Gå til innhold

Engstelig barn og covid-test

Anbefalte innlegg

Skrevet

På testsenter eller hjemmetest. Herregud, for et drama det blir. Jeg har snart ikke flere strategier eller tålmodighet igjen. HVORFOR kan de ikke finne noen andre testmetoder?? Hvis jeg kan gi smitte videre med å hoste hvorfor holder det ikke med fks spyttprøver? Sliter litt med test selv pga kroniske bihuleproblemer og ekstremt reaktiv brekningsrefleks (men dette har barnet aldri vært vitne til eller hørt noe om). Skjønner ikke hvorfor det er så lite fokus på enklere testmetoder? Skjønner det ikke er viktig ifht vaksine osv men det ville jo gjort ting lettere for den delen av befolkningen som vegrer seg for test? Må vel være en del som sliter litt med testene selv om det liksom er «fort gjort»? 

Anonymkode: 18d38...1c0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

På testsenter eller hjemmetest. Herregud, for et drama det blir. Jeg har snart ikke flere strategier eller tålmodighet igjen. HVORFOR kan de ikke finne noen andre testmetoder?? Hvis jeg kan gi smitte videre med å hoste hvorfor holder det ikke med fks spyttprøver? Sliter litt med test selv pga kroniske bihuleproblemer og ekstremt reaktiv brekningsrefleks (men dette har barnet aldri vært vitne til eller hørt noe om). Skjønner ikke hvorfor det er så lite fokus på enklere testmetoder? Skjønner det ikke er viktig ifht vaksine osv men det ville jo gjort ting lettere for den delen av befolkningen som vegrer seg for test? Må vel være en del som sliter litt med testene selv om det liksom er «fort gjort»? 

Anonymkode: 18d38...1c0

Har testet meg to, tre ganger når jeg har vært forkjølt. Første gang gjorde det vondt. Hun som utførte testen var hardhendt. Da måtte de /hun komme hjem til meg fordi jeg ikke kom meg til nærmeste testsenter, var så dårlig, feber, kvalme og forkjølelse og par andre ting. Hvis du sliter med bihulene må du si fra, da er de kanskje mer forsiktig. 

Jeg brakk nesa, ble utsatt for vold, da jeg var 20 år. Neste gang fortalte jeg om bruddet og ba han være forsiktig. Det hjalp. Det gjorde bare litt vondt, kanskje fordi jeg også var forberedt på smerten. Den varer jo ikke lenge. En som jobber med ungdom har måttet ta testen ofte, men hun har ikke klaget. Selv som fullvaksinert unngår vi ikke testene og kan smitte videre uten å være syk. 

Hvor gammel er barnet ditt og hva sier du til henne? Tror du må oppmuntre henne og be henne si at de må være forsiktige, kanskje hun også har problemer med bihulene, og du kan si at læreren må fortelle de som tester at hun får angst for smertene. 

Anonymkode: 1bbd0...3df

Skrevet

Tester de ikke bare i ytre del av neseborene nå? Trodde det var slutt på å få pinne kjørt langt opp i nesa? 

Anonymkode: c3937...119

• Liker 1
Skrevet

Har slitt veldig med å få teste på mitt ene barn som nylig ble syv. Han er generelt redd for alt sånt, skal bli festlig når de skal ta vaksiner på skolen. Ingenting har fungert her, selv om vi har vært svært tydelig på hvorfor den må tas og hva konsekvensen blir om vi ikke tar (avlyst besøk feks). Han er rett og slett livredd den jæva pinnen i nesa, selv om jeg sier den ikke skal langt inn. Jeg har vist på meg selv, forklart, forberedt, brukt god tid, tilbudt belønning, sagt at han kan prøve selv først, men nei. Håper også det kan bli enklere å få tatt gode tester. 

Skrevet

At ikke de har klart å lage prøver basert på spytt er skammelig. Man kan lure på om de ønsker at man skal føle seg kuet. Kineserene har benyttet anale covid-tester. Det må vel holde å snyte seg i et papir og teste guffen som kommer ut med disse vattpinnene. Er det nødvendig å plage barn ved å rote rundt i nesa deres?

