AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #1 Skrevet 23. november 2021 Har en 0 % stilling i tillegg til en 100 % stilling. Blir stadig vekk bare satt opp på vakter uten å bli spurt først og det begynner å irritere meg grenseløst. Det blir alltid mye styr når jeg sier i fra at jeg ikke kan, enten får jeg beskjed om å forsøke å bytte bort vakta, eller så gir sjefen meg såpass med dårlig samvittighet og jeg ender opp med å ta vakten likevel og ender opp med å jobbe mye mer enn det jeg ønsker. Jeg har i utgangspunktet sagt at jeg kan jobbe inntil 5 vakter i mnd, men det blir som regel mye mer enn det. Sjefen er fullstendig klar over at jeg har en 100 % jobb, men det virker likevel ikke som om han forstår det helt. Er det beste alternativet å bare slutte? Hadde jeg blitt spurt før han satte opp vakter hadde det vært greit, men jeg blir bare satt opp. Slik er det med alle tilkallingsvikarene på jobb, og det er generelt misnøye rundt det og alle blir satt opp mer enn de egentlig ønsker, mens de som ønsker stor stillingsprosent ikke får mer enn 10 % på papiret - til tross for at de jobber mye mer enn det. Og det blir alltid dårlig stemning når de med små stillinger ikke ønsker å jobbe mer enn det de faktisk har i kontrakten. Dette gjelder varehandel og vet at det er vanlig, men likevel veldig irriterende. Anonymkode: f9eed...875
Irja Skrevet 23. november 2021 #2 Skrevet 23. november 2021 Ikke greit. Du skal spørres først. Gi tydelig beskjed om at du ikke møter opp på jobb til vakter du ikke har fått spørsmål om å jobbe først. 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #3 Skrevet 23. november 2021 Dette er vel ikke helt lovlig. Er du organisert så du har noen å prate med? Anonymkode: 7f3c3...712
Brunello Skrevet 23. november 2021 #4 Skrevet 23. november 2021 (endret) Hva slags stilling er det? Dersom ekstrajobben er tilkallingsvakter, må du nesten forvente å få tilfeldige vakter. Endret 23. november 2021 av Brunello 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #5 Skrevet 23. november 2021 1 minutt siden, Brunello said: Hva slags stilling er det? Dersom ekstrajobben er tilkallingsvakter, må du nesten forvente å få tilfeldige vakter. Det er på papiret ekstrahjelp, ja. Men normalen er vel at ekstrahjelpene skal SPØRRES før de settes opp på jobb? Ikke bare bli satt opp og oppdage det ved en tilfeldighet selv. Oppdaget i går kveld at jeg var satt opp på jobb fredag kveld, ikke fått noe som helst spørsmål om jeg kan jobbe på fredag. Og slik har det vært lenge nå. De gir folk kontrakter med lite stillingsprosent, slik jeg har forstått er det egentlig ikke lov å ansette folk som "ekstrahjelp" men bruke dem som en del av den faste bemanningen, for det er egentlig et fast behov. Det er ingen som har større kontrakt enn 10 % annet enn butikksjefen. Men alle jobber mye mer enn 10 %. Anonymkode: f9eed...875 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #6 Skrevet 23. november 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er vel ikke helt lovlig. Er du organisert så du har noen å prate med? Anonymkode: 7f3c3...712 Jeg er dessverre ikke organisert 😕 Anonymkode: f9eed...875
Irja Skrevet 23. november 2021 #7 Skrevet 23. november 2021 Brunello skrev (2 minutter siden): Hva slags stilling er det? Dersom ekstrajobben er tilkallingsvakter, må du nesten forvente å få tilfeldige vakter. Det er ikke slik det fungerer å være tilkalling. Man skal ikke bare få tilfeldige vakter å hoppe når sjefen sier hopp. Sjefen kan ille bare sette opp tilkalligsvaktene slik det passer h*n. 5 1
