AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #1 Skrevet 22. november 2021 Vi har 3 barn under 6 år (en med spesielle behov) og hverdagen er selvsagt hektisk, men fin. Nå har mannen min blitt utsatt for en ulykke, og i hvert fall i et halvt år, så kan jeg ikke regne med hans bidrag. Jeg er i praksis alenemor og vell så det. Det begynner å gå bra, vi har fått en rutine, men ettermiddagene er drepen. Ungene vil bare henge på meg (sikkert litt reaksjon på en ny hverdag for barna). Alt jeg har lyst til er å være med ungene på ettermiddagen, ligge å pusle med de på gulvet, og gi de masse oppmerksomhet, men Jeg blir stående og lage mat i en evighet. Jeg har prøvd matkasser, men det er uansett 30-40 minutter hver ettermiddag. Vi har relativt romslig økonomi, og jeg har ekstremt dårlig samvittighet for barna for tiden. Min sånn drømmesituasjon hadde vært om jeg kunne plukke ut to oppskrifter fra matprat/Oda/Trines matblogg og fått laget en dobbel porsjon av mandag og onsdag. Men det er vel ingen som tilbyr sånt? Anonymkode: dd0d8...5c5
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #2 Skrevet 22. november 2021 Det finnes en matkasse som leverer ferdiglaget mat som du bare varmer opp, hadde det kanskje hjulpet? En jeg fant ved lett googling, er spisriktig.no. De er litt dyrere enn vanlig matkasse, men det er kanskje verdt det akkurat nå. Jeg har ikke testet dem selv, så vet ingenting om kvalitet eller hvordan det fungerer i praksis. Anonymkode: 9f524...fa4 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #3 Skrevet 22. november 2021 Vet i hvert fall at Adams Matkasse har en ekspressvariant. Kanskje det kunne funket? Ellers må jeg bare anbefale å lage opp masse av en rett og porsjonere ut i fryseren. Sett av en søndag (kjedelig å "bruke opp" en fridag, jeg vet, men det er en investering), om mulig med barnevakt/noen som kan underholde ungene, og få det gjort. Lasagne, gryterett, pastasaus, suppe. En gave å finne i en travel hverdag. Hvis du ikke har prøvd dem, så har både Rema og Kiwi gode ferdigsupper på pose. En pose burde holde til to voksne og to små barn. Går fint an å sprite de opp med diverse, men de er gode som de er og. Anonymkode: ddaba...aba 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #4 Skrevet 22. november 2021 Jeg kjenner ei som kuttet opp alt av grønnsaker til ukens middager hver søndag. Sparte masse tid på det. Siden dere har romslig økonomi kan dere kjøpe takeaway en dag i uka f.eks. Så finnes det masse halvfabrikata man kan bruke, tror det har vært en del tråder her inne om raske middager. Jeg er alene hver ettermiddag med tre barn selv, og det hender jeg ikke gjør mer enn å sette fiskegrateng i ovnen og koke brokkoli (kan kokes sammen med pasta for mindre oppvask). Anonymkode: 2f091...b5a 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #5 Skrevet 22. november 2021 Rema har mye som bare kan varmes opp enten i en gryte eller i ovnen, og så er det bare å åpne en ferdig pose med salat e.l. ved siden av. Lapskausblanding fra frysedisken med en buljonterning og pølse er også kjapp mat som ikke tar langt tid. Ellers er det lurt med prepping på forhånd som en over beskriver, f.eks om kvelden når alle er i seng, fort gjort om du bruker 15 min da så er det bare å hive i ovene dagen etter f.eks. Du kan jo også be familie eller venner om å lage opp noe til å ha på lur i frysen, som gryter, supper, pizzaboller, lasagne, fiskegrateng e.l., eller du kan gjøre det selv. Anonymkode: 14d36...f79
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #6 Skrevet 22. november 2021 Jeg ville ikke hatt dårlig samvittighet for å servere (relativt sunne) ferdigmiddager til hverdags; rema-supper, fiskegrateng, wok, pølser med ferdig stappe fra frysedisken, fiskekaker i burger, ferdig oppskjærte grønnsaker og salater etc. Og når man virkelig ikke har overskudd, grandis eller take away. God bedring til mannen! Anonymkode: 231b7...1e7 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #7 Skrevet 22. november 2021 Når du lager feks kjøttkaker - lag dobbel porsjon og mye saus og frys ned halvparten av kjøttkakene i saus - da er det bare å varme opp og koke poteter/grønnsaker. Samme med lasagne, fiske/pølsegrateng, bolognesesaus, tomatsuppe osv. Kjøp aluminiumsformer og frys ned så det er bare å sette i ovnen. Ida Gran Jansen har gitt ut en kokebok om å spare tid om du trenger inspirasjon. Anonymkode: 938aa...d70
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå