Gjest MrsL Skrevet 9. oktober 2005 #1 Del Skrevet 9. oktober 2005 Er matpauser lovregulert i forhold til tidspunkt i løpet av arbeidsdagen en arbeidstaker har krav på matpausen sin? Det jeg mener er; Sett at du har matpause hver dag kl.11.00, men noen dager lar det seg ikke gjøre at du kan ta den akkurat kl. 11.00. PAusen er ubetalt. Kan du da kreve å "slippe" å ta den den dagen og heller gå hjem en halv time tidligere, enten samme dag eller en annen dag? Blir glad om noen vet, og også kan linke til en lovregulering på dette... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 9. oktober 2005 #2 Del Skrevet 9. oktober 2005 § 51. Hvilepauser og fritid. 1. Hvilepauser. Dersom arbeidstida er over 5 1/2 time i døgnet, skal arbeidet avbrytes med minst en hvilepause. Pausen fastsettes ved skriftlig avtale mellom arbeidsgiveren og arbeidstakerne eller deres tillitsvalgte, men slik at pausene til sammen skal være minst 1/2 time hvis arbeidstida er minst åtte timer i døgnet. Blir partene ikke enige, treffer Arbeidstilsynet avgjørelsen. Når hensynet til arbeidstakernes helse tilsier det, kan Arbeidstilsynet påby en annen ordning enn den partene har avtalt. Arbeidstakerne skal forlate arbeidsrommene i pausen med mindre driften i disse er helt innstilt. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves, men slik at pausen tas ved første anledning. Når virksomhetens art gjør det nødvendig, kan arbeidsgiveren i stedet for pause som nevnt i første ledd, la arbeidstakerne innta sine måltider i pauser under arbeidets gang og slik at arbeidstakerne, om nødvendig, hele tida må oppholde seg på arbeidsstedet. I slike tilfelle og i tilfeller hvor det ikke finnes tilfredsstillende spiserom eller hvilerom, skal pausen ansees som en del av arbeidstida. Er dette alt som står om matpauser i lover? Betyr dette at om du en dag ikke kan ta pause så er den arbeidstid, og det vil si at du skal ha betalt for den halvtimen? Enten i form av penger, eller i form av avspasering? Og står det noen sted at ikke pausen kan forskyves i frohold til almeinnelig/vanligvis pausetid? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2005 #3 Del Skrevet 11. oktober 2005 Du kan nok ikke gå hjem en halv time tidligere nei. Spørs hva slags avtaler du har med sjefen din. Men i utgangspunktet da du ikke har betalt matpause så er du ikke plikta til å være tilgjengelig den halv timen, med andre ord du kan stikke ut å spise f.eks. Er matpausa betalt bør du sitte å spise på arbeidsplassen så du er tilgjengelig om d plutselig blir kaos og man trenger alle inne til arbeid. Vet ikke hva du jobber som men. Vi hadde det hvertfall sånn. I en butikk hadde jeg ikke betalt matpause, å kunne gå ut, men var tilgjengelig på dager det var MYE kaos. På et sykehjem hadde vi betalt matpause, å ringer det ei klokke når du spiser, så selvfølgelig må man gå å ta den. Å så lenge du jobber mer enn 5,5 timer om dagen skal du ha 30 min pause. er den ikke betalt, så er de 30 min dine. er den betalt, så må du kanskje regne med å stykke den opp litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 11. oktober 2005 #4 Del Skrevet 11. oktober 2005 Vi har ikke betalt matpause. Og jeg jobber i barnehage. Men på dager vi feks. går tur er det svært vanskelig å få tatt den pausen. Kan man da forvente å "få den igjen" en dag senere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2005 #5 Del Skrevet 11. oktober 2005 Å så lenge du jobber mer enn 5,5 timer om dagen skal du ha 30 min pause. er den ikke betalt, så er de 30 min dine. er den betalt, så må du kanskje regne med å stykke den opp litt. ← Det stod jo bare at jobber man mer enn 5 1/2 t hadde man krav på en pause, og jobber du mer enn 8 t har man krav på at pausen skal være 1/2 t tilsammen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catwoman Skrevet 11. oktober 2005 #6 Del Skrevet 11. oktober 2005 Vi har ikke betalt matpause. Og jeg jobber i barnehage. Men på dager vi feks. går tur er det svært vanskelig å få tatt den pausen. Kan man da forvente å "få den igjen" en dag senere? ← Det mener jeg å ha hørt folk jobbe i barnehage gjør. "jeg gikk en halv time tidligere i dag siden jeg ikke hadde pause i går" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 11. oktober 2005 #7 Del Skrevet 11. oktober 2005 Det mener jeg å ha hørt folk jobbe i barnehage gjør. "jeg gikk en halv time tidligere i dag siden jeg ikke hadde pause i går" ← Ja, nettop. Er det greit? Kan man samle opp matpausene sine og ta to timer fri en dag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2005 #8 Del Skrevet 11. oktober 2005 Det stod jo bare at jobber man mer enn 5 1/2 t hadde man krav på en pause, og jobber du mer enn 8 t har man krav på at pausen skal være 1/2 t tilsammen.. Nei nei, dersom arbeidstiden er minst 8 timer skal du ha pause på til sammen en halv time. De åtte timene kommer fra en normalarbeidsuke som i følge arbeidsmiljøloven er på 40 timer, selv om de fleste har 37,5 timer. Dette blir også regulert i tariffavtaler og arbeidsavtaler. Men til spørsmålet: man kan ikke samle opp pausetid for å ta fri uten avtale med arbeidsgiver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå