Gå til innhold

Kjønn på ordinær ultralyd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk du vite kjønn på ordinær ultralyd?

Anonymkode: 7f0fe...aab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, og fikk vite det på tidlig ultralyd i uke 13 :) 

Anonymkode: 047bc...1f4

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er vanlig at de spør om man vil vite. 

Anonymkode: e9350...304

• Liker 1
Skrevet

Ja, fikk vite både på tul i uke 13 og OUL i uke 18/19 - samme kjønn på begge ultralydene og det stemte med begge mine to :) 

Anonymkode: 03b6e...d1e

• Liker 1
Skrevet

Fikk vite det i uke 12 på privat TUL. På OUL spurte hun om vi visste kjønnet. Da svarte vi at vi hadde fått opplyst at det var mest sannsynlig var jente, og jordmor på OUL mente at dette så riktig ut :) 

Anonymkode: 50aeb...2e4

• Liker 1
Skrevet

På TUL i uke 13 lå hun sånn til at det ikke gikk an å se. Så vi fikk ikke vite det før ordinær ultralyd. :) 
Jeg har hørt at noen jordmødre kan være litt "vrang" på det, og ikke gidder bruke mye tid på å finne det ut om barnet ligger litt feil til. Så jeg ga beskjed med en gang vi startet at om hun så det underveis i undersøkelsen, måtte hun mer enn gjerne fortelle hva vi skulle få. 

Skrevet

Fikk vite kjønn på NIPT i uke 10

Anonymkode: 4c80c...89b

• Liker 1
Skrevet

Barn 1: nei, lå feil vei

Barn 2: ja

Skrevet

Ja, med begge. Men det var lett å se det selv også, de var ikke spesielt sjenerte noen av dem. 

Anonymkode: 1ad6e...1bf

• Liker 1
Skrevet
Hedda-78 skrev (1 time siden):

Barn 1: nei, lå feil vei

Barn 2: ja

Når fant du ut av kjønnet på barn 1 da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Når fant du ut av kjønnet på barn 1 da?

Ved fødsel. Det var et lite ekstra spenningsmoment å ikke vite kjønnet på barnet før jordmor løftet babyen opp. Koselig, syntes jeg.

Skrevet
3 hours ago, EmKay said:

På TUL i uke 13 lå hun sånn til at det ikke gikk an å se. Så vi fikk ikke vite det før ordinær ultralyd. :) 
Jeg har hørt at noen jordmødre kan være litt "vrang" på det, og ikke gidder bruke mye tid på å finne det ut om barnet ligger litt feil til. Så jeg ga beskjed med en gang vi startet at om hun så det underveis i undersøkelsen, måtte hun mer enn gjerne fortelle hva vi skulle få. 

Men de sjekker jo også for misdannelser i kjønnsorganer? Jeg så de undersøkte der før det var snakk om å fastslå kjønn. 

Med mine to gutter så selv mine utrente øyne at det var guttetiss mellom beina 😄

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fikk du vite kjønn på ordinær ultralyd?

Jaaa, med alle 3 :))) Alle satt riktig vei, så man kunne se :)  Det ble ingen overraskelser. 

• Liker 1
Skrevet

Ja, med alle tre. Med guttene var jordmødrene helt sikre, mens med jenta var hun veldig usikker, men sa hun helte mer mot jente (noe vi fikk bekreftet på senere UL). 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Men de sjekker jo også for misdannelser i kjønnsorganer? Jeg så de undersøkte der før det var snakk om å fastslå kjønn. 

Med mine to gutter så selv mine utrente øyne at det var guttetiss mellom beina 😄

Gjør de? Jeg har ikke fått inntrykk at det er et fokusområde. På min OUL forklarte hun nøye hva hun så etter hele veien og hva skjermen viste, og hun var ikke innom kjønnsorganer da. Vet hvertfall om flere som ikke har fått vite kjønn på OUL fordi det ikke var noe jordmødrene brydde seg om, og de brukte ikke tid på å finne det ut om ikke det var gjort i en kjapp vending. Veldig kjedelig for de som har opplevd det. Greit nok at det viktigste er at barnet er friskt og ikke om det blir gutt eller jente, men de fleste gleder seg jo til å få vite det og kunne styre "nestingen" litt deretter :) 

Skrevet (endret)
EmKay skrev (4 minutter siden):

Gjør de? Jeg har ikke fått inntrykk at det er et fokusområde. På min OUL forklarte hun nøye hva hun så etter hele veien og hva skjermen viste, og hun var ikke innom kjønnsorganer da. Vet hvertfall om flere som ikke har fått vite kjønn på OUL fordi det ikke var noe jordmødrene brydde seg om, og de brukte ikke tid på å finne det ut om ikke det var gjort i en kjapp vending. Veldig kjedelig for de som har opplevd det. Greit nok at det viktigste er at barnet er friskt og ikke om det blir gutt eller jente, men de fleste gleder seg jo til å få vite det og kunne styre "nestingen" litt deretter :) 

Samme her. Lege eller jordmor har alltid forklart og vist hva de ser etter og kjønnsorganer har ikke vært fokus på noen av ultralydene jeg har vært på med de tre barna jeg har. Nyrer og blære har blitt nevnt, men ikke kjønnsorganer. 

Endret av Arkana

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...