Gå til innhold

tulla til økonomien noe veldig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har klart å tulle til økonomien min noe veldig. Jeg har aldri vært noe flink i personlig økonomi og tenker ikke nødvendigvis alltid på konsekvenser. Vet det er helt teit og har prøvd å rydde opp flere ganger, men nå må jeg virkelig klare det. 

Jeg har en sønn alene, en god jobb og egentlig alle forutsetninger for å ha en god økonomi. Noe av de økonomiske problemene er ikke selvforskyldt i så måte da den serie uheldig omstendigheter har ødelagt. Det kan nok hende at det har noe med adhd min at jeg sliter med det økonomiske men det er bare en bivirkning. 

Nå har det seg slik at jeg ikke eier noe annet enn en bil da jeg solgte leiligheten min (noe jeg aldri burde gjort). 

Jeg har 4 ulike lån på tilsammen 500.000kr og betaler på de nå 15.000 i mnd sånn ca. Ønsker å betale ned så fort som mulig. et lån på 335.000 har jeg 3 år igjen på, der betaler jeg 10.000 i mnd. Jeg leier for 12.000 i mnd og det er greit nok. 

Jeg prøver å spare - og klarer å spare 3000 i mnd. Det jeg egentlig har lyst til å gjøre er å eie noe og begynner jo å bli eldre. 

Jeg har ca 48.000 utbetalt i mnd så har jo god lønn.

Jeg prøver å tenke beste mulighet her. Jeg har midler til å betale ned rotet mitt og jeg vil klare det. 

Til mitt spørsmål da - vil det være bedre for meg å justere nedbetalingsplanen min til litt flere år og øke sparingen? Det er jo ikke slik at jeg må være helt gjeldfri før jeg kan kjøpe meg bolig. Eller er det best å bare kjøre ned så raskt som mulig?

Unnskyld for at jeg spør er altfor flau over mine rotete egenskaper - er altfor impulsiv. 

Anonymkode: 127e0...813

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde kvittet meg med bilen om det finnes en mulighet til å få hverdagen til å fungere uten den. Den er et pengesluk med verdtitap , avgifter og alt det andre.

Ville hatt litt på sparekonto for å ha litt i eventuell krise, men ellers så ville jeg blitt kvitt lån så fort som mulig. Om du klarer å leve fornuftig å kutte alt du egentlig ikke trenger, er smart med maten du lager osv så kan du snu økonomien rimelig fort.

Uansett er det vel vanskeig å få kjøpt om du ikke har egenkapitalkravet bankene krever?

Anonymkode: fc3cc...8b9

• Liker 2
Skrevet

Kontakt gjeldsrådgiver i din kommune. Kjenner en som fikk god hjelp sånn. Alle kommuner har en sånn som hjelper gratis, men jeg vet ikke hvor lenge. Tipper de er tilgjengelige i kanskje ett eller to halvtimes møter, telefonmøte om du ønsker. Du bør finne frem alle papirer før noe sånt, kanskje ta skjermdumper også, evt sende til dem om de ber om å få se. Opp til deg. Lag deg en egen perm for dette, orden og oversikt er ofte halve jobben hos mange. Så bør du bytte lån til et med absolutt billigste rente du kan få (refinansiering heter det), kanskje det hjelper om du oppgir din høye lønn så bankene skjønner at du kan betale, hvis du ikke allerede har rente i nærheten av minimum. Han jeg kjenner fikk lån et annet sted til 5% lavere rente (fra 20% til 15%), det betyr mye når lånet er så stort. Da han sa det til første bank gikk de med på å sette ned renten for å beholde ham som kunde. Det går an å prute hvis du har tilbud om lavere rente andre steder. Du kan evt prøve Lendo.no, men ikke bare de, du bør også ta direkte kontakt med banker selv (Lendo skal jo også tjene penger et sted, på deg). Jeg antar du ikke eier bolig? Om du gjør det kan lån med høy rente byttes til lån med lav rente om du får det som økt boliglån. (Baker det inn i boliglånet pleier noen å kalle det). Hvis du er psykisk ustabil og ikke takler fristelser med "rammelån" (som noen kaller det), bør du holde deg unna selv om de kanskje har lavere renter, oftest ikke. Der prøver de hele tiden å få deg til å ta ut mer i lån for å kunne tyne flere rentekroner ut av deg. Du bør kjenne deg selv så du vet hvilke fristelser du står i fare for å falle ned i. Hold deg også langt unna sånne notoriske utenlandske mafiabanker, Ferratum er en av de, de har utydelige betingelser og renten øker og øker og til slutt sitter du med postkassa full av skjegg med mafiøse skinheads bankende på ytterdøra di, utrolig at sånne har lov å operere i Norge. Bytt til en billigere bil om du kan få mer enn 120 000 for din nåværende. Med såpass høy lønn klarer du dette med litt innsats og svette.

Anonymkode: a0b3d...d09

• Liker 2
Skrevet (endret)

Litt vanskelig å si når vi ikke vet renten på lånet ditt - men antar dette er snakk om forbrukslån? Da bør du prøve og selge det jeg har og betale ned så fort som mulig! 

Ville justert ned sparingen til 1000 kr og satt de resterende 2000 kr og betalt ned på lånet

Endret av sportsidiot
  • Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hadde kvittet meg med bilen om det finnes en mulighet til å få hverdagen til å fungere uten den. Den er et pengesluk med verdtitap , avgifter og alt det andre.

Ville hatt litt på sparekonto for å ha litt i eventuell krise, men ellers så ville jeg blitt kvitt lån så fort som mulig. Om du klarer å leve fornuftig å kutte alt du egentlig ikke trenger, er smart med maten du lager osv så kan du snu økonomien rimelig fort.

Uansett er det vel vanskeig å få kjøpt om du ikke har egenkapitalkravet bankene krever?

Anonymkode: fc3cc...8b9

Ja, det er nettopp det jeg tenker at det vanskelig å kjøpe uten egenkapital. Men hvis jeg tar et litt lenger perspektiv på det så kan jeg både betale ned og spare en del. Det er godt mulig at lønn øker med ca 10.000 i mnd utbetalt om ca 3 mnd (det er ganske sikkert). 

Så det jeg tenker er om det ville vært bedre å øke nedbetalingstiden noe for å så spare samtidig? Da vil jeg ca være ferdig med å betale ned på lånet og ha egenkapitalen samtidig...

Skrevet
sportsidiot skrev (2 minutter siden):

Litt vanskelig å si når vi ikke vet renten på lånet ditt - men antar dette er snakk om forbrukslån? Da bør du prøve og selge det jeg har og betale ned så fort som mulig! 

Ville justert ned sparingen til 1000 kr og satt de resterende 2000 kr og betalt ned på lånet

Det er bedre å betale alt ned på lånet med engang og ikke spare noe? Jeg har ulik rente. På lånet som er størst har jeg 10% rente. De andre mindre lånene rente opp mot 20%. Kan forlenge det store lånet for å betale fortere ned på de andre. 

Ønsker å ha noe på sparekontoen også...altså justere nedbetalingstiden noe så jeg har egenkapital til bolig og nedbetalt lån samtidig. Men det er kanskje dumt for da betaler jeg mer i renter?

• Liker 1
Skrevet

1) Lag et budsjett. Kutt mye. Helst til beinet. Spesielt om sønnen din er ung går dette greit.

2) Spar opp en bitteliten buffer på 10'000-20'000. Dette er bare for magefølelsen. 

3) Betal ned lånene dine. Betal de minste lånene med høyest rente først. Étt om gangen.

Om du har problemer med å holde deg til det du planlegger anbefaler jeg å prøve å klippe alle kredittkort, ha cash og betale så fort lønna kommer for eksempel. Dette finnes det tips av på nettet. 

Anonymkode: 45835...36e

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er bedre å betale alt ned på lånet med engang og ikke spare noe? Jeg har ulik rente. På lånet som er størst har jeg 10% rente. De andre mindre lånene rente opp mot 20%. Kan forlenge det store lånet for å betale fortere ned på de andre. 

Ønsker å ha noe på sparekontoen også...altså justere nedbetalingstiden noe så jeg har egenkapital til bolig og nedbetalt lån samtidig. Men det er kanskje dumt for da betaler jeg mer i renter?

Med over 10% rente er du tjent med å betale ned mest mulig av lånene. Prioriter det med høyest rente. En liten buffer med sparepenger er greit å ha, men å spare til egenkapital til bolig har lite for seg med når du har slike lån.

Anonymkode: 93570...b87

• Liker 9
Skrevet

Jeg hadde samlet alle lånene til lavest mulig rente og så betalt ned maksimalt. 

Anonymkode: 39c56...30d

• Liker 2
Skrevet

Å spare til egenkapital venter du med til forbrukslånene er nedbetalt. Om du har lån med under 4% rente kan du spare i fond isteden for å betale ned lånet, men ville ikke gjort det med høyere rente, og selv dette er risikosport.

Å spare til egenkapital mens du har lån med 10% rente vil være en utrolig dårlig avgjørelse du vil tape mye penger på og du vil måtte vente lengre med å kjøpe bolig.

Anonymkode: 45835...36e

• Liker 10
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Mest lønnsomt å ta lånene med høyest rente først. Noen mener det er best å hele tiden ta minste lån først i ekstra nedbetaling fordi det har en slags "psykologisk effekt" å se at man klarte iallfall ett lån og dermed sikkert klarer et til osv. Men hvis du har en "matematisk hjerne" så lønner det seg så klart å hele tiden betale ekstra på det med høyest effektive rente. Jeg ville ikke tenkt på boligkjøp så lenge jeg hadde sånne høye renter. Dessuten så trekker de fra lånene fra egenkapital nå som gjeldsregisteret er på plass i Norge. Det var en periode for noen år siden man kunne slippe unna med å hente egenkapital fra forbrukslån (helt horribelt, fordi boliglånsbankene ikke kunne se disse lånene og noen løy om at de ikke hadde andre lån) men dette smutthullet er heldigvis tettet nå.

På sparekonto trenger du bare buffer. Dvs 2-3 måneders lønn i tilfelle noe skulle skje. Mister jobben, krasjer bilen, dyr tannlege e.l.

• Liker 5
Skrevet

Du har veldig bra lønn. Selg bilen. Da får du noe cash du kan betale tilbake lånet med. Pluss du sparer månedlige utgifter til forsikring, bensin, vedlikehold osv. Da kan du betale enda mer pr måned. 

Anonymkode: 0b7f6...217

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvor mye har du på sparekonto nå da? Holder med en buffer på sånn 20.000 kr vil jeg si og så spart 500-1000 kr i måneden etter det. 10 og 20% rente er helt sinnsykt mye. La oss si at gjennomsnittlig rente på hele lånebeløpet er 15%, da må du betale 75.000 kr i renter i løpet av ett år.

Endret av sportsidiot
  • Liker 3
Skrevet

Bankene anbefaler alltid å nedbetale forbrukslån før sparing. 

Kan du refinansiere lånene dine slik at alle lån samles i ETT lån til en gunstigere rente?

Anonymkode: 2cc1a...b2c

• Liker 3
Skrevet

Er det en mulighet å kontakte bank og få økt lånet du har 10% på og bruke det du får derfra til å betale de som har 20%?

(Nysgjerrig: hva slags lån har 10%? aldri hørt om..., det vanligste er jo boliglån, billån, studielån, forbrukslån og alle disse ligger enten høyt over eller langt under 10%)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det en mulighet å kontakte bank og få økt lånet du har 10% på og bruke det du får derfra til å betale de som har 20%?

(Nysgjerrig: hva slags lån har 10%? aldri hørt om..., det vanligste er jo boliglån, billån, studielån, forbrukslån og alle disse ligger enten høyt over eller langt under 10%)

Bank Norwegian har jeg et forbrukslån som er 9.99% rente på. Jeg har sendt en epost til de for å få det som har høy rente inn der. De to andre kan jeg betale fra sparekonto, selv om jeg da tar alle sparepengene mine. 

Skrevet
sportsidiot skrev (10 minutter siden):

Hvor mye har du på sparekonto nå da? Holder med en buffer på sånn 20.000 kr vil jeg si og så spart 500-1000 kr i måneden etter det. 10 og 20% rente er helt sinnsykt mye. La oss si at gjennomsnittlig rente på hele lånebeløpet er 15%, da du betale 75.000 kr i renter i løpet av ett år.

Jeg har 60.000 på sparekonto nå. Ja, du har jo helt rett idet. Tenker på bare den psykologiske effekten av å spare til noe samtidig se at det går ned på lånet.....

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bank Norwegian har jeg et forbrukslån som er 9.99% rente på. Jeg har sendt en epost til de for å få det som har høy rente inn der. De to andre kan jeg betale fra sparekonto, selv om jeg da tar alle sparepengene mine. 

Du bør prioritere å betale ned forbrukslån før du begynner å tenke sparing, eller det er sparing du tenker når du betaler ned forbrukslån. 

• Liker 7
Skrevet

Kan du ikke rett og slett kontakte banken din og spørre om økonomisk rådgivning i fht dette? : ) Spør hva som er lurest å gjøre. 

Anonymkode: 2cc1a...b2c

• Liker 1
Skrevet

Betal ned dyre forbrukslån før du begynner med å spare!

Prioriter det dyreste lånet ditt først, så betaler du det nest dyreste, osv. Forsøk å refinansiere alle lånene dine til et nytt lån med lavere rente, så kan du ta ned rentekostnaden.

Etter at du har betalt ned på dyre lån så kan du begynne med å spare :) 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...