Gå til innhold

kan man stole på hurtigtestene ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hva er dine erfaringer. slo det ut, eller måtte du ta vanlig test ?

Anonymkode: 02820...b3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har slått ut her i familien! Før symptomene kom til og med!

Anonymkode: 2f353...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobber har vi brukt noen hundre hurtigtester de siste ukene. Vi opplever noen få prosent falske positive. Det er ikke egentlig noe stort problem, folk må holde seg hjemme til PCR-test. 

Det overveldende flertall av positive hurtigtester bekreftes av PCR-test. 

Det vi ikke vet noe om er falske negative. Vi tror det er noen, men disse blir ikke fanget opp. Basert på hvordan smitten sprer seg, kan det virke som om det enten er noen smittsomme som ikke tester seg, lyver om resultatet eller så er det falske negative. 

Men det er bare spekulasjoner angående falske negative. Så alt i alt opplever vi hurtigtester som nyttige. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forutsatt at du tar hurtigtesten rett så kan du stole på den. Dvs pinnen må langt nok inn, dem må roteres og være der lenge nok, og du må følge instruksjonene til punkt og prikke etter den er tatt ut av nesen. Vet om noen få som har fått falsk positiv hurtigtest, men stort sett er det bekreftet positivt med PCR. 

Anonymkode: fcaf6...21b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Forutsatt at du tar hurtigtesten rett så kan du stole på den.

Dette sier du basert på at du vet om noen få falske positive. Men hva med falske negative, hvor mange har det vært?

En falsk positiv er ikke veldig farlig, en falsk negativ er vesentlig verre.

Anonymkode: f185e...f4a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slo ut, men sent. Mitt inntrykk av hurtigtestene et at de blir positive rett før, eller samtidig som man får symptomer. Har to barn som også har testet positivt nå. Hurtigtesten slo ut kvelden før de fikk symptomer på begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slo ut 4 dager etter at datteren min ble smittet(sikker smittekilde). Testet henne hver dag, og slo til slutt ut på dag 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er skummelt med de, er at man kan f.eks teste negativt på morran, for så å teste positivt utpå dagen, og da smitte andre.

Jeg testa flere dager negativt, frem til i går da jeg ble dårlig. har testa i går og i dag, begge positive med en gang. Var å tok pcr test på meg og barna i dag, så får vel bekrefta i morgen:) vi har holdt oss hjemme siden helga, for 5åringen ble tett og snørrete fredag kveld. men er utbrudd i barnehagen nå, så er flere som har fått det påvist 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har fått positiv test: kom begge strekene på likt? Kom den T streken (ikke c/ kontrollstreken) med en gang eller tok det litt tid før den ble synlig?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har disse selvtestene en holdbarhetsdato? Og hvor langt frem pleier den å være i så fall?

Jeg ser at en pakke med 5 tester koster ca 400 kr på Farmasiet.no, og lurte på å kjøpe en og ha i skapet. Men hvis de går ut på dato relativt fort, gidder jeg ikke bruke penger på det før det er nødvendig.

Noen som vet om holdbarhetsdato finnes og ca hvor lang den ev er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...