Elysion Skrevet 23. november 2021 #1 Skrevet 23. november 2021 Vi er flere ansatte, majoriteten skiftledere, som har gått sammen og levert et tips til Arbeidstilsynet på grunn av ekstremt dårlige arbeidsforhold og at ledelsen ikke tar ting på alvor, og ikke gjør noe for å bedre situasjonen. Tipset omhandler seksuell trakassering, mobbing, inndeling av ansatte grunnet nasjonalitet, rovdrift på ansatte og lignende. Vi ble enige om å levere tipset anonymt, men har skrevet i vedlegget at vi er blant annet seks skiftledere og hvor lenge vi har jobbet. Den informasjonen vi har kommet med, er ganske omfattende. På nettsiden til Arbeidstilsynet har vi innlogging til dialogløsning, så det er såvidt jeg har skjønt mulighet for at vi kommer til å få noe form for svar der. Ingen av oss har tipset Arbeidstilsynet før, så vi aner jo egentlig ikke hvor lang tid vi bør tenke at dette kommer til å ta. Noen som har erfaring med å tipse Arbeidstilsynet? Vi har prøvd å løse problemet internt (varsle oppover i systemet i selskapet) uten at det har hatt noen effekt, og det kan vi også dokumentere. Hvor lang tid er det tenkelig at vi må vente før vi hører noe? Verdt å påpeke at dette er et selskap som nettopp har vært ute i hardt vær for lignende saker før. 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #2 Skrevet 23. november 2021 Sannsynligvis hører dere ingenting fra dem. Dessverre. Men håper det fører frem! Anonymkode: ff3ab...918 9
Elysion Skrevet 23. november 2021 Forfatter #3 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sannsynligvis hører dere ingenting fra dem. Dessverre. Men håper det fører frem! Anonymkode: ff3ab...918 Uff, var det jeg var redd for. Hvis de ikke svarer de som melder inn, så skjønner jeg jo ikke hvorfor de har opprettet en sånn dialogløsning. Slik jeg forstod det kan det være vi hører noe om de for eksempel trenger mer dokumentasjon eller noe slikt.
PetterKanin Skrevet 23. november 2021 #4 Skrevet 23. november 2021 Har ikke noe svar på spørsmålet,men vil benytte anledningen til å si jeg synes det er bra dere gjør dette. 7
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #5 Skrevet 23. november 2021 Ps: når dere har varslet ihht til interne rutiner har dere per def ryggen klar for å varsle i media. Ledelsen er svært ofte problemet og det er ledelsen som behandler varslene. Men trå varsomt, de kommer sikkert til å bestille en faktaundersøkelse for å få det til å fremstå som om dere som varsler er et problem. Anonymkode: ff3ab...918 4
Elysion Skrevet 23. november 2021 Forfatter #6 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ps: når dere har varslet ihht til interne rutiner har dere per def ryggen klar for å varsle i media. Ledelsen er svært ofte problemet og det er ledelsen som behandler varslene. Men trå varsomt, de kommer sikkert til å bestille en faktaundersøkelse for å få det til å fremstå som om dere som varsler er et problem. Anonymkode: ff3ab...918 Vi har vurdert å ta kontakt med media, men det som er er jo at vi i utgangspunktet trives i selve jobben. Når ledelsen ikke er på jobb er det mye bedre, og jeg synes iallfall at arbeidsoppgavene mine er toppen og at jeg har verdens beste kollegaer. Dersom ledelsen for vår avdeling hadde blitt byttet ut og vi fikk inn et lederteam som ville få bort mye av ukulturen som nåværende lederteam har laget, tror jeg mye hadde vært gjort. Det å varsle mediene virker bare som at det kommer til å brenne alle broer vi har. 😕
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #7 Skrevet 23. november 2021 Er det mcdonalds? Anonymkode: 57972...a2b
Elysion Skrevet 23. november 2021 Forfatter #8 Skrevet 23. november 2021 (endret) AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det mcdonalds? Anonymkode: 57972...a2b Det er ikke relevant hvor jeg jobber, det jeg lurer på er om folk har erfaring med å tipse Arbeidstilsynet. Endret 23. november 2021 av Wednesday Addams
Knoot Skrevet 23. november 2021 #9 Skrevet 23. november 2021 Wednesday Addams skrev (3 minutter siden): Vi har vurdert å ta kontakt med media, men det som er er jo at vi i utgangspunktet trives i selve jobben. Dere trives i jobben, men det er utstrakt mobbing, trakassering osv. Jeg sliter litt med å forstå den.
