Gå til innhold

Fotograf, tannhelsesekretær og lærer i grunnskolen

Gjest Marihønemor

Anbefalte innlegg

Gjest Marihønemor

Hei! :)

Jeg er en (av mange) som sliter med å finne ut hva jeg vil. Jeg har ingen spesiell interesse jeg brenner for, (fotografi, data og dyr må vel være det eneste jeg virkelig er intressert i tror jeg..) og vil, som en av de andre trådstarterne her, gjerne ha en ok lønn og en "9 til 4"arbeidstid.

For tiden er det tre yrker jeg lurer litt på, fotograf, tannhelsesekretær og lærer i grunnskolen (helst i tegning, geografi, historie ++)

Fotograf er det jeg er mest usikker på. Finnes det noen skoler i Oslo hvor man kan utdanne seg til fotograf? Å leve som freelancer er vel nær sagt umulig i Norge, med mindre man er knallgod og jobber hele dagen (?) , så det blir vel studiefotograf som tar vanlige bilder...

Hvordan er jobbmulighetene ? Er det veldig vanskelig å leve av dette?

Og jeg leste på jobbfeber at man må gå to år på videregående, for så å gå to år i lære. Jeg har meget liten lyst til å vende tilbake til videregående og ser helst for meg høyskole/univistersitet. Noen som vet hva mulighetene er?

Og tannhelsesekretær; jeg så at dette ble nevnt i en annen tråd her. Konkret hva gjør en slik sekretær? Hvor ligger lønnen? Og hva slags utdannelse må man ha?

Og lærer i grunnskolen: Jeg har alltid irritert meg lett over barn ... :sjenert: Og har sosial angst. Og er i det hele tatt usikker på om jeg vil takle en slik jobb mht det sosiale (stå foran masse mennesker osv)

Men det virker allikevel som en ganske kjekk jobb... Hvis ungene er hyggelige (noe de sikkert ikke alltid er :ler: ) ..

Som dere sikkert merker er jeg veldig usikker, og jeg har ikke noe fast yrke jeg har bestemt meg for å gå for... Hvis noen har noen andre yrkesforslag blir jeg glad for det.

Jeg har også en liten drøm om å bli arkitekt eller landskapsarkitekt. Men det høye snittet på skolene, samt en studietid på hele 5 år skremmer meg litt. (jeg søkte på disse to i år, men kom ikke inn.)

Og hva gjør EGENTLIG en landskapsarkitekt? Noen konkrete eksempler hadde vært fint (selvom jeg jo forstår hva yrket dreier seg om hovedsaklig)

Beklager at dette ble så langt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest LoisLane

Hvis du irriterer deg over barn, er kanskje ikke lærer det riktige yrket? Du må være forberedt på å bli strukket til det ytterste. Noen ni til fire jobb er det heller ikke, men feriene er jo et gode. Du må jo også ha foreldremøter, så om du har sosial angst, høres det i alle fall ut som en utfordring.

Har sett at det er flere private fotoskoler, du kan jo undersøke litt rundt dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utdannet tannhelsesekretær, og det var ikke noe for meg. Lønnen var grei nok.

Jeg gikk GK Helse og sosial, så VK1 Helseservicefag og så VK2 Tannhelsesekretær.

Det du gjør er at du tar imot telefonen, legger på plass instrumenter, autoklaverer instrumenter (+ vasker de/pusser de for materiale etc).

I tillegg må du assistere ved stolen, rydde og vaske mellom pasientene.

Du fremkaller også røntgenbilder + noe journalføring.

Assistering varierer fra tannlege til tannlege. Noen krever at du står der bare det er en US (vanlig undersøkelse), andre trenger bare hjelp før og etter pasienter + når det skal lages avtrykk for kroner etc.

på slutten av dagen må man dessuten rense sugene (en grusom foreteelse, jeg overlot det ofte til tannlegen). Vet ikke hvorfor jeg syntes det var så jævlig, for går egentlig greit.

Jeg måtte sy noen pasienter fordi jeg er spedbygt, lettere for mine små hender å komme inn i munnen enn en voksen mannlig tannlege. Andre ganger må man hjelpe til å trekke tenner.

Noen steder han man flere oppgaver utover dette, man fungerer mer som en tannpleier.

Tannleger er noen rare dyr, mange er vanskelige å jobbe for (generell mening blant mange sekretærer).

Har også jobbet med barn, det elsket jeg. Gadd jo som kjent ikke å være tannhelsesekretær så lenge, så da gikk jeg over som assistent/ekstralærer på en barneskole. Jeg er ikke kjent for å være den største barneelskeren, jeg er utålmodig og småhissig av natur, men det fungerte flott.

Det er jo en jobb, og da må man forholde seg til de på den måten, man kan ikke ha like kort lunte som hjemme.

Jeg ble kjent med nesten 100 forskjellige personligheter og det er en fantastisk jobb. Du føler virkelig at du gjør noe nyttig. så jeg vurderer å bli lærer selv (bare jeg får en treer i matte nå da).

Fotograf er vel ganske pes, du bør vel være fantastisk god - men er du hypp nok så må du for all del prøve! Er viktig å gå etter drømmene sine tror jeg.

Lærer i grunnskolen i historie/geografi er vel heller vanskelig, tror ikke det er fag som heter det lengre, de er vel sammensatt til et fag som heter samfunnslære eller noe.

Tegnelærer bør vel kombineres med noe annet, kan bli litt snau stillingsprosent...?

Landskapsarkitekt har jeg ikke så god greie på, men det ligger vel litt i ordet.

så jeg tror ikke du skal gi opp lærerdrømmen selv om du irriterer deg over barn. Det gjør jeg hele tiden, de kan være masete, irriterende, bråkete, ulydige og alt det der, men det går så greit likevel :) Jeg hadde mye ansvar for "den verste" gutten på skolen, men jeg har aldri blitt så glad i et barn bortsett fra søstrene mine som jeg ble i han. En fantastisk gutt som fra å banke opp medelver kunne sovne gråtende i fanget mitt etterpå.

Lykke til uansett hva du velger (fotograf er vel ikke noe 9-4-jobb, dessuten må du nok regne med ugunstig arbeidstid "på vei oppover"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...