Gå til innhold

Noen som har erfaring med Cane corso?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboer vurderer å kjøpe Cane corso i Sverige. Vi har erfaring med vokterhunder og store hunder fra før å vet hvilket ansvar og jobb man står ovenfor. Har hatt rottweiler, engelsk mastiff, schæfer Men har ikke erfaring med rasen Cane corso. Vi bor i leilighet på 70 kvd i borretslag med mange andre hundenaboer og fine turmuligheter i skog og mark ut døra. 

gjerne del hvis du har erfaring med rasen!

Anonymkode: 09810...5d5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

CC er mye skarpere enn rasene du beskriver over og krever mye av en eier. Ikke nødvendigvis en hund som godtar at det kommer folk på besøk f.eks. Du skal virkelig drive med hund for å ha en cc. Fantastisk vakre hunder, men dessverre alt for krevende for meg og min livsstil. Ville ikke hatt en sånn uten å bo i enebolig, skal dere ha den i borettslag tror jeg det vil bli problematisk. 

Anonymkode: 00119...d2e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

en venn har en CC på fem år, skjønner ikke at de orker. Den sikkler, griser, røyter masse, tar stooor plass. Ekstremt vokterinnstinkt, de må alltid være 2 som går tur med den, for den er vanvittig sterk. Den liker ikke å møte andre hannhunder, og sier tydelig i fra. Den er grei mot mennesker den kjenner, men bare størrelsen i seg selv gjør at den kan skade folk uten å mene det. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ekstremt vokterinstinkt, egner seg egentlig best for å få bo landlig og stå ute mye av dagen når været tillater det. I et trangt borettslag? Hm, vet ikke hvor gira jeg hadde vært om naboen over gangen hadde en cc med mindre de var svært erfarne eiere innenfor rasen.

Anonymkode: 4c303...3b6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En seriøs oppdretter selger vel heller ikke cc til noen som bor i leilighet. Som nevnt tidligere så egner de seg best på gård og andre steder med store uteområder hvor den kan leve som eneste hund og passe på sitt og sine. Selv på vikipedia står det at det er en hund "for folk med lang erfaring med hunder som kan være territoriale og kanskje har en noe primitiv adferd".

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over så er CC en hund med stort vokterinstinkt. Verre enn rottis og schæfer. I tillegg er de "tyngre" å trene enn rottisen. Når rottisen trenger 3 sekunder på å tenke seg om, trenger cc`n ca 5 sekunder. Dette gjør at det først ser ut som om de ikke bryr seg, for så å "eksplodere" i energi. Dette krever en eier som er obs på hunden hele tiden, spesielt de 3 første årene. Når cc`n er rundt 5 år, er den mer "satt" i huet. Men nå er den også skikkelig voksen og vet hva den liker, ikke liker og hva den vil og ikke vil. Jeg har ikke hatt rasen selv, men jeg har bekjentskaper som har rasen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Ekstremt vokterinstinkt, egner seg egentlig best for å få bo landlig og stå ute mye av dagen når været tillater det. I et trangt borettslag? Hm, vet ikke hvor gira jeg hadde vært om naboen over gangen hadde en cc med mindre de var svært erfarne eiere innenfor rasen.

BS. Hunder skal  aldri "stå ute "noe som helst sted.  Hooligans eiere som plasserer de stakkars hundene i "hundegård".

Anonymkode: bcdd8...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

BS. Hunder skal  aldri "stå ute "noe som helst sted.  Hooligans eiere som plasserer de stakkars hundene i "hundegård".

Sier ikke at de skal stå ute, jeg mener at de har space og ikke 50 naboer rundt seg de må passe på til enhver tid. Har du noen gang møtt en cc?

Anonymkode: 00119...d2e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, har veldig mye erfaring med molossedogs, og tenker at her er det mange ting som spiller inn. Jeg hadde sammen med min samboer to store mastiffer med svært stort vokterinnstinkt i en leilighet på 65 kvm, og det gikk helt fint i mange år, men det krevde ganske mye av oss som eiere. Vi måtte dra å trene hundene hver dag, slik at de ble både fysisk og mentalt brukt. Det krevdes en helt klar oppdragerlinje for oss fra dag en, og vi var klar over at det ikke var anledning til å innvilge "Valpeamnesti" den første tiden. Våre valper fikk ikke bli engasjert og oppspilt når det kom folk på døren, og de fikk ikke "hilse på" før en god stund etter at gjestene hadde kommet. De fikk ikke hilse på med masse energi, og vi jobbet konstant med at de ikke fikk lov til å bli opphisset og energis på noe som helst vis. Hopping på folk var ALDRI sjarmerende, og de ble korrigert kjapt på dette. Tigging var også noe ikke-eksisterende!

Siden våre hunder hadde svært stort vokterinnstinkt, måtte de lære fra dag 1 at det var "Alfaparet" som tok avgjørelsene i denne flokken. De fikk rett og slett ikke lov til å ta avgjørelser, som utfall og slikt", og det krevdes klar trening fra dag 1. Målet var hele tiden at det var vi som var flokken, og vi som alfapar var de som skulle vurderte om noen var "venn eller fiende". 

Resultatet var at vi hadde to hunder på tilsammen 130 kg som jeg alene dame kunne gå med hvorsomhelst. Jeg kunne gå i sentrum med de uten at de brydde seg om andre hunder eller folk. Var det andre hunder som bjeffet og styrte, sjekket mine hunder alltid med meg om hva jeg forventet av de. Så lenge jeg forholdt meg rolig og avslappet, så gikk det helt fint. 

Når jeg møtte venninner og slikt, fikk de aldri lov til å hive seg om halse på meg, eller på andre måter være overenergisk, men det var aldri noe problem.

Nå skal det sies at jeg har holdt på med hunder i veldig mange år, og er IKKE tilhenger av fysisk avstraffing på noen måte. Jobbet kun med positiv forsterkning og rolig energi. Måtte bite tennene sammen MANGE ganger for ikke å miste tålmodigheten og bli irritert, men jeg kunne aldri lære hundene mine å være rolig hvis jeg selv ikke hadde klart det.

Det jeg vel ønsker å formidle her, er at hvis dere vurderer å skaffe dere en CC, så må dere være 100% samkjørte og enige om hvordan hund dere ønsker å ha, og hvordan dere skal få det. De tre rasene dere har hatt før, er egentlig ganske milde raser ift hvordan en CC kan være, så dere må nok legge en god del mer arbeid i en CC valp, men fy for en fin hund dere kan ende opp med hvis dere gjør jobben godt nok. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hooligans, faktisk!😆 En hundegård er fin å bruke. Så lenge det ikke er snakk om en oppbevaringsplass. Sunn fornuft er viktig å bruke! (Det er forskjell på en hårtrim og et avkappet hode)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det finnes hunder som trives med å passe på ute på dagtid istedet for å stirre i veggen inne. Jeg kjenner ei som har hatt to cc og de elsker å vokte tomta, som de er AVLET for.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...