Gå til innhold

Nå blir coronapasset blått! Gjelder også uvaksinerte

Jajajane

Anbefalte innlegg

Tussa84 skrev (29 minutter siden):

Det hadde faktisk vært hysterisk morsomt hadde det ikke vært for at dette er en slags form for lydighetstrening av voksne mennesker. Det er faktisk det glade vanvidd, totalt meningsløst vrøvl og pølsevev.

Jepp. Monty Python og George Orwell i skjønn forening.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

missbluebird skrev (6 minutter siden):

Det jeg savner er korona sett opp i mot vanlig influensa i samme sessong.
Ta for eksempel 2018-19 mot 2020-21. Hvor mange innleggelser nå kontra den tiden man velger og del det i i samme aldersgrupper / kjønn. Hvert år har man lest om influensa sessong, men utrolig lite om det de siste 2 årene.

FHI lager ukesrapporter for influensa også, og det meste om influensa finner man vel her:
https://www.fhi.no/sv/influensa/influensaovervaking/

Ikke sikker på om de inneholder alt man trenger av data, men har man tid nok å bruke på det er det jo mulig å grave litt og prøve å sette opp en sammenligning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tussa84 skrev (31 minutter siden):

Vi burde egentlig ha ukentlige tråder der vi drøfter ukesrapportene fra FHI. Disse kommer ut hver onsdag tror jeg.

Det er absolutt en tanke.
Det lages jo også tråder om dagens smittetall fra VG omtrent hver dag de går opp (men ikke når de går ned igjen pussig nok...)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedy Lamarr skrev (2 timer siden):

Nok en gang, til glede for antivaxxere og dere andre som stadig trenger å påpeke at dere ikke er antivaxxere: (Hilsen FHI)

36A7C86B-521F-4B32-8D3B-4B98F3A02BFA.jpeg

Det ligger en artikkel på Nettavisen som forklarer denne «statistikken». Anbefaler å lese den, så kanskje du ikke blir like imponert over FHI sin måte å feilinformere på.

Smittede på sykehjem feks, blir hovedsakelig behandlet på sykehjemmet i stedet for å bli innlagt på sykehus, og havner dermed utenfor denne statistikken. Når de dør på sykehjemmet, så inngår de heller ikke i «døde av covid mens man var innlagt på sykehus»-statistikken. 

(Hvis man hadde brukt samme form for presentasjon av statistikk over de vaksinerte som har vært i kontakt og innlagt på sykehus pga vaksine-bivirkninger, så hadde den sett verre ut enn tabellen jeg siterer. Til info.)

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

missbluebird skrev (12 timer siden):

Det jeg savner er korona sett opp i mot vanlig influensa i samme sessong.
Ta for eksempel 2018-19 mot 2020-21. Hvor mange innleggelser nå kontra den tiden man velger og del det i i samme aldersgrupper / kjønn. Hvert år har man lest om influensa sessong, men utrolig lite om det de siste 2 årene.

Disse tallene er lett tilgjengelige. 

Men hvorfor sammenligne 2018-19, et år det ikke var korona og tiltak, med 2021-21, et år med strenge tiltak og følgelig lite/ingen influensa?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...