Lizza88 Skrevet 23. november 2021 #1 Skrevet 23. november 2021 Hei, nå har jeg en 60% stilling på ett bakeri. Så i dag har det vært sånn att telefonen har ikke laddet i natt så jeg har da ikke møtt opp på jobb. Jeg har alltid møtt opp på jobb når jeg skulle osv osv, vært der lengre og alt. Nå har jeg altså fått sparken, av den lille bagatellen der. Er dette lov? Har jeg ingen rettigheter? 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #2 Skrevet 23. november 2021 Arbeidsgiver har ingenting å si dersom du faktisk ikke skulle ha vakt i dag, men dersom du hadde vakt i dag, så er det jo ikke urimelig av arbeidsgiver å reagere. Men om dette er første forsentkomning er direkte oppsigelse altfor strengt dersom du ellers har vært en god arbeidstaker. Dette er advokatmat for å få erklært oppsigelsen som ugyldig. Anonymkode: 7ecb7...030 6
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #3 Skrevet 23. november 2021 Det er ikke grunnlag for avskjedigelse nei. Oppsigelse kan det i visse tilfeller være, men ikke avskjed. Anonymkode: df640...cc2 12
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #4 Skrevet 23. november 2021 Nei, jeg tror ikke de har lov til å si deg opp for dette alene, men at du kaller det å ikke møte på jobb en bagatell, forteller meg at du kanskje ikke er den mest pålitelige arbeidstakeren i utgangspunktet. Kan det være sånn at de ser på dette som siste dråpen? Anonymkode: 600c9...ebb 16
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #5 Skrevet 23. november 2021 https://www.oppsigelse.no/arbeidstakers-forhold/kan-arbeidsgiveren-si-opp-en-medarbeider-som-kommer-for-sent-eller-gar-for-tidlig/ Anonymkode: 491a3...8bd 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #6 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det er ikke grunnlag for avskjedigelse nei. Oppsigelse kan det i visse tilfeller være, men ikke avskjed. Anonymkode: df640...cc2 Og forskjellen er? Anonymkode: 26cd3...d76
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #7 Skrevet 23. november 2021 Med mindre du er i prøvetid, høres dette veldig ulovlig ut Anonymkode: 2237e...9b6
Fufu Skrevet 23. november 2021 #8 Skrevet 23. november 2021 Avskjed på dagen kan kun skje hvis det er snakk om graverende forhold; tyveri, grov seksuell trakassering, vold, e.l. Å ikke møte opp er grunn for skriftlig advarsel og da skal arbeidstager ha rimelig tid til å endre det som var grunnlag for advarselen før man kan si opp vedkommende. Ved vanlig oppsigelse gjelder oppsigelsestid. 8
Loff77 Skrevet 23. november 2021 #9 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Og forskjellen er? Anonymkode: 26cd3...d76 Stor, avskjedigelse kan kun skje ved grove/farlige brudd fra arbeidstager. Oppsigelse kan gis ved varsel etter drøftningsmøte og advarsler 4
Loff77 Skrevet 23. november 2021 #10 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Med mindre du er i prøvetid, høres dette veldig ulovlig ut Anonymkode: 2237e...9b6 Er samme formkrav og saklighetskrav i prøvetid så er egentlig ikke særlig forskjell 4
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #11 Skrevet 23. november 2021 Lizza88 skrev (19 minutter siden): Hei, nå har jeg en 60% stilling på ett bakeri. Så i dag har det vært sånn att telefonen har ikke laddet i natt så jeg har da ikke møtt opp på jobb. Jeg har alltid møtt opp på jobb når jeg skulle osv osv, vært der lengre og alt. Nå har jeg altså fått sparken, av den lille bagatellen der. Er dette lov? Har jeg ingen rettigheter? Du må skriftlig bestride oppsigelsen (som skal leveres skriftlig til deg fra arbeidsgiver, jmf arbeidsmiljøloven). Deretter må du kontakte fagforeningen din. Anonymkode: 3f4ee...778 2
Loff77 Skrevet 23. november 2021 #12 Skrevet 23. november 2021 Fufu skrev (2 minutter siden): Avskjed på dagen kan kun skje hvis det er snakk om graverende forhold; tyveri, grov seksuell trakassering, vold, e.l. Å ikke møte opp er grunn for skriftlig advarsel og da skal arbeidstager ha rimelig tid til å endre det som var grunnlag for advarselen før man kan si opp vedkommende. Ved vanlig oppsigelse gjelder oppsigelsestid. Enig i det meste her unntatt at det er ikke krav til skriftlighet på advarsler 2
Loff77 Skrevet 23. november 2021 #13 Skrevet 23. november 2021 Lizza88 skrev (20 minutter siden): Hei, nå har jeg en 60% stilling på ett bakeri. Så i dag har det vært sånn att telefonen har ikke laddet i natt så jeg har da ikke møtt opp på jobb. Jeg har alltid møtt opp på jobb når jeg skulle osv osv, vært der lengre og alt. Nå har jeg altså fått sparken, av den lille bagatellen der. Er dette lov? Har jeg ingen rettigheter? Nei det er ikke lov og du har en veldig god sak hvis du snakker med advokat om erstatning eller å få tilbake jobben 1
Fufu Skrevet 23. november 2021 #14 Skrevet 23. november 2021 Loff77 skrev (Akkurat nå): Enig i det meste her unntatt at det er ikke krav til skriftlighet på advarsler Nei, det er korrekt, man må ikke gi skriftlig advarsel. Det er vanlig å gjøre det fordi man da har dokumentasjon som kommer begge parter til gode. 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #15 Skrevet 23. november 2021 Trenger vel ikke å lade tlf for å dra på jobb Anonymkode: 20c27...88e 4
Loff77 Skrevet 23. november 2021 #16 Skrevet 23. november 2021 Fufu skrev (1 minutt siden): Nei, det er korrekt, man må ikke gi skriftlig advarsel. Det er vanlig å gjøre det fordi man da har dokumentasjon som kommer begge parter til gode. 👍 1
Loff77 Skrevet 23. november 2021 #17 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Trenger vel ikke å lade tlf for å dra på jobb Anonymkode: 20c27...88e Hvis du bruker den som vekkerklokke kan det jo være lurt? 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #18 Skrevet 23. november 2021 Man lader da telefonen i god tid så den ikke er tom for strøm uansett når den skal ringe om morgenen. Det er telefonens/arbeidstakerens ansvar å våkne seg selv såpass tidlig at en klarer å komme seg på jobb i tide og er ingen liten bagatell. Er det mulig at vi ikke har fått alle opplysninger i denne saken? Har negative ting skjedd før? Uoverensstemelser med arbeidsgiver? Anonymkode: c7015...280 5
Loff77 Skrevet 23. november 2021 #19 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man lader da telefonen i god tid så den ikke er tom for strøm uansett når den skal ringe om morgenen. Det er telefonens/arbeidstakerens ansvar å våkne seg selv såpass tidlig at en klarer å komme seg på jobb i tide og er ingen liten bagatell. Er det mulig at vi ikke har fått alle opplysninger i denne saken? Har negative ting skjedd før? Uoverensstemelser med arbeidsgiver? Anonymkode: c7015...280 Er uansett ikke grunn til avskjed. Ikke oppsigelse heller forøvrig 3
Lizza88 Skrevet 23. november 2021 Forfatter #20 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Trenger vel ikke å lade tlf for å dra på jobb Anonymkode: 20c27...88e Alarmen. Alarmen har jo ikke gått fordi movilen ikke var på 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå