AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #1 Del Skrevet 22. november 2021 Hørte nettopp en podcast med Hedvig Montgomery hvor hun sa at det fineste man kan gjøre for barn i jula er å fokusere på fine tradisjoner og det å gjøre julen magisk for barn, heller enn å fokusere på hva man skal gi dem i julegave. Så, hva er deres fineste juletradisjoner som passer for små barn (fra 3 år)? Vi har ikke så mange ennå, så håper på litt inspirasjon. Anonymkode: d0bf8...11d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #2 Del Skrevet 22. november 2021 Alle står opp sammen om morgenen, sjekker julestrømper og pakke fra nissen som har kommet om natten. Så spiser vi godteriet fra strømpa mens vi ser på juleprogramet på tv før frokost. Steller oss og spiser frokost men vi sånn halv ser på 3 nøtter til askepott. Så ryddes det litt og maten skal lages og gjester kommer fra kl 15 av. Spiser kl 5. Er vel en veldig tradisjonell jul, men vi elsker det❤ Anonymkode: f23a7...826 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 123 eller noe Skrevet 22. november 2021 #3 Del Skrevet 22. november 2021 (endret) Bake pepperkaker, lage julepynt, kjøre rundt og se på julehus og pynte sammen (førjulstradisjoner dette da) Endret 22. november 2021 av 123 eller noe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #4 Del Skrevet 22. november 2021 Første uka i Desember: Pynte huset, alle har "litt egen" julepynt de dekorerer rommet med. Julemusikk. Vi baker pepperkakehus som skal på utstilling til lille julaften. Andre uka i Desember: Drar til Trysil i 3 dager. Tredje uka i Desember: Lager hjemmelaget marsipan, pletter og risboller. Vi drar på skitur til en grillplass i nærområdet, og hundene hjelper å trekke barna Dette er kanskje høydepunktet for dem! Fjerde uka i Desember: Lille jul aften får barna bytte på å knuse pepperkakehuset og spise det. Julemorgen får de våkne så tidlig de vil og "Binge" julefilmer. Jeg ser tre nøtter til askepott, mens barna gjør hva de ønsker. Vi drar en tur i kirken sammen med besteforeldre, og spiser en liten lunsj sammen med dem. Ukene varierer litt, men det er slik jeg har planlagt det i år. Anonymkode: f4faf...53b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #5 Del Skrevet 22. november 2021 I adventstiden kan det være å bake julekaker sammen. Lage julepynt. Dra på en julekonsert/film/teater. Lage lyslykter av is. Julaften er det fint å ha tid til å kose seg, at ikke de voksne stresser og er sure. Tenne lys på kirkegården i mørket. Litt TV må det vel bli, men kanskje ikke TV fra morgenen og frem til middag. Lese fra julehefter til de små. Spille brettspill. Anonymkode: c74f5...97c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #6 Del Skrevet 22. november 2021 Tradisjoner jeg husker med gode minner fra egen oppvekst: Sitte sammen med mamma/pappa og finne dagens luke i sjokoladekalenderen (den rimeligste typen, ga meg likevel utrolig sterk julefølelse) Se et juleshow eller en julefilm sammen Pynte pepperkakehus og deretter få knuse det med hammer når julen var over Være med å bake til jul Pynte julevindu Sette ut grøt til julenissen på kvelden 23.12 Pynte eget lite juletre til soverommet, og etterhvert være med å pynte treet i stuen I litt større alder: At jeg og søster la oss samtidig lille julaften, og fikk ligge litt ekstra lenge våkne mens vi hørte på julemusikk og gledet oss sammen Julestrømpe med godteri på morgenkvisten 24.12 Disneykavalkaden Å få åpne en mindre pakke på morgenen julaften Deretter møysommelig gaveutdeling på kvelden, jeg og søster hentet annenhver pakke og fordelte til den det gjaldt, deretter ser alle på mens det åpnes Masse spill og hyggelige aktiviteter i romjulen Anonymkode: 6facf...751 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #7 Del Skrevet 22. november 2021 En tradisjon jeg husker godt, og som mitt barn satte pris på i fjor, er å øve på å gå rundt juletreet på juleaften. Det er alltid noen venteperioder på juleaften, og etter at man har fått på finstasen kan man ikke bare dra ut eller finne frem hva som helst. Det er mange måter å gå rundt et juletre, ikke bare den høytidelige måten man gjør før pakkeutdeliga. Man kan gå som en mus, som en elefant, som i sakte film eller baklengs. Man kan også synge tullete julesanger av full hals, slik at middagsluren kanskje ikke blir så lang. Det er en fin måte å få ut litt energi og fjas, og det kan gjøre at søsken som kjeder seg jobber sammen for å ødelegge foreldrenes middagshvil, i stedet for å krangle med hverandre. En relatert tradisjon er at vi pynter juletreet sammen lillejulaften. Man setter kasser med pynt og treet i stua, og så er en voksen ansvarlig for å pakke ut pynten og fordele, mens barn og eventuelt flere voksne pynter treet. En voksen har ansvar for å minne pynterene på at treet må pyntes jevnt, slik at det blir fint fra alle kanter. Etterpå pakkes all emballasjen bort, og vi spiser småkaker og vørterbrød sammen mens vi beundrer treet. Så er det rett i seng, det er en lang dag i morgen. Anonymkode: 466d5...0b1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #8 Del Skrevet 22. november 2021 Vaske med grønnsåpe 🤭, bake pepperkaker, pynte, lage julepynt. På selve julaften er det julestrømpe på morgenen, god frokost og tv. Etter middagen er det aktivitetsbok (tegne, male, kryssord) eller spill, etter gavene er åpnet så får alle ny pysj som man bytter ut finstasen med. Anonymkode: c845d...60f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #9 Del Skrevet 22. november 2021 Rampenisse som pynter lekerommet natt til 01.12 og har med seg en kjøpe-kalender. Og ramper hver dag + gir gaver i helgene og på morgningen julaften. Være med på fakkeltog og julegrantenning i sentrum. Bake julekaker og godteri. Sette ut julekaker/grøt på kvelden 23.12. Noen få gaver fra julenissen under treet på morgningen julaften. God sen frokost/lunsj med lystenning søndagene. Julestrømpe som rampenisse-farvel første juledag. Anonymkode: c75a8...7fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #10 Del Skrevet 22. november 2021 Dei kommer alltid hjem til nyvasket hus med lukt av grønnsåpe når dei går på juleferie, da har jeg lagt på julesengetøyet og😀 Koser oss med baking av kakemenn, pepperkaker, pepperkakehus, smultringer ☺️ Reiser på besøk hos besteforeldre som bor 2t unna. Der får vi alltid god mat 😀 Går på shopping alle mann. Handler julegaver til venner og familie, spiser på resturang når vi er ferdige. ser mye filmer i lag. Aldri ei jul uten alene hjemme! kjøper juletre i lag, og pynter det ☺️ Lillejulafta har vi alltid junkfood med film. Setter ut grøt til nissen på kvelden. Julaften står alle opp i lag. Ungene finner julestrømpen stappet full i snop under juletreet. Lager god frokost med eggerøre, røykelaks, ny stekte rundstykker og mye digg mat. Så etter mat må vi se om nissefar har vert ute med gaver etter han fekk grøten sin 😅 Anonymkode: 6e798...3e1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #11 Del Skrevet 22. november 2021 Min 10-åring sier at av alt i jula, gleder hun seg mest til vi skal hugge juletre. Det har vi gjort hvert år fra barna var bittesmå, på en gård med juletreskog i nærheten her. Kler oss godt, har med kakao og noe godt å spise, og tar oss en famileutflukt🎄 Anonymkode: e0d0f...723 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 22. november 2021 #12 Del Skrevet 22. november 2021 Å sette ut mat til nissen tror jeg er det mest magiske barna mine gjør/har gjort. Lille julaften kveld dekker de bordet til nissen. De setter fram tallerken, serviett, kopp, en kanne kaffe og et fat med forskjellige julekaker, sjokolade og klementiner. Så legger de julestrømpene sine ved siden av. Når de står opp på julaften kan man se at nissen har vært. Det er en kaffeskvett i koppen, kakesmuler og godteripapir på tallerkenen og så skriver han alltid "takk" i klementinskall (det er det beste). Og ikke minst er julestrømpene fylte og det er gaver under treet. En annen ting de liker veldig godt er å lage pepperkakelandsby. Vi baker hvert vårt lille hus som vi pynter og setter på et brett sammen med pepperkaketrær og annen pepperkakepynt. Kjempekoselig pynt i julen og på nyttårsaften får de knuse og spise huset sitt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #13 Del Skrevet 22. november 2021 Vi har pleid å dra på en teaterforestilling i førjulstiden. Den dagen går vi også i byen og ser på julegavene, og vi spiser på en restaurant. Ellers får vi besøk av noen små nisser 1.desember som har med seg små gaver til barna. (Julekalender) Vi baker og pynter pepperkakehus og pepperkaker. Vi pleier også å invitere venner av barna på en adventsfest, hvor vi spiser grøt og litt julekaker. (Dette for å spise opp julekaker som er morsomme å bake, men som egentlig ikke blir spist hos oss.) Anonymkode: 4a496...e7d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #14 Del Skrevet 23. november 2021 Ungene mine liker veldig godt å hjelpe til med bakingen før jul. På selve julaften pleier vi å sette ut grøt til julenissen (noe de minste syns er svært spennende). Julenissen kommer senere på kvelden 😅 Anonymkode: 7577f...5c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #15 Del Skrevet 23. november 2021 Julegrantenning i byen/dra på julemarked sammen. Nissetog. Bake småkaker og lussekatter sammen En tur i akebakken/stå på skøyter Pynte juletreet (vanligvis 23.des, men vår nye egne tradisjon litt før pga bursdagsbarnet bestemmer) Tenne lys på graven til tante, og pynte rosebusken med julepynt. Rampenissens ugang og overraskelser Spise risgrøt til frokost julaften, hvem finner mandelen? beholde pysjen på helt frem til vi skal i selskap, og se julefilmer og spise godteri fra julestrømpa. Får en pakke i julestrømpa fra nissen. Spise julemiddag med Sølvguttene i bakgrunnen. Annenhver jul med ribbe og pinnekjøtt. Gaveåpning etter middag (dette er som regel bare kaos, pga for mye gaver og stor familie - minnes jul med kun kjernefamilien som barn, det var rolig, ikke så overveldende og tid til å være takknemlig) Anonymkode: bd2c4...682 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #16 Del Skrevet 23. november 2021 -Kjøper juletre på en gård hvor de alltid har bål og julemarked -Baker pepperkaker -Julekonsert eller juleforestilling (i fjor var det Prøysens jul) -Ser julekalender sammen -Lager pepperkakehus som får knuses etter jul (selv hadde vi alltid venner på besøk og knuste og spiste pepperkakehuset sammen) -Julestrømpe på julaften (dette vokste mannen opp med og ikke jeg, jeg fikk velge en pakke under treet, så her er de slått sammen med en liten pakke i julestrømpa) -Pynte juletre sammen -Dra på Hadeland glassverk -Sette ut grøt til nissen (vi har risgrøt til lunsj julaften) Anonymkode: c70a4...513 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå