Gå til innhold

Mann som ikke husker noen beskjeder

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 23.11.2021 den 12.03):

Nesten 40. Han har alltid vært glemsk, men jeg opplever det blir verre og verre

Hvordan orker dere? Jeg bruker så mye energi på å følge opp mannen min, mer energi enn barna. Hvis jeg ikke følger opp går det ikke bra. Glemmer å hente i barnehagen, på skolen, husker ikke når barnet har SFO, forstår ikke lekser tross detaljert beskrivelse med bilder, barna kles i feil størrelse og har ikke med klær etter vær, glemmer å sjekke for skiftetøy/ta med skiftetøy ved beskjed, glemmer hvordan han selv og jeg jobber osv. 

Anonymkode: 81cf2...91d

Dette høres seriøst ut som det trengs medisinsk undersøkelse for

Anonymkode: afff3...7fa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Eksemplet var hvis jeg ga beskjed om at kan skulle hente i barnehagen kl 15 og han bekreftet dette, men senere ombestemte seg, og ville hente kl 15.30. Da måtte han ha ny beskjed/bekreftelse selv om jeg var på jobb og utilgjengelig

Hva gjorde han hvis han ikke fikk bekreftelse fra deg at han skulle hente kl 15.30 i stedet? Hentet han kl 15, eller kl 15.30, eller hentet du barnet når du så meldingen, eller var det ingen som hentet barnet før barnehagen ringte ved stengetid?

Anonymkode: 56078...f50

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

TS her. Det ble mange innlegg, så svarer i fellesskap. 

ADD har jeg lurt på om det kan være. Vi tok en prat i går. Han var snurt og sur, men bestilte legetime om ikke annet. Jeg uttrykte ønske om å være med på timen fordi jeg er ganske sikker på at han ikke forstår omfanget av problemet. 

Videre mente han han oppfattet beskjeder. Da jeg spurte ham hvordan han kunne si det når beskjeder gitt flere ganger både muntlig og skriftlig ikke oppfattes ble han sint. Han mente jeg ikke kunne regne med beskjeden fortsatt var "gyldig" hvis han endret noe. Jeg skjønte ikke så mye av det, men eksemplet jeg kom med mente han var en riktig beskrivelse. Eksemplet var hvis jeg ga beskjed om at kan skulle hente i barnehagen kl 15 og han bekreftet dette, men senere ombestemte seg, og ville hente kl 15.30. Da måtte han ha ny beskjed/bekreftelse selv om jeg var på jobb og utilgjengelig. Dette gjelder da på alle områder. Jeg mener man må være såpass selvstendig at bekreftelse ikke er nødvendig. 

Rus er det ikke. Han har ikke tilgang på egen bankkonto fordi han ikke klarer å disponere penger, overføre til felles, betale regninger.

Hæ? Hvordan skal du, der du sitter på jobb opptatt med ditt, kunne lukte at han har fått et innfall og utsatt henting med 30min sånn at du kan minne han om det? Herregud, er han helt idiot?

Anonymkode: a39ba...3e6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.11.2021 den 12.15):

Men dette høres nesten litt alvorlig ut. Mener du for alvor at han glemmer av når han skal på jobb? 

Anonymkode: a9e2b...e25

Noen blir glemske av depresjon. Kan det være det?🤔

Anonymkode: 6724e...69e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var dessverre sånn det begynte når min far fikk Alzheimer i relativt ung alder. Han kunne heller aldri skjønne hvorfor han rotet sånn, eller hvorfor det var et problem at han glemte tidspunkter for henting (selv med post it lapper) osv.

Det trenger naturligvis ikke være det i dette tilfellet, men det er viktig at dere går til en lege. Har han forresten hatt covid? Eller vært utbrent, ekstremt stresset, traumatisert eller deprimert den siste tiden? Mange av disse tingene kan påvirke minnet.

Anonymkode: 4f541...09a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær klar over at hvis man får dårlig resultat på en test der man må holde orden på rekkefølgen i alfabetet raskt, kan man få kjøreforbud, uten at de tester noe som har med praktiske kjøreferdigheter å gjøre. Risikoen er nok høyest for de som er litt eldre enn mannen din, men øv på alfabetet hvis han havner hos en hukommelsesklinikk og vil beholde førerkortet. 

https://www.center-tbi.eu/files/approved-translations/Norwegian/NORWEGIAN_TMT.pdf

Anonymkode: 49670...1d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Bare vær klar over at hvis man får dårlig resultat på en test der man må holde orden på rekkefølgen i alfabetet raskt, kan man få kjøreforbud, uten at de tester noe som har med praktiske kjøreferdigheter å gjøre. Risikoen er nok høyest for de som er litt eldre enn mannen din, men øv på alfabetet hvis han havner hos en hukommelsesklinikk og vil beholde førerkortet. 

https://www.center-tbi.eu/files/approved-translations/Norwegian/NORWEGIAN_TMT.pdf

Hvis en voksen person ikke kan alfabetet bør de kanskje ikke kjøre bil heller.

TS - du har sagt han ikke forstår apper og turnus og nå sier du at han ikke klarer styre økonomi selv at du ordner alt. Hvordan overlevde han før han møtte deg egentlig? Hvem hjalp ham da? Dette vi jeg mene er tegn på annet enn dårlig hukommelse... Eksemplet ditt med beskjeden er jo også veldig rart, all den tid HAN ombestemte seg kan jo ikke du gi noen ny beskjed, det sier seg selv for en hver person med normal logisk tankegang. Jeg lurer også veldig på hva som skjedde i den situasjonen. Hentet han 15 eller hentet han 1530 eller hentet han ikke i det hele tatt? For om dette gjorde at han ikke hentet barnet i det hele tatt fordi han da ikke "forsto" hvilket tidspunkt det skulle være når han ikke fikk tak i deg er jo det også langt forbi vanlig hukommelsesproblemer eller latskap men over i at man ikke fungerer normalt. 

