Krokenguri Skrevet 22. november 2021 #1 Skrevet 22. november 2021 Jepp jeg starter en tråd til. Jepp jeg skjønner at mange har gode grunner til å vurdere hvorvidt de skal ta en vaksine eller ei. Ikke alle kan ta den, av div årsaker. Selv er jeg i posisjon der jeg som oftest får utbrudd av vaksinen, i den grad at jeg blir like syk av vaksinen som om jeg skulle ha fått en smitte. Så ja jeg må vurdere risiko iht vaksinen, og smitten opp i mot hverandre hver gang. En influensa tåler jeg, og influensa vaksinen blir jeg som regel veldig syk av, samt influensa får jeg sjukt skjelden. Korona vaksinen er noe annet. Og brukte mye tid å veide frem og tilbake samt har en helse, der andre med samme sykdom også har fått forverrede symptomer av vaksinen. Men jeg hoppet i det. Fordi før eller siden så bare må jeg. Det er alt for mange uten grunn som ikke tar den, og korona er stor sjanse for at jeg ikke tåler. Jeg kan også respektere at enkelte bare ikke vil ta den, det er faktisk opp til hver enkelt, men når de i tillegg driter i andre tiltak som å holde seg på avstand, vaske hender osv og gjerne håper å smitte flest mulig så de kan bli immune påstår de. Da blir jeg faktisk forbanna. Jeg hører på argumenter om hvor mange kreft pasienter har dødd pga korona restriksjoner eller hvor mange som normalt dør av influensa osv. Så skal dere bare vite hvor sjukt mange fler kreftpasienter, eldre og syke som ville ha dødd uten disse restriksjonene. Da ville vi i tillegg til korona også hatt normal tilstrøm av influensa typer som normalt parallelt. Hvor jævlig vanskelig er det egentlig å ta hensyn i den grad at du ikke står midt oppi trynet på folk og hoster feks. Og hvor stort bryderi er det egentlig å ta en liten håndrens på vei inn i butikken? Det er ikke egentlig så jævlig mye hensyn man ber om. Og ja jeg vet det virker. Fordi før pandemien startet hadde vi allerede hatt et år med disse restriksjonene hjemme. Jeg holdt på å bli enke og barna farløs, pga kreftsykdom han egentlig ikke skulle ha overlevd. Og den minste basill og virus kunne glatt ha tatt livet av han. Selvfølgelig ønsket vi å gi en klem, men den klemmen kunne ta livet av han. Og dette bodde vi med to små og en voksen med en alvorlig syk. Med restriksjonene klarte vi å unngå å dra de tre influensa typene inn i huset. Også de små klarte det helt fint. Og da skjønner jeg ikke hvorfor dette skal være så vanskelig for voksne folk å følge, når de har valgt å avstå fra vaksine. Han har jo vært i risiko gruppe hele korona tiden og har i perioder måtte begrense oss kraftig etterhvert som samfunnet har gitt litt blaffen og man ser vaksine skepsisen vokser. Så mitt spm er det slik at man har glemt hva som har skjedd i flere steder i perioder der det har vært helt fraværende på restriksjoner rundt om i verden ? Har man glemt italienere som satt i leiligheter i flere dager med døde slektninger, har man glemt bårekøer inn på sykehus, som ikke hadde kapasitet til å ta de imot. Har man glemt alle de som døde i de køene fordi det ikke var nok oksygen eller puste maskiner til dem. Har man glemt at uten pustemaskiner ville flere ha dødd. Har man glemt at USA putta corona døde på kjølebiler fordi likhusene var fulle, har man glemt massegraver de kjære ble puttet i, pga dårlig kapasitet? Kan sikkert fortsette på hele kvelden men stopper her. Men det må da være en liten lampe som lyser et sted, om at vi er sjukt heldige her i landet, som tok korona på alvor og gjorde tiltak for netopp unngå slike scener her i landet. Og før noen begynner å kalle meg hysterisk, så kan jeg si at det er ikke noe hysteri og er ikke redd korona. Tiltakene er bare en del av hverdagen som koster meg så sjukt lite å gjøre for at alle jeg kjenner og ikke kjenner skal kunne unngå å bli syke eller i verstefall leve med Long covid eller død. Når man klarer å høre mer på naboens klagesang eller Jørgen hattemaker som dine korona eksperter fremfor de som er det. Da er det noe galt et sted og det er dere som er hysteriske. Å bedrive daglig smitteredeuserende tiltak koster deg absolutt ingenting, annet enn 3 sekunder noen ganger om dagen og to skritt ekstra unna dine venner. Og i det minste klare å spør om nærhet er ok før man kaster seg over folk. Såååå lite komplisert er det faktisk. Uansett om dere bare gidder en bitteliten innsats, så hadde kanskje flere enn bare dere også hatt litt mer frihet. Også kunne jeg hatt litt mer respekt for valget om å ikke velge vaksine. 3
Anbefalte innlegg