Gå til innhold

Problemstilling til bacheloroppgave i økonomi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går siste året mitt på økonomi og administrasjon og må straks bestemme meg for om jeg vil skrive bacheloroppgave eller ikke. Eller, jeg vil, men synes det er vanskelig å skrive om noe innenfor økonomi.

Jeg har lyst å skrive bachelor fordi jeg har strøke to ganger i to forskjellige fag og det ene faget må jeg ta til våren, aka om jeg skriver bacheloroppgave så slipper jeg å stresse over 4 eksamener, men bare 3. For mange høres det kanskje teit ut, men det er nå sånn jeg tenker. 

Jeg har sett over tidligere bacheloroppgaver som har blitt skrevet av økonomi studentene, men alt høres så greskt ut i mitt hode😂 Så kanskje det er noen der ute som har noen ideer om hva jeg kanskje kan skrive om? Har kommet opp med to ideer:

- Anbudsprosessen for drift og vedlikehold av veg, da spesifikt vinterveg. Hvorfor skal det spares så enorme summer på noe som er så viktig i samfunnet, og ikke minst farlig? Skal liv gå tapt bare fordi staten ikke kan prioritere hovedfartsåren fra A-B? Skal foreldre være bekymret over at barna deres blir sendt på bussen som går langs høytrafikkert veg med dårlig vedlikehold? Skrev en ganske stor oppgave i etikk om akkurat dette, og synes det hadde vært interessant å utdype enda mer. Kan forsåvidt holde den i bakhodet til en eventuell ingeniør utdanning innen det feltet også. 

- Økonomisk juks og FFP (Financial Fair Play (økonomisk doping) innen fotball. Regelbrudd, sanksjoner, dommer, straff, fordeler og ulemper med FFP, fordeler lag som jukser har osv. (Kopiert fra en annen fra dette forumet). Jeg er jo fotballinteressert, men vet ikke heeelt...

Huff synes dette er vanskelig jeg... Hva tenker dere? Gjerne del tanker og ideer 

Anonymkode: 86328...77d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke økonomi utdannet altså. Men vil råde deg til å velge en problemstilling som du kan litt om, som du har pensum litteratur du kan bruke til drøfting, som du syns høres spennende ut. 

Jeg skjønner ikke problemstilling 1. Dvs jeg skjønner at man lyser ut anbud. Men der er vel noen kriterier som må fylles fra tilbudshaveren? Men siden du allerede har skrevet om dette bør du sjekke om det er lov å skrive om lignende i BCH oppgaven. Pass på at du ikke plagierer deg selv. 

Den andre problemstillingen skjønte jeg ikke. 

Når det er sagt, jeg skjønner ikke hvor du vil med dine tema fordi jeg er helt grønn på området.

Men du kan forsøke å formulere målet eller hensikten med oppgaven din. Hva er det du ønsker å studere? Deretter skriv om målet/hensikten til et spørsmål. Da har du problemstillingen din. 

Og sist men ikke minst. Skriv BCH oppgave og få graden din!!!! 

Ide: 

1: Offentlig transport i grisgrendte strøk og miljø aspektet 

2. Tilrettelegging eller opparbeiding av turstier og folkehelse. 

3. Vinterbrøyting og trafikksikkerhet. Eller vinterbrøyting og arbeid???? Noe med prioritering av veier? For eksempel var det ekstremt takknemlig at veien opp bakken til barnehagen var brøyta tidlig. Så jeg kom frem, fikk fulgt barna og kjørt på jobb. 

Gi gjerne tilbakemelding på forslagene mine. Aner ikke om dette kan passe til øk ad. Hadde vært gøy å få høre. 

Skrevet

Kan veldig lite om økonomi, men her kommer et generelt råd fra en som har skrevet masteroppgave: velg noe du selv synes er genuint spennende, så blir hele prosessen så mye lettere! Det var også rådet jeg fikk av min veileder. Det er så dumt å sitte månedsvis med en gørrkjedelig oppgave.

Og det er helt vanlig å føle at alt er gresk som du sier, og at man føler at man kommer til kort mtp på evnene til medstudenter. Men det er noe som går seg veldig til i løpet av arbeidet med oppgaven. Man vet jo tross alt lite eller ingenting av teoretiske forventninger før man har begynt med lesningen. Dette kommer nok til å gå bra😊

Anonymkode: 1850d...67e

Skrevet (endret)

Det som fungerte for meg, var å skrive om noe dagsaktuelt. Det var langt mer motiverende enn en tilfeldig oppgave, så tidsriktige temaer er:

Tilbud og etterspørsel der global økonomien påvirkes at råvaremangel og containermangel

Sirkulærøkonomi, kan bruktkjøp være lønnsomt 

Endret av dyptvann
Skrevet

Jeg er heller ikke økonom, men har en master i teknologi og har i tillegg samfunnsvitenskapelig utdanning. Jeg har derfor både produsert og lest mye akademisk tekst. Personlig synes jeg problemstillingene dine, særlig den første, er mer politisk enn økonomisk. Hvis du skal skrive noe om veivedlikehold må du omformulere problemstillingen kraftig slik at spørsmålene ikke er ledende. Du må også avgrense problemstillingen til å gjelde ditt fagfelt (økonomi og administrasjon), for dette er en oppgave som heller sterkt mot samfunnsøkonomi (prisen for et liv eller skader). 