Brunello Skrevet 23. november 2021 #8 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er på papiret ekstrahjelp, ja. Men normalen er vel at ekstrahjelpene skal SPØRRES før de settes opp på jobb? Ikke bare bli satt opp og oppdage det ved en tilfeldighet selv. Oppdaget i går kveld at jeg var satt opp på jobb fredag kveld, ikke fått noe som helst spørsmål om jeg kan jobbe på fredag. Og slik har det vært lenge nå. De gir folk kontrakter med lite stillingsprosent, slik jeg har forstått er det egentlig ikke lov å ansette folk som "ekstrahjelp" men bruke dem som en del av den faste bemanningen, for det er egentlig et fast behov. Det er ingen som har større kontrakt enn 10 % annet enn butikksjefen. Men alle jobber mye mer enn 10 %. Anonymkode: f9eed...875 En ekstrahjelp som må spørres er etter min mening ikke ideell. Ds jeg var ekstrahjelp i studietiden ønsket alle maks antall vakter. Ble man satt opp når en ikke kunne, byttet man med en annen.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #9 Skrevet 23. november 2021 4 minutter siden, Brunello said: En ekstrahjelp som må spørres er etter min mening ikke ideell. Ds jeg var ekstrahjelp i studietiden ønsket alle maks antall vakter. Ble man satt opp når en ikke kunne, byttet man med en annen. Ikke ideell for arbeidsgiver, nei. Men for meg som arbeidstaker er det ganske upraktisk å bli satt opp 100 timer på jobb når kontraken min sier 0 og jeg i tillegg jobber 100 %. Som arbeidstaker er det greit med noe forutsigbarhet, er det behov for at man jobber 30 %, så bør arbeidsgiver tilby kontrakter på 30 %. Hva gjør man hvis man ikke får til å bytte bort vakta? Da blir man jo tvunget til å jobbe. Jeg har i snitt jobbet 50 % på butikkjobben, til tross for at jeg bare ønsker å jobbe 20 %. Det er uholdbart at en med 0 timer i kontrakten i praksis blir tvunget til å jobbe 50 %. De siste månedene har jeg begynne å sette grenser for meg selv, og merker at det er svært dårlig stemning, men likevel er ikke arbeidsgiver villig til å tilby skikkelige kontrakter til de som ønsker det. IKKE ansett noen i små stillinger om du egentlig vil at de skal jobbe så mye som mulig. Anonymkode: f9eed...875 5
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #10 Skrevet 23. november 2021 Må også legge til at det er lite sykdom på jobb. Så som ekstrahjelp fyller jeg ikke noe behov ved sykefravær eller noe, siden det er svært lite. Det er et fast behov, bare arbeidsgiver som ikke vil gi ordentlige kontrakter. Anonymkode: f9eed...875
Brunello Skrevet 23. november 2021 #11 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ikke ideell for arbeidsgiver, nei. Men for meg som arbeidstaker er det ganske upraktisk å bli satt opp 100 timer på jobb når kontraken min sier 0 og jeg i tillegg jobber 100 %. Som arbeidstaker er det greit med noe forutsigbarhet, er det behov for at man jobber 30 %, så bør arbeidsgiver tilby kontrakter på 30 %. Hva gjør man hvis man ikke får til å bytte bort vakta? Da blir man jo tvunget til å jobbe. Jeg har i snitt jobbet 50 % på butikkjobben, til tross for at jeg bare ønsker å jobbe 20 %. Det er uholdbart at en med 0 timer i kontrakten i praksis blir tvunget til å jobbe 50 %. De siste månedene har jeg begynne å sette grenser for meg selv, og merker at det er svært dårlig stemning, men likevel er ikke arbeidsgiver villig til å tilby skikkelige kontrakter til de som ønsker det. IKKE ansett noen i små stillinger om du egentlig vil at de skal jobbe så mye som mulig. Anonymkode: f9eed...875 En ekstrahjelp som har annen 100% stilling er i mitt hode en kriseløsning. Det sier seg selv at vedkommende må prioritere sin ordinære jobb. Ekstrahjelper skal fylle et behov når andre ikke kan jobbe. Det er vel i stillingens natur at arbeidsmengden vil variere sterkt fra måned til måned. Om det dreier seg om et fast behov til faste tider, er en deltidsansatt mer riktig å ansette.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #12 Skrevet 23. november 2021 1 minutt siden, Brunello said: En ekstrahjelp som har annen 100% stilling er i mitt hode en kriseløsning. Det sier seg selv at vedkommende må prioritere sin ordinære jobb. Ekstrahjelper skal fylle et behov når andre ikke kan jobbe. Det er vel i stillingens natur at arbeidsmengden vil variere sterkt fra måned til måned. Om det dreier seg om et fast behov til faste tider, er en deltidsansatt mer riktig å ansette. Nettopp! Men arbeidsgiver ønsker egentlig ikke å ansette noen i deltidsstillinger. Det er en på jobb som desperat ønsker større stilling, men får bare 10 % stilling på papiret, til tross for at hun har jobbet minst 80 % den siste tiden. Hun stiller opp og jobber 6 dager i uka, men er hun syk blir vakten plutselig slettet og hun får ikke lønn for vakta. Anonymkode: f9eed...875 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #13 Skrevet 23. november 2021 Her hadde jeg gitt et ultimatum. Sagt til sjefen at enten får jeg spørsmål før jeg bli satt opp på vakt (eventuelt overholde maks 5 vakter i måneden slik du har sagt), ellers så slutter jeg. Blir ikke bedre om man lar det skure og gå. Jeg er også tillkallingshjelp, har sagt at jeg kan bli satt opp fremover men maks 50%. Utover den prosenten får jeg sms før jeg blir satt opp. Anonymkode: cf4f4...9dc 4
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #14 Skrevet 23. november 2021 Du må kommunisere med sjefen din Anonymkode: 8506d...276
Milky Skrevet 23. november 2021 #15 Skrevet 23. november 2021 Brunello skrev (5 timer siden): Hva slags stilling er det? Dersom ekstrajobben er tilkallingsvakter, må du nesten forvente å få tilfeldige vakter. Tilkallingsvakt… man skal bli tilkalt, ikke satt opp uten beskjed. Vikarer har 0 ansvar, og kan takke nei når som helst. Så nei man har ikke lov til å sette opp folk uten å spørre, og deretter kreve at de møter opp eller bytter bort vakta selv 6
Rosatoast Skrevet 23. november 2021 #16 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har en 0 % stilling i tillegg til en 100 % stilling. Blir stadig vekk bare satt opp på vakter uten å bli spurt først og det begynner å irritere meg grenseløst. Det blir alltid mye styr når jeg sier i fra at jeg ikke kan, enten får jeg beskjed om å forsøke å bytte bort vakta, eller så gir sjefen meg såpass med dårlig samvittighet og jeg ender opp med å ta vakten likevel og ender opp med å jobbe mye mer enn det jeg ønsker. Jeg har i utgangspunktet sagt at jeg kan jobbe inntil 5 vakter i mnd, men det blir som regel mye mer enn det. Sjefen er fullstendig klar over at jeg har en 100 % jobb, men det virker likevel ikke som om han forstår det helt. Er det beste alternativet å bare slutte? Hadde jeg blitt spurt før han satte opp vakter hadde det vært greit, men jeg blir bare satt opp. Slik er det med alle tilkallingsvikarene på jobb, og det er generelt misnøye rundt det og alle blir satt opp mer enn de egentlig ønsker, mens de som ønsker stor stillingsprosent ikke får mer enn 10 % på papiret - til tross for at de jobber mye mer enn det. Og det blir alltid dårlig stemning når de med små stillinger ikke ønsker å jobbe mer enn det de faktisk har i kontrakten. Dette gjelder varehandel og vet at det er vanlig, men likevel veldig irriterende. Anonymkode: f9eed...875 Hvorfor søker du en ekstra jobb når du har en fulltidsstilling ved siden av? De fleste som ansetter slike mennesker, tar da utgangspunkt i at dem ØNSKER å jobbe, og ØNSKER å tjene mer penger.. Men siden dette ikke er tilfelle så skjønner jeg ikke helt hvorfor du har denne ekstra jobben? Sjefen din SKAL sette opp vakter minst 2 uker før vaktene starter, slik er det for alle som bruker vaktlister - det er loven i det norske arbeidsliv. Så sjefen din gjør ingenting galt, han setter opp vaktene dine - og hvis du ikke kan jobbe, så er det du selv som må bytte vaktene med noen andre. Det at sjefen gir deg dårlig samvittighet skulle bare mangle i dette tilfelle? For du gir han ekstra jobb ved å kverulere på at du ikke skal jobbe.