Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid og har personlige grunner til at jeg ikke ønsker å amme. 

har spørsmål til deg som har vært igjennom fødsel og heller ikke ønsket å amme. 

kan man stoppe melkeproduksjon før den kommer skikkelig i gang? 

hva sier man på sykehuset for å slippe at de prøver å presse deg til å amme? 

Anonymkode: 43bc8...f83

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Du kan spørre om å få en pille for å stoppe produksjonen eller bruke en stram sports-bh :) sistnevnte kan føles litt ukomfortabelt og det kan sprenge litt, men hos meg varte det bare et par dager før jeg ikke kjente noe særlig. 

Jeg sa bare at jeg ikke ønsket å amme, sa ikke noe mer enn det. Mulig jeg hadde flaks, men jeg opplevde ikke noe press fra noen på avdelingen, egentlig. De var da veldig behjelpelig med å ordne mme når baby trengte det, så for meg var det bare en god opplevelse. 

Anonymkode: 87f41...c58

Skrevet

Den stopper av seg selv/starter ikke sikkelig når du ikke ammer. Vet det finnes en medisin legen kan skrive ut som stopper produksjonen.

Skriv det tydelig i fødebrevet, så slipper du å si noe.

Anonymkode: a937c...a70

• Liker 2
Skrevet

Har ikkje født enda, men her har jordmor ringt til sykehuset og gitt beskjed slik at det står i journalen min. Har sammen med jordmor bestemt at jeg skriver det i fødebrevet, samt at mannen passer på at det ikke blir noe mas på sykehuset :)

Skrevet

Hvis du skriver: "OBS: skal ikke amme av personlige årsaker - ikke spør" i fødebrev så respekterer de nok det. Jeg opplevde ihvertfall at de tok veldig mye hensyn til det som sto i mitt fødebrev :)

Anonymkode: 28415...d3e

• Liker 7
Skrevet

Jeg ammet begge mine, men begge gangene opplevde jeg at jordmor spurte "ønsker du å amme", det var ingen som antok noe. 

Når baby legges på brystet etter fødselen vil den etterhvert instinktivt søke etter pupp, så det er sikkert lurt å ha på en tett sportsbh under fødselen.

Anonymkode: 28415...d3e

• Liker 1
Skrevet

Hvilke årsaker er det til at man ikke vil det?

Anonymkode: dc753...953

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvilke årsaker er det til at man ikke vil det?

Anonymkode: dc753...953

Hvis ikke helsevesenet har noe med det å gjøre, tipper jeg anonyme på KG er like uvesentlig. 

Anonymkode: 0090c...86b

• Liker 24
Skrevet

Jeg ammet første og ikke andre - fikk åpent spørsmål ved begge «har du tenkt å amme?». Svarte ja med første og nei med andre, begge deler like fordomsløst respektert :) 

Ang melkeproduksjonen vil den aldri komme skikkelig i gang hvis du aldri legger barnet til brystet. Med flaskebarnet mitt brukte jeg NatureBond pumpe til å samle opp råmelken i starten - det er en «pumpe» som ikke stimulerer produksjonen. Melken fikk barnet på kopp. Etter de første dagene med brystspreng (som alle må gjennom, amming eller ei) tenkte jeg egentlig ikke mer på puppene da det aldri kom særlig melk siden de ikke ble stimulert.

Anonymkode: fe516...226

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis ikke helsevesenet har noe med det å gjøre, tipper jeg anonyme på KG er like uvesentlig. 

Anonymkode: 0090c...86b

Dette er et forum da. Om du ikke ønsker å oppgi personlige grunner kan du la være. Ingen tvinger deg til å svare på spørsmålet, så det må da være lov å spørre. 

Tilbake til spørsmålet til ts, vi hadde en fødselsforberedende samtale med sykehuset hvor jordmoren spurte om jeg ønsket å amme. Jeg sa ja, og da sa hun at de skulle tilrettelegge for at vi kunne gjøre det :)  tipper det hadde vært heeelt greit om jeg sa nei også, uten at de ville hatt noen begrunnelse det :) 

Anonymkode: 229e0...f23

• Liker 2
Skrevet

Blir puppene mindre pene av å amme?

Anonymkode: e6777...90f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du sier det som det er. Siden du allerede har bestemt deg antar jeg at det er tungtveiende årsaker til hvorfor. Det vil også de på sykehuset ha forståelse for bare du er ærlig om saken.

Hvis du ikke oppgir årsak vil de pushe på for at du skal amme. 

Dersom du ikke legger barnet til brystet vil ikke melkeproduksjon stimuleres og det lille du får kan stoppes med medikamenter. Be om det på sykehuset. Det fikk jeg. 

Anonymkode: 58f68...d0b

Skrevet (endret)
6 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er et forum da. Om du ikke ønsker å oppgi personlige grunner kan du la være. Ingen tvinger deg til å svare på spørsmålet, så det må da være lov å spørre. 

