AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #1 Skrevet 23. november 2021 Jeg har virkelig gjort det store her. Mitt barn blir mobbet på skolen og vi føler ikke skolen har fulgt opp de avtalene vi har blitt enig om. Jeg har snakket med legen min om det og har fått støtt hos han. Jeg fortalte skoleledelsen at jeg ikke er fornøyd med måten de jobber med dette på, og nevnte at jeg også har snakket med min fastlege som også ser at skolen ikke tar tak. skoleledelsen ringer min fastlege og sier en helt annen versjon av saken for at de vil ha en lege på sin side. Nå møter jeg en kald skulder hos min lege og han vil ikke snakke om saken da han har fått en annen versjon av saken. Kort forklart: en skoleledelse med «muskler» tåler ikke kritikk. De tåler ikke at en annen med «muskler» i samfunnet vet om skolens dårlige håndtering og klarer da å snu denne legen mot meg. For selv ha ryggen fri. Dette er både lavmål og uprofesjonelt av legen min. Bare sluker det en skoleleder sier på en tlf samtale, framfor å tro på oss foreldre og barnet vårt etter mange år som familiens lege. tilliten er lagt i grus fra min side. Byttet fastlege i går. Maktpersoner er ikke noen en skal kritisere, da får du en kanon tilbake. Anonymkode: bea24...517 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #2 Skrevet 23. november 2021 Dette er dessverre svært vanlig. Ganske hårreisende at skolen har ringt legen din, synes du bør melde dem til statsforvalteren. Anonymkode: e8cb8...334 16
Entern Skrevet 23. november 2021 #3 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette er dessverre svært vanlig. Ganske hårreisende at skolen har ringt legen din, synes du bør melde dem til statsforvalteren. Anonymkode: e8cb8...334 Enig. Dette skal de ikke slippe unna med! 6
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #4 Skrevet 23. november 2021 Veldig mange ting jeg undrer meg over i den historien. At barnet ditt blir mobbet er ikke din fastlege sitt bord, men mindre ditt barn har samme lege, og i så fall handler det om barnet og ikke deg. Hva legen måtte mene om dette, i en samtale med deg om din helse, er helt irrelevant i mobbesaken. Hvordan vet skolen hvem som er din fastlege? Det er faktisk ikke normalt å vite fastlegen til elevenes foreldre. Hvis du bruker en uttalelse fra fastlegen din som er kommet i en samtale mellom dere to for å presse skolen til å gjøre som du vil, så skjønner jeg at skolen vil ha dette i bedre former. Det man sier i en samtale på et kontor for å støtte en pasient er ikke nødvendigvis det man ville skrevet i en erklæring f.eks. Fastlegen din har kun din versjon av saken, og det er faktisk bare en del av sannheten. Det er veldig merkelig av skolen å kontakte fastlegen (men enda merkeligere å vite hvem som er fastlegen din), men hvis du bruker fastlegen for å presse skolen, så kan jeg ha forståelse for at skolen ønsker å la han få begge versjoner av saken. Imidlertid har ikke fastlegen lov å uttale seg om noe til skolen uten at det er gitt samtykke eller det er bedt om uttalelse fra f.eks deg. Men så er det jo ikke du som er den mobbete her, det er barnet, så hvorfor du kjører så hardt på at DIN fastlegen skal komme med sitt synspunkt forstår jeg ikke. Veldig mye deg og veldig lite om barnet her. Hvis du er misfornøyd med skolens håndtering av mobbesaken kan du klage det inn til statsforvalter, men hold for all del DEG og DIN samtale med legen unna diskusjonen, det er faktisk ikke relevant. Ha BARNET i fokus. Anonymkode: ebf21...8ab 14
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #5 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Veldig mange ting jeg undrer meg over i den historien. At barnet ditt blir mobbet er ikke din fastlege sitt bord, men mindre ditt barn har samme lege, og i så fall handler det om barnet og ikke deg. Hva legen måtte mene om dette, i en samtale med deg om din helse, er helt irrelevant i mobbesaken. Hvordan vet skolen hvem som er din fastlege? Det er faktisk ikke normalt å vite fastlegen til elevenes foreldre. Hvis du bruker en uttalelse fra fastlegen din som er kommet i en samtale mellom dere to for å presse skolen til å gjøre som du vil, så skjønner jeg at skolen vil ha dette i bedre former. Det man sier i en samtale på et kontor for å støtte en pasient er ikke nødvendigvis det man ville skrevet i en erklæring f.eks. Fastlegen din har kun din versjon av saken, og det er faktisk bare en del av sannheten. Det er veldig merkelig av skolen å kontakte fastlegen (men enda merkeligere å vite hvem som er fastlegen din), men hvis du bruker fastlegen for å presse skolen, så kan jeg ha forståelse for at skolen ønsker å la han få begge versjoner av saken. Imidlertid har ikke fastlegen lov å uttale seg om noe til skolen uten at det er gitt samtykke eller det er bedt om uttalelse fra f.eks deg. Men så er det jo ikke du som er den mobbete her, det er barnet, så hvorfor du kjører så hardt på at DIN fastlegen skal komme med sitt synspunkt forstår jeg ikke. Veldig mye deg og veldig lite om barnet her. Hvis du er misfornøyd med skolens håndtering av mobbesaken kan du klage det inn til statsforvalter, men hold for all del DEG og DIN samtale med legen unna diskusjonen, det er faktisk ikke relevant. Ha BARNET i fokus. Anonymkode: ebf21...8ab Jeg fortalte ledelsen at jeg hadde snakket med min fastlege om dette, og at legen også reagerer på måten dette er håndtert på. Jeg kan snakke med hvem jeg vil om dette. Om jeg var behov for å snakke med legen min om saken er det opp til meg, og det har jeg full rett i. Hvis skolen er fornøyd med håndteringen av saken burde de ikke hatt behov for å ringe min fastlege og overbevise han om at de gjør det rette. Hvorfor?? De fleste pasienter snakker med legen sin om både sjefen, kollegaer, relasjoner og ting de synes er vanskelig i relasjon med andre. Det er ikke gitt at folk ringer til fastlegene til folk for å forklare sin side av saken. Legen er ingen dommer, og har som jobb å støtte pasienten i pasienten sitt ståsted i forhold til helse. Eksempel: Om min kollega går til legen sin fordi hun har hatt en konflikt med meg og trenger å prate, kan ikke jeg ringe legen hennes for å gi min versjon. Det er jo irrelevant for legen. Anonymkode: bea24...517 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #6 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg fortalte ledelsen at jeg hadde snakket med min fastlege om dette, og at legen også reagerer på måten dette er håndtert på. Jeg kan snakke med hvem jeg vil om dette. Om jeg var behov for å snakke med legen min om saken er det opp til meg, og det har jeg full rett i. Hvis skolen er fornøyd med håndteringen av saken burde de ikke hatt behov for å ringe min fastlege og overbevise han om at de gjør det rette. Hvorfor?? De fleste pasienter snakker med legen sin om både sjefen, kollegaer, relasjoner og ting de synes er vanskelig i relasjon med andre. Det er ikke gitt at folk ringer til fastlegene til folk for å forklare sin side av saken. Legen er ingen dommer, og har som jobb å støtte pasienten i pasienten sitt ståsted i forhold til helse. Eksempel: Om min kollega går til legen sin fordi hun har hatt en konflikt med meg og trenger å prate, kan ikke jeg ringe legen hennes for å gi min versjon. Det er jo irrelevant for legen. Anonymkode: bea24...517 Jeg nekter å tro på din historie. Ingen skole ringer til en forelders fastlege for å forsvare «sin sak». Nei, bruk heller dagen til noe mer fornuftige enn å sitte å trolle på nettet. Anonymkode: 574fa...0dc 5
Tuba Skrevet 23. november 2021 #7 Skrevet 23. november 2021 Dette høres helt utrolig ut men hvis det stemmer bør du umiddelbart klage til fylkesmannen. 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #8 Skrevet 23. november 2021 Hvorfor er overskriften din "Jeg er dum"? Anonymkode: 56b99...83b 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #9 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvorfor er overskriften din "Jeg er dum"? Anonymkode: 56b99...83b Jeg føler meg skikkelig dum. Jeg klarer ikke forstå det sosiale spillet. Jeg burde aldri fortalt skoleledelsen at jeg hadde snakket med min lege og fått støtte av han ang saken. Jeg burde holdt stille om det. Jeg er en person som snakker fra levera og som ikke holder igjen. jeg må lære meg å tenke på hva jeg sier Anonymkode: bea24...517
