AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #1 Skrevet 22. november 2021 Hei 😊 Til våren skal jeg levere masteroppgave og kommer da til å være ferdigutdannet lektor. Gjennom hele studietiden har jeg egentlig vært i tvil om læreryrket er noe for meg, men jeg har likevel valgt å fortsette ettersom jeg liker fagene mine veldig godt (nordisk og sosiologi), i tillegg til at jeg ikke vet helt hva annet jeg skulle studert. Jeg jobber som vikar på videregående, og synes det er helt greit å undervise. Men læreryrket virker slitsomt og jeg er redd for å bli utbrent. Helt ærlig kunne jeg tenkt meg en kontorjobb, kanskje i administrasjonen på et universitet eller en videregående skole. Kan også se for meg å jobbe som saksbehandler, rådgiver, på bibliotek eller med å skrive lærebøker. Jeg synes jo at formidling er gøy, men klasseledelse og det å ha ansvar for så mye utover det rent faglige frister ikke. Tror rett og slett ikke at jeg passer så godt til å jobbe med mennesker på den måten en lærer gjør 😔 Nå er jeg naturligvis kommet så langt at jeg må fullføre, heldigvis synes jeg at det er veldig givende og interessant å skrive masteroppgave. Men jeg ser mørkt på det å skulle bli ferdig og søke jobber - det er jo vanskelig nok å få lærerjobber i de store byene, da er det sikkert umulig å få noe av det jeg har ramset opp ovenfor, i alle fall som nyutdannet? Noen her som har vært i en lignende situasjon? Man hører jo hele tiden om at mange med lærerbakgrunn ikke jobber i skolen, men jeg finner lite om konkrete yrker. I tillegg virker det vanskelig å få noe annet enn lærerjobb som nyutdannet... Anonymkode: dc063...e72
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #2 Skrevet 22. november 2021 Uff da, det var litt trist lesning Har ikke så mange råd å komme med, men jeg vet at det finnes en del jobber innen offentlig forvaltning. Flere av disse kan være aktuelle dersom du finner ut at læreryrket ikke passer deg. Heier på deg ! Anonymkode: 0b037...0d1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #3 Skrevet 23. november 2021 Du skriver at du synes det er helt greit å undervise, og det er jo i hovedsak det en lærer skal gjøre? I alle fall på videregående. Hvorfor er du redd for å bli utbrent, har du opplevd at du blir utslitt etter jobb, eller har du hørt historier om andre? Hvis jeg var deg ville jeg prøvd å jobbe som lærer en stund, før jeg evt. bestemte meg for å gi det opp. Anonymkode: d7cd2...934 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #4 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Du skriver at du synes det er helt greit å undervise, og det er jo i hovedsak det en lærer skal gjøre? I alle fall på videregående. Hvorfor er du redd for å bli utbrent, har du opplevd at du blir utslitt etter jobb, eller har du hørt historier om andre? Hvis jeg var deg ville jeg prøvd å jobbe som lærer en stund, før jeg evt. bestemte meg for å gi det opp. Anonymkode: d7cd2...934 Som lærer bør man ikke bare synes det er greit å undervise, man bør elske å være i klasserommet. Det fortjener elevene. På videregående er det utrolig mange andre ting enn undervisning du skal ha kontroll på. Du har i tillegg ofte veldig mange elever som skal følges opp og vurderes. Når det er sagt er det en utrolig givende jobb. Men å bli utbrent er en stor mulighet. Anonymkode: 62764...55d
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #5 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Som lærer bør man ikke bare synes det er greit å undervise, man bør elske å være i klasserommet. Det fortjener elevene. På videregående er det utrolig mange andre ting enn undervisning du skal ha kontroll på. Du har i tillegg ofte veldig mange elever som skal følges opp og vurderes. Når det er sagt er det en utrolig givende jobb. Men å bli utbrent er en stor mulighet. Anonymkode: 62764...55d På generell basis tenker jeg at nettopp en forventning til at man skal elske jobbe sin er noe som øker faren for å bli utbrent! Man kan helt fint gjøre en god jobb selv om man ikke elsker å være i klasserommet. TS, jeg ville prøvd meg som lærer, gjerne samtidig med at du søker på andre jobber. Det er også mulig å studere deltid på nett ved siden av, for eksempel ledelse, økonomi eller lignende. Hvis du tenker å f.eks. skrive lærebøker eller ha lederstillinger innen utdanning, er det en fordel å ha jobbet som lærer en stund, ikke at man kun har utdanningen. Du kjøper deg også tid, dvs du har god tid til å søke på andre jobber. Anonymkode: 3dea1...fa5 4
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #6 Skrevet 23. november 2021 Først og fremst: å være fast lærer for en klasse er noe veldig annet enn å være vikar.Det er gøy å undervise enkelt-timer i klasser man ikke kjenner, men det kan ikke måle seg med å være klasser der man blir kjent med elevene over tid, ser progresjonen, er med på å skape miljøet. Dine sjanser for å få andre jobber, økes ved å velge tema for masteroppgaven din taktisk. Jeg hadde de samme tankene som deg, og brukte mye tid på å tenke ut akkurat hva det er jeg oppfattet som utfordrende. Jeg elsker å undervise, men hater foreldremøter. Synes det er unødvendig mye dill med elever i ordinær videregående skole. Etter å ha tenkt gjennom dette, skrev jeg en masteroppgave som gjorde meg attraktiv for voksenopplæring, og fikk fast jobb der ganske raskt. Jeg sørget også for at temaet var svært relevant for videre forskning, og med det gjorde jeg meg godt kvalifisert for phd-stipendiat. Akademia med evige midlertidige stillinger er ikke noe for meg, men det var gøy å ha gjennomført det likevel. Jobber fremdeles i videregående for voksne, og elsker jobben min. Den har alle fordelene ved læreryrket og få av det jeg ser på som de største ulempene. Temaet jeg valgte for masteroppgaven min har også gjort at jeg er attraktiv for lærebokforlag, bedrifter som hjelper voksne med å finne jobb og flere andre steder. Nå sier jeg ikke at du skal søke deg til VO, men du bør finne ut hvordan du kan bruke masteroppgaven din til å kvalifisere deg til andre jobber enn bare ordinær undervisning. Anonymkode: caa33...666 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #7 Skrevet 23. november 2021 Sitat Etter å ha tenkt gjennom dette, skrev jeg en masteroppgave som gjorde meg attraktiv for voksenopplæring Kunne du utdypet dette litt? Vurderer lektorutdanning selv, og er da spesielt interessert i VO. Anonymkode: 8fd1d...845
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #8 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kunne du utdypet dette litt? Vurderer lektorutdanning selv, og er da spesielt interessert i VO. Anonymkode: 8fd1d...845 Jeg vil ikke si hva jeg skrev om helt nøyaktig, for da kan jeg med letthet googles. Men det du må gjøre er å finne ut hva som er fokuset i forskningen på voksenopplæring når du skal skrive din oppgave. Akkurat nå er det veldig stort fokus på arbeidsrettet opplæring for voksne innvandrere, det var noe annet da jeg skrev min oppgave. Men skulle jeg skrevet den nå, ville jeg skrevet om arbeidsrettet opplæring. Det er viktig å ha andrespråkskompetanse, en stor del av elevene i voksenopplæring rundt om i landet er voksne innvandrere. Om du ikke ønsker å fokusere spesielt på innvandrere, er det også mye fokus på hva som kan gjøres for å hjelpe voksne som har falt ut av vgs. til å gjennomføre. Fullføringsreformen som snart kommer blir nok et veldig smart tema å skrive om om noen år, når den har fått virke litt. Men vær klar over at det er en veldig kamp om beinet for stillingene i VO. Det er ikke mange av dem, og veldig, veldig mange ønsker seg dit. I lektorutdanningen skal det skrives en god del oppgaver i løpet av studietiden, og det er lurt å velge å ha fokus på VO så ofte du kan dersom det er dit du sikter. Anonymkode: caa33...666
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå