Jajajane Skrevet 22. november 2021 #1 Del Skrevet 22. november 2021 (endret) Kommuner med smitteverntiltak kan ta i bruk koronasertifikat for å gi lettelser til fullvaksinerte, de som har hatt covid-19-sykdom og de som har testet negativt for covid-19 de siste 48 timene. Det er et poeng at man må altså ikke være vaksinert for å bruke sertifikatet. Koronasertifikatet er blått. Det er ikke grønt eller rødt, slik den tidligere nasjonale kontrollsiden var. Flere kommuner har ønsket bruk av koronasertifikat for å lempe på lokale koronaregler, unngå nedstenging, avstandskrav og antallsbegrensninger. Nå får kommunene ta i bruk koronasertifikat, under forutsetning av at de har fattet vedtak om smitteverntiltak. Samtidig må de gi gratis testing til dem som ikke er vaksinert. Barn og ungdom under 16 år trenger ikke koronasertifikat, men foreldre kan laste ned koronasertifikat til barn, for eksempel til grensekryssing til land som eventuelt krever det. Bak innføringen ligger politiske avveininger, hensyn til forskjellsbehandling og målet om å unngå «vaksinasjonspress». https://www.ostlendingen.no/5-69-1223909 Endret 22. november 2021 av Jajajane 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 22. november 2021 #2 Del Skrevet 22. november 2021 Er dette en aprilspøk??? Sist jeg sjekket kalenderen var det november. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tussa84 Skrevet 22. november 2021 #3 Del Skrevet 22. november 2021 Men hva med de som ikke vil testes heller. Jeg hadde selvfølgelig blitt med på en spyttprøve, kanskje til og med en blodprøve, men ingen skal rote rundt i nesa mi. Jeg har dessuten et par andre steder som jeg holder hellig der INGEN skal rote rundt med vattpinner. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneXCII Skrevet 22. november 2021 #4 Del Skrevet 22. november 2021 Enda en tulling skrev (23 minutter siden): Er dette en aprilspøk??? Sist jeg sjekket kalenderen var det november. Hva er du mener er en spøk? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 22. november 2021 #5 Del Skrevet 22. november 2021 LeneXCII skrev (5 minutter siden): Hva er du mener er en spøk? Blått koronapass? Eh - hva skal det liksom bety? Ingenting? Man skal bruke koronapass, samtidig som det ikke betyr noe som helst? Så skal man innføre tiltak, for å kunne innføre koronapass, sånn at man kan bli kvitt tiltakene man ikke hadde behøvd å innføre i utgangspunktet. For å bruke masse ressurser på å håndtere dette passet. Som - er blått? For alle? Hadde de folkene hatt humor, kunne man trodd det var satire over absurditeten i smittevernstaten Norge. Nå vet jeg ikke hva jeg skal tro. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tussa84 Skrevet 22. november 2021 #6 Del Skrevet 22. november 2021 Enda en tulling skrev (2 minutter siden): Blått koronapass? Eh - hva skal det liksom bety? Ingenting? Man skal bruke koronapass, samtidig som det ikke betyr noe som helst? Så skal man innføre tiltak, for å kunne innføre koronapass, sånn at man kan bli kvitt tiltakene man ikke hadde behøvd å innføre i utgangspunktet. For å bruke masse ressurser på å håndtere dette passet. Som - er blått? For alle? Hadde de folkene hatt humor, kunne man trodd det var satire over absurditeten i smittevernstaten Norge. Nå vet jeg ikke hva jeg skal tro. I min kommune har fullvaksinerte vært overrepresentert i smittestatistikken. Hvorfor ikke de skal testes skjønner jeg ikke. Det er ikke logisk. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedy Lamarr Skrevet 22. november 2021 #7 Del Skrevet 22. november 2021 Nok en gang, til glede for antivaxxere og dere andre som stadig trenger å påpeke at dere ikke er antivaxxere: (Hilsen FHI) 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tussa84 Skrevet 22. november 2021 #8 Del Skrevet 22. november 2021 Hedy Lamarr skrev (2 minutter siden): Nok en gang, til glede for antivaxxere og dere andre som stadig trenger å påpeke at dere ikke er antivaxxere: (Hilsen FHI) I uke 44 var 47% av innlagte født i utlandet. Synes ikke denne statistikken er spesielt interessant. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stargaze Skrevet 22. november 2021 #9 Del Skrevet 22. november 2021 (endret) Tussa84 skrev (39 minutter siden): I uke 44 var 47% av innlagte født i utlandet. Synes ikke denne statistikken er spesielt interessant. Jo den er interessant. Årsaken til at de som er født i utlandet er overrepresentert i prosent innlagte er at de også har de største gruppene med uvaksinerte. Derfor blir andelene høy. Hvis vi tar prosentvis norskfødte uvaksinerte smittede er prosentandelen like høy. Men andelen i antall personer er lavere fordi flere norske har vaksinert seg. En mye mindre gruppe norskfødte uvaksinerte, men også høy smitteprosent her altså. Endret 22. november 2021 av Stargaze 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedy Lamarr Skrevet 22. november 2021 #10 Del Skrevet 22. november 2021 Tussa84 skrev (13 minutter siden): I uke 44 var 47% av innlagte født i utlandet. Synes ikke denne statistikken er spesielt interessant. Altså hæ? Spiller det noen rolle hvor de er født? Og så må du begrunne hvorfor statistikken ikke er interessant, når den viser at 12 av 100000 uvaksinerte kommer på sykehus denne uken, mot 1,5 av samme antall vaksinerte. Det er de uvaksinerte som er sterkt overrepresentert, men jeg innser at du ikke forstår det. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 22. november 2021 #11 Del Skrevet 22. november 2021 Stargaze skrev (1 time siden): Jo den er interessant. Årsaken til at de som er født i utlandet er overrepresentert i prosent innlagte er at de også har de største gruppene med uvaksinerte. Derfor blir andelene høy. Hvis vi tar prosentvis norskfødte uvaksinerte smittede er prosentandelen like høy. Men andelen i antall personer er lavere fordi flere norske har vaksinert seg. En mye mindre gruppe norskfødte uvaksinerte, men også høy smitteprosent her altså. Nei, den er ikke det. Du kan gå inn på ukesrapporten og lese selv. Der har de til og med vært snille nok til å dele opp gruppene for deg. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 22. november 2021 #12 Del Skrevet 22. november 2021 Hedy Lamarr skrev (59 minutter siden): Altså hæ? Spiller det noen rolle hvor de er født? Og så må du begrunne hvorfor statistikken ikke er interessant, når den viser at 12 av 100000 uvaksinerte kommer på sykehus denne uken, mot 1,5 av samme antall vaksinerte. Det er de uvaksinerte som er sterkt overrepresentert, men jeg innser at du ikke forstår det. Ja, for det er stpr forskjell i innleggelsrate for uvaksinerte avhengig av fødeland. Står i ukesrapportene til FHI. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missbluebird Skrevet 22. november 2021 #13 Del Skrevet 22. november 2021 8 minutter siden, Enda en tulling said: Ja, for det er stpr forskjell i innleggelsrate for uvaksinerte avhengig av fødeland. Står i ukesrapportene til FHI. Når definisjonen av uvaksinert er vanskelig og veldig varierende, så blir også dataen vanskelig å stole på. https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/befolkningen/vaksinert-eller-gjennomgatt-covid-19/ Men hadde vært veldig greit med lenker til ukesrapporter eller annen kilde man sikter til. Fint å dele slik at alle forstår det man henviser til. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tussa84 Skrevet 22. november 2021 #14 Del Skrevet 22. november 2021 Enda en tulling skrev (1 time siden): Blått koronapass? Eh - hva skal det liksom bety? Ingenting? Man skal bruke koronapass, samtidig som det ikke betyr noe som helst? Så skal man innføre tiltak, for å kunne innføre koronapass, sånn at man kan bli kvitt tiltakene man ikke hadde behøvd å innføre i utgangspunktet. For å bruke masse ressurser på å håndtere dette passet. Som - er blått? For alle? Hadde de folkene hatt humor, kunne man trodd det var satire over absurditeten i smittevernstaten Norge. Nå vet jeg ikke hva jeg skal tro. Det hadde faktisk vært hysterisk morsomt hadde det ikke vært for at dette er en slags form for lydighetstrening av voksne mennesker. Det er faktisk det glade vanvidd, totalt meningsløst vrøvl og pølsevev. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blondiemamma Skrevet 22. november 2021 #15 Del Skrevet 22. november 2021 Hedy Lamarr skrev (1 time siden): Nok en gang, til glede for antivaxxere og dere andre som stadig trenger å påpeke at dere ikke er antivaxxere: (Hilsen FHI) https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/fhi-driver-pa-kanten-av-desinformasjon/o/5-95-343706 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tussa84 Skrevet 22. november 2021 #16 Del Skrevet 22. november 2021 missbluebird skrev (9 minutter siden): Når definisjonen av uvaksinert er vanskelig og veldig varierende, så blir også dataen vanskelig å stole på. https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/befolkningen/vaksinert-eller-gjennomgatt-covid-19/ Men hadde vært veldig greit med lenker til ukesrapporter eller annen kilde man sikter til. Fint å dele slik at alle forstår det man henviser til. Vi burde egentlig ha ukentlige tråder der vi drøfter ukesrapportene fra FHI. Disse kommer ut hver onsdag tror jeg. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 22. november 2021 #17 Del Skrevet 22. november 2021 Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på korona-rommet og svar til dette. Elaine Marley, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Psilocybe Skrevet 22. november 2021 #18 Del Skrevet 22. november 2021 Hedy Lamarr skrev (1 time siden): Nok en gang, til glede for antivaxxere og dere andre som stadig trenger å påpeke at dere ikke er antivaxxere: (Hilsen FHI) Her bør du også opplyse om hvordan FHI definerer begrepet "vaksinert": https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/befolkningen/vaksinert-eller-gjennomgatt-covid-19/ 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 22. november 2021 #19 Del Skrevet 22. november 2021 missbluebird skrev (22 minutter siden): Når definisjonen av uvaksinert er vanskelig og veldig varierende, så blir også dataen vanskelig å stole på. https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/befolkningen/vaksinert-eller-gjennomgatt-covid-19/ Men hadde vært veldig greit med lenker til ukesrapporter eller annen kilde man sikter til. Fint å dele slik at alle forstår det man henviser til. Dårlige data og merkelige definisjoner har vært et problem helt siden dette koronastyret startet. Men en må nesten bare ta det man har, og legge til 500 forskjellige forbehold og gjette seg til det som mangler... Alle ukesrapportene til FHI ligger her. Innleggelsesfordelingen på ca side 13. https://www.fhi.no/publ/2020/koronavirus-ukerapporter/ De siste ukene viser mye av den samme fordelingen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missbluebird Skrevet 22. november 2021 #20 Del Skrevet 22. november 2021 1 minutt siden, Enda en tulling said: Dårlige data og merkelige definisjoner har vært et problem helt siden dette koronastyret startet. Men en må nesten bare ta det man har, og legge til 500 forskjellige forbehold og gjette seg til det som mangler... Alle ukesrapportene til FHI ligger her. Innleggelsesfordelingen på ca side 13. https://www.fhi.no/publ/2020/koronavirus-ukerapporter/ De siste ukene viser mye av den samme fordelingen. Det jeg savner er korona sett opp i mot vanlig influensa i samme sessong. Ta for eksempel 2018-19 mot 2020-21. Hvor mange innleggelser nå kontra den tiden man velger og del det i i samme aldersgrupper / kjønn. Hvert år har man lest om influensa sessong, men utrolig lite om det de siste 2 årene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg