Gå til innhold

Fondsparing/verdipapirkonto - trenger forklaring inn med tskje

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har minimalt peiling på fond, sparing, aksjer osv. Eller jeg kan vell forsåvidt nada. Ber om snille svar.. håper jeg. 

Jeg er 24 år og har nå begynt å spare 300kr i mnd i det jeg fikk anbefalt av banken, som er verdipapirkonto (?). La oss si at hvis jeg om 2 år har 15.000 kr på den "kontoen" eller hva det kalles, kan det skje at pengene jeg har satt over på den kontoen blir lavere? Kan man tape penger på det? Skjønner ikke hva ulemper og fordeler er. Hvis jeg har satt inn 15.000kr så er vell de 15.000 kr fortsatt mine? Og eventuelt hvis de vokser seg større er det også mitt? 
Det står jo også "kjøp fond" skal jeg kjøpe mine egne penger tilbake? For hva? 

Flaut men så lite peiling kan man ha

Anonymkode: b9c8c...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kjøper andeler i et fond, la oss si at 300 kr gir deg én andel for enkelhets skyld. Den andelen vil stige eller synke i verdi alt ettersom hvordan firmaene eller råstoffene eller hva det enn er som fondet er bygd opp av gjør det økonomisk. Om verdensøkonomien gjør det bra så kan du etter noen år selge andelene du har for en god fortjeneste. Om det kommer en krise som i 2008 vil verdien av andelene dine kanskje synke dramatisk i verdi ganske raskt, da vil det ta tid før verdensøkonomien henter seg inn igjen. Selger du andelene dine til en lavere pris enn du kjøpte dem for så taper du jo så klart penger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har minimalt peiling på fond, sparing, aksjer osv. Eller jeg kan vell forsåvidt nada. Ber om snille svar.. håper jeg. 

Jeg er 24 år og har nå begynt å spare 300kr i mnd i det jeg fikk anbefalt av banken, som er verdipapirkonto (?). La oss si at hvis jeg om 2 år har 15.000 kr på den "kontoen" eller hva det kalles, kan det skje at pengene jeg har satt over på den kontoen blir lavere? Kan man tape penger på det? Skjønner ikke hva ulemper og fordeler er. Hvis jeg har satt inn 15.000kr så er vell de 15.000 kr fortsatt mine? Og eventuelt hvis de vokser seg større er det også mitt? 
Det står jo også "kjøp fond" skal jeg kjøpe mine egne penger tilbake? For hva? 

Flaut men så lite peiling kan man ha

Anonymkode: b9c8c...eee

Jeg er ca. samme alder og sparer også 300 kr i mnd. i fond. Da putter jeg pengene inn i en ASK - Aksjesparekonto. Du kan lese mer om dette mange andre steder, men helt enkelt så er det en konto hvor du ikke skatter av fortjenesten/tapet før du tar pengene ut av ASK kontoen. Til gjengjeld så kan du kun investere i EØS, du kan ikke benytte den til amerikanske verdipapirer.

Jeg benytter meg av en egen tjeneste for fond som heter Kron, og da tar jeg maksimal risiko siden jeg er ung (100% aksjefond) siden jeg har en tidshorisont på over 5 år.

Og ja, det er høy risiko knyttet til å putte penger i fond. Du kan tape pengene og du kan få ut fortjeneste, det er ingenting som kan garantere deg en avkastning i fremtiden. Dvs. at du burde ha en lang tidshorisont på sparingen, siden investeringen din kan gå ned i verdi, men mest sannsynlig vil den også gå opp i verdi over tid.

Når du selger dine andeler av fondet, så må fondet selge unna aksjer/verdipapirer i aksjemarkedet for å kunne betale deg tilbake, det er den nåværende verdien på dine aksjer/verdipapirer i markedet som bestemmer hva du får som utbetaling. Det er viktig at du forstår at din andel er dine verdipapirer, men at de må omsettes/selges før du kan få pengene tilbake, og dette kan ta x antall virkedager å gjennomføre. Det samme gjelder ved kjøp/tegning av fondsandeler.

Jeg anbefaler deg å kjøpe passiv forvaltning, i praksis betyr det at banken ikke tjener penger på å aktivt forvalte dine penger. Typisk så vil et aktivt forvaltet fond ta 1.5% i året uavhengig om det går bra eller ikke for å forvalte pengene dine + prestasjonshonorarer, mens et passivt forvaltet fond vil koste deg kanskje så lavt som 0.18% i året. Det er mye å hente på å spare inn honorarer til griske banker :)  og ja, dette tipset vil du ikke få fra banken ;) 

Et godt eksempel på passiv forvaltning er Indeks fra Kron med 100% aksjefond, det koster 0,20% i året med 90% fordeling i vesten og 10% i fremvoksende markeder: https://www.kron.no/tema/indeks

Endret av Pachka Sigaret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også nevne at du trenger ikke tenke på verdipapirkonto hos verdipapirsentralen. Det ordner banken automatisk for deg, det er først når du investerer gjennom et selskap du må forholde deg til VPS.

Det du må gjøre er å opprette en AKS i banken din også opprette fast spareavtale. Det er enkelt gjort i de fleste banker, jeg kan varmt anbefale DNB sin spareapp og deres fondstjenester. Er du interessert i å lære litt kan du kjøpe ETF’er notert i Tyskland på aksjesparekontoen med forvaltningshonorar på 0.05% som sporer den Amerikanske hovedindeksen.

Og som det blir sagt over, hold deg unna aktive fond, med mindre du er interessert og skjønner hvilke forvaltere som er gode så er det sløseri.

Anonymkode: 67ad1...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...