Gå til innhold

Skatt på lønn i form av kryptovaluta og via PayPal. Hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har allerede ringt Skatteetaten, de kunne ikke gi noe entydig svar på spørsmålene mine, så jeg spør her.

Jeg er frilans code monkey for en amerikansk utvikler som betaler enten via PayPal eller i kryptovaluta. Jeg kan velge selv, og har noen spørsmål. Aldri gjort dette før. Bedriften har null peil på skatting og sånt, i og med at de jobber utifra amerikansk lovgivning. De foretrekker å betale meg i kryptovaluta, men har gått med på PayPal dersom det er heldigere for meg. 

Mine spørsmål:
1: La oss si jeg får 4000 USD månedlig i et halvt år inn på min PayPal-konto. Vil det da gå noen alarmer i norske systemer? Jeg har lyst til å spare opp på den kontoen og utbetale en sømmelig lønn til meg selv (er jo frilanser, greit å spe det utover) - vil selvsagt skatte av det jeg betaler ut til brukskontoen, men må jeg oppgi/skatte av det som står låst inne på PayPal-kontoen? (Skatteetatens løsning på dette var direkte kontooverføring mellom bedrift og meg, men dette ville ikke bedriften gjøre. Vennligst spar meg mistanker om hva denne bedriften driver med av fusk og sånt, jeg vet det er sketchy, men JEG vil ikke være sketchy, så svar uten judgement om du kan.)

2: Om jeg får betalt i krypto, og løser dette ut i overnevnte PayPal-konto (for det er slik det fungerer), hvordan skal Skatteetaten vite at det er lønn og ikke avkastning på kryptovaluta? Det er en betydelig forskjell på skatt av lønn og skatt av avkastning på krypto. Skatteetaten sa selv at de ikke visste at pengene måtte via PayPal. De virker rett og slett dårlig utrusta til å forstå noe av det her. 
Er det bare opptil meg å være ærlig, og så kan ingen etterprøve det? Det frister jo lite å betale høy skatt når jeg kan betale lav, uten at det får noen konsekvenser og uten at det egentlig er ulovlig, engang. 

Beklager om dette var forvirrende. De som skjønner greia antar jeg at ikke er forvirret. Takk for alle svar.

Anonymkode: a971b...aab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange banker vil ikke håndtere penger som kommer via krypto, så jeg ville hatt pengene via USD og ikke krypto.

Som frilans rapporterer du vel lønn via selskapet ditt, så du må passe på å få kvitto/lønnslipp/kontrakt fra kunden fin så du har bilagene du trenger for inntekten til firmaet. Lønna betaler du vel fra selskapet til deg selv i etterkant? 

Når det gjelder sånne summer fra utlandet går det fort noen alarmer i banken. Antihvitvask krever at du forteller banken i forkant om du skal sende/motta større summer fra utlandet og hvilket land.

• Liker 1
Skrevet

Hvilken organisasjonsform har du som frilanser? ENK eller AS?

Anonymkode: b472c...a0b

Skrevet

Dette burde jo Skatteetaten kunne finne ut av, selv om den personen du snakket med, ikke visste det der og da… 

https://www.skatteetaten.no/person/utenlandsk/skal-du-arbeide-i-norge/skattemeldingen/inntekt-i-utlandet/

Her er det jeg TROR: 

Når det gjelder første alternativ, PayPal, tenker jeg det ikke har noe å si om lønna kommer på en norsk konto eller er på PayPal: Alt må oppgis i skattemeldingen som inntekt og skattes av. 

Lønn i krypto: Også her tenker jeg dette må oppgis som lønn opptjent i utlandet. Men i tillegg får du problemstillingen med at du får gevinst (eller tap) på kryptoen. Så da må du dokumentere f.eks at du fikk x BTC i lønn den 01.02.22, du fikk y BTC i lønn den 01.03.22 etc. Godt mulig du må bruke kursen for alle de aktuelle dagene du fikk overført BTC for å få verdien i norske kroner -> skattegrunnlaget ditt. 

Så må du i skattemeldingen i tillegg oppgi: 

- formue (antall BTC du har 31.12 skatteåret -> regnet om i norske kroner etter dagens kurs)

- Hvis du realiserer noe av BTC må dette regnes ut. Spørsmålet er jo da om du starter i «null» den dagen du får BTC, dvs at dette er inngangsverdien din (som når du kjøper BTC) - som jeg tenker blir riktig skattemessig - eller om de regner det som noe ala en gave slik at alt blir gevinst… 

Godt mulig dette blir feil, nå tenker jeg egentlig høyt, men jeg er ikke skattejurist. Du bør kontakte Skatteetaten skriflig.

Rent umiddelbart tenker jeg at det enkleste blir PayPal. Skatteetaten finner ikke nødvendigvis ut automatisk at du har penger på PayPal, men det er uansett ditt ansvar å oppgi riktige opplysninger på Skattemeldingen. Det er mer oppmerksomhet rundt skattesniking i forbindelse med spesielt krypto nå, så jeg ville ikke tatt sjansen. 

Anonymkode: 7c3c5...5b8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...