Gå til innhold

Deprimert tenåring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har et barn på nesten 13 år. I det siste har hun hatt kraftige humørsvingninger. Gråter lett hjemme og på skolen. Klarer ikke konsentrere seg på skolen i fag, sier hun. Hun er så sur på morgenen og sier ikke hadet når hun går. Hun mistrives på en fritidsaktivitet hun går på, men nekter å slutte da hun liker aktiviteten, men ikke de andre jentene som deltar der. Hun tror de utestenger henne. Har spurt om hun har tatt initiativ til å prate med de, men har inntrykk av at hun ikke bryr seg om å være venn med de uansett.

Hun bestemmer seg noen dager for at hun ikke skal spise feks middag. Vet at det nå er vektfokus i klassen, men dette benekter hun. Gode tilbakemeldinger fra lærer mtp fag og jeg vet at hun har mange venner i klassen.

Har oppfordret henne til å ta kontakt med helsesøster på skolen, men får kun sure svar tilbake; Det skal hun IKKE. Har prøvd å spørre om det er noe galt ellers og at vi skal hjelpe henne uansett hva det måtte være. Hun vet ikke selv hvorfor hun har det som hun har det, påstår hun selv. I korte øyeblikk er hun blid og tøysete før denne depressive atferden kommer igjen. 

Jeg er så himla frustrert, og lurer på om noen har gått gjennom det samme? Prøver daglig å gjøre alt i min makt for å se at hun har en bra dag😭 Jeg forstår ikke om dette er starten på en heftig depresjon eller om det er normale humørsvingninger.

Anonymkode: b6e22...6a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun er tenåring ❤️🤯 Det er så mye hormoner i sving. Jeg ville latt henne være litt, ikke press henne og gi henne mye ros for alt fremover, men du må mene det så hun ikke merker det blir falskt. Oppmuntre henne!

Ikke sett for mye krav til henne en liten periode. Men jeg ville sagt ifra til lærer og helsesykepleier så de er obs på henne og adferdsendringer. 

Hvis du er bekymret mtp tanker rundt vekt så kan du snakke med henne på en litt mere voksen og saklig måte at å kutte mat medfører til næringsproblemer og feil fokus. Kroppen må ha mat ellers så går det utover hodet og kroppen på en negativ måte. Og kroppen vil tære på muskler. 

Vårt barn er i samme alder, bare gutt. Han er ikke en vanskelig tenåring enn så lenge, men vi merker i perioder at ting ikke er like enkelt som før og humøret er styrt at disse utenomjordiske hormonene som vending kan gjøre barnet til et monster. Han kan også plutselig snakke om mat, men han vet at med så mye han trener så vil feil mat eller kutting av mat ødelegge muskelmasse og for han som trener en del styre så vet han at det vil påvirke han negativt. 

Hedda Montgomery sa så fint at de lider av pubertal demens🙈 

Jeg skjønner du er frustrert og redd, men avvent det litt og se om det flyter litt over og hvis ikke så må dere skaffe hjelp. Å være tenåring er ikke lett 💔

Anonymkode: 45291...e33

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...