Det andre temaet forstår jeg heller ikke hvordan du kan knytte nok opp mot faglige problemstillinger innen ditt fag. Hvilke økonomisk-/administrative problemstillinger har du egentlig her? 

Jeg vil, som de andre her, anbefale deg å skrive om noe du er interessert i, MEN det er viktig at du knytter det nok opp mot fagområdet ditt, og ikke alt mulig annet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Går siste året mitt på økonomi og administrasjon og må straks bestemme meg for om jeg vil skrive bacheloroppgave eller ikke. Eller, jeg vil, men synes det er vanskelig å skrive om noe innenfor økonomi.

Jeg har lyst å skrive bachelor fordi jeg har strøke to ganger i to forskjellige fag og det ene faget må jeg ta til våren, aka om jeg skriver bacheloroppgave så slipper jeg å stresse over 4 eksamener, men bare 3. For mange høres det kanskje teit ut, men det er nå sånn jeg tenker. 

Jeg har sett over tidligere bacheloroppgaver som har blitt skrevet av økonomi studentene, men alt høres så greskt ut i mitt hode😂 Så kanskje det er noen der ute som har noen ideer om hva jeg kanskje kan skrive om? Har kommet opp med to ideer:

- Anbudsprosessen for drift og vedlikehold av veg, da spesifikt vinterveg. Hvorfor skal det spares så enorme summer på noe som er så viktig i samfunnet, og ikke minst farlig? Skal liv gå tapt bare fordi staten ikke kan prioritere hovedfartsåren fra A-B? Skal foreldre være bekymret over at barna deres blir sendt på bussen som går langs høytrafikkert veg med dårlig vedlikehold? Skrev en ganske stor oppgave i etikk om akkurat dette, og synes det hadde vært interessant å utdype enda mer. Kan forsåvidt holde den i bakhodet til en eventuell ingeniør utdanning innen det feltet også. 

- Økonomisk juks og FFP (Financial Fair Play (økonomisk doping) innen fotball. Regelbrudd, sanksjoner, dommer, straff, fordeler og ulemper med FFP, fordeler lag som jukser har osv. (Kopiert fra en annen fra dette forumet). Jeg er jo fotballinteressert, men vet ikke heeelt...

Huff synes dette er vanskelig jeg... Hva tenker dere? Gjerne del tanker og ideer 

Kjør på. Du klarer alt du vil. 

Anonymkode: 55254...d24

• Liker 1
Skrevet
Ullvott skrev (På 23.11.2021 den 15.41):

Jeg vil, som de andre her, anbefale deg å skrive om noe du er interessert i, MEN det er viktig at du knytter det nok opp mot fagområdet ditt, og ikke alt mulig annet. 

Ja, da blir det nok vanskelig å skulle skrive bacheloroppgave da. Føler liksom ingen interesse for økonomi, kanskje litt for administrasjon, men generelt lite. Er vel kanskje derfor jeg er så gira på å bli ferdig slik at jeg kan finne ut hva jeg egentlig vil. Hverken jeg, foreldrene mine eller veiledere skjønner helt hvorfor jeg studerer økad. Mulig det var "lønn" som stod i fokus i hodet på en 19-åring🙄

Ts

• 5 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei TS. Hva har du endt opp med å bruke bachelorgraden til? 

Anonymkode: 9f1f5...3e8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.5.2022 den 13.46):

Hei TS. Hva har du endt opp med å bruke bachelorgraden til? 

Anonymkode: 9f1f5...3e8

Heisann!

For nøyaktig to uker siden fikk jeg jobbtilbud som regnskapsfører hos et lokalt regnskapskontor (hovedsaklig landbruk). Jeg tror det blir spennende å få regnskap i praksis da jeg har to regnskapsfag jeg har strøket i både 2 og 3 ganger. Jeg har snakket med studieveileder angående de to fagene, fått innvilget et fjerde forsøk i det ene, og arbeidsgiver er klar over at jeg mangler disse regnskapsfagene for å få graden min. Arbeidsgiver er like positiv som meg med tanken om at å få gjort regnskap i praksis (da hovedsaklig driftsregnskap), vil gjøre at sjansen min er større for å forstå og bestå.

Jeg endte opp med å ikke skrive bacheloroppgave da vi har to obligatoriske fag som krever rundt 14 000 ord til sammen (to store rapporter). Tok to fag til for å oppfylle kvoten, + et annet fag som er relevant for jobben jeg har idag innen salg. 

Skal jobbe nå et år for å se om regnskap og kontor er noe for meg (tvilsomt, men må prøve), samtidig som jeg tar disse to fagene pluss realfag som privatist på si. Planen er å søke geomatikkingeniør neste år, da det er en utdanning jeg tror vil passe meg og mine interesser mye bedre.

Men hvem vet? Kanskje blir jeg sittende på kontor som regnskapsfører...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...