• Liker 2
Skrevet
Tussa84 skrev (5 minutter siden):

At ikke de har klart å lage prøver basert på spytt er skammelig. Man kan lure på om de ønsker at man skal føle seg kuet. Kineserene har benyttet anale covid-tester. Det må vel holde å snyte seg i et papir og teste guffen som kommer ut med disse vattpinnene. Er det nødvendig å plage barn ved å rote rundt i nesa deres?

Helt enig med deg, dette har jeg også lurt på siden starten. Skal ikke måtte være behov for å grave langt oppi der så det gjør fysisk vondt for folk om det er så supersmittsomt.

• Liker 3
Skrevet
infectedsopp skrev (1 minutt siden):

Helt enig med deg, dette har jeg også lurt på siden starten. Skal ikke måtte være behov for å grave langt oppi der så det gjør fysisk vondt for folk om det er så supersmittsomt.

Jeg skal ikke ha en slik pinne oppi nesa uansett om noen sier det er påbudt å teste seg. Dersom man ikke kan tilby en mindre invasjonsartet testmetode er det uaktuelt. Legemsfornærmelse er ulovlig.

• Liker 1
Skrevet
lulus skrev (20 minutter siden):

Har slitt veldig med å få teste på mitt ene barn som nylig ble syv. Han er generelt redd for alt sånt, skal bli festlig når de skal ta vaksiner på skolen. Ingenting har fungert her, selv om vi har vært svært tydelig på hvorfor den må tas og hva konsekvensen blir om vi ikke tar (avlyst besøk feks). Han er rett og slett livredd den jæva pinnen i nesa, selv om jeg sier den ikke skal langt inn. Jeg har vist på meg selv, forklart, forberedt, brukt god tid, tilbudt belønning, sagt at han kan prøve selv først, men nei. Håper også det kan bli enklere å få tatt gode tester. 

Mitt barn er 8 og ingenting funker. Barnet får helnoia uansett… 

• Liker 1
Skrevet
Tash skrev (Akkurat nå):

Mitt barn er 8 og ingenting funker. Barnet får helnoia uansett… 

Da skal man heller ikke gjøre det!

• Liker 1
Skrevet
infectedsopp skrev (8 minutter siden):

Samme her. Hvorfor ikke bare ta en test av spytt eller slim isteden for selve slimhinnene inni hodet. Man vrenger jo ikke de ut i samfunnet uansett, er jo sekretet fra slimhinnene som smitter…? 

• Liker 2
Skrevet

Hvor gammelt er barnet?

Her gikk det først greit å teste når barnet på 10 år fikk gjøre det selv... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tester de ikke bare i ytre del av neseborene nå? Trodde det var slutt på å få pinne kjørt langt opp i nesa? 

Anonymkode: c3937...119

Antistoff-hurtigtest tas i ytre del av neseslimhinnen. Den er langt i fra like sikker som PCR-test som fortsatt tas hvis man har symptomer (altså den du refererer til å kjøre pinnen langt oppi nesa), og på en del sykehus har de også PCR-hurtigtest som er en maskin som koster maaange millioner og derfor har ikke kommunene dem. 

Skrevet

Kan ikke barna få prøve å ta hjemmetesten på seg selv? Under nøye oppsyn og veiledning? Den pinnen skal jo "bare" 2 cm inn, og det er mye bedre når man føler at man har litt kontroll over det selv. 

Skrevet
Ab_naturals skrev (1 minutt siden):

Kan ikke barna få prøve å ta hjemmetesten på seg selv? Under nøye oppsyn og veiledning? Den pinnen skal jo "bare" 2 cm inn, og det er mye bedre når man føler at man har litt kontroll over det selv. 

Her har vi øvd på det. Pluss pratet mye og jeg har vist på meg selv osv. Men vi kommer ikke i mål.. Dette er et barn som kan bruke 1 time på å svelge flytende medisin med tilsatt «godsmak» så barnet er nok litt ekstra redd… Blir en lang vinter, dette… puh 

Skrevet
Tash skrev (1 time siden):

Her har vi øvd på det. Pluss pratet mye og jeg har vist på meg selv osv. Men vi kommer ikke i mål.. Dette er et barn som kan bruke 1 time på å svelge flytende medisin med tilsatt «godsmak» så barnet er nok litt ekstra redd… Blir en lang vinter, dette… puh 

Off, høres ikke noe kjekt ut 😖 Barn er nok veldig forskjellige på slikt skjønner jeg. Håper det ordner seg, lykke til 🤞

• Liker 1
  • Opprett ny...