Elysion Skrevet 23. november 2021 Forfatter #10 Skrevet 23. november 2021 Knoot skrev (Akkurat nå): Dere trives i jobben, men det er utstrakt mobbing, trakassering osv. Jeg sliter litt med å forstå den. Mobbing og trakassering kommer fra ledelsen. Dersom ledelsen ikke er på jobb er det et ekstremt godt samhold i teamet. 3
Knoot Skrevet 23. november 2021 #11 Skrevet 23. november 2021 Ok, ser den. Har dere forøvrig HMS ansvarlige? Hovedverneombud, verneombud ?
Elysion Skrevet 23. november 2021 Forfatter #12 Skrevet 23. november 2021 Knoot skrev (1 minutt siden): Ok, ser den. Har dere forøvrig HMS ansvarlige? Hovedverneombud, verneombud ? Ja, det har vi. Hovedverneombud har vi ikke tatt kontakt med (vi har prøvd å varsle til HR-avdelingen), så det er jo eventuelt en mulighet. Verneombudet i avdelingen vår er satt inn som en formalitet, han har ingen reell innvirkning på arbeidsmiljø fordi enhver avgjørelse som skal tas, må gå gjennom ledelsen. De ønsker total kontroll, og utenom å forsikre seg om at ingen blir skadet på jobb og at produksjonsutstyr fungerer, så har ikke verneombudet for vår avdeling noen arbeidsoppgaver i det hele tatt (eller opplæring/kunnskap til å håndtere en situasjon som denne, for den saks skyld).
Knoot Skrevet 23. november 2021 #13 Skrevet 23. november 2021 Wednesday Addams skrev (1 minutt siden): Ja, det har vi. Hovedverneombud har vi ikke tatt kontakt med (vi har prøvd å varsle til HR-avdelingen), så det er jo eventuelt en mulighet. Verneombudet i avdelingen vår er satt inn som en formalitet, han har ingen reell innvirkning på arbeidsmiljø fordi enhver avgjørelse som skal tas, må gå gjennom ledelsen. De ønsker total kontroll, og utenom å forsikre seg om at ingen blir skadet på jobb og at produksjonsutstyr fungerer, så har ikke verneombudet for vår avdeling noen arbeidsoppgaver i det hele tatt (eller opplæring/kunnskap til å håndtere en situasjon som denne, for den saks skyld). Involver HV så fort som fy samtidig som dere jobber på flere fronter. 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #14 Skrevet 23. november 2021 Dårlig erfaring med Arbeidstilsynet. De kom og så hørte vi ikke noe mer. Forholdene ble enda verre fordi Arbeidstilsynet ikke gjorde noe mer ut av det. Bortkastet tid. Dere kommer lengre frem ved å ha skjult lydopptak og tipse media. Ønsker dere masse lykke. Eller bytt jobb. Anonymkode: e052b...c7a 3
Elysion Skrevet 23. november 2021 Forfatter #15 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dårlig erfaring med Arbeidstilsynet. De kom og så hørte vi ikke noe mer. Forholdene ble enda verre fordi Arbeidstilsynet ikke gjorde noe mer ut av det. Bortkastet tid. Dere kommer lengre frem ved å ha skjult lydopptak og tipse media. Ønsker dere masse lykke. Eller bytt jobb. Anonymkode: e052b...c7a Mulig jeg er på jordet nå, men er ikke skjult lydopptak ulovlig? Jeg kunne alltids ha byttet jobb, men om de arbeidsforholdene som er nå får forsette å være der (igjen, når ledelsen er på jobb) så blir det jo bare verre og verre. Selv om jeg hadde funnet meg en annen jobb, så ansettes det nye folk - og ingen, absolutt ingen - fortjener å jobbe med den lederstilen som er på avdelingen nå. Det mener jeg bestemt, og da tenker jeg at noen på et eller annet tidspunkt må ta kampen. Det å finne en annen jobb blir en for lettvint løsning synes jeg - og ikke noe jeg ønsker heller i utgangspunktet, ettersom selve jobben og arbeidskollegaene er supre.
Knoot Skrevet 23. november 2021 #16 Skrevet 23. november 2021 (endret) Wednesday Addams skrev (15 minutter siden): Mulig jeg er på jordet nå, men er ikke skjult lydopptak ulovlig? Jeg kunne alltids ha byttet jobb, men om de arbeidsforholdene som er nå får forsette å være der (igjen, når ledelsen er på jobb) så blir det jo bare verre og verre. Selv om jeg hadde funnet meg en annen jobb, så ansettes det nye folk - og ingen, absolutt ingen - fortjener å jobbe med den lederstilen som er på avdelingen nå. Det mener jeg bestemt, og da tenker jeg at noen på et eller annet tidspunkt må ta kampen. Det å finne en annen jobb blir en for lettvint løsning synes jeg - og ikke noe jeg ønsker heller i utgangspunktet, ettersom selve jobben og arbeidskollegaene er supre. Det er utrolig nobelt tenkt av deg å ta kampen, men de aller fleste varslerne advarer mot å gå opp mot arbeidsgiver som viser så liten interesse for HMS. Det er vel svært få varslere som har vunnet kampen, deres helse har blitt så ødelagt at de har gått til forlik med arbeidsgiveren om personlig kompensasjon for utgifter til rettsaker osv. De selv har blitt sykemeldt, fryst ut av arbeidslivet og sliter med følgene av en slik prosess. I helsevesenet dør brukere på grunn av at ansatte har dårlig arbeidsmiljø. Det reageres ikke før det er for sent, og mange ganger ikke etter det engang. Har selv litt erfaring med dette. Har lest "en folkefiende" av Henrik Ibsen og må si at selv 150 år er dramaet like relevant. Endret 23. november 2021 av Knoot 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #17 Skrevet 23. november 2021 Det har ikke så mye for seg å varsle arbeidstilsynet hvis ikke man har forsøkt de vanlige kanalene først. Altså verneombud/hovedverneombud, tillitsvalgt og ledelse. Å spinne rett til Arbeidstilsynet uten å gå den vanlige rekka først vil sannsynligvis ikke føre til noe annet enn at de sender saken tilbake med beskjed om å følge vanlig saksgang, og det har de jo egentlig rett i. Man går jo til konfliktrådet før høyesterett for å si det sånn. Å varsle anonymt svekker også saken, det blir vanskelig å verifisere påstandene dere kommer med, få utfyllende info eller ifht ivaretakelse av bedriftens tilsvarsrett. Alle påstandene dere kommer med skal også dokumenteres, har dere gjort det? Ikke "jeg syns", "hun sa", "jeg har hørt at" ect, men skikkelig dokumentasjon som kan ettergås. F.eks antall ansatte på et skift, temperatur på et lager, arbeidstidslengde, lønnsutbetaling, skriftlig bevis for trakassering ect. Ord mot ord kommer man ingen vei med. Er det McDonalds så kan du jo sende et varsel til den norske ledelse om du ikke kommer noen vei innad i den enkelte restaurant. Vi har meldt en sak til arbeidstilsynet nå nylig på min arbeidsplass, men da har saken først være hele runden med vo/hvo, AMU, tillitsvalgt, mellomledelse og adm.dir. Det er brudd på en lov, som er dokumentert med bildebevis og eksempler av de ansatte, samt at bedriftshelsetjenesten har vært inne for å uttale seg om dagens praksis er i samsvar med lov, og det er det ikke. Anonymkode: 5a4ab...419 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #18 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det mcdonalds? Anonymkode: 57972...a2b Tenkte det samme. Anonymkode: 9dd28...fbb
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #19 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tenkte det samme. Anonymkode: 9dd28...fbb Er ikke bare McD som holder på sånn, jeg har jobbet i restauranter på Grünerløkka som bryter alt av lover, behandler ansatte som dritt osv.. Det er samme faenskapet stort sett overalt i restaurantbransjen. Anonymkode: 762b5...83e 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #20 Skrevet 23. november 2021 Wednesday Addams skrev (2 timer siden): Mulig jeg er på jordet nå, men er ikke skjult lydopptak ulovlig? Jeg kunne alltids ha byttet jobb, men om de arbeidsforholdene som er nå får forsette å være der (igjen, når ledelsen er på jobb) så blir det jo bare verre og verre. Selv om jeg hadde funnet meg en annen jobb, så ansettes det nye folk - og ingen, absolutt ingen - fortjener å jobbe med den lederstilen som er på avdelingen nå. Det mener jeg bestemt, og da tenker jeg at noen på et eller annet tidspunkt må ta kampen. Det å finne en annen jobb blir en for lettvint løsning synes jeg - og ikke noe jeg ønsker heller i utgangspunktet, ettersom selve jobben og arbeidskollegaene er supre. Hemmelig avlytting eller opptak av samtaler mellom andre er forbudt etter straffeloven § 205 første ledd bokstav a. Det betyr at man kun kan ta lydopptak av samtaler som man selv deltar i. https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/lydopptak/ Så det vil si at hvis dere deltar i samtalen med ledelsen, er det fullt lovlig å ta lydopptak uten at ledelsen er klar over det. Anonymkode: ec869...deb 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå