Gå til innhold

Mann som ikke husker noen beskjeder

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan være long covid? En kjent bivirkning er såkalt "hjernetåke" der man surrer, at konsentrasjon og hukommelse glipper, at de ikke kommer på riktige ord når de snakker. For noen tar det uker eller måneder å bli kvitt. Jeg tror jeg leste at man kan få denne senvirkningen selv om selve sykdomsperioden var mild/nesten ikke merkbar.

For begynnende alzheimer finnes det tester, også internett-tester (med ukjent kvalitet) som man kan ta. En av dem er at man bes om å tegne en analog klokke med tallene og kort og langviser som viser at klokken er feks 16:40.

Mistenker at også mange spreke ungdommer kan slite med en slik opphvis de bare er vant til digitale klokker uten visere 🙂

image.png.772fbf6b82dd4d127142c0be27e2410a.png

Anonymkode: aac47...aa9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Overskriften sier det meste. Jeg har en mann som ikke husker noen beskjeder. Det skaper mye merarbeid og problemer for min del. Han surrer mer og mer. Jeg foreslo han dro en tur til legen, noe han selvfølgelig ikke vil.

Anonymkode: 81cf2...91d

Min samboer har adhd og derav glemsk. 

Anonymkode: e85fb...fec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han adhd? 

Huskelapper kan være løsningen! Fargerike post it lapper lett synlig, hengt opp! 

Men hvis han glemmer å dra på jobb,  glemmer å hente på skole/Sfo, så vil jeg tro det er noe mer alvorlig bak glemselen hans! En tur til legen bør gjennomføres, om du så må dra han dit. Ta en alvorsprat ;) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (2 timer siden):

han husker nok det han vil huske...

Det kan hende , ofte han glemmer ting han selv vil eller skal og som hadde kommet han til gode. men man vet jo aldri :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nesten 40. Han har alltid vært glemsk, men jeg opplever det blir verre og verre

Hvordan orker dere? Jeg bruker så mye energi på å følge opp mannen min, mer energi enn barna. Hvis jeg ikke følger opp går det ikke bra. Glemmer å hente i barnehagen, på skolen, husker ikke når barnet har SFO, forstår ikke lekser tross detaljert beskrivelse med bilder, barna kles i feil størrelse og har ikke med klær etter vær, glemmer å sjekke for skiftetøy/ta med skiftetøy ved beskjed, glemmer hvordan han selv og jeg jobber osv. 

Jeg har for vane å gjøre alt selv tror jeg  så det går egentlig greit. Mannen min jobber enormt mye. 55-60 hver uke så jeg er alene om det meste uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan orker dere? Jeg bruker så mye energi på å følge opp mannen min, mer energi enn barna. Hvis jeg ikke følger opp går det ikke bra. Glemmer å hente i barnehagen, på skolen, husker ikke når barnet har SFO, forstår ikke lekser tross detaljert beskrivelse med bilder, barna kles i feil størrelse og har ikke med klær etter vær, glemmer å sjekke for skiftetøy/ta med skiftetøy ved beskjed, glemmer hvordan han selv og jeg jobber osv. 

Orker, når man vet det er slik og at det ikke er vond vilje er det ikke egentlig noe ork å hjelpe partneren sin? På den måten unngår vi en hel del konflikter også, ved å være obs på hvordan partneren har det, hva som funker og ikke av kommunikasjon osv, det er ikke å orke det er å hjelpe. Når det er sagt, å glemme ungene er ikke en del av dette, det er en helt annen skala - så her skjønner jeg at det blir slitsomt om du må minne han på at han skal huske hente hver dag - men om det er slik at du som regel henter og han stiller opp en gang i blant slik at det ikke er en daglig greie - ja da er det ikke egentlig et ork å gi en påminning når du alikevel tenker på det? Jeg ser for meg at du sitter og lurer, funderer - husker han det i dag osv, så hvorfor ikke ta opp telefonen og si "hei kjære, du husker at du skal hente i dag sant?" om han da glemmer skiftetøy så vet du det, da kan du ta med "just in case" neste dag.. 

Enkelte problemer kan man løse - dersom du føler dette er ett som ikke kan løses så må du enten akseptere at slik er det, eller tydelig si at dette orker jeg ikke mer.. 

For meg er det mindre stress å hjelpe min partner enn det er å konstant irritere meg over ting jeg egentlig kan hjelpe med selv.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, han husker. Han bare gidder ikke gjøre det fordi han vet at du ender opp med å gjøre det. 

Anonymkode: fdf44...e58

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har til tider teflonhjerne. Har alltid hatt det. Pleier å skrive ned ting jeg ikke skal glemme, og da husker jeg bedre selv om jeg ikke sjekker det jeg har notert. 
Jeg er forøvrig dame.

Anonymkode: dba97...37b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og mannen er håpløse. Vi klarer da likevel familielivet.

Er ivrige brukere av google keep - der ligger det lister for alt. Umulig å glemme noe på butikken.

Bruker elektronisk kalender, der ALT legges inn. 

Har i tillegg en familie-kalender på kjøkkenet, der vi legger inn hvem som skal handle, hvem som skal fikse hva, hva som skjer hva det er til middag... Som hver av oss kaster et blikk på hver morgen. 

Hadde faktisk ikke orket å løpe etter en voksen mann med beskjeder. 

Anonymkode: 46c99...3c7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han «alltid» har vært sånn, så hadde jeg tenkt ADD.
Mannen min var på samme måten da vi møttes, og jeg mistenkte raskt ADD, dette fordi jeg er lærer og har mye erfaring med ungdom med ADD og ADHD.
Mannen min ble så utredet, og fikk diagnosen ADD da han var 32 år. Medisiner har gjort livet hans (og mitt/barnas) så utrolig mye enklere. 
Om mannen din har begynt å oppføre seg slik ut av det blå/det siste året, hadde jeg bekymret meg for mer alvorlige ting. 
Uansett så er det en tur til fastlegen som må til. Om han nekter, forklar hvordan dette påvirker alle rundt ham, og bli med ham til legen for å forklare. 

Anonymkode: d97b6...f5e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er min også. Løser det ved å legge det inn i felles kalender og resten løser seg. Vi har 3 barn og går utrolig nok bra 😊

Anonymkode: 965d4...48c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være alt fra adhd til begynnende demens eller rett og slett født surrete/vimsete

Anonymkode: 306aa...70a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Kan prøve det selvfølgelig, men redd det ikke vil hjelpe. Han forstår ikke barnas apper til skolen eller egen digital turnus.

Sorry om dette virker frekt men er han litt dum...? Ser du nevnte lekser til barna også.. Å ikke forstå barneskole-lekser, en skole-app eller egen turnus er jo langt forbi å glemme beskjeder, det tyder jo på at man ikke er normalt oppegående liksom? Hvordan klarer han seg på jobb?

Hadde det bare vært å glemme beskjeder hadde jeg satt meg ned med ham og spurt om hva han ville gjort om du døde og sluttet å minne ham på alt. At en mann glemmer ting hele tiden er faktisk HANS problem ikke kona, men når hun hele tiden fikser og minner på og irriterer seg så gjør hun det til sitt problem. Gjør det tilbake til mannens problem og krev at han selv finner noen løsninger.

(Men i ditt tilfelle synes jeg det høres ut som det er mer enn bare litt glemsomhet eller latskap...)

Anonymkode: 32333...a7e

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det høres ut som du bør kontakte lege. Om han ikke vil, får du kontakte barnevernet. Eller flytte. Det der er unødvendig å leve i. 

Anonymkode: 4e6c9...f80

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han alltid har vært slik, så tenker jeg adhd. Sønnen min har adhd, og faren (eksen min) hans er slik du beskriver. Han har glemt noen ganske alvorlige ting, men nektet å ta utredning. Har også vansker med å regulere følelser.

Anonymkode: 56078...f50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan det være rusrelatert? Min eks drev med "lovlig dop" ( innsovningstbl og smertestillende) og han glemte MYE. 

Anonymkode: 3553a...278

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Overskriften sier det meste. Jeg har en mann som ikke husker noen beskjeder. Det skaper mye merarbeid og problemer for min del. Han surrer mer og mer. Jeg foreslo han dro en tur til legen, noe han selvfølgelig ikke vil.

Noe av dette ligger latent i ryggmargen hos de fleste menn.

En annen faktor er å kløne til selv små oppgaver, så de i fremtiden ikke blir spurt om å bidra, da det skaper et faktisk merarbeid for deg. 

Utrolig effektivt, vi burde prøve det vi og!👍

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Det ble mange innlegg, så svarer i fellesskap. 

ADD har jeg lurt på om det kan være. Vi tok en prat i går. Han var snurt og sur, men bestilte legetime om ikke annet. Jeg uttrykte ønske om å være med på timen fordi jeg er ganske sikker på at han ikke forstår omfanget av problemet. 

Videre mente han han oppfattet beskjeder. Da jeg spurte ham hvordan han kunne si det når beskjeder gitt flere ganger både muntlig og skriftlig ikke oppfattes ble han sint. Han mente jeg ikke kunne regne med beskjeden fortsatt var "gyldig" hvis han endret noe. Jeg skjønte ikke så mye av det, men eksemplet jeg kom med mente han var en riktig beskrivelse. Eksemplet var hvis jeg ga beskjed om at kan skulle hente i barnehagen kl 15 og han bekreftet dette, men senere ombestemte seg, og ville hente kl 15.30. Da måtte han ha ny beskjed/bekreftelse selv om jeg var på jobb og utilgjengelig. Dette gjelder da på alle områder. Jeg mener man må være såpass selvstendig at bekreftelse ikke er nødvendig. 

Rus er det ikke. Han har ikke tilgang på egen bankkonto fordi han ikke klarer å disponere penger, overføre til felles, betale regninger.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

TS her. Det ble mange innlegg, så svarer i fellesskap. 

ADD har jeg lurt på om det kan være. Vi tok en prat i går. Han var snurt og sur, men bestilte legetime om ikke annet. Jeg uttrykte ønske om å være med på timen fordi jeg er ganske sikker på at han ikke forstår omfanget av problemet. 

Videre mente han han oppfattet beskjeder. Da jeg spurte ham hvordan han kunne si det når beskjeder gitt flere ganger både muntlig og skriftlig ikke oppfattes ble han sint. Han mente jeg ikke kunne regne med beskjeden fortsatt var "gyldig" hvis han endret noe. Jeg skjønte ikke så mye av det, men eksemplet jeg kom med mente han var en riktig beskrivelse. Eksemplet var hvis jeg ga beskjed om at kan skulle hente i barnehagen kl 15 og han bekreftet dette, men senere ombestemte seg, og ville hente kl 15.30. Da måtte han ha ny beskjed/bekreftelse selv om jeg var på jobb og utilgjengelig. Dette gjelder da på alle områder. Jeg mener man må være såpass selvstendig at bekreftelse ikke er nødvendig. 

Rus er det ikke. Han har ikke tilgang på egen bankkonto fordi han ikke klarer å disponere penger, overføre til felles, betale regninger.

😮 

hvordan fungerte han FØR dere fikk barn? Hvordan fungerte han da han levde alene? 

Anonymkode: 62c5d...6cf

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...