AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #1 Skrevet 22. november 2021 Har en gutt som er 5 år. Han nekter totalt å dra på samvær med far. Når far skal hente gutten i barnehagen så springer han å gjemmer seg. Roper at han ikke er pappaen hans eller sier at han hater han. Selvfølgelig veldig fortvilende. Gutten foretrekker å være med stefar. Vi prøver så godt vi kan å snakke positivt om far. Har bedt far også om å legge en innsats i å skape en god relasjon med barnet. Ta han med på positive ting, bygge opp et godt forhold med han. Samvær har vært tøft helt siden han var veldig liten. Vi gikk fra hverandre da han var ca 1 år. Samværet har vært veldig variabelt, men hovedsak annenhver helg. Fikk til en ny samværsordning via retten nå i en prøveperiode. Hvor vi økte omfanget av samvær for å kanskje se om det bedret seg, men ser ikke at det gjør det. Gutten vil ikke snakke om pappaen sin verken før eller etter samvær. Prøver å spørre han om hvorfor han føler det slik og hva vi voksne kan gjøre for at det skal bli bedre. Jeg møter en total vegg fra gutten. Nesten sånn at jeg tenker at det blir værre jo mer vi tvinger han. Jeg skulle ønske han gledet seg. Samarbeidet mellom meg og far kunne kanskje ha blitt bedre, men prøver aktivt å jobbe med det. Vi går jevnlig på familievernkontoret. Noen som har noen gode råd? Anonymkode: f607a...d53
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #2 Skrevet 22. november 2021 Kansje han er mest knyttet til deg? Kan det stemme? Har du hatt barnet mest når han var liten? Anonymkode: ae513...5fd
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #3 Skrevet 22. november 2021 Kan dere begynne gjøre ting sammen? Invitere far på middag, at dere går på bowling, kino, tur, restaurant sammen? La barnet se at dere ikke hater hverandre. Anonymkode: 496bd...cc4 4
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #4 Skrevet 22. november 2021 Hva slags type samvær er det? Overnatting? Lange dagsbesøk i helgen? Samvær på ettermiddag etter lang dag i bhg? Anonymkode: 4d006...75e
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #5 Skrevet 22. november 2021 Her har det også vært sånn. det er utrolig vanskelig! Men det er ikke så lett å gi råd hvis ikke vi vet hvordan far stiller seg til dette. Er han fast bestemt på at alt samvær må gjennomføres? Jeg kan bare si at for oss løsnet det litt med tiden... Men det ble bedre da vi tok samværet ned til det minimale, og så økte litt etter litt. Han er nå 10 år (vi gikk fra hverandre da han var 6) og er nå oppe i 2 overnattinger annenhver helg. og der blir vi. Det høres veldig rart ut at sakkyndig har ment dere skulle øke? Gi han mer av det han så tydelig sier han ikke vil? Veldig rart! Helt motsatt råd av det vi fikk av barnepsykolog. Anonymkode: 38492...199
Hannah80 Skrevet 22. november 2021 #6 Skrevet 22. november 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kan dere begynne gjøre ting sammen? Invitere far på middag, at dere går på bowling, kino, tur, restaurant sammen? La barnet se at dere ikke hater hverandre. Anonymkode: 496bd...cc4 Det syns jeg var en god idè:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå