tussi84 Skrevet 23. november 2021 #21 Skrevet 23. november 2021 Lawyam skrev (9 timer siden): Det gjør jeg - men hvorfor skal vi andre også gjøre en dårlig jobb; skal VI bare sitte og se på og la smitten øke til de gjør noe? Det gir ikke mening. Klage på andre når vi ikke gjør noe selv! Årsaken til at sykehusene har problemer med bare litt over 200 innlagte corona pasienter nå skyldes også tiltakene vi hadde mot corona. Når tiltakene ble borte så kom også forkjølelsene og rs virus tilbake for fullt, og mer enn det som er normalt. Forkjølelsene som er nå er kraftige og langvarige, og det er verre i år enn det har vært tidligere (Altså en normal sesong for luftveisinfeksjoner). Folk ble ikke utsatt for virus når ting var stengt, og holdt derfor ikke immunforsvaret vedlike. Det får vi igjen for nå. Det har aldri vært så mange barn innlagt med rs virus som i år. Og en del av de som får forkjølelser utvikler lungebetennelser som må behandles på sykehus. Noen få av disse okkuperer også intensiv plassene. I tillegg har man jo andre årsaker til at intensiv plasser blir brukt. Ulykker og Hjerte problemer blandt annet. Coronen kommer bare på toppen av det hele. .. 6
Den Sagnomsuste Skrevet 24. november 2021 #22 Skrevet 24. november 2021 Enda en tulling skrev (På 22.11.2021 den 18.22): "Kan være" 60, ja. Kan også være et hvilket som helst annet antall. Skulle det bli trangt om plassen får de vel flytte flyttbare pasienter til sykehus som har bedre plass da, Evt legge dem inn på et annet sykehus i utgangspunktet. Man kan opprette feltsykehus. Flaskehalsen er jo ansatte, noe myndighetene har gitt en god dag i igjennom hele pandemien. En ting er ihvertfall sikkert og det er at nedstengning bør være et ikke-alternativ. 2
Enda en tulling Skrevet 24. november 2021 #23 Skrevet 24. november 2021 Den Sagnomsuste skrev (42 minutter siden): Man kan opprette feltsykehus. Flaskehalsen er jo ansatte, noe myndighetene har gitt en god dag i igjennom hele pandemien. En ting er ihvertfall sikkert og det er at nedstengning bør være et ikke-alternativ. Det kan man også, hvis det skulle bli problemer over hele landet. Man har jo en avtale med Forsvarets samitet om at de kan steppe inn ved behov og de har også personell. Men inntil videre er det ingen krise på norske sykehus generelt, og hr Pedersen kan fint få gallesteinsoperasjonen sin så lenge han er villig til å ta turen til et annet sykehus om nødvendig. Ansatte kan være et problem selvfølgelig, men penger har jo ikke vært noe problem så langt under koronautbruddet, så siden det fins masse forhenværende helsepersonell rundt om i landet burde man da kunne bestikke disse og deres evt nye arbeidsgivere for å overtale dem til å ta i et tak ved behov. 1
Gjest rampenissen72 Skrevet 24. november 2021 #24 Skrevet 24. november 2021 Lawyam skrev (På 22.11.2021 den 20.38): Du; jo mer smitte jo større andel trenger hjelp altså! Jo, det er et problem når sykehus skriker etter hjelp. Sykehusene skriker alltid etter hjelp. De gjorde de lenge før covid-19 også, men ingen brydde seg. På fødeavdelinger her lekker både tak og vegger. Da jeg fødte hadde jordmor på seg støvler pga vann på gulvet. HelseNorge var rasskjørt lenge før covid, husk det. Og klapping betaler ikke huslånet.
Gjest rampenissen72 Skrevet 24. november 2021 #25 Skrevet 24. november 2021 Den Sagnomsuste skrev (1 time siden): Man kan opprette feltsykehus. Flaskehalsen er jo ansatte, noe myndighetene har gitt en god dag i igjennom hele pandemien. En ting er ihvertfall sikkert og det er at nedstengning bør være et ikke-alternativ. Gi oss mer i lønn så kanskje vi gidder komme tilbake på jobb.
Den Sagnomsuste Skrevet 24. november 2021 #26 Skrevet 24. november 2021 (endret) rampenissen72 skrev (17 minutter siden): Gi oss mer i lønn så kanskje vi gidder komme tilbake på jobb. Lønnsvilkårene kjente dere til lenge før dere valgte yrket. Ikke for å være kjip, men helsesektoren har vært kjent for rovdrift og drittlønn siden tidenes morgen. Det staten imidlertid bør gjøre, men velger å ikke gjøre..., er å tildele midler til langt flere årsverk. De brude også belønne videreutdanning mer enn de gjør idag. Endret 24. november 2021 av Den Sagnomsuste
Gjest rampenissen72 Skrevet 24. november 2021 #27 Skrevet 24. november 2021 Den Sagnomsuste skrev (Akkurat nå): Lønna kjente dere til lenge før dere valgte yrket. Ikke for å være kjip, men helsesektoren har vært kjent for rovdrift og drittlønn siden tidenes morgen. Det staten imidlertid bør gjøre, men velger å ikke gjøre..., er å tildele midler til langt flere årsverk. De brude også belønne videreutdanning mer enn de gjør idag. Absolutt. Poenget er at sykehus/helsenorge var rasskjørt FØR covid-19, folk bare bryr seg nå plutselig.
Gjest rampenissen72 Skrevet 24. november 2021 #28 Skrevet 24. november 2021 Den Sagnomsuste skrev (2 minutter siden): Lønna kjente dere til lenge før dere valgte yrket. Ikke for å være kjip, men helsesektoren har vært kjent for rovdrift og drittlønn siden tidenes morgen. Det staten imidlertid bør gjøre, men velger å ikke gjøre..., er å tildele midler til langt flere årsverk. De brude også belønne videreutdanning mer enn de gjør idag. Men jeg står ved det jeg sa. Gi oss mer i lønn så kanskje vi gidder komme tilbake på jobb. Ikke stå å klapp.
Den Sagnomsuste Skrevet 24. november 2021 #29 Skrevet 24. november 2021 (endret) rampenissen72 skrev (4 minutter siden): Men jeg står ved det jeg sa. Gi oss mer i lønn så kanskje vi gidder komme tilbake på jobb. Ikke stå å klapp. Det med klappingen er jeg selvsagt helt enig i. Hele ideen om at dere jobber på dugnad er mer som et hån å regne enn noe annet. Blir noe infantilt over det hele. Andre avlønnes for ekstraarbeidet de utfører, mens dere er flinke som barn og fortjener applaus. Ganske absurd egentlig. Endret 24. november 2021 av Den Sagnomsuste 1
Den Sagnomsuste Skrevet 24. november 2021 #30 Skrevet 24. november 2021 rampenissen72 skrev (6 minutter siden): Absolutt. Poenget er at sykehus/helsenorge var rasskjørt FØR covid-19, folk bare bryr seg nå plutselig. Pasienter på gangen er jo normalen på norske sykehus. Verdens beste land... -meg i ræva! 3
Gjest Lawyam Skrevet 24. november 2021 #31 Skrevet 24. november 2021 rampenissen72 skrev (1 time siden): Sykehusene skriker alltid etter hjelp. De gjorde de lenge før covid-19 også, men ingen brydde seg. På fødeavdelinger her lekker både tak og vegger. Da jeg fødte hadde jordmor på seg støvler pga vann på gulvet. HelseNorge var rasskjørt lenge før covid, husk det. Og klapping betaler ikke huslånet. Ja, desverre - men betyr det at VI må belaste systemet mer og bruke det som et argument om å slippe tiltak. Jeg forstår ikke tanken. Kaffekoppen min er nesten full nå. Jeg kan få plass til litt til, men blir det for mye renner det over og fortsetter jeg å helle kaffe utover blir det bare søl, eller? Jeg burde ha funnet meg en større kopp, kaffekoppene har alltid vært for små, bøtte så det ikke rant over? Eller kunne jeg ganske enkelt bare tenkt meg om? Hva skjer hvis korridorer og alt blir fulle? Skal de ut på parkeringsplasser og legge de i telt? Hvis helsepersonellet stuper eller enda mer fravær? De har klaget i årevis, ja - men de klager oftere nå - lagt merke til det? Legger du merke til at ferre andre enn koronna får hjelp? Selvfølgelig må det rustes opp, men argumentet ditt holder ikke. Så lenge det er fullt må vi sørge for at det ikke blir verre. Det er ikke sykehusenes feil at smitten sprer seg, regjeringen og FHI kunne gjort bedre jobb; men det er nå slik at det er befolkningen som ønsker å få plass og godt stell og da kan de pinadø kunne hatt godt av å gidde smittevern og hvertfall late som det finnes et lite snev av empati og nestekjærlighet.
LCFA Skrevet 24. november 2021 #32 Skrevet 24. november 2021 On 11/22/2021 at 7:33 PM, Enda en tulling said: Men herregud da, menneske. Det skremmes med 60 innlagte koronapasienter. Inneliggende samtidig. Ikke innlagt på en og samme dag, og i hvert fall ikke i løpet av en time, Det er fortsatt bare en brøkdel av antall pasienter totalt. Nok ambulanser? Hvor få ambulanser har man da egentlig? Og hvor mange trenger egentlig å fraktes i en ambulanse, i motsetning til i f.eks en drosje? Hva er det med ordet "flyttbar" som var vanskelig å forstå? Tror du alle pasienter innlagt på et sykehus er døden nær, eller i det minste lenket til senga? Problemet er at hver intensivpasient med korona er veldig krevende. Dagesvis med spesialbehandling som krever spesialkompetanse og spesialutstyr som er mangelvare. Det er ikke bare å slenge de i en seng og spørre hvordan det går i blant.
Anbefalte innlegg