AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #1 Skrevet 23. november 2021 jeg og mi nektefelle skal skilles. Hen har flyttet fra eiendommen etter eget ønske og krever nå leie. har hen krav på dette? det er to separate boliger på eiendommen og jeg har foreslått at jeg kan bo på den ene (som er i dårligst stand) mens hen bor i den andre. hen har ikke blitt kastet ut av meg på noen måte, faktisk har jeg bedt hen om å bli boende der, noe hen ikke ønsker. hen har altså flyttet fra eiendommen av egen vilje, ønsker ikke at vi skal bo i hver vår bolig på eiendommen og krever meg nå for leie. Anonymkode: e4787...e77
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #3 Skrevet 23. november 2021 Ja, han har krav på leie for sin halvdel av boligen. Det mange (inkludert meg) ikke er klar over er at skiftedato ved skilsmisse er den dagen samlivet faktisk opphører. Så selv om det er krav til et års separasjon, så kan man flytte på dagen og kreve boet delt fra den dagen man flytter. Hva du skal gjøre hvis du ikke har råd til å sitte med hele eiendommen frem til salg vet jeg ikke. Anonymkode: 01553...2c9
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #4 Skrevet 23. november 2021 Hvis h*n eier boligen som du bor i, så er det vel rett og rimelig at du betaler leie. Helt uavhengig av om h*n bor der selv eller ikke. Anonymkode: d824e...89d 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #5 Skrevet 23. november 2021 Foreslår at du også flytter ut og krever leie av din fremtidige eks. Det regnestykket går i null. Evt kan du presisere at hen disponerer halve boligen. Anonymkode: 8e191...a9c
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #6 Skrevet 23. november 2021 jeg eier mer av boligen enn hen da jeg hadde mer egenkaptial da vi kjøpte. Forøvrig er det to boliger på eiendommen som gjør at vi fint kunne ha bodd i hver vår bolig frem til jeg har kjøpt hen ut. hen har valgt å flytte en annen plass.. jeg har ikke kastet hen ut, og ønsker at hen skal bo her frem til ting er avklart og de økonomiske delt. hen får disponere såm ye av eiendommen hen bare vil. hen har heller ikke hentet noen av eiendelene sine så de fyller opp opp begge boligene. Anonymkode: e4787...e77
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #7 Skrevet 23. november 2021 Så lenge vedkommende har ting i boligen(e) disponerer hen jo deler av boligen, og da virker det urimelig å kreve leie. Men det virker også urimelig å forvente at vedkommende skal fortsette å bo på eiendommen om dere skal skilles, selv om det er i et annet hus. Forståelig at man ikke nødvendigvis har lyst til å bo tett på hverandre under en skilsmisse altså... Så når hen har flyttet ut alt av ting så det potensielt kunne bodd en annen person der i hens sted, virker det rimelig at hen kan kreve leie i forhold til eierskapsbrøk i boligen. Om du ikke ønsker å betale leie for å disponere hele eiendommen, er svaret å kjøpe hen ut, eller flytte selv og selge. Anonymkode: 9c11f...f90 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #8 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): jeg eier mer av boligen enn hen da jeg hadde mer egenkaptial da vi kjøpte. Forøvrig er det to boliger på eiendommen som gjør at vi fint kunne ha bodd i hver vår bolig frem til jeg har kjøpt hen ut. hen har valgt å flytte en annen plass.. jeg har ikke kastet hen ut, og ønsker at hen skal bo her frem til ting er avklart og de økonomiske delt. hen får disponere såm ye av eiendommen hen bare vil. hen har heller ikke hentet noen av eiendelene sine så de fyller opp opp begge boligene. Anonymkode: e4787...e77 Det forstår jeg veldig godt! Hvis du leier et hus eller er i jobb så er det en viss oppsigelsestid før du kan løpe fra forpliktelsene dine. Hvis du eier et hus så kan du normalt ikke flytte derfra på dagen. Dessverre gjelder ikke dette når du er gift, og ja, det kan slå ganske skjevt ut! Du må bare fokusere på å finne ut hva du ønsker å gjøre med eiendommen, og sette i gang den prosessen så raskt som mulig. Sannsynligvis går det fint om du lar være å betale et par måneder mens du stabler deg på bena og finner ut av ting. Men skaff advokat om nødvendig. Anonymkode: 01553...2c9
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #9 Skrevet 23. november 2021 11 hours ago, AnonymBruker said: jeg og mi nektefelle skal skilles. Hen har flyttet fra eiendommen etter eget ønske og krever nå leie. har hen krav på dette? det er to separate boliger på eiendommen og jeg har foreslått at jeg kan bo på den ene (som er i dårligst stand) mens hen bor i den andre. hen har ikke blitt kastet ut av meg på noen måte, faktisk har jeg bedt hen om å bli boende der, noe hen ikke ønsker. hen har altså flyttet fra eiendommen av egen vilje, ønsker ikke at vi skal bo i hver vår bolig på eiendommen og krever meg nå for leie. Anonymkode: e4787...e77 Kan dere ikke leie ut den ene boligen og la pengene gå til eksen da? Anonymkode: 6f8ea...7d3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #10 Skrevet 23. november 2021 Er det barn i ekteskapet? Anonymkode: 97e54...d0a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå