Gå til innhold

Bør det bli hjemmekontor igjen?

Ab_naturals

Anbefalte innlegg

Smitten øker veldig her jeg bor, og jeg kjenner et ubehag ved å måtte ta kollektivtransport og bevege meg mye ute blant folk for å gå på jobb hver dag. Er det ikke diskutert å gå tilbake til hjemmekontor- anbefalinger nasjonalt? Er det noen steder som har det lokalt nå? 

Hva synes du, bør det innføres igjen eller er det lite å hente på et slikt tiltak nå som man mener at smitten skjer i skolen og i hjemmet? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Har du barn? Alle jeg kjenner med barn er fra seg av fortvilelse. De går fra sykdomsrunde til sykdomsrunde. Og dette er ikke bare småbarn i barnehage hvor dette er ganske normalt. Det er større barn/ ungdommer som normalt sjeldent er syke. To år med altfor strengt smittevernregime har gjort at nå kommer alt på en gang. Å stenge ned og innføre hjemmekontor vil ikke løse noe som helst. Det forskyver bare et problem man ikke kan komme unna. 

Er du ikke vaksinert ettersom du er redd?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LisbethBerg skrev (3 minutter siden):

Nei. Har du barn? Alle jeg kjenner med barn er fra seg av fortvilelse. De går fra sykdomsrunde til sykdomsrunde. Og dette er ikke bare småbarn i barnehage hvor dette er ganske normalt. Det er større barn/ ungdommer som normalt sjeldent er syke. To år med altfor strengt smittevernregime har gjort at nå kommer alt på en gang. Å stenge ned og innføre hjemmekontor vil ikke løse noe som helst. Det forskyver bare et problem man ikke kan komme unna. 

Er du ikke vaksinert ettersom du er redd?

Jeg har en ung tenåring i hus, som til stadighet må testes pga smitte på skolen. Så redselen går begge veier, jeg synes det er skummelt å tenke på om JEG skal ta med meg smitte videre. 

Samtidig har alle kollegaene mine barn, i forskjellige aldre, så jeg føler jo at det er litt høy smitterisiko generelt på jobb. På bussen er det alltid fullt med skoleungdom og studenter samt en overrepresentasjon av utenlandske minoriteter som vi vet ligger lavt på vaksinestatistikken... Jeg har ingen andre muligheter til å komme meg på jobb. 

Jeg er vaksinert med to doser, men er i en risikogruppe og det er 6 mnd siden dose nr to. Har likevel ikke hørt noe fra legen om ny dose ennå. 

Ja, jeg er kanskje litt overbekymret. Men mest av alt er jeg redd for å smitte mine foreldre. Og når oppgavene mine like godt kan gjøres hjemmefra, hadde det vært veldig beroligende å kunne få lov til å holde seg litt borte fra folkemengder nå under denne økningen :( Dessverre vil ikke sjefen tillate slikt før myndighetene sier noe om det. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ab_naturals skrev (6 minutter siden):

Dessverre vil ikke sjefen tillate slikt før myndighetene sier noe om det. 

Da er det fristende å spørre om grunnen til dette er at sjefen opplevde at folk jobber mer ueffektivt når de sitter hjemme? Det koster for bedriften om folk bruker for mye av "hjemmekontor-tiden" til andre ting enn jobb. 

Utover det mener jeg at folk flest må roe litt ned. Som jeg har skrevet før, om alle var like engasjert og innsatsvillige i forhold til miljøproblematikken som det mange har vist evne til i forhold til å frykte Covid og delta på "dugnad" i forhold til det, så ville vi vært langt på vei mot et bedre klima. Om noen få år, fremstår Covid som ingenting sammenlignet med den miljøkrisen som nærmer seg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ab_naturals skrev (37 minutter siden):

Jeg har en ung tenåring i hus, som til stadighet må testes pga smitte på skolen. Så redselen går begge veier, jeg synes det er skummelt å tenke på om JEG skal ta med meg smitte videre. 

Samtidig har alle kollegaene mine barn, i forskjellige aldre, så jeg føler jo at det er litt høy smitterisiko generelt på jobb. På bussen er det alltid fullt med skoleungdom og studenter samt en overrepresentasjon av utenlandske minoriteter som vi vet ligger lavt på vaksinestatistikken... Jeg har ingen andre muligheter til å komme meg på jobb. 

Jeg er vaksinert med to doser, men er i en risikogruppe og det er 6 mnd siden dose nr to. Har likevel ikke hørt noe fra legen om ny dose ennå. 

Ja, jeg er kanskje litt overbekymret. Men mest av alt er jeg redd for å smitte mine foreldre. Og når oppgavene mine like godt kan gjøres hjemmefra, hadde det vært veldig beroligende å kunne få lov til å holde seg litt borte fra folkemengder nå under denne økningen :( Dessverre vil ikke sjefen tillate slikt før myndighetene sier noe om det. 

Men hva er den langsiktige planen din? Siden du er vaksinert, foreldrene dine er vaksinert. Da er det ikke stort mer å gjøre. Virus forsvinner ikke, så dette må vi enkelt og greit lære oss å leve med. Det tror jeg den nye regjeringen har forstått. Men de har selvsagt en kjempe utfordring med at halve befolkningen fremdeles lider av sterk helseangst etter å ha blitt pumpet med skremselspropaganda i to år.

Som Mortil2 over skriver: hadde man enda brukt noe av dette engasjementet på klimautfordringene istedet. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei takk. Jeg ble deprimert og tiltaksløs av hjemmekontor, i tillegg fikk jeg lengre reisevei til barnehage og SFO, siden begge deler ligger ved siden av arbeidsplassen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kermit123 skrev (2 timer siden):

Bør bli hjemmekontor for de uvaksinerte som ikke har medisinsk grunn til å unngå vaksinen.

Det er ikke de uvaksinerte alene som driver smitten, dessverre.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tussa84 skrev (2 timer siden):

Men det er en side ved saken som mange på dette forumet har vanskelig å ta innover seg.

Er selv vaksinert, men ble ikke overmenneske av det.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ab_naturals skrev (6 timer siden):

Smitten øker veldig her jeg bor, og jeg kjenner et ubehag ved å måtte ta kollektivtransport og bevege meg mye ute blant folk for å gå på jobb hver dag. Er det ikke diskutert å gå tilbake til hjemmekontor- anbefalinger nasjonalt? Er det noen steder som har det lokalt nå? 

Hva synes du, bør det innføres igjen eller er det lite å hente på et slikt tiltak nå som man mener at smitten skjer i skolen og i hjemmet? 

Nå som sykehusledelsen flere steder går ut og ber om nåde er absolutt tiden kommet for å gjeninnføre tiltak ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (1 minutt siden):

Men det er en side ved saken som mange på dette forumet har vanskelig å ta innover seg.

Er selv vaksinert, men ble ikke overmenneske av det.

Jeg skulle virkelig ønske at vaksinene hadde beskyttet bedre mot smitte. Jeg vet mange har følt usikkerhet ved å ta disse nye vaksinene. Man har forsøkt å ta vare på hverandre kanskje mer enn seg selv ved å ta dem. Da er det leit at de vaksinerte ikke kan føle seg bedre beskyttet av vaksinene de har tatt. Jeg er ikke vaksinert og bestemte meg tidlig for å risikere selve infeksjonen. Jeg trodde innledningsvis at de vaksinerte var fullstendig beskyttet og at min uvaksinert status skulle gå utover megselv. Nå mener de vaksinerte at jeg skal ta vaksinen for å beskytte dem mot covid. Den samme vaksinen som ikke beskytter dem selv mot covid. Forstå det den som kan. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tussa84 skrev (2 timer siden):

Jeg trodde innledningsvis at de vaksinerte var fullstendig beskyttet og at min uvaksinert status skulle gå utover megselv. Nå mener de vaksinerte at jeg skal ta vaksinen for å beskytte dem mot covid. Den samme vaksinen som ikke beskytter dem selv mot covid. Forstå det den som kan. 

Interessant paradoks du peker på der ja. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Tussa84 said:

Det er sant, men samtidig så har uvaksinerte større risk for å få smitte / spre smitte / bli innlagt. Så kan starte med de. Og så utvide til resten av befolkningen om det ikke monner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Tussa84 said:

Jeg skulle virkelig ønske at vaksinene hadde beskyttet bedre mot smitte. Jeg vet mange har følt usikkerhet ved å ta disse nye vaksinene. Man har forsøkt å ta vare på hverandre kanskje mer enn seg selv ved å ta dem. Da er det leit at de vaksinerte ikke kan føle seg bedre beskyttet av vaksinene de har tatt. Jeg er ikke vaksinert og bestemte meg tidlig for å risikere selve infeksjonen. Jeg trodde innledningsvis at de vaksinerte var fullstendig beskyttet og at min uvaksinert status skulle gå utover megselv. Nå mener de vaksinerte at jeg skal ta vaksinen for å beskytte dem mot covid. Den samme vaksinen som ikke beskytter dem selv mot covid. Forstå det den som kan. 

vaksinen beskytter MYE mer mot covid enn ingen vaksine. 

sukk. Nå går vi mot ny nedstegning, godt hjulpet fram pga håpløse slutninger som denne.

og du tar ikke bare valget på vegne av deg selv, all den tid du er en del av samfunnet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
kermit123 skrev (8 minutter siden):

sukk. Nå går vi mot ny nedstegning, godt hjulpet fram pga håpløse slutninger som denne.

og du tar ikke bare valget på vegne av deg selv, all den tid du er en del av samfunnet.

Dette er dessverre akkurat det jeg snakker om. Alle skal med, selv om vaksinene ikke stopper smitten og smitten florer blant det vaksinerte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Tussa84 said:

Jeg skulle virkelig ønske at vaksinene hadde beskyttet bedre mot smitte. Jeg vet mange har følt usikkerhet ved å ta disse nye vaksinene.

Det er greit å vite at denne vaksinen faktisk beskytter meget bra.

100 % beskyttelse vil man ikke klare å oppnå med noen vaksiner for så nye virus. Men sammenlignet med influensavaksine, som gir rundt 60 % beskyttelse, så er vaksinene mot covid-19 meget bra.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kermit123 skrev (14 timer siden):

All forebyggende behandling har til hensikt å redusere risiko for sykdom. Men det poenget som glipper i denne evigvarende debatten, er at mange forveksler "forebygging" med "forhindring". I begynnelsen, sto Bent Høie og fortalte oss at vaksinen skulle forhindre videre smitte, så viser det seg at det gjør den ikke. Den forebygger. Men mange henger igjen i troen på denne forhindrende effekten, og mener at det gir dem en forrang fremfor andre.

Det vesentlige er å endre holdningen til en inngrodd tro på at bare man er vaksinert, så kan man leve normalt. Det er nemlig de uvaksinerte sin skyld om smitten sprer seg. For de vaksinerte er jo forhindret fra å gjøre det....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Vi kommer til ha flere store smittebølger hvert år i mange år fremover. Vi må lære oss å leve med viruset. Ikke innføre generelle smitteverntiltak mot et virus som er mindre skadelig enn influensa (iflg FHIs tall).

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...