Anonymkode: 32333...a7e

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du alltid styr økonomien, eller er dette noe som har blitt nødvendig den siste tiden? 

Anonymkode: 9ab88...8ce

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Du kan ikke tenke deg at det finnes f.eks. håndverkere som ikke har ramset opp alfabetet (eller gangetabellen for den saks skyld) på mange år, som kan bli forvirret av en test der de må holde orden på tall og bokstavrekkefølgen i alfabetet samtidig, mens de bli tatt tiden på - uten at de nødvendigvis er trafikkfarlige? 

Disse testene er omstridt, derfor ville jeg gjøre oppmerksom på hva man kan bli bedt om å gjøre. Man kan faktisk være en utmerket sjåfør uten å være lynrask i alfabetet eller hoderegning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Han har ikke tilgang på egen bankkonto fordi han ikke klarer å disponere penger, overføre til felles, betale regninger.

Da er det på høy tid dere går til legen. 

Anonymkode: a0df8...117

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.11.2021 den 11.32):

Overskriften sier det meste. Jeg har en mann som ikke husker noen beskjeder. Det skaper mye merarbeid og problemer for min del. Han surrer mer og mer. Jeg foreslo han dro en tur til legen, noe han selvfølgelig ikke vil.

Det er helt normalt. 

Anonymkode: 24486...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Du kan ikke tenke deg at det finnes f.eks. håndverkere som ikke har ramset opp alfabetet (eller gangetabellen for den saks skyld) på mange år, som kan bli forvirret av en test der de må holde orden på tall og bokstavrekkefølgen i alfabetet samtidig, mens de bli tatt tiden på - uten at de nødvendigvis er trafikkfarlige? 

Disse testene er omstridt, derfor ville jeg gjøre oppmerksom på hva man kan bli bedt om å gjøre. Man kan faktisk være en utmerket sjåfør uten å være lynrask i alfabetet eller hoderegning. 

Håndverkere bruker alfabet og regnikh

Eksemplet ditt med beskjeden er jo også veldig rart, all den tid HAN ombestemte seg kan jo ikke du gi noen ny beskjed, det sier seg selv for en hver person med normal logisk tankegang. Jeg lurer også veldig på hva som skjedde i den situasjonen. Hentet han 15 eller hentet han 1530 eller hentet han ikke i det hele tatt? For om dette gjorde at han ikke hentet barnet i det hele tatt fordi han da ikke "forsto" hvilket tidspunkt det skulle være når han ikke fikk tak i deg er jo det også langt forbi vanlig hukommelsesproblemer eller latskap men over i at man ikke fungerer normalt. 

Ja, dette er jo nettopp ikke forståelig. Når han ombestemmer seg angående en avtale, må jo selv han gi beskjed om dette (til barnehagen og evt deg). Det ligner et svar et lite barn kunne kommet med, som ikke skjønner hva som fører til hva.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du en dyslektiker ikke kan kjøre bil? Det er hardt å påstå, det er nemlig ikke slik at man må kunne hverken lese eller skrive for å være en særdeles flink sjåfør og skjønne trafikkbildet. Kjenner slike påstander er utrolig provoserende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres alvorlig ut.

TS, vær klar på at når du prater med han, så er det ikke ment som kritikk, men at du er oppriktig bekymret. Bli med til legen så legen får din opplevelse av hvor mye han glemmer, surrer og ikke får til.

Håper inderlig at dette er add/adhd eller covidtåke, og ikke alzheimer.

Lykke til ❤️

Anonymkode: 59f73...e12

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er utfordrende fordi vi i dagens samfunn har en aksept for at det ikke kan forventes at alle får med seg alt. Ting skjer over alt i et forrykende tempo, og man må være superkvinne eller supermann for å dekke over det som anses som et minstekrav.

Og det blir ikke enklere når de friske som ikke gidder blandes med de friske som ikke kan/evner og de som er syke.

Mange mannfolk lever dessverre på en rosa sky hvor fruen i huset organiserer familieliv (hus, barn etc). Jeg fatter ikke at så mange damer godtar dette? Når det i enkelte tilfeller grenser til at enkelte ikke ser ut til å takle banale ting som å holde en eneste avtale (spesielt uten bekreftelse) så mener jeg at det absolutt at det er på sin plass å være med på viktige avtaler som for eks legetimer og lignende. Hvordan skal du kunne stole på at en mann som ikke husker å hente i barnehagen, vet hva ungene trenger eller glemmer å møte på jobb evner å ivareta seg selv på en forsvarlig måte hos legen? Verge next!

Samtidig vil jeg anbefale alle familier å prøve å ha litt mer system på ansvarsområder, tidsplanlegging og samkjøring enn det mange viser å ha i dag. Alt trenger ikke å være basert på app eller digitalisert, men ha en felles fast løsning som fungerer for alle. Kalender på kjøleskapsdøren har fungert i mange år for veldig mange. Krever at man er fysisk tilstede for å sjekke og oppdatere - men da må man tilpasse seg dette. Og det går.

Men å tro at man som mann kan etablere en familie uten å ta del i ansvaret det gir ut over å donere sperm - det fatter jeg ikke at enkelte damer gidder å akseptere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...