Gå til innhold

Mann som ikke husker noen beskjeder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Overskriften sier det meste. Jeg har en mann som ikke husker noen beskjeder. Det skaper mye merarbeid og problemer for min del. Han surrer mer og mer. Jeg foreslo han dro en tur til legen, noe han selvfølgelig ikke vil.

Anonymkode: 81cf2...91d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres helt normalt ut. Mannen min er fullstendig gullfisk, skjønner ikke hvordan han ovrlever til tider. Blir faktisk imponert av at han husker sitt eget navn innimellom.😆

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Firtina skrev (12 minutter siden):

Høres helt normalt ut. Mannen min er fullstendig gullfisk, skjønner ikke hvordan han ovrlever til tider. Blir faktisk imponert av at han husker sitt eget navn innimellom.😆

Hvordan får du hverdagen til å gå opp uten at du blir utslitt?

Anonymkode: 81cf2...91d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er han? Har han alltid vært sånn eller plutselig/gradvis blitt sånn? Er du bekymret for at det er noe galt helsemessig?

Anonymkode: a39ba...3e6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første man bør tenke over er vel om dette er noe nytt eller har det alltid vært slik? Om det er nytt og forverring ville jeg insistert på lege, men om det er en gjentagende greie som alltid har vært slik må du finne andre måter å gi beskjed på rett og slett. 

Her er det slik at jo mer mannen har å tenke på jo mindre fester ting vi snakker om seg, eksempel fra nå nettopp var noe vi har snakket om to ganger de siste to dagene, han var fullstendig ukjent med dette når jeg spør igjen om han husker at han skal..... :P han har akkurat nå mye på gang og da nedprioriteres mine greier fordi det er mindre viktig enn de andre greiene - hans mentale kapasitet må rett og slett filtrere og da er det tryggest å filtrere meg siden han stoler på at jeg gjentar og gjentar..  uten denne innsatsen fra min side ville det falle mellom to stoler. Jeg har opp gjennom årene forsøkt mange ulike måter men dette er bare slik, han er bare slik - jeg kan ikke tvinge han til å endre dette og han er ikke i stand til å endre det, så da har jeg akseptert at hvis jeg vil han skal gjøre noe i disse periodene må jeg minne han på det flere ganger. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan får du hverdagen til å gå opp uten at du blir utslitt?

Anonymkode: 81cf2...91d

Jeg har bare innsett at det er som det er. så har jeg lært meg å gjenta meg selv veldig mange ganger om dagen, sender melding, skriver lapper og spør om han husker ditt og datt.

innimellom blir jeg ganske forbanna og kjefte på han og han legger seg alltid flat. 

det blir litt som å ha en lat tenåring i hus 🤣

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor gammel er han? Har han alltid vært sånn eller plutselig/gradvis blitt sånn? Er du bekymret for at det er noe galt helsemessig?

Anonymkode: a39ba...3e6

Nesten 40. Han har alltid vært glemsk, men jeg opplever det blir verre og verre

Carrot skrev (1 minutt siden):

Første man bør tenke over er vel om dette er noe nytt eller har det alltid vært slik? Om det er nytt og forverring ville jeg insistert på lege, men om det er en gjentagende greie som alltid har vært slik må du finne andre måter å gi beskjed på rett og slett. 

Her er det slik at jo mer mannen har å tenke på jo mindre fester ting vi snakker om seg, eksempel fra nå nettopp var noe vi har snakket om to ganger de siste to dagene, han var fullstendig ukjent med dette når jeg spør igjen om han husker at han skal..... :P han har akkurat nå mye på gang og da nedprioriteres mine greier fordi det er mindre viktig enn de andre greiene - hans mentale kapasitet må rett og slett filtrere og da er det tryggest å filtrere meg siden han stoler på at jeg gjentar og gjentar..  uten denne innsatsen fra min side ville det falle mellom to stoler. Jeg har opp gjennom årene forsøkt mange ulike måter men dette er bare slik, han er bare slik - jeg kan ikke tvinge han til å endre dette og han er ikke i stand til å endre det, så da har jeg akseptert at hvis jeg vil han skal gjøre noe i disse periodene må jeg minne han på det flere ganger. 

 

Firtina skrev (1 minutt siden):

Jeg har bare innsett at det er som det er. så har jeg lært meg å gjenta meg selv veldig mange ganger om dagen, sender melding, skriver lapper og spør om han husker ditt og datt.

innimellom blir jeg ganske forbanna og kjefte på han og han legger seg alltid flat. 

det blir litt som å ha en lat tenåring i hus 🤣

 

 

Hvordan orker dere? Jeg bruker så mye energi på å følge opp mannen min, mer energi enn barna. Hvis jeg ikke følger opp går det ikke bra. Glemmer å hente i barnehagen, på skolen, husker ikke når barnet har SFO, forstår ikke lekser tross detaljert beskrivelse med bilder, barna kles i feil størrelse og har ikke med klær etter vær, glemmer å sjekke for skiftetøy/ta med skiftetøy ved beskjed, glemmer hvordan han selv og jeg jobber osv. 

Anonymkode: 81cf2...91d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han prøvd å bruke en huskeliste-app på mobilen for å hjelpe seg å huske?

Microsoft To Do er veldig bra. Her kan dere lage en felles liste, som begge kan legge inn ting i. Man kan tilordne det til person, og legge inn tidsfrister.

Mannen min bruker den, han er ikke så ille som din mann, men kan ha lett for å glemme ting.

Men dette fordrer såklart at han VIL gjøre ting, har han vondt i viljen hjelper jo ikke en app. Men den kan jo hjelpe deg å tydeliggjøre ovenfor ham hvor mye han faktisk glemmer ...

Anonymkode: aaaa2...a50

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror menn tillater seg å glemme på hjemmebane når de har partnere som tydeligvis tar den jobben. Da kan de bruke kapasiteten til andre ting de opplever som viktigere (jobben sin).  Min mann aner fortsatt ikke hvordan min jobbturnus er, når barna begynner på skolen, når det er fritidsaktiviteter. Jeg tror han kommer til å huske det den dagen jeg flytter, for da må han.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Nesten 40. Han har alltid vært glemsk, men jeg opplever det blir verre og verre

 

Hvordan orker dere? Jeg bruker så mye energi på å følge opp mannen min, mer energi enn barna. Hvis jeg ikke følger opp går det ikke bra. Glemmer å hente i barnehagen, på skolen, husker ikke når barnet har SFO, forstår ikke lekser tross detaljert beskrivelse med bilder, barna kles i feil størrelse og har ikke med klær etter vær, glemmer å sjekke for skiftetøy/ta med skiftetøy ved beskjed, glemmer hvordan han selv og jeg jobber osv. 

Anonymkode: 81cf2...91d

Men dette høres nesten litt alvorlig ut. Mener du for alvor at han glemmer av når han skal på jobb? 

Anonymkode: a9e2b...e25

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men dette høres nesten litt alvorlig ut. Mener du for alvor at han glemmer av når han skal på jobb? 

Anonymkode: a9e2b...e25

Det er ikke noe nytt. Husker han det er han alltid minimum fem minutter for sent til jobb også, gjerne mer

Anonymkode: 81cf2...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Firtina skrev (40 minutter siden):

Høres helt normalt ut. Mannen min er fullstendig gullfisk, skjønner ikke hvordan han ovrlever til tider. Blir faktisk imponert av at han husker sitt eget navn innimellom.😆

han husker nok det han vil huske...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nesten 40. Han har alltid vært glemsk, men jeg opplever det blir verre og verre

 

Hvordan orker dere? Jeg bruker så mye energi på å følge opp mannen min, mer energi enn barna. Hvis jeg ikke følger opp går det ikke bra. Glemmer å hente i barnehagen, på skolen, husker ikke når barnet har SFO, forstår ikke lekser tross detaljert beskrivelse med bilder, barna kles i feil størrelse og har ikke med klær etter vær, glemmer å sjekke for skiftetøy/ta med skiftetøy ved beskjed, glemmer hvordan han selv og jeg jobber osv. 

Anonymkode: 81cf2...91d

Han må til legen. Jeg hadde blitt redd om det var min mann. Det høres virkelig ikke friskt ut. Er han ekstra stresset eller deprimert? Begge deler kan gi «hull» i hukommelsen. Prat med ham igjen og igjen til han oppsøker hjelp! Evt kan du sende bekymringsmelding til legen hans og spørre om han kan få en innkalling? Tenk om det er noe alvorlig, for det kan det jo være? 

Anonymkode: 9ab88...8ce

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke noe nytt. Husker han det er han alltid minimum fem minutter for sent til jobb også, gjerne mer

Anonymkode: 81cf2...91d

alder? begynnende demens? alzheimer kan opptre tidlig

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har han prøvd å bruke en huskeliste-app på mobilen for å hjelpe seg å huske?

Microsoft To Do er veldig bra. Her kan dere lage en felles liste, som begge kan legge inn ting i. Man kan tilordne det til person, og legge inn tidsfrister.

Mannen min bruker den, han er ikke så ille som din mann, men kan ha lett for å glemme ting.

Men dette fordrer såklart at han VIL gjøre ting, har han vondt i viljen hjelper jo ikke en app. Men den kan jo hjelpe deg å tydeliggjøre ovenfor ham hvor mye han faktisk glemmer ...

Anonymkode: aaaa2...a50

Kan prøve det selvfølgelig, men redd det ikke vil hjelpe. Han forstår ikke barnas apper til skolen eller egen digital turnus.

Anonymkode: 81cf2...91d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke noe nytt. Husker han det er han alltid minimum fem minutter for sent til jobb også, gjerne mer

Anonymkode: 81cf2...91d

Kjære tid! Ring til fastlegen hans! Dette er ikke normalt!

Anonymkode: 9ab88...8ce

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjære tid! Ring til fastlegen hans! Dette er ikke normalt!

Anonymkode: 9ab88...8ce

helt enig. Har han andre tegn på at noe er galt? blir han fort sint og hisser seg opp for ting?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (9 minutter siden):

helt enig. Har han andre tegn på at noe er galt? blir han fort sint og hisser seg opp for ting?

Han har kort lunte og er mye mutt/sur/sint. Har forsøkt å ta det opp, men han nekter for alt uansett hva det er

Anonymkode: 81cf2...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han har kort lunte og er mye mutt/sur/sint. Har forsøkt å ta det opp, men han nekter for alt uansett hva det er

Anonymkode: 81cf2...91d

hmm. ikke lett å få han til legen når han er slik. du får prøve å sette deg ned med hsn og forklare bekymringen din. Han er sikkert redd selv og. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dette høres ut som veldig store faresignaler på at det er noe galt med hjernen hans, men det kommer også litt an på hvor mye verre han har blitt og om han virkelig ikke skjønner eller "ikke skjønner", som i at han ikke orker å sette seg inn i, appene.

Det kan jo være snakk om at han har blitt mer giddasløs og er sliten og lei også? Så da gidder han ikke å sette seg inn i ting eller huske på det.

Anonymkode: d32a5...157

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...