Tilbake til spørsmålet til ts, vi hadde en fødselsforberedende samtale med sykehuset hvor jordmoren spurte om jeg ønsket å amme. Jeg sa ja, og da sa hun at de skulle tilrettelegge for at vi kunne gjøre det :)  tipper det hadde vært heeelt greit om jeg sa nei også, uten at de ville hatt noen begrunnelse det :) 

Anonymkode: 229e0...f23

5 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor får du i det hele tatt barn, når du tydeligvis ikke ønsker det beste for det? 

Anonymkode: db0c1...6f7

Noen grunner til at man ikke ønsker å amme kan være at man har vært utsatt for seksuelle overgrep og har traumer, at man har hatt brystkreft, at man har hatt brystreduksjon, det kan være en sykdom, det kan være grunner til at man ønsker at barnefar også kan ta del i nattmating, at man trenger medisiner som går over i melken. 

det er mange grunner, og det er ikke noe man burde måtte forsvare.

Usaklige kommentarer som at hvorfor man får barn når man ikke vil det beste for dem (les amme) er totalt unødvendige. Skjerpings. 

Endret av Frauken
  • Liker 13
Skrevet

Ryddet for avsporing.

Chantielle mod.

Skrevet

Min melkeproduksjon kom for fullt til tross for stram bh og ingen stimuli. Fikk harde klumper og hevelser. Håndmelket det verste i noen uker til produksjonen ga seg. Min jordmor skrev i helsekortet at jeg ikke skulle amme, og fikk ingen spørsmål om det på føde og barsel. Barnepleierne lagde melk som er kom med hver tredje time. Barnet mitt var svakt og hadde gulsott, så han gikk ned i vekt og hadde dårlig apetitt til tross for tilbud om mat hyppig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei. Brystene kan endres av hormoner i svangerskapet og tiden etter - men ikke selve ammingen. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Politisk ukorrekt mening her, men min overbevisning er at Ja. Det kan de bli. Jeg har av medisinske årsaker ikke ammet mer enn de første dagene. Mine pupper har ikke endret seg, selv etter 2 graviditeter. Men ser jo at de som ammer lenge ofte får to slappe skinnposer. Så noe skjer etter at man begynner å amme intensivt. Men dette er jo ikke «lov» å si i dagens Norge.

Anonymkode: 63d22...fc2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Politisk ukorrekt mening her, men min overbevisning er at Ja. Det kan de bli. Jeg har av medisinske årsaker ikke ammet mer enn de første dagene. Mine pupper har ikke endret seg, selv etter 2 graviditeter. Men ser jo at de som ammer lenge ofte får to slappe skinnposer. Så noe skjer etter at man begynner å amme intensivt. Men dette er jo ikke «lov» å si i dagens Norge.

Gener spiller jo inn her selvfølgelig, men det er jo forsket på og bevist at det er svangerskapet i seg selv og hormoner som påvirker brystenes utseende mest.

Jeg har ammet 3 av 4 barn (til sammen 7 år med amming) og puppene ser så og si like ut som før jeg fikk første barn. De er litt større, men ikke nok til å gå opp i cup-størrelse. De er ikke hengete, heller, men jeg er jo bare 28 år. 

Magen og huden der er et annet kapittel.🙈

Til TS: hos meg har de spurt alle ganger om jeg ønsker/tenker å amme, og ikke tatt det som en selvfølge. Før kunne man få medisiner for å stoppe melkeproduksjon, men har hørt at de stort sett har gått bort fra dette nå. Men dobbelsjekk dette!

Stram BH, evt. håndmelke den verste sprengen, og vær obs på brystspreng (ikke det samme som melkespreng). Pass på at du får tømt akkurat nok til å unngå brystbetennelse, men ikke så mye at du stimulerer til produksjon. Kanskje snakke med jordmor om det er noen smertestillende å ta som kan lindre litt de første dagene? Du kan også presisere i fødebrev/fødselsforberedende samtale at du ikke skal amme.

Og vær litt bevisst på om baby får Nan eller Hipp, og noter deg hvordan baby trives med det. Noen tåler nemlig det ene bedre enn det andre, og det er fint å finne ut av tidlig. Vurder også å kjøpe en sånn baby brezza, og invester i nok flasker med en gang sånn at du slipper å stå og sterilisere/vaske hele tiden i begynnelsen. Før de får et tydelig spisemønster er det vanskelig å planlegge, og det blir mye flaskevasking. Det stjeler tid fra babykosen ❤

Lykke til, og kos deg med baby 😊

Anonymkode: 53153...c42

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ammet én og ikke ammet én, og de er ikke endret i det hele tatt. Det er ikke ammingen som påvirker, det avvises gang på gang av utallige leger. Det er hormoner under svangerskapet, og hvor mye de endrer seg er like individuelt som alt annet innen svangerskap/fødsel/barsel.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men må er dine meninger tatt ut fra lufta, så de teller ikke. 

Anonymkode: 0c79e...ca9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...