Gå til innhold

Hvordan får jeg vite når mine foreldre dør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som dere sikkert skjønner har jeg ingen kontakt med de. Jeg er enebarn også og har ingen planer om å gjenoppta kontakten da deres kristne livsstil ikke henger på grep.

Anonymkode: 13ef1...e50

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel noen som kontakter deg når den siste av foreldrene dør, og de leter etter arvinger. En eller annen advokat som skal gjøre opp boet eller en ansatt i helsevesenet som leter etter pårørende å varsle.

Det står i HelseNorge hvem som er forelder til hvem, og barn man har. Hvis jeg ikke husker feil.

Anonymkode: 2d497...570

Skrevet

Kommer helt an på omstendighetene rundt dødsfallet. Hvor dødsfallet skjer, hvem som er tilstede, om politiet er inne i bildet osv. Er vedkommende på sykehus, så kontakter sykehusproesten deg dersom du er oppgitt som pårørende. Hvis ikke så er det familiens rolle å varsle andre familiemedlemmer. 

Skjer det en ulykke, så kommer gjerne stedets prest og politi på døren til deg.

Anonymkode: cf167...cb6

• Liker 1
Skrevet

Ikke helt det samme. Men når faren til jentungen min døde, så endte politiet opp med å ringe min mor for å få tak i meg. Siden jeg er min datters nærmeste pårørende, og hun er under 18. Altså. Politiet tok kontakt. Det var forøvrig et selvmord

Anonymkode: e1ae4...404

• Liker 1
Skrevet

Her kom presten på døren med budskap om dødsfallet til min far, var ingenting dramatisk eller ulykke men var vel relativt uventet til tross for at helsa ikke var god. Men jeg var og satt opp som pårørende og enearving overalt når det gjaldt min far, det er jeg ikke på min mor, hun har flere barn og. Men har jeg lurt litt på det samme, går utifra at jeg får et brev eller noe om det fra tingretten eller noe for jeg tror ikke jeg er satt opp som pårørende og jeg har vel egentlig avmeldt min interesse der det går an å gjøre det.

Når det gjaldt barnas far så fikk jeg brev fra NAV om at jeg nå hadde rett på barnepensjon så et par dager etter kom brevet fra tingretten.

Uansett så får de tak i deg og gitt deg beskjed, enten du vil eller ei. Men du er ikke nødt til å gjøre noe av den grunn, du kan gi beskjed om at du ikke er interessert, du har kanskje søsken og som heller kan ta det.

Anonymkode: 04867...99f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Som dere sikkert skjønner har jeg ingen kontakt med de. Jeg er enebarn også og har ingen planer om å gjenoppta kontakten da deres kristne livsstil ikke henger på grep.

Hvorfor dette kristenhatet?

Anonymkode: 45396...81c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor dette kristenhatet?

Anonymkode: 45396...81c

Fordi den er ekstrem og vært tredd nedover hodet på meg fra jeg ble født. Det er ikke mulig for meg å leve etter denne troen, derfor valgte jeg mitt eget liv og kontakten ble brutt.

Å tro er frivillig og bra er det.

• Liker 4
Skrevet

Når man skal finne ut hvem som skal stå for og betale begravelsen.

Det at dere ikke har kontakt, betyr ikke at det offentlige skal betale regningen for begravelsen. Det er det som hovedregel nærmeste pårørende som skal.

Skrevet
MorTil2 skrev (21 timer siden):

Når man skal finne ut hvem som skal stå for og betale begravelsen.

Det at dere ikke har kontakt, betyr ikke at det offentlige skal betale regningen for begravelsen. Det er det som hovedregel nærmeste pårørende som skal.

Blir ikke betalt en krone fra meg. Det får de ta fra boet eller disse sektmedlemmene spleise på.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Blir ikke betalt en krone fra meg. Det får de ta fra boet eller disse sektmedlemmene spleise på.

Da må du i så fall få tilgang til boet/kontoene. Så litt innsats fra din side må du nok regne med, fordi om du ikke har kontakt med dem nå.

Når de dør, og du blir kontaktet, kan du skriftlig frasi deg ansvaret for begravelsen. Men, det kan jo være at de har tenkt på dette, og laget et skriftlig dokument som sier at sekten skal ta ansvar for begravelsen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...