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #17 Skrevet 23. november 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Nettopp! Men arbeidsgiver ønsker egentlig ikke å ansette noen i deltidsstillinger. Det er en på jobb som desperat ønsker større stilling, men får bare 10 % stilling på papiret, til tross for at hun har jobbet minst 80 % den siste tiden. Hun stiller opp og jobber 6 dager i uka, men er hun syk blir vakten plutselig slettet og hun får ikke lønn for vakta. Anonymkode: f9eed...875 Dette er ikke lov, om hun er satt opp til vakt og blir syk skal hun få betalt uavhengig av stillingsprosent. Heller ikke ok å ha folk i 0% stilling og så bare sette dem opp på random vakter uten å spørre. En arbeidskontrakt går begge veier, har du 0% har ikke arbeidsgiver plikt å gi deg noe jobb, men du har heller ikke plikt å jobbe en eneste prosent. De er nødt til å spørre om det passer før de setter deg opp. Anonymkode: 7794c...fb0 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #18 Skrevet 23. november 2021 5 minutter siden, Rosatoast said: Hvorfor søker du en ekstra jobb når du har en fulltidsstilling ved siden av? De fleste som ansetter slike mennesker, tar da utgangspunkt i at dem ØNSKER å jobbe, og ØNSKER å tjene mer penger.. Men siden dette ikke er tilfelle så skjønner jeg ikke helt hvorfor du har denne ekstra jobben? Sjefen din SKAL sette opp vakter minst 2 uker før vaktene starter, slik er det for alle som bruker vaktlister - det er loven i det norske arbeidsliv. Så sjefen din gjør ingenting galt, han setter opp vaktene dine - og hvis du ikke kan jobbe, så er det du selv som må bytte vaktene med noen andre. Det at sjefen gir deg dårlig samvittighet skulle bare mangle i dette tilfelle? For du gir han ekstra jobb ved å kverulere på at du ikke skal jobbe. Sjefen kan jo ikke bestemme hvor mye jeg skal jobbe når jeg ikke har en bestemt stillingsprosent. Jeg ønsker å jobbe noe ekstra, men ikke så mye som han setter meg opp. Det er ikke egentlig mitt ansvar å bytte bort vakter han ikke har spurt om jeg kan ta. Så han lager masse ekstra styr for meg. Jeg er ekstrahjelp, da er det rart at han regner meg som en av den faste bemanningen og setter meg opp slik han vil. Selv om det er to ukers varsel kan han ikke sette meg opp på vakter tilsvarende 50 % når jeg har en 0 % stilling, jeg har ingen som helst plikt til å ta vakter utover min stillingsprosent egentlig. Anonymkode: f9eed...875 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #19 Skrevet 23. november 2021 12 minutter siden, Rosatoast said: Hvorfor søker du en ekstra jobb når du har en fulltidsstilling ved siden av? De fleste som ansetter slike mennesker, tar da utgangspunkt i at dem ØNSKER å jobbe, og ØNSKER å tjene mer penger.. Men siden dette ikke er tilfelle så skjønner jeg ikke helt hvorfor du har denne ekstra jobben? Sjefen din SKAL sette opp vakter minst 2 uker før vaktene starter, slik er det for alle som bruker vaktlister - det er loven i det norske arbeidsliv. Så sjefen din gjør ingenting galt, han setter opp vaktene dine - og hvis du ikke kan jobbe, så er det du selv som må bytte vaktene med noen andre. Det at sjefen gir deg dårlig samvittighet skulle bare mangle i dette tilfelle? For du gir han ekstra jobb ved å kverulere på at du ikke skal jobbe. Hun har jo en 0% jobb. Sjefer kan ikke sette opp folk på vakt utover stillingsprosenten deres uten å spørre dem, uavhengig av størrelsen på stillingsprosenten, selv om det gjøres 2 uker før vakten. Ønsker de å bruke folk som faste arbeidere og sette dem opp på vakter jevnlig må de gi dem kontrakt med høyere stillingsprosent slik at arbeidstaker også har visse krav og en viss stabilitet. Anonymkode: 7794c...fb0 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #20 Skrevet 23. november 2021 Hvis arbeidsstedet bryter loven ved å ikke betale sykepenger feks eller beordrer folk på jobb stadig vekk ut over stillingsprosent (det er visse krav som skal oppfylles for å ha lov til å beordre folk på jobb og jeg tviler på at arbeidsgiver her møter de kravene) ville jeg meldt dem til arbeidstilsynet. Anonymkode: 7794c...fb0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå