Gå til innhold

Bor i kommunal bolig og ble skikkelig uvel når jeg hørte hvilke type mennesker som bor rundt her

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener ikke dette vondt på noen som helst måte, men jeg bor i kommunal bolig med min mor. Og disse kommunale boligene er tett oppå hverandre, og ser ut som et anneks alle boligene. Når jeg først flyttet inn med moren min ble jeg skeptisk til hvem boligene blir gitt ut til, for slike boliger har jo et rykte om at blant annet narkomane etc bor, og da har jeg hele tiden gått og følt meg redd og ikke følt meg tilpass her. Etterhvert så jeg at det var et ganske rolig nabolag, og sluttet å tenke så mye på det.

Så fortalte naboen som har bodd her i mange år at det har vært flere tilfeller at politiet og ambulanse har måtte redde flere folk her, fordi 2-4 stk av de som bor rundt her er narkomane. Jeg har INGENTING mot de, men mange gjør ting de ikke skjønner helt er rett eller ikke, og det er veldig skummelt. Har også hørt flere skrik av noen naboer, og dette skremmer meg! Jeg bor forresten med min mor pga økonomiske vansker akkurat nå, og har tenkt til å flytte for meg selv snart igjen. 

Min mor bor her bare fordi hun ikke har råd til noe annet, og er generelt et oppegående og ordentlig menneske. Jeg lurer på om slike boliger også gis ut til "vanlige" mennesker eller er det flest "vanskeligstilte" mennesker som bor her?

Anonymkode: a3e12...a6c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man er som oftest vanskeligstilt for å kvalifisere til kommunal bolig, ja. 

Utgangspunktet er jo at voksne selv skal sørge for sted å bo. 

Anonymkode: 2c63b...dde

• Liker 14
Skrevet

Det kan være mange grunner til at folk er i en "vanskeligstilt" situasjon. Du sier jo selv at din mor er oppegående og ordentlig, og der bor hun. Så da svarer du vel på ditt eget spørsmål?

Anonymkode: a76d7...e68

• Liker 13
Skrevet (endret)

Kommunale boliger gis til vanskeligstilte. Uavhengig om de er rusmisbrukere, enslige, eldre, barnefamilier. Fellesnevneren er vanskeligstilte. Det er helt vanlige mennesker 

Har selv bodd kommunalt med barn da jeg ikke hadde mulighet til å være på det private markedet. Men disse boligene er ment som midlertidige. Og man bør ikke dømme de som bor der. Du sier selv at dere bor der pga økonomi. Og sånn er det for de aller fleste. Rusmisbruk finner du også i private leieforhold

Endret av NeverMore
  • Liker 8
Skrevet

Regner du ikke moren din som et vanlig menneske?

Anonymkode: 91415...2b8

• Liker 2
Skrevet

Det er for vanskeligstilte ja, men man kan jo være vanskeligstilt kun pga økonomi også. Det må ikke være rus el.l. i bildet.

Anonymkode: 9e03d...8bb

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg mener ikke dette vondt på noen som helst måte, men jeg bor i kommunal bolig med min mor. Og disse kommunale boligene er tett oppå hverandre, og ser ut som et anneks alle boligene. Når jeg først flyttet inn med moren min ble jeg skeptisk til hvem boligene blir gitt ut til, for slike boliger har jo et rykte om at blant annet narkomane etc bor, og da har jeg hele tiden gått og følt meg redd og ikke følt meg tilpass her. Etterhvert så jeg at det var et ganske rolig nabolag, og sluttet å tenke så mye på det.

Så fortalte naboen som har bodd her i mange år at det har vært flere tilfeller at politiet og ambulanse har måtte redde flere folk her, fordi 2-4 stk av de som bor rundt her er narkomane. Jeg har INGENTING mot de, men mange gjør ting de ikke skjønner helt er rett eller ikke, og det er veldig skummelt. Har også hørt flere skrik av noen naboer, og dette skremmer meg! Jeg bor forresten med min mor pga økonomiske vansker akkurat nå, og har tenkt til å flytte for meg selv snart igjen. 

Min mor bor her bare fordi hun ikke har råd til noe annet, og er generelt et oppegående og ordentlig menneske. Jeg lurer på om slike boliger også gis ut til "vanlige" mennesker eller er det flest "vanskeligstilte" mennesker som bor her?

Hva vil du og moren din da? Hun har ikke råd til noe annet så hun har bare godtatt å bo der i lang tid eller?

Vet ikke hvor gammel du er TS?

Skrevet

Nei. Tror du tenker litt for godt om dem som delegerer disse leilighetene. For dem er det bare en jobb, de bryr seg ikke om detaljene. Da hadde de hatt en 24/7-jobb og de tjener ikke SÅ bra at de ønsker evig fred på jorden og lykke til alle. 

Anonymkode: e7f06...b31

Skrevet

Enkelte skriker jo fordi de har abstinenser, blant annet. Full speednedtur. 

Anonymkode: e7f06...b31

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg lurer på om slike boliger også gis ut til "vanlige" mennesker eller er det flest "vanskeligstilte" mennesker som bor her?

Kommunale boliger gis ikke til folk som ikke er vanskeligstilte. Så er det mange måter å være vanskeligstilt på. Ikke alle vanskeligstilte er narkomaner. Det kan være alenemor med barn og for lite inntekt til vanlig leie for eksempel og de er ganske ufarlige.

Skrevet

Din mor bor der, du bor der... På seg selv kjenner man andre.

Anonymkode: 350e0...c27

• Liker 1
Skrevet

Du burde fokusere mer på din egen opplevelse (et rolig nabolag) enn å la deg skremme opp av rykter.

At politi og ambulanse må komme og redde noen som er narkoman vil jeg tro handler om overdose. Det er ikke farlig for noen andre enn akkurat personen som har tatt overdosen.

Anonymkode: 601cf...446

• Liker 3
Skrevet

"Vanlige mennesker" får ikke kommunal bolig.

Dette er for vanskeligstilte, som ikke helt klarer seg selv.  Det er jo hjelp fra kommunen.

Man trenger hjelp fra myndighetene for å klare seg rett og slett.

Noen har lav boevne, noen er plagsomme, noen holder seg for seg selv. Narkomane er jo en veldig stor gruppe mennesker. Man kan fint være en god nabo, og narkoman. Og nykter, og en dårlig nabo.

Man vet aldri hva slags nabo man får, uansett hvor man bor. Men du må jo regne stedet du bor som ett område de færreste ville bodd i.

Anonymkode: 6c9a3...db2

• Liker 3
Skrevet
On 11/23/2021 at 6:26 PM, AnonymBruker said:

"Vanlige mennesker" får ikke kommunal bolig.

Dette er for vanskeligstilte, som ikke helt klarer seg selv.  Det er jo hjelp fra kommunen.

Man trenger hjelp fra myndighetene for å klare seg rett og slett.

Noen har lav boevne, noen er plagsomme, noen holder seg for seg selv. Narkomane er jo en veldig stor gruppe mennesker. Man kan fint være en god nabo, og narkoman. Og nykter, og en dårlig nabo.

Man vet aldri hva slags nabo man får, uansett hvor man bor. Men du må jo regne stedet du bor som ett område de færreste ville bodd i.

Anonymkode: 6c9a3...db2

Neida, ikke nødvendigvis.

Jeg bor i en såkalt kommunal bolig. Jeg har jobb som daglig leder, og mangler ikke boevne på noen som helst måte. Ikke driver jeg med dop eller drikker i ukedagene heller. Leiligheten ble lyst ut på Finn da det ikke var noen aktuelle "kanditater" på det tidspunktet og etter å ha pusset opp så elsker jeg selve leiligheten. Relativt stor hage, lov med dyr, huseieren henger ikke over skuldrene dine osv. De andre naboene her drifter egen bedrift. Tipper de nærmeste naboene er godt fornøyd med at vi bor her etter årevis med dop, harry folk og høy musikk.

Men ja! Naboene her er av den spesielle sorten. Flest er de som har sterk sosial angst og bare ikke kan få seg leilighet på annen måte da de ikke tør å gå ut døra. Perfekte naboer om man kan si det for de lager ikke akkurat bråk 😅

Men nå nylig har det flyttet inn en irriterende fyr som kom ut i fjor etter å ha sittet inne i mange år for overgrep mot barn/mindreårig. DET er ikke morsomt å ha i nabolaget. Pluss at fyren må ha en IQ i det lavere sjiktet, men ikke forstår det selv. Dopsalg og høy musikk... Men sånt må man regne med når man bor slik. Jeg (og de andre) har vært heldige til nå. Men regner med at det er gjennomtrekk av slike folk, og om ikke så kan man ta en telefon til politiet. Om det derimot er helt vanlig med ambulanser og politi i nabolaget ditt TS, så vet jeg ikke om det hjelper stort dessverre da de må være klar over problemet.

Anonymkode: f41ba...3a7

• Liker 1
Skrevet

Kommunale boliger er forbeholdt de som er vanskeligstilte økonomisk og har problemer med å få leid på det private markedet. Det innebærer alle fra din mor, en helt vanlig dame med dårlig råd, til narkomane som også har dårlig råd. 

Det høres ut som dere er ganske heldige som har fått anneks boliger istedet for bittesmå leiligheter med veggdyr :)

Er ikke noe å være redd for de narkomane, de skader ingen (andre enn seg selv). 

Anonymkode: 6f2ef...6c6

Skrevet

Er det ikke andre gangen du skriver det samme innlegget?

Anonymkode: 46961...fc0

• Liker 1
Skrevet

Da jeg stod boligløs så ville jeg ikke inn i kommunalbolig, følte at det jeg hadde sett av det var litt for skummelt for meg. Fikk ordnet meg en liten leilighet privat istedet etter en stund. Jeg er ikke rusmisbruker, jeg var uheldig og havnet i voldelig forhold, da ble livet snudd opp ned en stund etter det og jeg ble økonomisk svak.

Men selv om jeg ordnet meg privat etterhvert, så oppdaget jeg at det var flere "typer" kommunale boliger enn det jeg visste om, og hadde jeg skjønt at det var sås tore forsjeller så hadde jeg kanskje ikke vært så stabeis på å si nei til det. Jeg hadde kun sett kommunale boliger med rusmisbrukere og aggresive folk før det og var livredd for å havne et sted hvor jeg skulle føle meg utrygg, hadde hørt om folk som lå med øks under puta liksom.

Men så oppdaget jeg altså det at det var stor forskjell på områdene. Ett område som ligger litt utenfor bykjernen med kommunale boliger hadde visst ingen rusmisbrukere i skjønte jeg, kom i snakk med en kvinne der -der var det mest uføre, innvandrere, eldre og lignende. Det ser kjempekoselig ut og helt normalt rundt husene, folk tok vare på hagene osv.

Et annet sted, nær et dps-område, er det et stort område med kommunale boliger, og der ser det også helt greit ut, koselig og midt i blant andre hus og rekkehus. I det område har jeg kun sett en balkong som jeg tenkte over at det stod mye søppel på, men så tenkte jeg "ja, og hvor ofte ser du ikke de i en vanlig gate i byen liksom" og sluttet å dømme for mye. Jeg har gått forbi dette område mange ganger nå, og jeg hører ikke en lyd, så ut i fra det jeg får inntrykk av så er det ikke et urolig område i alle fall, og de jeg ser rundt der er i alle aldre, noen unge, noen i rullestol osv. osv. Er vel mange grunner til at folk får kommunal bolig.

Og lengre ut på bygda så skjønner jeg at kommunale boliger kan være helt vanlige eneboliger kjøpt av kommunen, så der er det i hvert fall ikke noe spesielt miljø å snakke om.

Tror nok det ligger mye stigma, og noen ganger er det jo riktig. Og jeg synes definitivt ikke at de burde sette tunge psykiatriske tilfeller, og tunge rusmisbrukere, sammen med småbarnsfamilier og folk som ellers er innafor normalen.

Men jeg har altså skjønt etterhvert at det er stor variasjon.

Så om du bor i et rolig og koselig område så er jo det utrolig bra! Kanskje du kan være med å gjøre det enda mer koslig ute til våren? Vil tro det er flere som synes det er litt flaut, men med flott naboskap så kommer man lenger og lenger en langt! Noen grønne forbedringer og kanskje plante noen epletrær og bærbusker?

Anonymkode: 4e418...dfa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...