Gå til innhold

Kollega som snakker og ler VELDIG høyt. Hvordan be henne om å dempe seg på en hyggelig måte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må holde meg unna nå, sitte alene i lunsjen fordi det er umulig å være i samme rom som henne

Anonymkode: cdbd4...203

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare spør om hun kan dempe seg litt. Hun er nok klar over det fra før, folk har nok sagt fra men at hun glemmer seg ut fordi hun ikke hører det selv. 

Smil når du sier fra at det plager deg. 

Anonymkode: 5e609...6c1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bare spør om hun kan dempe seg litt. Hun er nok klar over det fra før, folk har nok sagt fra men at hun glemmer seg ut fordi hun ikke hører det selv. 

Smil når du sier fra at det plager deg. 

Anonymkode: 5e609...6c1

Hun blir sikkert såret :( 

Skal jeg si «kan du dempe deg?» eller «kan du snakke lavere?». Ikke sikkert at folk har sagt det til henne før siden «alle» er så politisk korrekte 

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde sagt det på en måte som gjør det til min ''feil''. Si at du er overfølsom før høye lyder, og lurer på om det var mulighet for å dempe stemmen noe. Det er jo ikke noe galt med henne, men det burde være mulig å kunne samarbeide og ha det trivelig i lunsjen. Er det en person som bare er der for en periode hadde jeg ikke gjort noe ut av det, og heller holdt ut.

Anonymkode: 693b4...24e

• Liker 13
Skrevet

Slipp en promp, og hvis hun hører den beklager du med at du ikke trodde hun hørte den og at du trodde hun var hørselshemmet. Og at du plages med prompemage og siden hun snakker så høyt så antok du at hun har vesentlig redusert hørsel. Hvis hun ikke hører den vet du at hun snakker slik pga dårlig hørsel. Da vet du at du kan prompe masse, da er spørsmålet: hvor høy skal prompene dine være før hun hører dem? Hvor utsøkt er luktesansen hennes?! Her må du undersøke. 

Anonymkode: 60819...685

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes du burde gå både en og to runder med deg selv for du eventuelt bestemmer deg for å si fra.

Er det fordi du blir forstyrret i jobben din at det plager deg? Da kan du kanskje ha noise cancelling headset? Få eget kontor? 

Er det fordi det irriterer deg, for eksempel i lunsjen? Med mindre du vil vinne prisen for mest intolerante kollega så burde du da heller jobbe med deg selv. Fokuser på ting du setter pris på med kollegaen. Når du snakker med henne, så hold ditt eget volum nede; mange justerer seg til samtalepartneren. 

Med mindre dette går direkte ut over arbeidet så er det du som er problemet her.

Anonymkode: 0409f...4b3

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg må holde meg unna nå, sitte alene i lunsjen fordi det er umulig å være i samme rom som henne

Gi uttrykk for at du får vondt i ørene... Lag en grimase som ingen misforstår. 

Anonymkode: 05d57...2ae

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes du burde gå både en og to runder med deg selv for du eventuelt bestemmer deg for å si fra.

Er det fordi du blir forstyrret i jobben din at det plager deg? Da kan du kanskje ha noise cancelling headset? Få eget kontor? 

Er det fordi det irriterer deg, for eksempel i lunsjen? Med mindre du vil vinne prisen for mest intolerante kollega så burde du da heller jobbe med deg selv. Fokuser på ting du setter pris på med kollegaen. Når du snakker med henne, så hold ditt eget volum nede; mange justerer seg til samtalepartneren. 

Med mindre dette går direkte ut over arbeidet så er det du som er problemet her.

Excuse me? Så jeg er problemet fordi HUN skriker?? Ok. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan også sjekke øregangene hennes. Kanskje de er helt tette. 🙈 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Med det svaret der så blir jeg enda mer sikker på at du er problemet ja.

Finn noe annet å irritere deg over.

• Liker 12
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Du virker jo som en noe mer irritabel person enn normalen når du skriver slik. 

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

"Nå må du slutte å snakke så jævelig høyt hele tia." 

Sånn.

Anonymkode: a6987...9cf

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg hadde sagt det på en måte som gjør det til min ''feil''. Si at du er overfølsom før høye lyder, og lurer på om det var mulighet for å dempe stemmen noe. Det er jo ikke noe galt med henne, men det burde være mulig å kunne samarbeide og ha det trivelig i lunsjen. Er det en person som bare er der for en periode hadde jeg ikke gjort noe ut av det, og heller holdt ut.

God idé! 

Skrevet

Lag som du skvetter noe helt sinnsykt, velt kaffen for ekstra effekt, rop "åå gud! Ojj jeg skvatt" og le det bort. Kanskje hun tar tegninga. 

Skrevet

Smil og si at du gjerne trenger litt ro rundt ørene i lunsjen for å hente deg inn til resten av arbeidsdagen, og at du ikke klarer det når det blir for mye lyd rundt deg. Hvis hun ikke skjønner hva du mener, så vær ærlig og si at hun snakker veldig høyt, og at stemmen hennes bærer veldig godt i rommet.
På den annen side så er lunsjen fristed både for skravlerne og de mer rolige, så du kan ikke forvente at hun skal tilpasse seg dine ønsker. Blir det for mye bråk for deg i lunsjen, er det ditt ansvar å trekke deg unna skravlinga og finne deg et roligere sted.
Hvis hun bråker og skravler mens dere jobber, så er det noe annet. Da må du bare be henne om å dempe seg.

Anonymkode: a7bc4...849

• Liker 1
Skrevet

Smil og si at du gjerne trenger litt ro rundt ørene i lunsjen for å hente deg inn til resten av arbeidsdagen, og at du ikke klarer det når det blir for mye lyd rundt deg. Hvis hun ikke skjønner hva du mener, så vær ærlig og si at hun snakker veldig høyt, og at stemmen hennes bærer veldig godt i rommet.
På den annen side så er lunsjen fristed både for skravlerne og de mer rolige, så du kan ikke forvente at hun skal tilpasse seg dine ønsker. Blir det for mye bråk for deg i lunsjen, er det ditt ansvar å trekke deg unna skravlinga og finne deg et roligere sted.
Hvis hun bråker og skravler mens dere jobber, så er det noe annet. Da må du bare be henne om å dempe seg.

Men det er akkurat det. Vi kollegaer pleier alltid å sitte sammen på kjøkkenet i lunsjen. Nå er jeg ikke der lenger og folk spør: «Hva er problemet? Har det skjedd noe?». Så det virker som jeg ignorerer alle andre kollegaer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det er akkurat det. Vi kollegaer pleier alltid å sitte sammen på kjøkkenet i lunsjen. Nå er jeg ikke der lenger og folk spør: «Hva er problemet? Har det skjedd noe?». Så det virker som jeg ignorerer alle andre kollegaer. 

Det er jo da et tydelig tegn på at dette kun er et problem for deg, siden alle sitter sammen med skravlehøna og ikke ser ut til å plages av det. Så da må du ta ansvar for egen trivsel og fortsette å trekke deg unna. Og svare ærlig når de kommenterer det; si at du trenger mye ro rundt ørene i lunsjpausen og at det blir for høyt lydnivå inne på kjøkkenet. Du må ta ansvar for ditt eget velvære, mens de må ta ansvar for seg selv og sitt velvære. Hvis de trives med masse høylytt skravling på kjøkkenet, så må de få fortsette med det. Kanskje de får energi av energisk sosialisering på samme måte som at du får energi av å ha det stille og rolig rundt deg. Folk er forskjellige.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er faktisk veldig følsom for lyder. Jobber ofte med ørepropper. Sover med ørepropper.

På en arbeidsplass skal det være plass til forskjellighet. Jeg synes ikke ts har forklart nok hva som egentlig er problemet. At noen snakker høyt kan være irriterende, men man kan faktisk også jobbe med å styre egen irritatasjon. Man irriterer seg ofte mindre over folk man liker. 

Men TS er ikke deg. 

Skrevet

Hun har kanskje problemer med hørselen? Da snakker en gjerne høyt selv.

Anonymkode: aacf6...589

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Gi uttrykk for at du får vondt i ørene... Lag en grimase som ingen misforstår. 

Anonymkode: 05d57...2ae

Dette er jo i arbeidslivet, ikke i barnehagen. 

Anonymkode: ed445...175

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...