et estimat. Det er lett å henge seg opp i slike tall fra fagpersoner, men det er klart at dette er det helt umulig å beregne/forutsi helt nøyaktig. Fertiliteten din er nok absolutt redusert, men hvor mye er det alltid vanskelig å svare på. Men som sagt, så ville jeg begynt å forberede meg på ivf-baby og heller få en veldig fin overraskelse på veien om det skulle komme 1
frk.bie Skrevet 24. november 2021 Forfatter #8 Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har også fjernet begge egglederne som følge av ex.u. Jeg ble faktisk lettere gravid etter jeg fjernet den første. Spontant gravid tre ganger med en eggleder. Jeg blødde mellom 10-14 dager etter eggleder ble fjernet. Menstruerer som vanlig (eggstokkene er inntakte). Anonymkode: 4665f...9d4 Takk for svar ❤️
frk.bie Skrevet 24. november 2021 Forfatter #9 Skrevet 24. november 2021 Anna91 skrev (4 timer siden): Jeg tror ikke jeg blødde mer enn en uke eller to etter operasjon, men det varierer helt sikkert litt. Det er viktig å huske på at det å fjerne eggeleder ikke på noen som helst måte påvirker andre deler av de reproduktive organene. Veien mellom eggstokk og livmor er borte, men utenom det fungerer absolutt alt som det skal. Så du vil ha helt normale hormonnivåer, syklus, mensturasjon og evnt graviditet (til tross for at man kan trenge hjelp til å oppnå graviditet). Det er også viktig å huske at når lege sier 10 % sjanse så er dette et estimat. Det er lett å henge seg opp i slike tall fra fagpersoner, men det er klart at dette er det helt umulig å beregne/forutsi helt nøyaktig. Fertiliteten din er nok absolutt redusert, men hvor mye er det alltid vanskelig å svare på. Men som sagt, så ville jeg begynt å forberede meg på ivf-baby og heller få en veldig fin overraskelse på veien om det skulle komme Så mye fint du skriver, som hjelper!! Takk💞 Jeg skal lagre det du har skrevet til meg så jeg kan lese når ting blir tøffe. ❤️❤️ 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #10 Skrevet 24. november 2021 Enig med Anna91 her, det er helt lov og naturlig å være lei deg over dette. ❤️ Særlig når du er i fruktbar alder og ønsker barn en gang i fremtiden! Jeg har selv vært ufrivillig barnløs i noen år av andre årsaker, men ble gravid med IVF. 3 forsøk tok der her før det satt ☺️ Hvis vi skal snu litt på mynten, så er du jo heldig som vet allerede nå at det kan bli vanskelig å bli naturlig gravid. Vi prøvde i nesten to år selv før vi var ferdig med henvisninger og utredninger og kunne starte opp IVF-forsøk. Vi tok kontakt med helsevesenet etter ett års prøving. Og heldigvis er ikke manglende eggleder noe hindring i å bli gravid med IVF. Ser dere allerede er i gang også og at du har "mange blastocyster på frys", så da har dere veldig gode forutsetninger for graviditet 😊 Anonymkode: edb6e...e4d
frk.bie Skrevet 24. november 2021 Forfatter #11 Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Enig med Anna91 her, det er helt lov og naturlig å være lei deg over dette. ❤️ Særlig når du er i fruktbar alder og ønsker barn en gang i fremtiden! Jeg har selv vært ufrivillig barnløs i noen år av andre årsaker, men ble gravid med IVF. 3 forsøk tok der her før det satt ☺️ Hvis vi skal snu litt på mynten, så er du jo heldig som vet allerede nå at det kan bli vanskelig å bli naturlig gravid. Vi prøvde i nesten to år selv før vi var ferdig med henvisninger og utredninger og kunne starte opp IVF-forsøk. Vi tok kontakt med helsevesenet etter ett års prøving. Og heldigvis er ikke manglende eggleder noe hindring i å bli gravid med IVF. Ser dere allerede er i gang også og at du har "mange blastocyster på frys", så da har dere veldig gode forutsetninger for graviditet 😊 Anonymkode: edb6e...e4d Takk 💞 Vi har også prøvd naturlig i 2 år, egglederen ble ikke oppdaget før en ultralyd under ivf stimuleringen😞 Hadde vært utredet i over 1 år før det ble oppdaget, så tror kanskje sjokket ble ekstra stort på grunn av det.. Men får bare innstille meg på litt mer venting og krysse fingrer og tær for at vi får oppleve å bli gravide med ivf 🤞🏼💞
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #12 Skrevet 3. desember 2021 Hei! Jeg har også bare én eggleder (av andre årsaker) og ble veldig lei meg og bekymret da jeg fikk vite det. Det blir jo et sjokk, i alle fall når det er noe som er så viktig som det å kunne lage barn. Men, prøv å tenk på det på en annen måte: du er allerede i IVF-loopen og har mange gode blastoer på frys, og det er tross alt gode egg som allerede et befruktet! 😁 Det er jo helt fantastisk! I tillegg har du en liten sjanse hver mnd til å få det til på den naturlige måten. Så, hver gang du setter inn en blasto vet du at det allerede er befruktet og bare trenger å feste seg, og på et eller annet tidspunkt vil det gjøre det! Jeg skjønner at du sørger, men nå får du hjelp og det er veldig bra 😊 I tillegg har du fått et svar og årsak til at dere ikke har lykkes på den naturlige måten. Lykke til videre, håper blastoen sitter på første forsøk! 🤞😊 Anonymkode: 1deaa...db4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå