Gå til innhold

Melkeproteinallergi - symptomer og bedring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen vår er 8 uker, og begynte for et par uker siden å få utslett i ansiktet. Dette var i kinna, haka og rundt øyene. Vi trodde dette var atopisk eksem, men det kom og gikk - så vi begynte å mistenke elveblest av noe slag. Så begynte han med ekstremt mye uro. Gråt døgnet rundt, illeluktende fising HELE tida og rennende, algegrønn avføring. Vi spurte da barnelege om melkeproteinallergi, og hun mente det var det. Så hun fikset Althera til oss, og henviste oss til utredning. 

Han har nå drukket det siden søndag, men han gråter hele tiden fortsatt og han fiser like mye, bleiene ser like ut. Utslettet ser ut til å ha roa seg litt. Jeg er liksom så usikker på om det er kolikk eller melkeproteinallergi - ingen av de andre barna mine har det nemlig 💁‍♀️ dessuten gulper han lite, han gulper "vann" et par ganger om dagen. 

Høres dette ut som melkeproteinallergi eller bare "vanlig" magevondt, eventuelt kolikk? Gråtingen begynner i 9-tiden på morgenen og varer utover hele dagen. 😶 Og hvis det er melkeproteinallergi, når kan vi forvente bedring? Han får kun MME. 

Anonymkode: 44a04...b9b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen barn som har mpa, men har det selv. Og jeg husker at jeg hadde mye mer mageknip og vondt den første tiden jeg var på helt melkefri diett. 

Anonymkode: 1947e...60b

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Sønnen vår er 8 uker, og begynte for et par uker siden å få utslett i ansiktet. Dette var i kinna, haka og rundt øyene. Vi trodde dette var atopisk eksem, men det kom og gikk - så vi begynte å mistenke elveblest av noe slag. Så begynte han med ekstremt mye uro. Gråt døgnet rundt, illeluktende fising HELE tida og rennende, algegrønn avføring. Vi spurte da barnelege om melkeproteinallergi, og hun mente det var det. Så hun fikset Althera til oss, og henviste oss til utredning. 

Han har nå drukket det siden søndag, men han gråter hele tiden fortsatt og han fiser like mye, bleiene ser like ut. Utslettet ser ut til å ha roa seg litt. Jeg er liksom så usikker på om det er kolikk eller melkeproteinallergi - ingen av de andre barna mine har det nemlig 💁‍♀️ dessuten gulper han lite, han gulper "vann" et par ganger om dagen. 

Høres dette ut som melkeproteinallergi eller bare "vanlig" magevondt, eventuelt kolikk? Gråtingen begynner i 9-tiden på morgenen og varer utover hele dagen. 😶 Og hvis det er melkeproteinallergi, når kan vi forvente bedring? Han får kun MME. 

Althera funker ikke på de som er hyperallergiske. Neocate må brukes. Vårt barn reagerte selv på Althera. Så dere må prøve Neocate før dere utelukker MPA. Med MME vet jeg ikke når man ser bedring.

Gulping har ingen sammenheng, mange barn med MPA har stille refluks.

Om det startet for noen uker siden kan det ha sammenheng med vaksinen for noro-virus. Den kan slå ut magen 

Anonymkode: 62c4c...d7b

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Om ikke så kan jeg skrive under på at mpa kan utløse kolikk... Det tar litt tid før tarmene retter seg opp igjen når de starter på melkefritt så gi det litt tid. 

Begge mine har mpa og forskjellige variasjoner. Hvis det er mpa kan det få noen uker før ting roer seg og som jeg skrev innledningsvis så kan det utløse kolikk, men det krysser jeg fingrene for at du slipper 🤞

Anonymkode: 48034...87d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...