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #10 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg nekter å tro på din historie. Ingen skole ringer til en forelders fastlege for å forsvare «sin sak». Nei, bruk heller dagen til noe mer fornuftige enn å sitte å trolle på nettet. Anonymkode: 574fa...0dc Nettopp! Det er så sykt at det er ikke til å tro. vi har kontaktet statsforvalteren, de har kontaktet skolen og de må sende inn dokumentene av alt de har gjort. De har frist til fredag denne uken. Vi foreldrene får kopi av disse dokumentene, og har en uke å klage på om det foreligger feil info. Anonymkode: bea24...517 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #11 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg fortalte ledelsen at jeg hadde snakket med min fastlege om dette, og at legen også reagerer på måten dette er håndtert på. Jeg kan snakke med hvem jeg vil om dette. Om jeg var behov for å snakke med legen min om saken er det opp til meg, og det har jeg full rett i. Hvis skolen er fornøyd med håndteringen av saken burde de ikke hatt behov for å ringe min fastlege og overbevise han om at de gjør det rette. Hvorfor?? De fleste pasienter snakker med legen sin om både sjefen, kollegaer, relasjoner og ting de synes er vanskelig i relasjon med andre. Det er ikke gitt at folk ringer til fastlegene til folk for å forklare sin side av saken. Legen er ingen dommer, og har som jobb å støtte pasienten i pasienten sitt ståsted i forhold til helse. Eksempel: Om min kollega går til legen sin fordi hun har hatt en konflikt med meg og trenger å prate, kan ikke jeg ringe legen hennes for å gi min versjon. Det er jo irrelevant for legen. Anonymkode: bea24...517 Det er veldig spesielt at skolen har ringt fastlegen, men du er like tåpelig her. Hvorfor dette spillet egentlig? Du skulle ikke blandet inn fastlegen i første omgang for det er ikke relevant for saken.. Selvfølgelig har du lov til å snakke med fastlegen din, og hvis det stemmer at skolen ikke har fulgt opp barnet ditt som det skal, har du god grunn til å be om støtte andre steder. Men det ikke lurt å bruke det som et maktmiddel mot skolen. Det er ikke bra for saken eller barnet ditt. Anonymkode: 530bc...273 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #12 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er veldig spesielt at skolen har ringt fastlegen, men du er like tåpelig her. Hvorfor dette spillet egentlig? Du skulle ikke blandet inn fastlegen i første omgang for det er ikke relevant for saken.. Selvfølgelig har du lov til å snakke med fastlegen din, og hvis det stemmer at skolen ikke har fulgt opp barnet ditt som det skal, har du god grunn til å be om støtte andre steder. Men det ikke lurt å bruke det som et maktmiddel mot skolen. Det er ikke bra for saken eller barnet ditt. Anonymkode: 530bc...273 Det var ikke som et maktmiddel, det var en fortvilt situasjon, der jeg ikke er enig om at skolen gjør det de skal. Jeg er ikke smart når det gjelder «saker» da jeg sjelden har hatt ei «sak». på jobben min og på andre arenaer er jeg vant til å si det jeg mener om noe ikke er bra. Jeg er vant til å at folk reflekterer rundt det og vi kan diskutere og bli enig. Om noen gir kritikk til meg går jeg inn i meg selv og reflekterer om jeg kunne gjort ting på en annen måte. Legen har fulgt opp barnet mitt som har følt seg dårlig av hendelsen. For meg var det naturlig å fortelle hva legen tenkte om saken. hadde ikke i min villeste fantasi trodd at å redde seg selv og sitt rykte er viktigere for skolen enn god foreldrekontakt og det beste for barnet. men nå vet jeg hvordan dette systemet fungerer. Anonymkode: bea24...517
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #13 Skrevet 23. november 2021 Det er vanskelig ut fra en kort versjon på kg å vite om du eller skolen er urimelig angående selve mobbesaken. Det kan jo også være foreldre som er helt urimelige, og selv om det at skolen tar kontakt med legen virker som et overtramp kan jeg se for meg at noen foreldre kan være splitter pine gal. Ikke at jeg sier at du er det, men at det er vanskelig å vite når man får kun ene versjon av dette. Derfor svarer jeg heller videre som mor som har opplevd at barnet ble mobbet, og hvor skolen ikke var i stand til å få slutt på det. Uansett hva som skjer eller ikke skjer videre, så la ikke barnet bli værende i en situasjon hvor det blir mobbet. Om skolen ikke er i stand til å få slutt på det, så få barnet ut av situasjonen likevel. Jeg tok kontakt med kommunen og barnevern for å få hjelp angående en skole som ikke var i stand til å få slutt på mobbingen. Spesielt barnevern var en god hjelp i dialog med skolen, men det viste seg dessverre at skolen likevel ikke klarte å ta skikkelige grep og få slutt på mobbingen. Barnet kan ikke fortsette med å leve i en slik situasjon, så når alle instanser feiler er det til syvende og sist foreldre som må ta grep. Vi flyttet. Det var tungt, trist og kostbart, men også helt nødvendig, og hva som reddet barnet ut av dette. Ny skolen hadde jeg gode dialoger med innen barnet begynte der, så de var klar over at de mottok et barn som var blitt nedbrutt og usikker på grunn av mobbing. Dette gjorde at de kunne plassere barnet i klasse med en lærer som var spesielt god på å skape gode miljøer, og følge opp at historien ikke fikk gjenta seg. Jeg kan nesten ikke få skryte nok av hvordan ny skole da bygget mitt barn opp igjen. Det at de visste og fulgte godt med, samt ga barnet ny tro på seg selv, har gjort underverker. Så mitt råd, mamma til mamma, er å selv ta grep dersom skolen feiler. Ikke la barnet bli på en skole hvor det opplever mobbing, uansett hva det koster og hva som må til. Anonymkode: ebbfb...fdb 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #14 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg fortalte ledelsen at jeg hadde snakket med min fastlege om dette, og at legen også reagerer på måten dette er håndtert på. Jeg kan snakke med hvem jeg vil om dette. Om jeg var behov for å snakke med legen min om saken er det opp til meg, og det har jeg full rett i. Hvis skolen er fornøyd med håndteringen av saken burde de ikke hatt behov for å ringe min fastlege og overbevise han om at de gjør det rette. Hvorfor?? De fleste pasienter snakker med legen sin om både sjefen, kollegaer, relasjoner og ting de synes er vanskelig i relasjon med andre. Det er ikke gitt at folk ringer til fastlegene til folk for å forklare sin side av saken. Legen er ingen dommer, og har som jobb å støtte pasienten i pasienten sitt ståsted i forhold til helse. Eksempel: Om min kollega går til legen sin fordi hun har hatt en konflikt med meg og trenger å prate, kan ikke jeg ringe legen hennes for å gi min versjon. Det er jo irrelevant for legen. Anonymkode: bea24...517 Du kan snakke med hvem du vil ja. Men når du bruker en annen persons uttalelser som en del av sakens fakta, og begrunner det med den andres yrkesbakgrunn, da er saken en helt annen en at du kan snakke med hvem du vil. Hva du og din fastlege snakker om på hans kontor vedgår ingen andre, men når du drar med deg ting han har sagt en samtale mellom dere og slenger det i trynet på skoleledelsen som en begrunnelse for at de tar feil, da har du bommet. Skal fastlegen din ha noe å si i denne saken skal han gjøre det som BARNETS lege, ikke din. Hva han sier til deg på tomannshånd her helt, helt, irrelevant for mobbesaken. Og skal ha komme med en uttalelse så gjøres det skriftlig på forespørsel i formelle rammer, evt i et samarbeidsmøte med involverte parter. Ikke en "jammen fastlegen min syns at dere bladihadihei når jeg var hos han". Og så tar du alvorlig feil om en ting, nemlig at legen skal støtte pasienten sitt ståsted. De skal høre på pasientene sine, de skal ta imot klage og bekymringer og det som måtte være. Men de skal ikke nødvendigvis være enig med pasientene, eller gjøre som pasientene vil, og de skal heller ikke finne seg i å bli misbrukt som "maktperson" referanse av pasientene ovenfor andre for å gi pasientene viljen sin. Der har du misforstått totalt. Jeg skjønner godt at legen er irritert over at du har dratt hans navn ned i søla med å påstå at han er helt enig med deg, og så er han faktisk ikke det når han får høre saken fra flere sider. Jeg syns helt ærlig du virker rimelig tullerusk ut fra sånn du skriver her, ikke minst fordi du har så vanvittig fokus på deg selv, og veldig lite fokus på barnet ditt. Anonymkode: ebf21...8ab 2
Isambard Skrevet 23. november 2021 #15 Skrevet 23. november 2021 Det er uprofft av skolen å kontakte din lege, selv om det er du som trakk inn legen. Det var litt rart at du refererte til legen din, men det burde skolen heve seg over. Jeg får ikke tillit til at en så uproff skoleledelse håndterer mobbesaken bra. 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #16 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan snakke med hvem du vil ja. Men når du bruker en annen persons uttalelser som en del av sakens fakta, og begrunner det med den andres yrkesbakgrunn, da er saken en helt annen en at du kan snakke med hvem du vil. Hva du og din fastlege snakker om på hans kontor vedgår ingen andre, men når du drar med deg ting han har sagt en samtale mellom dere og slenger det i trynet på skoleledelsen som en begrunnelse for at de tar feil, da har du bommet. Skal fastlegen din ha noe å si i denne saken skal han gjøre det som BARNETS lege, ikke din. Hva han sier til deg på tomannshånd her helt, helt, irrelevant for mobbesaken. Og skal ha komme med en uttalelse så gjøres det skriftlig på forespørsel i formelle rammer, evt i et samarbeidsmøte med involverte parter. Ikke en "jammen fastlegen min syns at dere bladihadihei når jeg var hos han". Og så tar du alvorlig feil om en ting, nemlig at legen skal støtte pasienten sitt ståsted. De skal høre på pasientene sine, de skal ta imot klage og bekymringer og det som måtte være. Men de skal ikke nødvendigvis være enig med pasientene, eller gjøre som pasientene vil, og de skal heller ikke finne seg i å bli misbrukt som "maktperson" referanse av pasientene ovenfor andre for å gi pasientene viljen sin. Der har du misforstått totalt. Jeg skjønner godt at legen er irritert over at du har dratt hans navn ned i søla med å påstå at han er helt enig med deg, og så er han faktisk ikke det når han får høre saken fra flere sider. Jeg syns helt ærlig du virker rimelig tullerusk ut fra sånn du skriver her, ikke minst fordi du har så vanvittig fokus på deg selv, og veldig lite fokus på barnet ditt. Anonymkode: ebf21...8ab Dette er en stor sak. I akkurat dette innlegget er fokuset på dette. Det vil ikke si at jeg ikke har fokus på barnet mitt fordi jeg parallelt stusser på skolens håndtering av saken. legen tror mer på skolelederen enn meg. Men det er opp til han. Han er ikke vår lege lengre nå. Statsforvalteren skal ha en samtale med barnet vårt, og da legger de til grunn hva han sier om hvordan han opplever skolehverdagen sin. En vil aldri få en skoleleder til å innrømme at de har feilet og ikke fulgt opp det som er avtalt. En lege hører mer på en skoleleder enn ei mor. Intensjon til skolen var ikke å søke hjelp til barnet mitt vis legen, det var å få fram sin versjon. I utg. pkt har ikke skolen lov å dele opplysninger om mitt barn til legen vår uten vårt samtykke heller. Anonymkode: bea24...517
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #17 Skrevet 23. november 2021 Isambard skrev (1 time siden): Det er uprofft av skolen å kontakte din lege, selv om det er du som trakk inn legen. Det var litt rart at du refererte til legen din, men det burde skolen heve seg over. Jeg får ikke tillit til at en så uproff skoleledelse håndterer mobbesaken bra. Jeg jobber selv med pasienter. Hadde en pasient fortalt meg at jeg har gjort en feil og at han/ hun får støtte av sin lege ang det, hadde jeg tatt dette opp led min leder og gått gjennom mine rutiner og sett på hva jeg kunne gjort annerledes her. Jeg har ikke kontaktet pasientens lege for å fortelle legen at pasienten tar feil, og jeg har rett. Anonymkode: bea24...517
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #18 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg jobber selv med pasienter. Hadde en pasient fortalt meg at jeg har gjort en feil og at han/ hun får støtte av sin lege ang det, hadde jeg tatt dette opp led min leder og gått gjennom mine rutiner og sett på hva jeg kunne gjort annerledes her. Jeg har ikke kontaktet pasientens lege for å fortelle legen at pasienten tar feil, og jeg har rett. Anonymkode: bea24...517 Skremmende at du jobber med pasienter, og fremdeles tror ting fra en samtale mellom behandler og pasient kan dras til en annen situasjon og brukes som at behandleren legitimerer pasientens meninger. Du tror du kan si hva som helst, skylde på legen din og så skal ha være enig. Jeg tipper du er ufaglært, det går ikke an å være faglært og ha så liten forståelse for hvorfor legen din reagerte som han gjorde. Eller å tro at legen alltid skal være enig med pasienten, det er jo helt hinsides. Herregud jeg håper barnet ditt har noen andre voksne rundt seg som er ansvarlige og klarer å ta ansvar for ham/henne. Anonymkode: ebf21...8ab
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #19 Skrevet 23. november 2021 For øvrig, og dette burde du vite som jobber med pasienter, hvem som helst kan ringe inn bekymringsmelding til fastlegen din. Dvs at nå du skriker til skoleledelsen hvem som er legen din, så kan de fint ringe inn og melde bekymring for deg og fortelle hvorfor. Legen kan ikke si noe til dem om deg og din helse, men de kan melde bekymring på deg, og i denne saken forklare hva som har skjedd og sin situasjon. Normalt gjør jo folk dette ved mistanke om begynnende demens, rusproblemer, psykiatri e.l., men det er altså en mulighet. Anonymkode: ebf21...8ab 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #20 Skrevet 23. november 2021 Hvordan vet skolen hvilken fastlege du bruker da.....? 🤔 Du nevnte legen din med fullt navn? Anonymkode: c4d65...659
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå