Gå til innhold

Få ny jobb, sykemelde seg i prøvetiden, frem til oppstart

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 

Jeg håper på å få en ny jobb med oppstart første januar. 

Jeg blir syk av jobben jeg har nå. Har to ukers oppsigelse. 

Er det lov å sykemelde seg i prøvetid frem til oppstart, og si opp når man får jobb tilbudet? Eller må man si olo, og da bare være sykemeldt de to ukene oppsigelsestid er?? 

Anonymkode: 30bf0...9d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Olo = opp. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei 

Jeg håper på å få en ny jobb med oppstart første januar. 

Jeg blir syk av jobben jeg har nå. Har to ukers oppsigelse. 

Er det lov å sykemelde seg i prøvetid frem til oppstart, og si opp når man får jobb tilbudet? Eller må man si olo, og da bare være sykemeldt de to ukene oppsigelsestid er?? 

Du klarer vel to uker

Anonymkode: 31ca3...598

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du klarer vel to uker

Anonymkode: 31ca3...598

Jeg forklart dårlig. 

Oppstart er januar. Om jeg sier opp nå må jeg jo gå uten lønn fra midten av desember. 

Lurer på om jeg får sykepenger om jeg sykemeldt meg, og leverer oppsigelsen. Eller må jeg vente med å levere oppsigelse til to uker før oppstart i ny jobb? 

Skrevet

Det er legen som sykemelder folk, og det gjøres hvis man er for syk til å jobbe. Kan folk slutte å si "sykemelde meg" for ditt og datt (som som regel er "vil ikke jobbe"). Blir irritert. 

Anonymkode: c2084...72b

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er legen som sykemelder folk, og det gjøres hvis man er for syk til å jobbe. Kan folk slutte å si "sykemelde meg" for ditt og datt (som som regel er "vil ikke jobbe"). Blir irritert. 

Anonymkode: c2084...72b

Så enig! Man sykemelder aldri seg selv. Så slutt med å skrive det!

Anonymkode: 3e97f...3c9

• Liker 3
Skrevet

Du må ha vært ansatt i minst to mnd for å ha rett på sykepenger. 

Klarer du deg ikke uten lønn frem til oppstart i ny jobb, så fortsetter du i jobben du har frem til oppstart. 

Sykemelding er ingen lønnsgarantiordning for de som vil ut av et dårlig arbeidsforhold.

Snakk med Nav, kanskje du kan få dagpenger, i noen tilfeller gir de det, når arbeidsforholdene er dårlige.

Anonymkode: d05a6...287

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du må ha vært ansatt i minst to mnd for å ha rett på sykepenger. 

Klarer du deg ikke uten lønn frem til oppstart i ny jobb, så fortsetter du i jobben du har frem til oppstart. 

Sykemelding er ingen lønnsgarantiordning for de som vil ut av et dårlig arbeidsforhold.

Snakk med Nav, kanskje du kan få dagpenger, i noen tilfeller gir de det, når arbeidsforholdene er dårlige.

Anonymkode: d05a6...287

Jeg står i jobben som tærer på meg, det er sykemeldings grunn. Legen har til og med sagt jeg kan sykemeldes om jeg ønsker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...